Lavra i Lissabon i 1996

af HansA, 29/11 2023, 19:38 (276 dage siden)
redigeret af HansA, 29/11 2023, 19:54

Godaften i forummet.
I november 1996 var jeg et par dage i Lissabon i forbindelse med mit arbejde. Jeg havde lejlighed til at køre en del med sporvejene i byen. Blandt andet kørte jeg med kabelsporvejen eller elevatorsporvognen (jeg mener, det er det korrekte danske ord for en funiculare eller Standseilbahn?) Lavra.
Der er tre elevatorsporvognslinier i Lissabon, og de hedder Gloria, Lavra og Bica. Vognene på linierne Gloria og Lavra er ens, mens vognene på Bica-linien er bygget i ’trinform’. Under mit besøg i byen var Bica-linien lukket på grund af vedligeholdelse.
Lavra-linien er den ældste af de tre. Den er åbnet i 1884 og blev oprindelig drevet med vand: På øverste station blev vognens vandtank fyldt, så den ved hjælp af kablet kunne trække den anden vogn, hvis vandtank var blevet tømt på nederste station, op. Så vidt jeg har forstået, har vognene i dag (siden en ombygning i 1930) el-motorer, og vognstyreren på den opadkørende vogn styrer motorerne i begge vogne. Lavra-linien er 188 m lang, og højdeforskellen er 43 m. Sporvidden er 900 mm. Liniens øverste halvdel er dobbeltsporet, men på den nederste halvdel er skinnerne flettet sammen, fordi gaden er så smal. De tre elevatorsporvognslinier er både turistattraktioner og en del af Lissabons kollektive trafik. Jeg har set på mange nyere billeder, at vognene tit er skæmmet af graffiti (de er jo nødt til at overnatte udendørs i gaden) – ved mit besøg på Lavra-linien for 27 år siden var der, måske tilfældigvis, ingen graffiti på vognene.
Mange flere oplysninger om disse interessante baner, og om sporvejene i Lissabon, kan findes i de bøger, jeg har nævnt nederst.

[image]
Vogn 1 på den øverste endestation

[image]
Vogn 1 på den øverste, dobbeltsporede del af linien. Kablet løber i rillen mellem køreskinnerne.

[image]
Vogn 2 på vej ned, og vogn 1 på vej op, mødes.

[image]
Vogn 1 på den nederste endestation

[image]
Interiør af vogn 2. Billedet er næsten tidløst, bortset fra Almex-maskinen.

Kilder:
Christoph Groneck: Metros in Portugal. Schienennahverkehr in und um Lissabon und Porto. Robert Schwandl Verlag, Berlin 2008. ISBN 978-3-936573-20-6
Niels Bloch: Portugal på skinner. Skinnebøger 2003. ISBN 87-983192-1-3
Walter Hefti: Schienenseilbahnen in aller Welt. Birkhäuser Verlag 1975. ISBN 3-7643-0726-9
B. R. King and J. H. Price: The Tramways of Portugal. 4th edition (1995). LRTA. ISBN 0-948106-19-0

v.h.
HansA


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker


Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak