Hvem tegnede generation 1. S-tog?

af Steffen Dresler, 12/2 2024, 11:00 (80 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære alle

Der er ingen tvivl om, at i ”designet” af 1. G S-tog mv. har der – som også angivet i denne tråd – været inspiration fra de tyske Rigsbaners ”Stadtbahner” type S-tog, med hensyn til indretning, oprangering og teknik.

I selve udformningen af MM-FM er der for mig dog ingen tvivl om, at her har DSB nye stålvogne litra AU/CA dannet grundlag. Den tunge ramme og de nittede sider med forstærkninger, tag og vinduer. S-tog var jo i princippet ”selvkørende passagervognsenheder til elektrisk drift”. Og da man havde udviklet en ny type personvogne der virkede, kunne man jo derfor let ”omforme” typen som sådan til S-toget. Mange tekniske udformninger var jo de samme.

I ”gamle dage” havde Maskindirektøren ofte stor indvirkning på materiellets udformning, Busses konstruktioner med en (for lille) kedel, Allan-Trick styring, førerhuset, tenderen og andre teknikaliteter. Maskindirektøren udformede og skitsetegnede, hvorefter MAFD konstruktionskontor med maskiningeniører og tegnere udformede delene. Når godkendt, Maskinchefens underskrift som ”Approbation” på tegningen. Man kan i tilfældet her sige, at Maskindirektøren (Busse) samtidig var ”designer” selvom udtrykket som sådan ikke blev anvendt. Materiellet skulle være funktionelt og med et – her – dansk udseende. Og det klarede maskiningeniørerne og tegnerne efter Maskindirektørens anvisning.
Det skal dog bemærkes, at selve konstruktionstegningerne af enkeltdele var under ansvar af den fabrik, der fik opgaven, f.eks. Borsig m. fl.

Og således også med udformningen af S-togene, dog her uden Maskinchefens underskrift. Nu ved jeg ikke, hvor meget Generaldirektøren var inde over, men ”billedmæssigt” virkede han meget (reklame) interesseret.

Her til sidst et lille ”morsomt” eksempel med ”Busses litra P”. Godt nok hans underskrift, men i det store hele konstrueret og tegnet af Maskiningeniører H. G. Dorf og Rasmus Olsen.

Steff

NB: De underskrifter på HM tegningerne er udelukkende signaturen/navnet på den maskiningeniør/tekniske tegner, der har foretaget/indført ændringen på tegningen. På mange tegninger findes navnet "Dancker" og vi ved jo, at han var teknisk tegner i Maskinafdelingen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak