P917 tender GB
Go´morn Martin
Sådan nogenlunde "Jain" på tysk.
P 917 blev jo officielt hensat fra DSB 10-03-1968 efter S-rev. med fristforlængelse i 1961 i rimelig dårlig tilstand, utæt og dårlig kedel. Den kørte formodentlig sine sidste ture ifm. juleposttrafikken i 1967. Den 26-05-1968 udgik trækketabeller fra TIB på litra P og litra anset for udrangeret fra DSB DRM. I forbindelse med jubilæet i 1972 blev P 917 - efter mange krumspring - udtaget til at være DSB kørende museumsmaskine under det daværende DSB damp/museumstog og indgik til revision, fik ny kedel og udgik den 24-04-1972 fra CvA i Ar og samtidig "udrangeret" fra DSB.
Så ja/nej. Den sidste rigtige S-rev. med fristforlængelse var som driftsmaskine ved DSB i 1961 som også tidligere angivet. S-rev. med kedelskift i 1972 var altså ikke som DSB driftsmaskine (DSB dampophør officielt 15. Maj 1970), men som museumsmaskine.
Men den sidste del af P 917 Reparationsbog findes ikke på museet. Lidt ærgerligt, da alle de tekniske informationer, ændringer og reparationer efter ca. 1947 mangler, bortset fra kopien af S-rev. siden i 1961 fra Mdt. Næ.
Håber det gav en fornuftig forklaring
Steff