Sporvogne og lysbuer

af F. Søeborg, 19/5 2025, 18:15 (18 dage siden) @ Michael Hansen

Jo, det var en spontan handling af københavnerne. Vognstyrer Albert Zerlang, der kørte linie 10 fra Toftegårds Plads gennem Istedgade, fortalte senere følgende om passagererne: "Jog man dem ned på den ene side [af taget], kravlede de op på den anden, og i den almindelige feststemning lod vi dem blive deroppe til sidst". Han tilføjede, at der såmænd var plads nok inde i sporvognen. Og i øvrigt kørte han og de andre vognstyrere forsigtigt med 'friluftspassagererne', som nok slet ikke har tænkt over, om det skulle være farligt. Mig bekendt er der ikke rapporteret om uheld i lige netop den forbindelse, selvom befrielsesdagene kostede mange dræbte af andre grunde.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hjørring - Ålbæk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak