Afskedsture på HBS

af Flemming, 19/6 2022, 13:14 (676 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Flemming, 19/6 2022, 13:30

Hej Tommy

Det første billede er taget i lyngbakkerne mellem Bryrup og Vinding. Bakkerne er nu helt tilgroede og dækket af skov.
Det andet billede er taget på den berømte Bøgelund Banke mellem Vrads og Fogstrup, hvor mange entusiaster har nydt, når toget fløjtede for den markvejsoverskæring, som fandtes ude midt på dæmningen. Lyden havde en tendens til at cirkulere rundt i bakkerne og gav et særligt indtryk.

Der blev gennemført en afskedstur på HBS & SKRJ den 17. marts 1968 med følgende oprangering over strækningen Horsens-Silkeborg: HO L 406, E 235, C 224, C 225, C 223.

I Silkeborg blev de 3 personvogne overført til SKRJ med David som trækkraft. Jeg vedlægger et billede af David og de 3 personvogne på stigningen nordvest for Lysbro station. Netop dette billede fik betydning for forløbet af turen på SKRJ, da David som arbejdstog trykkede tilbage, efter at vi var sat af for at kunne fotografere, når David passerede forbi.

På grund af det fugtige vejr, kurven og stigningen havde David vanskeligt ved at stå fast, og det kostede mange dyrebare minutter. Resten af turen blev forceret. Der var kun afsat 10 minutteres omløbstid i Rødkjærsbro inden hjemturen til Silkeborg. Herfra fortsatte afskedsturen med HO L 406 og den oprindelige oprangering tilbage til Horsens. Selvom personalet hurtigt fik rangeret de tre personvogne tilbage til HBS´s perronspor, blev toget forsinket ca. 30 minutter i afgangen fra Silkeborg. Det var kritisk, for mange af deltagerne skulle hjem til Sjælland med lyntoget fra Horsens, som afgik 70 minutter senere.

Det erfarne lokomotivpersonale med Henry Sørensen som lokofører fik virkelig maskinen til at strække ud, og efter 59 minutters køretid, holdt afskedstoget ved perronen i Horsens. En ret enestående bedrift på en 60 kilometer lang jernbanestrækning med store stigninger undervejs.

Venlig hilsen

Flemming Høj Petersen

[image]
David med tre HBS-personvogne på dæmningen, hvor et tidligere dæmningsskred medførte afsporing af et damplokomotivtrukket tog, hvor personalet desværre blev dræbt.

[image]
HO L 406 ved afgang fra Silkeborg mod Horsens. Bemærk petroleumslanternen som eneste lyskilde.

[image]
David under svære anstrengelser for at forcere Lysbro Bakke


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E

I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak