Avatar

Hvem tegnede generation 1. S-tog?

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/2 2024, 11:38 (79 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære alle

Spørgsmålet om hvem der tegnede DSB 1.G S-tog er der jo selvfølgelig delte meninger om, så længe vi ikke har noget ”lovfast”. Men at DSB udstak de overordnede linjer på baggrund af ”Loven om Elektrificering af Nærtrafikken” er sikker.

I udvalgsbetænkningen stod der intet direkte anført om materiellets udformning og helt op til begyndelsen af 1930, lå kun det skitseforslag, der var fremkommet i 1929 betænkningen, med et ”Elektrisk togaggregat”. Og dette var baseret på nærtrafikvogntypen litra FF, fra 1941 litra CR (Ref. Københavns S-bane 1934-1984, BB 1984, side 9 nederst).

I samme bogudgivelse er der en bemærkning på side 12 nederst, der muligvis angiver, hvorfor 1.G S-togene blev udformet og bygget som de gjorde:

”DSB havde nemlig i 1932 modtaget sine første stålvogne, d.v.s. vogne bygget helt i stål, modsat den hidtidige praksis hvor kun undervognen var af stål, medens selve vognkassen var udført af træ forstærket med stålplader. Erfaringerne med disse vogne (min bemærkning: litra AU/CA bygget 1932), sammenholdt med ønsket om at opnå automatisk dørlukning, betød at man ændrede planerne (min bemærkning: fra vogne med træskelet og jernplade- og/eller træliste beklædning) for det fremtidige elektriske materiel til at omfatte udelukkende stålbyggede vogne af helt lukket udformning………….”

Altså groft sagt, fik udformningen af de kommende S-tog (FRICHS motorvogne, SCANDIA mellemvogne) ”foræret” nogle allerede gennemførte og afprøvede teknikaliteter, ved at lade DSB nye stålvogne litra AU/CR konstruktionsmæssigt være forbilledet. Det passer også med de første skitsetegninger fra 1932 af S-tog (SCANDIA).

Ovenstående er det nærmeste jeg kan komme uden besøg i ”Diamanten”.

Bedste hilsener

Steff

Kære Steff,

I den refererede tekst står der jo netop IKKE, at AU/CR var forbilledet. Der står kun, at man benyttede samme konstruktionsmåde (som igen nok var som de tyske nittede stålvognes). Spørgsmålet i tråden går på "arkitekturen", ikke på konstruktionsmåden.

Den første skitsetegning fra Scandia, som jeg kender til, er fra 1930 eller 1931, ikke fra 1932. De første færdige S-tog blev leveret i sensommeren/efteråret 1933, og så hurtige var Scandia trods alt ikke.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak