Torvig Kulbrud ved Troldhede

af Bent Hansen, 22/4 2013, 22:21 (4035 dage siden) @ Thorbjørn

Med Torvig er vi tilbage i første verdenskrig. De viste luftfotos viser spor fra anden verdenskrig.

Torvig var stavet lidt forskelligt, fordi det ikke var rigtig officielt. Det var et navn ejeren af lejet brugte og var glad for. Et af smalsporlokomotiverne hed i mange år efter stadig Torvig.

Lejet blev omgravet under anden verdenskrig, så det er i dag svært at lokalisere det. Det lå imidlertid lidt længere ude end Statens Gamle Leje. Også dette blev genåbnet under anden Verdenskrig. Selvfølgelig fik det først sit navn her!

Til Statens Gamle Leje var der normalspor både under første og anden krig, men den første ejer af Torvig kørte kullene ind på smalspor. Det er der også postkort af. Først da nye ejere kom til Torvig efter at de første havde kørt lejet ned, mener jeg, der kom normalspor til lejet. Som så ofte - for sent. Efter en kort driftstid kom kullene igen i to omgange afbrudt af en alvorlig strejke i England, Tyskerne havde nok at tænke på, så kullene kom et starten fa England og Skotland.

Sporet på postkortet er et fra venstre gravemaskines spor, dernæst gravemaskines spor, så følger den ene streng af et 785 mm tipvognspor og til sidst gravemaskinen tredje spor kombineret med 785 mm sporets anden streng. Sådan tror jeg, at det var. Det er i alle tilfælde ikke et normalspor, der ses. Min kilde er en nu afdød entusiast, hvis far kørte smalsporlokomotiv i Torvig.

Mvh. Bent Hansen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere
DSB MY1106

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak