Sandspor i Hellerup på et af Holgers torsdagsbilleder

af esni, Frederikssund, 31/12 2013, 15:21 (3776 dage siden)

4/5-1963
S 735 med særtog 9404 Helsingør-Godsbanegården taget oppe fra kommandoposten.
Læg mærke til sandsporet til højre - det hændte at S-tog som havde lidt for travlt
med at komme på vendespor røg i "fælden"
[image]
Alle fotos HBDS

Tilbage i de tidlige tressere skiftede jeg tit til Linie F, når den var forlænget til Klampenborg i myldretiden

Sporplanen undrede mig meget, for hvornår brugte man det spor, som fulgte sandsporet? (jeg husker det som at skinnerne tydeligvis blev befaret jævnligt)

Har Henning en sporplan af denne del af Hellerup fra dengang i tresserne?

mvh
Eskild

(opvokset i Ch, fraflyttet ca 1980)

Sandspor i Hellerup på et af Holgers torsdagsbilleder

af UTJ, 31/12 2013, 15:26 (3776 dage siden) @ esni

Sandsporet ver så vidt jeg husker slutpunktet på F-linjen og sporet gik videre til opstillingssporene, samt via transversal til både Nordbanen og Klampenborg- og Kystbanen. Godstogene benyttede de to (senere kun ét) spor mellem de to F-perronspor.

Sandspor i Hellerup på et af Holgers torsdagsbilleder

af esni, Frederikssund, 31/12 2013, 15:31 (3776 dage siden) @ UTJ

Sandsporet ver så vidt jeg husker slutpunktet på F-linjen og sporet gik videre til opstillingssporene, samt via transversal til både Nordbanen og Klampenborg- og Kystbanen. Godstogene benyttede de to (senere kun ét) spor mellem de to F-perronspor.

Sådan husker jeg det også - men udover gennem sandsporet var der også en vej (ses i forgrunden) gennem en transversal til det nærmeste af godstogssporene. Det var altid sidstnævnte, der blev brugt, når linie F fortsatte til Klampenborg (i hvert fald når jeg var med)

Sandspor i Hellerup på et af Holgers torsdagsbilleder

af Holger Sørensen, Hedehusene, 31/12 2013, 15:45 (3776 dage siden) @ esni

Når jeg får taget mig sammen skal der komme den virkelige forklaring på sporbenyttelsen i Hellerup uden speklulationer af nogen art, fra én der arbejde dér i 1960-erne.
I øvrigt findes i en anden tråd billede taget den anden vej med 4 tog (spor 5 - 8), hvor tydeligt ses sporskiftet for enden af spor 5.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Sandspor i Hellerup på et af Holgers torsdagsbilleder

af esni, Frederikssund, 31/12 2013, 16:09 (3776 dage siden) @ Holger Sørensen

Det ser jeg frem til

Sandspor i Hellerup på et af Holgers torsdagsbilleder

af Svend, Storkøbenhavn, 31/12 2013, 20:50 (3776 dage siden) @ Holger Sørensen

Der var to togveje mod nord fra spor 5 (især aktuelt når linie F blev videreført til Klampenborg): "Den korte" og "den lange". Normalt anvendtes "den lange" - altså ikke via sandsporet - da den spærrede for indkørsel til spor 4. Men skulle der samtidig køres fra vendespor (med linie C) til spor 8 (nuværende spor 7), kunne man køre "den korte vej".

Tilbage til nytårsaften . :-)

Sandspor i Hellerup på et af Holgers torsdagsbilleder

af henning h087 ⌂, Græsted, 31/12 2013, 16:43 (3776 dage siden) @ esni

Hej

og godt nytår

har 3 sporplaner hvor sandsporet er aftegnet - og påskrevet følgende

Hellerup 1930
[image]


Hellerup 1961 - vandledning under spor
[image]


Hellerup 1962 rev 1998 - spor 10
[image]


Spornumre Hellerup 1962 rev 1998 - spor 10
[image]

og så venter vi på Holgers redegørelse :-)
så vi bliver lidt klogere af sporbenyttelse på Hellerup ;-)

mvh
henning h087

Sandspor i Hellerup på et af Holgers torsdagsbilleder

af esni, Frederikssund, 31/12 2013, 19:15 (3776 dage siden) @ henning h087

Mange tak

Jeg gætter på at det har noget at gøre med 'spormæssig dækning', for Holtetoget ankom til Hellerup samtidig med at Ftoget kørte mod Klampenborg. Hvis F-toget var kørt igennem sandsporet, så ville dets togvej være fjendtlig overfor den netop indkørende Holtetog.

Sandspor i Hellerup Holgers torsdagsbilleder ( år 2000 )

af henning h087 ⌂, Græsted, 31/12 2013, 22:06 (3776 dage siden) @ henning h087

:-)

og godt nytår

fandt så lige en år 2000 udgave

[image]

mvh
henning h087

Sandspor i Hellerup Holgers torsdagsbilleder (3 fotos)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 1/1 2014, 16:06 (3775 dage siden) @ henning h087

En af de få gange hvor et S-tog "gik i fælden" og afsporede i Sandsporet i Hellerup.
Tog 401-25 den 25.10.1966 nåede ikke sin bestemmelse på Vendespor 15 i Hellerup.
Det var sådan, at ved indkørsel til spor 5 stod sporskiftet (124b) for enden af perronen til kørsel i højre gren (mod Sandsporet), da der ellers ikke var nok sikkerhedsafstand til spor 4 gennem sporskifterne 123a/b.
Efter togvejsopløsning drejedes så sporskiftet til kørsel i venstre gren og Dværgsignalet for enden af perronen blev sat til rangertogvej.
Det var jo ren rutine som normalt fungerede gnidningsløst. En forsinkelse på rangertogvejen kunne skyldes f.eks. andet tog på vej fra Vendespor eller godstog til/fra Helsingør.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)


[image]

[image]

[image]

Sandspor i Hellerup Holgers torsdagsbilleder (3 fotos)

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 1/1 2014, 21:38 (3775 dage siden) @ Holger Sørensen

Tillægsspørgsmål til en sådan afsporing. Der ses rigtig mange køretråde. Hvad gør man så ? Fjerner nogle af trådene for at give plads til en Kørekran eller bruges der løftebukke/kaffemøller ?

Sandspor i Hellerup Holgers torsdagsbilleder (3 fotos)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 8/1 2014, 09:37 (3768 dage siden) @ Steen Nielsen

Den hurtige om hvad man kan gøre med køreledningsanlægget, når materiel skal sporsættes.
Men det kommer selvfølgelig an på karakteren af afsporingen, så f.eks.

-Ingenting.

-Udkobling af kørestrømmen + jording.

-Indbygning af midlertidige ledningsafsnit.

-Fjernelse af køreledningen.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Sandspor i Hellerup på et af Holgers torsdagsbilleder

af Georg Schmidt, 1/1 2014, 20:28 (3775 dage siden) @ henning h087

Nogle billeder fra Hellerup vedr. turen forbi sandsporet.

[image]
F-tog klar til vendesporet 1976.

[image]
På vej til vendespor.

[image]
På vej til perron.

[image]
Hellerup 1976.

Mvh
Georg

Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak