Avatar

Originalt lystryk af KSB M3 eller M4

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/5 2014, 08:55 (3628 dage siden)

Det er meget sjældent, at der på QXL sælges originale lystryk af rullende materiel. Men i dag stødte jeg på KSB M3 eller M4.

Sælger skriver:

"På dette gamle og 100% originale blå lystryk fra Burmeister & Wain`s Maskin & Skibsbyggeri i København ses tegningen over et 6-akslet diesel-elektrisk lokomotiv på 300/350 HK til Slangerupbanen (KSB). Tegningen er dateret 4. februar 1932 og udført i skala 1:40. Den er 71 cm lang og 49 m høj."

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/boeger-blade/teknik/trafik-og-transportmidler/tog-og-fly/gammelt...

Avatar

Originalt lystryk af KSB M3 eller M4

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/5 2014, 19:57 (3627 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er meget sjældent, at der på QXL sælges originale lystryk af rullende materiel. Men i dag stødte jeg på KSB M3 eller M4.

"...lige til modeljernbanen!"

Originalt lystryk af KSB M3 eller M4

af Steffen Dresler, 24/5 2014, 21:33 (3627 dage siden) @ Michael Deichmann

Go´aften!

Som originalt lystryk rigtignok ikke hverdagskost. Og sikkert OK for en samler af lystryk af materiel eller B&W ting. Men ikke fordi jeg ønsker at være lyseslukker, men det er jo kun en skitsetegning og ikke en hovedtegning (HM).

For modelbygning er en HM nødvendig alternativt de fremragende tegninger i f. eks. MM 6 side 114/115. I samme bog side 99 på midten vises et eksempel på en HM.

Som illustration for forskellene er herunder vist et udsnit af HM 37 (B&W litra MW).

[image]

Her ses de detaljer der gør, at modelbyggeren virkelig kan komme på arbejde, hvilket jo en skitsetegning ikke giver mulighed for.

(Skal beklage kvaliteten af det viste, men det er en 1:10 HM kørt ned sådan den kan vises her på forum sider).

Med venlig hilsen og fortsat - forhåbentlig god aften og godt valg i morgen.

Steffen Dresler

Originalt lystryk af KSB M3 eller M4 - nu en af MW 117 - 118

af henning h087 ⌂, Græsted, 24/5 2014, 21:54 (3627 dage siden) @ Steffen Dresler

:-)

og dette er vel hvad man kan kalde en oversigtstegning

[image]

mvh
henning h087

Originalt lystryk af KSB M3 eller M4 - nu MV 115 - 116 tegn

af henning h087 ⌂, Græsted, 24/5 2014, 22:28 (3627 dage siden) @ henning h087
redigeret af henning h087, 24/5 2014, 23:08

:-)

og dette en direkte nedtegnet ( håndholdt tushpen, lineal, og passer + lommeregner / eller dengang papir, blyant + hovedregning til omsætning af mål ) oversigtstegning i 1:87 efter DSB hovedtegning 1 : 10

[image]

mvh
henning h087

tegnede den første gang omkring 1972-74, men er siden forlist, derfor igen en i 1987 - mener at Signalposten og Dansk Jernbanearkiv/Per Topp fik kopi af den dengang, kunne være sjovt at høre om de stadig har den fra 72/74 til sammenligning !!!:-)

Hovedtegninger - Størrelsesforhold

af JKJ, 26/5 2014, 21:42 (3625 dage siden) @ henning h087

Hej med jer!

Jeg har scanninger af samtlige KSB personvognstyper hovedtegninger, med angivet ordenummer og Scandia stemplet. Det eneste der ikke er, er et str. forhold. Derfor vil jeg høre om der er nogen der kender det normale størrelsesforhold på Hovedtegninger, og hvad størrelse de normalt var i, A1, A2 eller noget helt andet?

Mvh Jesper

Hovedtegninger - Størrelsesforhold

af Steffen Dresler, 26/5 2014, 22:32 (3625 dage siden) @ JKJ

Kære Jesper!

Datidens hovedtegninger (HT) var ikke tilpasset i PAPIRSTØRRELSE forhold som f. eks. A4, A3 m.v., med i tegnet i et bestemt størrelsesforhold.

Det jeg kender til er DSB eller tidligere (DSB-S, DSB-JF o.s.v.) og dér var HT for det kørende DAMPlokomotiv materiel (HL) NORMALT i størrelsesforholdet 1:10. Det samme for enkelte af de første motorlokomotiver som litra MT, MV og MW, der alle var i størrelse 1:10. Senere motorvognsmateriel var i 1:25, nogle MOTORlokomotiver i størrelse 1:20, f.eks. litra MZ og gl. MX.
Ældre personvogns tegninger (HP) var i "1/25 sand størrelse" (1:25) eller "1/20 sand størrelse" (1:20).
Både ældre og nyere godsvognstegninger (HG) har jeg normalt set i 1:20.

Da DSB tegninger ofte var tegnet af fabrikkerne, KUNNE jeg tro, at SCANDIA tegnede deres fabriks hovedtegninger i de samme størrelse, altså f.eks. de ældre godsvogne i 1:20.
Altså papirstørrelsen afhænger af det størrelsesforhold den pågældende tegning er tegnet i.

Håber det gav lidt brugbart svar.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hovedtegninger - Størrelsesforhold

af JKJ, 27/5 2014, 12:11 (3625 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej igen,

Det lyder meget spændende! Tak for det hurtige svar!

Mvh Jesper

Hovedtegninger - Størrelsesforhold

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 27/5 2014, 22:38 (3624 dage siden) @ JKJ

Jeg har scanninger af samtlige KSB personvognstyper hovedtegninger, med angivet ordenummer og Scandia stemplet. Det eneste der ikke er, er et str. forhold. Derfor vil jeg høre om der er nogen der kender det normale størrelsesforhold på Hovedtegninger, og hvad størrelse de normalt var i, A1, A2 eller noget helt andet?

Jeg har en enkelt hovedtegning fra Scandia af en KSB-personvogn. Den er tegnet i 1:20.

Jeg foreslår følgende: Find frem til akselafstanden på den virkelige vogn, mål samme på tegningen, beregn derefter målforholdet.

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak