OMB C 11-18 (+ 8 fotos)

af UTJ, 11/1 2014, 21:21 (3760 dage siden)

Ikke de bedste scan, men mig bekendt har alle otte C-vogne fra OMB ikke før været vist samlet. Ulf Holtrup var fotografen, som ganske systematisk fotograferede rækken i Langesø, hvor de fleste henstod i 1960'erne.

[image]
OMB C 11, Odense (foto: U Holtrup/arkiv UTJ)
Denne vogn blev forsynet med lædersæder og egenvarmeanlæg, resten forblev uombyggede med træsæder til 1966......

[image]
OMB C 12, Harndrup (foto: U Holtrup/arkiv UTJ)

[image]
OMB C 13, Langesø (foto: U Holtrup/arkiv UTJ)

[image]
OMB C 14, Langesø (foto: U Holtrup/arkiv UTJ)

[image]
OMB C 15, Langesø (foto: U Holtrup/arkiv UTJ)

[image]
OMB C 16, Langesø (foto: U Holtrup/arkiv UTJ)
Denne vogn overlevede og indgik senere i KLK's veterantog.

[image]
OMB C 17, Langesø (foto: U Holtrup/arkiv UTJ)
Her ser vi de oprindelige regnlister som alle vognene formentlig var udstyret med i 1911, da de blev leveret fra Arlöf i Malmø.

[image]
OMB C 18, Langesø (foto: U Holtrup/arkiv UTJ)

Og jo vognene havde elektrisk belysning, mens de samtidige fire vogne til SFJ havde gasbelysning. SFJ's vogne (CB 79-82, senere DSB CXMP 4591-4594) fik først elektrisk belysning efter DSB's overtagelse af SFJ i 1949. Bortset fra OMB C 16 blev alle OMB's C-vogne ophugget i 1966 eller snarest derefter.

Mon andre har været forbi og fotografere OMB's helt almindelige personvognstype??

OMB C 11-18 (+ 8 fotos)

af Thyge, Rønnede, 12/1 2014, 10:43 (3759 dage siden) @ UTJ

Hej!
Jo! det var en kendt hemmelighed, at her stod OMBs hensatte personvogne, jeg kender flere der har været der forbi!
Jeg var selv forbi 1960,1963 og 1966!
Her kommer lidt beviser!:-D
[image]
ja dengang skulle en film række langt!
[image]
c13? uden vinduer 1963
[image]
juli 1966 var der flyttet godt rundt på vognene og adskellige var væk,
medens nye var kommet til!
Kunne egentligt også vise samtlige c vogne, men tjener jo intet formål nu!

Med venlig hilsen

Thyge

OMB C 11-18 (+ 8 fotos)

af UTJ, 12/1 2014, 11:19 (3759 dage siden) @ Thyge

Kunne egentligt også vise samtlige c vogne, men tjener jo intet formål nu!

Uha! du pirrer vores nysgerrighed. UH var forbi i 1964 og 1965 og billederne hvor træerne ikke er sprunget ud er fra 1964. Det stemmer ikke helt rigtig med at C 13 hanstod med ituslåede vinduer i 1963, eller er jeg helt forkert på den for jeg kan af gode grunde kun have teoretisk kenskab til slagmarken på Nordfyn i begyndelsen af 1960'erne......

Jeg tror at det viste billede af C 13 i 1963 er fra 1966 og at det er C 12 - det passer med skaden på tagudhænget som går igen på UH's billede fra Harndrup. Mon ikke den er trukket til Langesø for at være nærmere HJ Hansen?

OMB C 11-18 og Harndrup Grusgrav ( 4 billeder)

af Thyge, Rønnede, 12/1 2014, 15:45 (3759 dage siden) @ UTJ
redigeret af Thyge, 12/1 2014, 16:07

Hej!
Bemærk, at der er spørgsmålstegn bag C 13!!
og jo du har helt ret!! misæren skyldes, at jeg ikke kunne tyde
mine næsten 50 når gamle runer!:-D Belært af tidligere erfaringer,
med regnvejr, var de skrevet med blyant!De er faktisk næsten forsvundet idag!!!
Men her et par billeder af C12, hvor du med lidt god vilje, kan se nummeret!
bemærk at messing bogstaverne, var "slidt" af på billedet fra 1966
dette gjaldt også de fleste andre vogne!

[image]
c12 som reservevogn i Brenderup 1960
[image]
c12 i Langesø 1966
[image]
Harndrup grusgrav 1966
[image]
Harndrup Grusgrav 1960

Mede venlig hilsen

Thyge

OMB C 11-18 og Harndrup Grusgrav ( 4 billeder)

af UTJ, 12/1 2014, 21:31 (3759 dage siden) @ Thyge

Fine billeder og de viser jo at C 12 havde trykluftledning, hvilket ikke var det som Alkjær kom frem til i Signalposten 1993/2. Faktisk er det interessant at se hvor hurtigt forfaldet sætter ind, når almindelig vedligeholdelse ikke sker.

Avatar

OMB C 11-18 og Harndrup Grusgrav ( 4 billeder)

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/1 2014, 01:58 (3759 dage siden) @ UTJ

Hm! Det kan man ellers også se den dag i dag hos diverse jernbaneklubber og -museer, hvor nogle af sidstnævnte endda synes at have "forfaldets skønhed" som en egentlig programerklæring frem for vedligeholdelse/restaurering.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

OMB C 11-18 ogOKMJ C9

af Thyge, Rønnede, 15/1 2014, 15:03 (3756 dage siden) @ UTJ

Hej!
Vi skal lige have gjort serien færdig, idet der blev bestilt 9 vogne!
den sidste til OKMJ!
[image]
C9 i Martofte marts 1966
[image]
Sidste OKMJ vogn (c9) i Kerteminde juni 1966; når der skrives OKMJ vogn
er det fordi der i flere år efter nedlæggelsen var vognbjørns transporter
til byen! Er der nogen der har billeder af dette????

Med venlig hilsen

Thyge

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak