Avatar

Stedfæstelse af havnespor - skibet "Skagerak"

af shipmik, 22/3 2013, 13:37 (4055 dage siden) @ Asger Christiansen

Har kikket lidt på det med skorstensmærket på Skagerak I. Så vidt jeg lige kan se er lige præcis den første skib med de fem ringe, som også blev brugt af Mosvold Rederi, der var ejer af Kristiansand Dampskibsselskab. Der har været masser af skibe med samme mærke gennem tiderne. Uden at være helt skråsikker så sejlede Skagerak I's forgængere på Hirtshals-Kristiansand med en sort skorsten med et rødt bælt med et hvid kryds, som så blev afløst af de fem ringe på et rødt bånd på en gul skorsten. Det var bl.a. Harald Haarfager (1899 til 1938) og Jylland fra 1903. Sidstnævnte blev i øvrigt prisetaget af tyskerne 23. april 1940 i Hirtshals og forliste under 2. verdenskrig under tysk flag.
Jeg dog ikke noget bud på, hvor Mosvold og dermed Kristiansand D/S skiftede til olympia-ringe.De var også på efterkrigsfærgen Jylland, der blev sat i drift i 1947 efter ombygning fra et engelsk krigsskib, der dog var bygget for amerikansk regning i Chicago i 1943.
Mosvold Rederi - inklusive Kristiansand Dampskibsselskab, som i 1969 blev solgt til Fred Olsen-gruppen, tæller 82 skibe.
På billedet ses Skagerak I på prøvetur på Limfjorden med dansk flag agter og Aalborg Værft's flag på agtermasten

[image]

Bent Mikkelsen
www.bettynordgas.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak