Avatar

Dagens Nordbanen-foto 13. maj 1980 - billede 1

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/2 2014, 13:16 (3739 dage siden)

Lørdag den 13. maj 1980 tog jeg en del billeder på strækningen Snekkersten-Hillerød. Noget af vejen gik jeg, og noget af vejen har jeg sikkert taget toget.

Billederne vil blive vist de kommende par uger med ét billede pr. dag. Det er muligt, at der visse dage - pga andre gøremål - ikke vil blive vist et billede.

Erik V. Pedersen er velkommen til at snuppe billederne til www.evp.dk.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Snekkersten station set fra syd lørdag 13. maj 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens Nordbanen-foto 13. maj 1980 - billede 1

af UTJ, 11/2 2014, 19:52 (3738 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi vil gerne se mange billeder fra Nordbanen.

Dagens Nordbanen-foto 13. maj 1980. (EVP-tak.)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 12/2 2014, 12:24 (3738 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Lørdag den 13. maj 1980 tog jeg en del billeder på strækningen Snekkersten-Hillerød. Noget af vejen gik jeg, og noget af vejen har jeg sikkert taget toget.

(...)

Erik V. Pedersen er velkommen til at snuppe billederne til www.evp.dk.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Snekkersten station set fra syd lørdag 13. maj 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

----------------

Hej Thomas.

Tak for tilbudet - jeg må holde øje og se at klare det "løbende". Det er dejligt at få tilladelsen herigennem - synligt for alle.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=nordbanen---kobenhavn-h---hillerod---helsingor

[image]

.

Avatar

Dagens Nordbanefoto 13. maj 1980 - billede 2

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/2 2014, 23:12 (3737 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fototeknisk et elendigt billede, som jeg har forsøgt at rette så meget op som teknisk muligt. Skulle nogen have lyst til at gøre mig forsøget efter, kan det originale dias downloades her de næste ca. 72 timer, hvorefter det bliver slettet. Der er tale om en TIFF-fil på ca 31 MB.

Men tilbage til selve billedet: Vi ser MO-udveksling Helsingør-Helgoland. Lørdag hed toget M 9263 og kørte non-stop Helsingør-Helgoland. Hverdage undtagen lørdage hed toget M 9261 og kørte non-stop Helsingør-Østerport og efterfølgende M 92615 Østerport-Helgoland. Som det fremgår af nedenstående tillader redigeringsmulighederne ikke, at anføre toget nummer korrekt, idet 5-tallet i 92615 skal "hæves" - Tommy kan jo ønske sig en sådan redigeringsmulighed i påskegave.

Skarpere hjerner end min kan sikkert forklare os, hvorfor materieludvekslingen om lørdagen foregik direkte til Helgoland og ikke med rebroussement på Østerport.

Det kan naturligvis diskuteres til dommedag, om billedet er et Nordbanefoto (jeg har valgt at omdøbe emnet fra Nordbanen-foto til Nordbanefoto; det lyder lidt mere mundret) eller et Kystbanefoto.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning det nye sort

[image]
MO 1853 som tog M 9263 under gennemkørsel på Snekkersten station kl 15.13 (+12) lørdag den 13. maj 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
"Tjenestekøreplan ØST (TKØ) Sjælland og Lolland-Falster Gyldig 27.5.79-31.5.80", side 258. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
"Bilag 1 til Tjenestekøreplan ØST (TKØ) Gyldig 30.9.79-31.5.80 K79 Vinter Samtlige tog København H-Helgoland", side 15. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens Nordbanefoto 13. maj 1980 - billede 2

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/2 2014, 01:18 (3737 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fototeknisk et elendigt billede, som jeg har forsøgt at rette så meget op som teknisk muligt.
Skulle nogen have lyst til at gøre mig forsøget efter (...)

(...)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning det nye sort

...)


[image]
MO 1853 som tog M 9263 under gennemkørsel på Snekkersten station kl 15.13 (+12) lørdag den 13. maj 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

-------------

Hej Thomas.

Ja, --der er vist ikke meget "at bygge på", så jeg har ikke forsøgt den store originale fil, blot gået lidt videre med den viste fil. Om det så er blevet bedre ??? Den falske belysning er da i det mindste væk. Det er til gengæld blevet mere grynet (pixeleret), og det forstår jeg egentlig ikke, med det jeg har foretaget mig.

[image]


Forhåbentlig når Mo´eren sit mål alligevel :-) --ad Kystbanen.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=hillerod---helsingor-lille-nord

[image]

.

Dagens Nordbanefoto 13. maj 1980 - billede 2

af Henrik Thomsen, 13/2 2014, 01:22 (3737 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Ja, den er svær, men det skulle da prøves. Lidt blå himmel er da bevaret.

[image]

Hilsen
Henrik

Dagens Nordbanefoto 13. maj 1980 - billede 2

af Jens MO-Møller, 13/2 2014, 01:55 (3737 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fra efterår 1980 og frem til sommeren 1984, var jeg med på en masse MO-udvekslinger mellem Helgoland og Helsingør. På lørdage, men også visse søndage, standsede MO-vognen fra Helsingør kort efter passage af Helgoland kommandopost. Herefter gik lokomotivføreren i "den anden ende" og kørte direkte ned på Helgoland. Jeg har også oplevet flere gange, når MO-vognen skulle til Helsingør, at man bakkede fra depotet direkte op i hovedsporet - selvfølgelig med en rangist i bagenden - og derefter fortsatte mod Helsingør.

På hverdage blev der ofte optaget godsvogne i Rungsted med MO-udvekslingen fra Helsingør og så blev hjemturen til Helgoland noget længere, idet man så tog turen "rundt om husene" og placerede godsvognene ved "det gule palæ" og herfra fortsatte den tomme MO-vogn over maskinbakken til Kh og videre mod Helgoland.

Venlig hilsen
Jens Møller

Avatar

Dagens Nordbanefoto 13. maj 1980 - billede 2

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 13/2 2014, 10:34 (3737 dage siden) @ Jens MO-Møller

På hverdage blev der ofte optaget godsvogne i Rungsted med MO-udvekslingen fra Helsingør og så blev hjemturen til Helgoland noget længere, idet man så tog turen "rundt om husene" og placerede godsvognene ved "det gule palæ" og herfra fortsatte den tomme MO-vogn over maskinbakken til Kh og videre mod Helgoland.

Jeg boede i Rungsted på det tidspunkt, så det var fast procedure at slå et sving omkring stationen på det tidspunkt (hvis jeg havde fri).

[image]

[image]

Avatar

Dagens Nordbanefoto 13. maj 1980 - billede 2

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/2 2014, 19:03 (3736 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Er det NSJK's stamme man ser der bagved?


[image]

..og her på vigesporet ind til Remisen?

Dagens Nordbanefoto 13. maj 1980 - billede 2

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 13/2 2014, 19:50 (3736 dage siden) @ Michael Deichmann

Er det NSJK's stamme man ser der bagved?

Nej, det er HgJk's.

Avatar

Dagens Nordbanefoto 13. maj 1980 - billede 2

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/2 2014, 23:59 (3736 dage siden) @ Erik Olsen

Er det NSJK's stamme man ser der bagved?


Nej, det er HgJk's.

Det er vist insektsex. :-D

Dagens Nordbanefoto 13. maj 1980 - billede 2

af Jens MO-Møller, 14/2 2014, 00:30 (3736 dage siden) @ Michael Deichmann

Det lagde du vist selv op til, for hvad skulle det ellers være for materiel, placeret i Rungsted, hvor Helsingør Jernbaneklub helt tilbage i 1980 og tidligere havde en del af sit materiel stående. Man får svar, som man spørger1

Venlig hilsen

Jens Møller

Dagens Nordbanefoto 13. maj 1980 - billede 2

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 14/2 2014, 15:04 (3735 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det lagde du vist selv op til, for hvad skulle det ellers være for materiel, placeret i Rungsted, hvor Helsingør Jernbaneklub helt tilbage i 1980 og tidligere havde en del af sit materiel stående. Man får svar, som man spørger1

Ja, afgjort. Køretøjernes identitet på første billede fremgår endda tydeligt (FFJ Cb 1 og KSB C 52).

Jeg husker ikke hvornår klubben skiftede navn, men det var efter 1984 hvor jeg forlod klubben efter at have været aktiv siden 1969.

Dagens Nordbanefoto 13. maj 1980 - billede 2

af Jens H. Bondesen, 15/2 2014, 15:24 (3734 dage siden) @ Erik Olsen

Ja, afgjort. Køretøjernes identitet på første billede fremgår endda tydeligt (FFJ Cb 1 og KSB C 52).

En lille korrektion: Den grønne er ikke C 52, men søstervognen C 51 ;-)

Avatar

Dagens Nordbanefoto 13. maj 1980 - billede 3

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/2 2014, 21:38 (3736 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Billederne fra Snekkersten blev af en eller anden grund underbelyste. Hvorfor, ved jeg ikke. På den tid plejede jeg ellers nok at kunne tage nogenlunde belyste billeder. Nedenstående foto blev også ret mørkt; men jeg har prøvet at rette så meget op på det som muligt - uden at motivet forsvinder helt. Turens øvrige fotos blev dog nogenlunde fornuftige. Men bedøm selv de kommende dage.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Sydenden af Snekkersten station. Til venstre Kystbanens dobbeltspor og til højre Nordbanens enkeltspor. Lørdag den 13. maj 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Dagens Nordbanefoto 13. maj 1980 - billede 3

af shipmik, 14/2 2014, 00:47 (3736 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis man piller lidt kan det jo godt blive et fint billede
Bent Mikkelsen

[image]

Avatar

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 13

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/2 2014, 21:43 (3721 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Kvistgård station lørdag den 3. maj 1980 set fra Hillerød-siden. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Udsnit. Vi ser at stationens "juletræ" er tændt = ubetjent station. Jeg har ikke noteret godsvognenes litra eller numre.

Avatar

Dagens Nordbanen-foto 13. maj 1980 - billede 4

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/2 2014, 02:55 (3735 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Allerede nu kan vi jo lige så godt starte debatten: Hvad står der i loven om Nordbanen? Er ministeren bemyndiget til at erhverve arealer med henblik på etablering af et 2. spor Hillerød-Snekkersten? Og hvis han er (dengang var det jo "hanner"), har han så gjort det? Og hvis han har gjort det, er det så det, vi ser på dagens billede til venstre for sporet. (Jeg har Nordbanebogen på min reol; men er ikke i nærheden af min reol og kan derfor ikke slå efter, om svaret findes i bogen).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Indkørsel til Snekkersten fra Hillerød. Lørdag den 13. maj 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens Nordbanen-foto 13. maj 1980 - billede 4

af Niels Munch, 16/2 2014, 13:37 (3734 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Det, dit billede viser, er et rent lokalt fænomen, jf. eksempelvis dette matrikulære oversigtskort fra 1978, jeg har vristet ud af www.kms.dk .

Da Kystbanen i 1897 skabte en ny indføring til Helsingør, og Snekkersten blev tilslutningsstation for Nordbanen, "trak" man Nordbanen en bid mod syd for at etablere denne tilslutning. Og da var der sikkert plads til at være "rundhåndet" med de matrikulære justeringer. En del af den gamle Nordbanetracé i Snekkersten er i øvrigt udlagt som sti.

Såfremt man vitterlig havde foretaget matrikulære forberedelser e.lign. konkrete tiltag til dobbeltspor ad Lille Nord, burde det vel have været nævnt i det dokument, hvormed Staten overdrog Lille Nords infrastruktur incl. stationsbygningerne i Fredensborg og Kvistgård samt alle faste anlæg i øvrigt til Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) pr. 01.01.2001.

Det er det ikke.

Staten havde ladet Lille Nord værdisætte, og denne værdi anvendte HUR som apportindskud i f.m. stiftelsen pr. 01.07.2001 af ejer- og infrastrukturselskabet Hovedstadens Lokalbaner A/S (HL), som den dag i dag ejer Lille Nord.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Dagens Nordbanen-foto 13. maj 1980 - billede 4

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/2 2014, 13:50 (3734 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Tak for glimrende udredning.

Emnet "enkeltsporede strækninger, der er besluttet/påbegyndt gjort dobbeltsporede, men som aldrig blev det alligevel" har altid interesseret mig. Du dokumenterer på glimrende vis, at Lille Nord så ikke hører til denne kategori.

Senest stødte jeg i torsdag på en sætning, der lød noget i retningen af "vogterhuset skal nedrives, når strækningen Silkeborg-Funder udbygges til dobbeltspor".

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Dagens Nordbanen-foto 13. maj 1980 - billede 4

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/2 2014, 14:56 (3733 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Allerede nu kan vi jo lige så godt starte debatten: Hvad står der i loven om Nordbanen? Er ministeren bemyndiget til at erhverve arealer med henblik på etablering af et 2. spor Hillerød-Snekkersten? Og hvis han er (dengang var det jo "hanner"), har han så gjort det? Og hvis han har gjort det, er det så det, vi ser på dagens billede til venstre for sporet. (Jeg har Nordbanebogen på min reol; men er ikke i nærheden af min reol og kan derfor ikke slå efter, om svaret findes i bogen).

Som supplement til Niels' glimrende indlæg:

Jeg har ikke set, hvad der står i loven om Nordbanen. Men hvis vi kigger i denne lov, kan vi se, at 2. sporet Holte-Hillerød har krævet særskilt lovtekst (1918). Heraf kan man vel udlede, at den oprindelige lov om Nordbanen udelukkende har indeholdt enkeltspor.

Om der senere end 1918 er lovgivet om 2. spor Hillerød-Snekkersten, ved jeg ikke i skrivende stund.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Dagens Nordbanen-foto 13. maj 1980 - billede 4

af esni, Frederikssund, 16/2 2014, 15:59 (3733 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Allerede nu kan vi jo lige så godt starte debatten: Hvad står der i loven om Nordbanen? Er ministeren bemyndiget til at erhverve arealer med henblik på etablering af et 2. spor Hillerød-Snekkersten? Og hvis han er (dengang var det jo "hanner"), har han så gjort det? Og hvis han har gjort det, er det så det, vi ser på dagens billede til venstre for sporet. (Jeg har Nordbanebogen på min reol; men er ikke i nærheden af min reol og kan derfor ikke slå efter, om svaret findes i bogen).


Som supplement til Niels' glimrende indlæg:

Jeg har ikke set, hvad der står i loven om Nordbanen. Men hvis vi kigger i denne lov, kan vi se, at 2. sporet Holte-Hillerød har krævet særskilt lovtekst (1918). Heraf kan man vel udlede, at den oprindelige lov om Nordbanen udelukkende har indeholdt enkeltspor.

Om der senere end 1918 er lovgivet om 2. spor Hillerød-Snekkersten, ved jeg ikke i skrivende stund.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Selvom at der måtte separat lovtekst til for at udbygningning til dobbeltspor kan ske, så udelukker det vel ikke at en tidligere lov har bemyndiget at man kunne ekspropirere til dette formål i et eller andet omfang?

fx er der jo erhvervet arialer til 3. og 4. spor imellem Hellerup og Lyngby, men aldrig startet et anlæg med anlægslov etc

Avatar

Dagens Nordbanefoto 13. maj 1980 - billede 5

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/2 2014, 20:39 (3733 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Snekkerstens fremskudte signal fra Hillerød-siden. Vi bemærker stangrækken, hvor særligt de to øverste tråde sidder lidt "atypisk"(?), vi bemærker, at signalet ikke har nogen grøn lampe monteret og således kun kan vise signal nr. 7.2.2."kør forsigtigt" og endelig bemærker vi, at signalet står kun 400 meter før I-signalet (strækningshastigheden var 100 km/t). Kan nogen i øvrigt fortælle mig, om nuværende TIB for strækningen Hillerød-Snekkersten er at finde på nettet - jeg kan ikke finde den under Hovedstadens Lokalbaner A/S, hvor den vel burde være? Lørdag 13. maj 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens Nordbanefoto 13. maj 1980 - billede 5

af UTJ, 16/2 2014, 21:42 (3733 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De to tråde øverst er revolverende ledninger for telefonen. Gætter jeg. Ganske gode at kede sig med når man kørte med ekspressen fra Hillerød til Helsingør.....

Avatar

Dagens Nordbanefoto 13. maj 1980 - billede 5

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/2 2014, 21:56 (3733 dage siden) @ UTJ

Nåeh, kedede sig og kedede sig. Man kunne da sidde og kigge ud på grantræernes højde. ;-) :-P

Avatar

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 6

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/2 2014, 20:38 (3732 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
MO 1816 som trækkraft i tog P 2048 under indkørsel til Snekkersten fra Hillerød. I mine noter har jeg skrevet: "Her ved den uofficielle gangsti, der krydser banen i km 56,3." Oprangering: MO 1816 + Bhl 50 86 29-25 400-6 + Bhs 50 86 29-27 822-9. Lørdag den 3. maj 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 6

af UTJ, 17/2 2014, 20:46 (3732 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

MO 1816 som trækkraft i tog P 2048 under indkørsel til Snekkersten fra Hillerød. I mine noter har jeg skrevet: "Her ved den uofficielle gangsti, der krydser banen i km 56,3." Oprangering: MO 1816 + Bhl 50 86 29-25 400-6 + Bhs 50 86 29-27 822-9. Lørdag den 3. maj 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Herligt billede - præcis sådan husker jeg ekspressen. MO-vognene med tilbehør faldt ualmindelig godt ind i landskabet i det ganske velpatinerede look som fik toget til nærmest at gå i ét med omgivelserne.

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 6

af Georg Schmidt, 17/2 2014, 21:45 (3732 dage siden) @ UTJ

"det ganske velpatinerede look"

Lige det rette udtryk for øst-MO, kun overgået af S-tog 1. gen.:-D

[image]
Denne skumle læser jeg vistnok til 1845.

Mvh
Georg

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 6

af Jens MO-Møller, 22/2 2014, 01:17 (3728 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja, køn kan man vel ikke ligefrem kalde denne møgbeskidte MO 1845; bemærk i øvrigt forskellen mellem den og den tilkoblede vogn!

Da cvk. i Århus engang i 1971 overtog al revision af de sjællandske MO-vogne, var det formentlig kun ved disse revisioner, at vognkassen også blev rengjort udvendigt. Det samme har nok også været tilfældet i 1. distrikt helt tilbage fra tredserne, for jeg kan kun herfra huske MO-vognene som altid værende meget snavsede og nærmest asfaltgrå udvendig.

Den løbende udvendige rengøring indskrænkede sig til vinduerne og i heldigste tilfælde kunne man endda opleve, at selv håndbøjlerne ved indgangspartiet til passagerafdelingen var rengjorte, men det var som sagt et særsyn!

Blot er det sørgeligt, at statsbanernes ledelse dengang ikke gjorde noget synligt for at højne den udvendige rengøringsstandard på både MO-vognene og S-togsmateriellet, for den var under al kritik og især på Sjælland.

Venlig hilsen
Jens Møller

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 6

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 22/2 2014, 10:30 (3728 dage siden) @ Jens MO-Møller

Blot er det sørgeligt, at statsbanernes ledelse dengang ikke gjorde noget synligt for at højne den udvendige rengøringsstandard på både MO-vognene og S-togsmateriellet, for den var under al kritik og især på Sjælland.

Når S-togsmateriellet kom til Jylland, var der vel ingen grund til at rengøre det.

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 6

af gamle ole, 22/2 2014, 14:40 (3727 dage siden) @ Jens MO-Møller

En lille pudsig detalje om rengøring.
Havde en studiekammerat der gjorde rent på materiellet på Helgoland. MO rengøring var ikke populær i forhold til lyntog mf, og blev kaldt "hoppetur", fordi man hele tiden skulle og og ned af de relative små rum i MO:-D
Teknisk uintressant, men da meget pudsigt,.

Hilsen Ole

Avatar

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 1-5 rettelse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/2 2014, 20:44 (3732 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er ufatteligt, at jeg har kunne arbejde med denne billedserie i så mange dage uden at opdage, at der i mine notater - dag for dag - står, at hver enkelt billede er optaget lørdag den 3. og ikke lørdag den 13. maj 1980.

Så derfor rettes de 5 første billedetekster hermed: Alle fem billeder op optaget lørdag den 3. august 1980.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 7

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/2 2014, 21:07 (3730 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Samme tog som på billede 6. Toget har været i Helsingør og er nu på vej tilbage til Hillerød.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Tog P 2055 mellem Snekkersten og Mørdrup i km 55,15. Oprangering Bhs 50 86 29-27 822-9 + Bhl 50 86 29-25 400-6 + MO 1816. Lørdag den 3. maj 1980 kl. 16.02. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 8

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/2 2014, 21:08 (3729 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Mørdrup trinbræt, perronen vest for overkørslen for tog mod Hillerød. Lørdag den 3. maj 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 9

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/2 2014, 21:57 (3728 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Mørdrup trinbræt, perronen øst for overkørslen for tog mod Helsingør. Lørdag den 3. maj 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 9

af gamle ole, 22/2 2014, 14:43 (3727 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Har du tilfældigvis også foto af det gamle/umobyggede trinbræt i Grønholdt?
(Og evt. Kvistgård ST)

Hilsen Ole

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 9

af UTJ, 22/2 2014, 15:23 (3727 dage siden) @ gamle ole

Har du tilfældigvis også foto af det gamle/umobyggede trinbræt i Grønholdt?
(Og evt. Kvistgård ST)

Grønholt og Langerød trinbræt blev ombygget i 1976 ved sporombygningen. Mørdrup gjorde man ikke noget ved ved den lejlighed, da der var bro- og vejplaner, som dog aldrig er blevet til noget.

Avatar

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 10

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/2 2014, 15:23 (3727 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Tog P 2054 vest for Mørdrup trinbræt på vej mod Snekkersten. Oprangering MO 1801 + ukendt Bhl + ukendt Bhs. Lørdag den 3. maj 1980 kl. 16.32. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 11

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/2 2014, 19:41 (3726 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Fremskudt signal foran Kvistgård station fra Snekkersten-siden. Lørdag den 3. maj 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 11

af henning h087 ⌂, Græsted, 23/2 2014, 20:02 (3726 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

i 1951 var det fremskudte signal et vingesignal

Kvistgård 1951

[image]

og udsnit
[image]

mvh
henning h087

Avatar

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 12

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/2 2014, 18:58 (3724 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Indkørsel til Kvistgård fra Snekkersten-siden. Indkørselssignalet står på "kør". Jeg har noteret, at stationen på tidspunktet for billedets optagelse var "ubetjent". Lørdag den 3. maj 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Udsnit.

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 12

af K564, 28/2 2014, 22:59 (3721 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja stationen er ubetjent, men af hensyn til overkørselen i udkørselsenden ikke skulle være forlænge nede (ved normal køreplan var alle tog standsende), skulle overkørselen tændnes manuelt på perron. Senere ændret til, at den selv gik igang, når toget var ved perron.

Hilsner Keld

Avatar

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - billede 14

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/3 2014, 20:37 (3719 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Tog P 2060 under indkørsel på Kvistgård station spor 1 lørdag 3. maj 1980. Oprangering MO 1816 + Bhl 50 86 29-25 400-6 + Bhs 50 86 29-27 822-9.

Avatar

Dagens Nordbanefoto 3. maj 1980 - slut

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/3 2014, 20:11 (3718 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med gårsdagens foto fra Kvistgård station afsluttedes min tur langs Nordbanen. Vi fortsætter i en ny tråd om lidt og vi skal der kigge på nogle billeder fra Kystbanen og ved Kystbanen forstås i denne forbindelse strækningen København H-Helsingør og ikke kun Klampenborg-Snekkersten. Vi bevarer dog forbindelsen til Nordbanen, idet der også vil blive vist nogle MO-udvekslinger.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak