Lidt søndagshovedbrud !
Hej!
Pressefotograf på Politiken, Holger Damgaard (1870-1945), efterlod sig en billedsamling på ca. 30.000 glasplader, en kulturskat uden lige, som idag er tilgængelig for enhver. I årene 1908-45 optog han billeder af alle sider af livet, især o. København, stort som småt, i hverdag som fest.
Et af Damsgaards motiver er det her gengivne sceneri fra Kbh H engang i tyverne, hvor den morddømte Albert Andersen under behørig eskorte skal ledsages til afsoning i Horsens Tugthus af en kriminalbetjent.
Interessant er det jo i sig selv, at en sådan transport dengang kunne foregå i fuldt offentlig regi. Det ville utænkeligt i dag. I Sverige
byggede man f.eks. egentlige fangetransportvogne til formålet.
Og under hvilke omstændigheder foregik de ? I egen reserveret kupe, og skulle fangen evt luftes og bespises under overfarten på Storebælt ? Det må have en lang arbejdsdag for den ledsagende betjent.
Forestiller mig, at politiet allerede i 30´erne havde nok af egnede køretøjer til at bringe fanger rundt i landet.
Men hvad er det for en vogn, de skal afsted i ??
Vognens nr indvendig på vogndøren læser jeg under lup som 10337, og til nød 10357 eller 10557. Ingen DSB CM el lign. vogne havde nr der matcher nogen af disse numre.
Hvis nummeret læses som 10887 - hvad jeg dog ikke kan tro - så kunne der være bid ! Men så først fra 1939, hvor BP 776 blev til
CM 10887 og i 1941 til CM 2409. Så det dur jo ikke!
Hvem har gode øjne og kan hjælpe med dette??
Mvh Peter A