WLABm, ikke WLBm?

af Svend, Storkøbenhavn, 16/5 2025, 22:00 (19 dage siden) @ Steffen Jacobsen

Ved DSG havde vi en type sovevogn litra WLAs (s=special) med 20 enkeltmandskupéer, selvfølgelig alle 1. klasse. Jeg har desværre ikke nogen plantegning. Køjerne var anbragt i vognens længderetning på hver side af en midtergang, der løb i zigzag gennem vognens midte, det så højst mærkværdigt ud. Kupéerne var mildest talt meget små og var ligesom flettet ind i hinanden. De sidste WLAs vogne var stationeret i Langenfelde og blev de sidste år udelukkende brugt i forbindelse med jule- eller påsketrafik og blev alle udrangeret i midten af 70’erne. Pladserne blev hverken solgt som Single, Double eller Touriste, men som Special.

I køreplanerne (DSBs) var der priser for benyttelse af sovevogne ejet af hhv WL, SJ, DSG og Mitropa.
For DSGs sovevogne stod anført: "Oplysning om priserne for befordring i special-soveplads i DSG´s sovevogne kan fås i rejsebureauerne"

--
Svend

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak