GDS L 2's fætre på Cuba (5 fotos + MaK snak)

af Niels Munch, 28/5 2014, 19:13 (3624 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 28/5 2014, 19:33

Apropos Cuba,

I MM8 om "Motormateriellet fra tyske fabrikker efter 1945" (bane bøger 2013, ISBN 97887-91434-37-2) kan bl.a. læses, at MaK første prøvelokomotiv af 800D-typen, f.nr. 800010 fra 1953, bl.a. blev prøvekørt "så fjerne steder som Canada og Cuba".

Rækkefølgen skal rettelig være omvendt, for besøget ved Ferrocarriles Occidentales de Cuba fandt sted allerede 1954-56 (skønt slet ikke omtalt i Loks aus Kiel):

[image]
MaK 800010 som FCO 8003 i Havana 1955 (foto: R.V. Dodge, arkiv: nm).

Derefter gik turen til Canada, først Canadian Pacific:

[image]
MaK 800010 som CP nr. 1000 i Montréal 1956 (ukendt fotograf, arkiv: nm).

..... og dernæst Canadian National:

[image]
MaK 800010 som CN nr. 1000 i Montréal 1956 (Image No.: CN001211 CSTMC/CN Collection).

Hver gang blev lokomotivet malet i værtsbanens farver.

Medens canadierne fandt lokomotivet for svagt og vist ikke flirtede yderligere med Mak, bed cubanerne på, og anskaffede i alt 77 lokomotiver, fordelt på 20 stk. 600D 1955-57, 25 stk. 800D som det prøvekørte 1955-57, 23 stk. 850D 1957, 1 enkelt 240C 1957 samt 8 stk. 1000D i 1957.

Anskaffelserne nedbragte antallet af damptrukne tog betragteligt, og lokomotiverne kunne ses i alle togarter. De 8 stk. 1000D sågar i hurtigtog:

[image]
MaK 1000D som hurtigtogslokomotiv (Expreso por Ferrocarril) hos FCO (foto: MaK, arkiv: nm).

..... hvor man bemærker bemalingen samt den strømlinede udformning, nærmest som en V80! Kasketskyggen indførte MaK generelt i 1957.

Men hvor kommer så GDS L 2 ind i billedet? Jo, med sit MaK byggenummer 500020 befinder L 2 sig i flokken af de i 1956 til bl.a. Cuba byggede 600D-lokomotiver, f.eks. FCO 6051, som der er foto af *her*.

[image]
GDS L 2 i Hillerød, 07.1962 (nm).

Nu kan det desværre ikke betale sig at lede efter MaK'erne på Cuba, for de var alle udrangeret og ophugget senest 1986.


Bedste hilsener
Niels


Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak