Endnu eksisterende smalsporede danske industribaner??

af Bent Hansen, 15/1 2024, 13:30 (106 dage siden) @ ThomasHansen

Hej.

Takken har afventet, at svarfeltet faldt til ro samt en mus, der virkede.

Tak for oplysninger. Både de på jernbanen.dk og de i min egen mailbox. Jeg er virkelig imponeret. Der er oplysninger, der kun er få dage gamle, idet enkelte læsere af jernbanen.dk i anledning af spørgsmålet har været på stedet på besigtigelse. Ingen oplysninger er ret mange måneder gamle, så mere up to date kan vi næppe komme.

Jeg kan nu svare spøgeren med dugfriske oplysninger. Det vil jeg gøre snarest.

Mine egne notater er allerede opdaterede.

I Danmark har vi endnu tre smalsporede industribaner i drift:
Det er:
Pindstrup Mosebrug, Fuglsø Mose
Østerbygård Dambrug
Møborg Fiskeopdræt

Lukket inden for de senere år sikkert i forbindelse med covid-19 er Pindstrup Mosebrug, Store Vildmose.

Et par ord om Møborg:

Møborg Fiskeopdræt, Møborgåvej 19, 7660 Bækmarksbro. Damhus Å. Sporvidde: 600 mm.
Bruget er beliggende ved Damhuså mellem Møborg og Bur. Der er kun en punkt til punkt bane men en Grimstruptrolje og en fladvogn med løs tipkasse. Desuden et tovejes fiskesorteringsanlæg. Planer om ombygning af pumpen ligeledes til tovejes ved montering af jernbanehjul. Banen nylagt i grus/skærveballast. Indehaveren fortæller, at 600 mm-smalsporsbanen er anlagt i 1959. Dalen har lave bakker, men mosenundergrunden har gjort, at for en del år siden måtte lægges 1 meter sand på planum for at hæve traceen. Banen er 320 meter lang. I foderbygningen ved Møborgåvej ender sporet under tag lig en remise. Derinde holder en toakslet tipvogn.
Der står ingen fabrikant, angivelser eller fabriksnummer på benzinmotoren på det encylindrede lokomotiv. Der er tilkoblet en lang maskine til at suge regnbueørreder op og sortere dem. De spræller rigtig meget i den øverste rist bestående af stænger, der standser de store regnbueørreder. I den efterfølgende rist sorteres mellemstørrelsen fra, så de tre størrelser kan eksporteres til Østrig i aften.
Jeg har været der et par gange først i årtusindet. En del oplysninger skyldes Gert Højgaard og Bo Lindhardtsen.
Banen var ikke glemt, men jeg troede bare, at den var naturgenoprettet som stort set alle dambrug bliver?
Jeg har inden billeder derfra elektronisk.
Så er der museumsindustribanerne, både dem med regulær bane og dem, der blot har lidt materiel.
Det bliver imidlertid en større opgave, som dette medie ikke kan rumme, men så tyr jeg til mig egen hjemmeside. Ikke mindst fordi, jeg allerede er begyndt. Kender jeg mig selv ret, kommer jeg nok også syd for vildsvinehegnet, da Jylland jo går helt til Elben. Dagebüll er jo ikke det eneste sted, der er værd at besøge. Forvent et halvt års produktionstid. Flere af emnerne er imidlertid formentlig allerede på min hjemmeside.
Der muligvis endnu en bane i drift?
Damhus Dambrug, Kikkenborgvej 7, 7570 Vemb. Å/Åsystem: Damhuså. Sporvidde: 600 mm.
Andetsteds opgives: Damhus Fiskeri. Det er sidst besøgt for 15 år siden.
Med venlig hilsen
BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere
ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak