Spørgsmål om stop i I-signal

af Fysikeren, 20/10 2013, 09:10 (3841 dage siden)

Faldt over denne tekst:

http://www.modelbaneteknik.dk/mbog/mb5.pdf

På side 11 står der følgende i billedteksten: Daglyssignal med forgreningsangivelse og hastighedsviser. Signalet viser "stop" med eet rødt fast lys foroven og eet brandgult blinklys forneden.

Har aldrig hørt om fast rød over gult blink. Er det en fejl eller nogen der kan komme med en forklaring?

Spørgsmål om stop i I-signal

af Jens H. Bondesen, 20/10 2013, 09:29 (3841 dage siden) @ Fysikeren

Faldt over denne tekst:

http://www.modelbaneteknik.dk/mbog/mb5.pdf

På side 11 står der følgende i billedteksten: Daglyssignal med forgreningsangivelse og hastighedsviser. Signalet viser "stop" med eet rødt fast lys foroven og eet brandgult blinklys forneden.

Har aldrig hørt om fast rød over gult blink. Er det en fejl eller nogen der kan komme med en forklaring?

I selve teksten (på side 10) er "stop" forklaret med rødt lys foroven og brandgult lys forneden. Det tyder på en fejl i billedteksten.

Spørgsmål om stop i I-signal

af Jaer, Aarhus, 20/10 2013, 10:09 (3841 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Faldt over denne tekst:

http://www.modelbaneteknik.dk/mbog/mb5.pdf

På side 11 står der følgende i billedteksten: Daglyssignal med forgreningsangivelse og hastighedsviser. Signalet viser "stop" med eet rødt fast lys foroven og eet brandgult blinklys forneden.

Har aldrig hørt om fast rød over gult blink. Er det en fejl eller nogen der kan komme med en forklaring?


I selve teksten (på side 10) er "stop" forklaret med rødt lys foroven og brandgult lys forneden. Det tyder på en fejl i billedteksten.

Men "Stop og ryk frem" som fast brandgul over rødt blink er da først indført mange år senere - en gang i 1990-erne eller slut-firserne?

Bogen er oprindeligt skrevet i midten af 50-erne, hvor man jo også havde idéer om at indføre forsignalering i AM-signaler med afvigende gren, så måske nogle af disse tanker ligger bag.

/Jan

Spørgsmål om stop i I-signal

af zumbach, Malling, 20/10 2013, 10:58 (3841 dage siden) @ Jaer


Bogen er oprindeligt skrevet i midten af 50-erne, hvor man jo også havde idéer om at indføre forsignalering i AM-signaler med afvigende gren, så måske nogle af disse tanker ligger bag.

/Jan

Ideen om AM-signaler med afvigende gren var ikke bare en idè, men blev også realiseret. Her AM-signalet før I-signalet til Hvidovre fjern (eller er det Vigerslev?):

[image]
AM-signal med forgrening, 1955 mellem Glostrup og Vigerslev.

M.v.h.
Keld Zumbach

Spørgsmål om stop i I-signal

af Fysikeren, 20/10 2013, 11:39 (3841 dage siden) @ zumbach

Der var vist også en før Ringsted, og så vidt jeg ved, så blinkede den øverste grønne når der blev vist forgrening.

Spørgsmål om stop i I-signal

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 20/10 2013, 11:45 (3841 dage siden) @ Jens H. Bondesen

I selve teksten (på side 10) er "stop" forklaret med rødt lys foroven og brandgult lys forneden. Det tyder på en fejl i billedteksten.

Originalen har helt samme ordlyd. Jeg er også ret sikker på at det er en fejl. Det er altid et dilemma man møder når man gengiver en tekst m. v., skal man rette eller ikke rette de fejl der er?

Bemærk i øvrigt at de daglyssignaler for indkørsel (uden forgreningsangivelse har de fire lanterner) som er afbildet i bogen, er den oprindelige type med den røde lanterne øverst (ligesom armsignalerne). Det blev ændret 1956 eller 1958 (efter hukommelsen).

Spørgsmål om stop i I-signal

af bl, Greve, 20/10 2013, 17:49 (3841 dage siden) @ Erik Olsen

Ændringen skete med signalreglementet af 1953 ifølge "Lokomotivets Mænd".

Spørgsmål om stop i I-signal

af Jens H. Bondesen, 20/10 2013, 18:23 (3841 dage siden) @ bl

Ændringen skete med signalreglementet af 1953 ifølge "Lokomotivets Mænd".

Mon ikke den fysiske ændring af daglyssignalerne, så gul kom øverst er sket over en årrække?

Spørgsmål om stop i I-signal

af bl, Greve, 20/10 2013, 19:17 (3841 dage siden) @ Jens H. Bondesen

Det er nok 100% sikkert.

Spørgsmål om stop i I-signal

af henning h087 ⌂, Græsted, 20/10 2013, 19:18 (3841 dage siden) @ Jens H. Bondesen

:-)

Hej

i SIR 44 med rettelser ser man at daglyssignaler med ændret lampeplacering er gyldig fra 1/4 1961

mvh
henning h087

Spørgsmål om stop i I-signal

af bl, Greve, 20/10 2013, 19:28 (3841 dage siden) @ henning h087

Mon ikke datoen er fra hvornår sidens bestemmelser træder i kraft snarere end signalbilledet som sådan? I min SIR fra 1944 er der forskellige gyldighedsdatoer for de forskellige hoved- og forsignaler, og der optræder rettelser forskellige steder i teksten markeret med streger i marginen.

Spørgsmål om stop i I-signal

af henning h087 ⌂, Græsted, 20/10 2013, 20:34 (3840 dage siden) @ bl

Hej Bjarne
:-) ;-)

det har du givet ret i - signalerne blev nok ikke oprettet i løbet af natten - men efter denne dato er der nok ingen daglyssignaler med gammel lampeplacering mere
der sker jo løbene ændringer i SIR om begreber og gyldighedsdatoer osv
mener at jeg har set noget om dette i mine papirbunker - også om ændringen fra retningsvisere til hastighedsvisere - men et større emne - og efterhånden som jeg får pløjet SODB erne igennm, dukker der nok mere op om det, må nok hellere begynde at scanne dem ind og lægge på rundremisen ;-)

mvh
henning h087

Spørgsmål om stop i I-signal

af bl, Greve, 20/10 2013, 20:40 (3840 dage siden) @ henning h087

Så er der noget at se frem til!

Overgangsbestemmelser : retningsvisere til hastighedvisere

af henning h087 ⌂, Græsted, 20/10 2013, 20:42 (3840 dage siden) @ henning h087

:-)

hej

fandt så "overgangsbestemmelserne vedr retningsvisere" fra 1952

[image]

og der skal nok være noget mere i bunkerne - men kommer tid - så kommer....:-) ;-)

mvh
henning h087

Spørgsmål om stop i I-signal

af esni, Frederikssund, 20/10 2013, 21:21 (3840 dage siden) @ henning h087

:-)

Hej

i SIR 44 med rettelser ser man at daglyssignaler med ændret lampeplacering er gyldig fra 1/4 1961

mvh
henning h087

Som dreng i 1960'erne lånte jeg ofte indbundne årgange af Modeljernbanenyt på biblioteket.

Jeg er ret sikker på at der engang i årgang 1959 eller 1960 stod en artikel om den ændring.

Spørgsmål om stop i I-signal

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 20/10 2013, 21:29 (3840 dage siden) @ esni
redigeret af Erik Olsen, 20/10 2013, 22:08

Som dreng i 1960'erne lånte jeg ofte indbundne årgange af Modeljernbanenyt på biblioteket.

Jeg er ret sikker på at der engang i årgang 1959 eller 1960 stod en artikel om den ændring.

ModelbaneNyt nr. 1 januar/februar 1960:

"Signalfolk på små som på store baner går en travl tid i møde. Pærerne (eller linserne) i daglys-indkørselssignalerne skal byttes om, og ikke nok med det: lampestrømløbene for både indkørselssignaler og fremskudte signaler må forandres. DSB agter nemlig at ændre sit signalreglement (SIR) endnu engang eller måske rettere: at drage de fulde konsekvenser af den store ændring i 1953.
Indførelsen af hastighedsvisere var jo dengang et stort fremskridt, som dog begrænses noget ved, at hastighedsviserne ikke sådan som selve indkørselssignalerne bliver repeteret af et forudgående hovedsignal eller fremskudt signal. Ønsker man at ændre et togs sporbenyttelse, må man stadig standse det ved indkørselssignalet, da man ikke kan regne med, at lokoføreren ser en "formindsket" hastighedsviser tids nok til at kunne bremse af.
Denne ulempe søges nu afhjulpet ikke ved opsætning af "fremskudte hastigheds visere" - men ved ændring af de fremskudte signalers henholdsvis de foranstillede hovedsignalers signalering, sådan at disse kommer til at vise "det efter følgende hovedsignal viser stop", også når dette hovedsignal i virkeligheden viser "kør med 50 km/t", "kør med 30 km/t" og "afkortet togvej". (Naturligvis må ordlyden af de foranstillede signalers signalering ændres i overensstemmelse med den udvidede betydning). Grønt blinklys vil altså fremtidigt kun ses fra et fremskudt signal, når det følgende hovedsignal viser "kør igennem eller "kør med høj hastighed".
For ikke at lokoføreren - i tidsrummet hvor han har passeret det foranstående signal og endnu ikke skelner hastighedsviseren, men nok selve indkørselssignalet - skal være i tvivl om viserens stilling, har man indført et nyt signal fra indkørselssignalet: eet fast grønt lys med betydningen "kør med høj hastighed". Det hidtidige kør-signal: eet grønt og eet gult lys vil i fremtiden betyde "kør med lav eller middelstor hastighed". For at man kan skelne ændrede fra ikke ændrede signaler, vil der dog blive byttet om på den grønne og den gule lampe eller rettere på den røde og den gule, sådan at det nye KØR-signal vises ved gult over grønt. STOP bliver tilsvarende gult over rødt, KØR IGENNEM som hidtil to grønne.
I.N."

Spørgsmål om stop i I-signal

af Jens H. Bondesen, 20/10 2013, 18:14 (3841 dage siden) @ Erik Olsen

I selve teksten (på side 10) er "stop" forklaret med rødt lys foroven og brandgult lys forneden. Det tyder på en fejl i billedteksten.


Originalen har helt samme ordlyd. Jeg er også ret sikker på at det er en fejl. Det er altid et dilemma man møder når man gengiver en tekst m. v., skal man rette eller ikke rette de fejl der er?

Hej Erik,
Efter min mening skal man ikke rette fejl i originalteksten når man laver en reproduktion som du har gjort. Jeg har ikke tvivlet på at teksten i reproduktionen passede med originalen, men det kunne jeg jo godt have pointeret ;-).

Spørgsmål om stop i I-signal

af esni, Frederikssund, 21/10 2013, 11:42 (3840 dage siden) @ Fysikeren

Faldt over denne tekst:

http://www.modelbaneteknik.dk/mbog/mb5.pdf

På side 11 står der følgende i billedteksten: Daglyssignal med forgreningsangivelse og hastighedsviser. Signalet viser "stop" med eet rødt fast lys foroven og eet brandgult blinklys forneden.

Har aldrig hørt om fast rød over gult blink. Er det en fejl eller nogen der kan komme med en forklaring?


Den efterfølgende diskussion har fået mig til at tænke - har der været opstillet hastighedsvisere sammen med armsignaler? (jeg har en fornemmelse af at have set det i en planche engang) - i givet fald hvor?

Spørgsmål om stop i I-signal

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 21/10 2013, 12:01 (3840 dage siden) @ esni

Den efterfølgende diskussion har fået mig til at tænke - har der været opstillet hastighedsvisere sammen med armsignaler? (jeg har en fornemmelse af at have set det i en planche engang) - i givet fald hvor?

Ja, flere steder fandtes det, bl.a i Vejen

http://kim-christensen.dk/skildringer/vnst.htm

Spørgsmål om stop i I-signal

af henning h087 ⌂, Græsted, 21/10 2013, 12:47 (3840 dage siden) @ Henrik Hansen
redigeret af henning h087, 21/10 2013, 13:45

:-)

I armsignal med hastigviser ved Vejen
alle foto ACvB arkiv h087
[image]

og her lidt trådtræk fra samme station
[image]

[image]

[image]

[image]

og herfra trækkes der
[image]

og her sikringsapparatet
[image]

henning h087

og 2 steder hvor der er mere Vejen
Historisk oversigt, sporplaner, foto med meget mere : http://www.blokposten.dk/vn/vn-index.htm
Post II : http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=821.0
Sporplaner : http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=820.0
RBG mappe : http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=818.msg2159#msg2159

Spørgsmål om stop i I-signal

af zumbach, Malling, 21/10 2013, 14:21 (3840 dage siden) @ esni

Her er et par eksempler på Hastighedsvisere på I-signaler af armsignal-typen.
Indkørselssignaler til Århus H forsynet med (formentlig) hastighedsvisere?
[image]
Århus H, 1955

Bramming, 1972
[image]
Bramming, 1972. I-signal, DJK-udflugt

SU-signaler forsynet med bogstavvisere
[image]
Århus rangerbanegård, SU-signaler, jan. 1981

M.v.h.
Keld Zumbach

stop i I-signal - TI signal m retningsviser Korsør 1951

af henning h087 ⌂, Græsted, 25/10 2013, 04:21 (3836 dage siden) @ henning h087

:-)

hej

TI signal med retningsviser Korsør 1951 set fra tog 13
foto/arkiv/samling : JSt/DMJK/h087

[image]

sporplansudsnit Korsør ca 1950
[image]

TIB 1950
[image]

mvh
henning h087

stop i I-signal - TI signal m retningsviser Korsør 1951

af Svend, Storkøbenhavn, 25/10 2013, 10:57 (3836 dage siden) @ henning h087

TI signal med retningsviser Korsør 1951 set fra tog 13

Jeg tror nu mere at det betyder indkørsel til spor IV (spor 4)

stop i I-signal - TI signal m retningsviser Korsør 1951

af Børge Sundahl, 25/10 2013, 12:01 (3836 dage siden) @ Svend

Hej

Jeg kom tit forbi Kørsør i 1952 da jeg var trafikelev i Forlev, og det er rigtigt som Svend skriver, at det er en talviser.
At der så er brugt romertal i stedet for arabertal, ja det var måske af nemhed for at bruge rette linier til pære placeringerne.

Mvh Børge

stop i I-signal - TI signal m retningsviser Korsør 1951

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 25/10 2013, 13:02 (3836 dage siden) @ Børge Sundahl

At der så er brugt romertal i stedet for arabertal, ja det var måske af nemhed for at bruge rette linier til pære placeringerne.

Det var ikke ualmindeligt tidligere at nummerere hovedspor med romertal hvilket kan ses på ældre sporplaner.

stop i I-signal - TI signal m tal/retningsviser Korsør 1951

af henning h087 ⌂, Græsted, 25/10 2013, 13:39 (3836 dage siden) @ henning h087
redigeret af henning h087, 25/10 2013, 13:56

:-)

Hej

jeg takker de herrer.

ikke i tvivl om at I har jo mere kendskab til det end jeg.
Skulle jo nok have formuleret det som talviser eller retningsviser spørgsmål :-)

på en ikke så godt scannet skematisk sporplan
[image]

ses jo at Korsør har sporene I, II, III, IV, V, og det ser for mig ud til at signalet ikke kan vise II og III, ok der kunne godt se ud som at der er plads til en I ude til højre på signalet, således at signalet ser til at kunne vise I V I
og derudaf kan vel dannes
I =spor I
I I = spor II ??
IVI = spor III ??
IV = spor IV
V = spor V

bare en tanke - men kunne dette være tilfældet ?

der har jo være mange "firnurlige" signaler i gamle dage ( bla på Aalborg og andre )
og næsten hver station havde sine "regler"

og som bonus et par gamle herligt luftfoto af Korsør i 50erne
fotoarkiv/samling : KLA/h087
[image]

[image]

mvh
henning h087

stop i I-signal - TI signal m tal/retningsviser Korsør 1951

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 25/10 2013, 22:03 (3835 dage siden) @ henning h087

Hej Henning.
Retningsvisere / nummervisere blev forsynet med de pærer der var brug for, for at kunne vise de retninger / numre der passede til den aktuelle stations indkørsel.
Jeg ved ikke hvilke spor der kunne stilles indkørsel til i Korsør, men der kan udmærket gemme sige en lodret række pærer midt i V-et. De slukkede pærer er bare usynlige.

[image]
Teknisk kunne det altså være muligt at vise numrene 1 - 6.

Med venlig hilsen
Jan-Eddie

stop i I-signal - TI signal m tal/retningsviser Korsør 1951

af henning h087 ⌂, Græsted, 25/10 2013, 22:55 (3835 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

Hej og tak

jan og til de andre hjælpsomme herrer

Det kan du meget godt have ret i.

jeg har prøvet at forstørre - og det anes ligesom at du har ret - desværre er ophavsfotoet kun scannet i jpeg 72 pixel - og derfor jo visse grænser for forstørrelse
så vedhæftet i stor forstørrelse
[image]

og ifølge togplan IX, gyldig 14 maj 1950

[image]

så er der tog til/fra spor 1 - 5

så det er nok en talviser :-)

mvh
henning

stop i I-signal - TI signal m tal/retningsviser Korsør 1951

af Holger Sørensen, Hedehusene, 26/10 2013, 22:36 (3834 dage siden) @ henning h087

Disse talvisere af ældre dato med romertal havde ikke en række pærer (lamper). De bestod af to lange lysrør i to dele (a la neonrør, men før disse, men for at forstå størrelsen derfor denne sammenligning). Det var derfor, der blev brugt romertal i stedet for arabertal.
De havde selvfølgelig en betegnelse, som jeg ikke lige her kan huske. Men jeg mener, at vi i den gamle kmp i Hellerup havde nogle liggende fra gamle dage.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

stop i I-signal - TI signal m tal/retningsviser Korsør 1951

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 26/10 2013, 12:19 (3835 dage siden) @ henning h087

Det er et noget langt persontog med damplokomotivet(14 vogne). Bagenden må da være et stykke uden for perron ?
Det skib som har slået "bak" fra højre side, er jeg helt galt på den, hvis jeg mener det skal til Langeland ?

stop i I-signal - TI signal m tal/retningsviser Korsør 1951

af ojk37, 26/10 2013, 17:39 (3835 dage siden) @ Steen Nielsen

Ja Steen - du er helt gal på den;-) Det er M/F FREJA, som sejlede fra bilfærgelejet i Korsør til Nyborg.
Ole-Jørn

stop i I-signal - TI signal m tal/retningsviser Korsør 1951

af Holger Sørensen, Hedehusene, 26/10 2013, 22:25 (3834 dage siden) @ Steen Nielsen

Tog hvor bagenden er uden for perron - og hvad så????

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

stop i I-signal - TI signal m tal/retningsviser Korsør 1951

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 26/10 2013, 22:30 (3834 dage siden) @ Holger Sørensen

Hvis ikke der er perron, så er der dælme langt ned, så har Togføreren da et job med at låse de døre som ikke er ved perron og guide folk længere frem i toget, hvor dørene holder til perron ? Det er ikke løgn når jeg skriver der er langt ned :-D

stop i I-signal - TI signal m tal/retningsviser Korsør 1951

af Holger Sørensen, Hedehusene, 28/10 2013, 21:50 (3832 dage siden) @ Steen Nielsen

Så vidt det kan ses af en sporplan (godt nok skemetisk) er der perron til begyndelsen af den hele englænder, der er ved bagenden af toget.
Men der kan jo også være tale om et materieltog, eller, eller? Og skulle det endelig være et personførende tog der ikke helt holder ved perron, er det ikke særligt uoverkommeligt at bede de rejsende om at gå nogle vogne frem.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

stop i I-signal - Korsør 1951 - udsnit af sporplan

af henning h087 ⌂, Græsted, 29/10 2013, 05:30 (3832 dage siden) @ Holger Sørensen

:-)

udsnit af Korsør station -

[image]

[image]

mvh
henning h087

Spørgsmål om stop i I-signal

af Georg Schmidt, 12/11 2013, 11:41 (3818 dage siden) @ esni
redigeret af Georg Schmidt, 12/11 2013, 12:36

Fandt lige et par billeder med hastighedsviser på armsignaler.
[image]
Fra Ringgadebroen i Århus ca. 1965. Yderst til højre ses I-signalet fra syd med "kassen", til venstre for tankene skimtes I-signalet fra nord.
[image]
Foto Fredslund.
[image]
Løsning fra syd.
[image]
Hovedgård fra syd for 42 år siden.
De større landstationer med overhalingsmulighed havde hastighedsviser på I-signalet.
Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak