Væltede smalsportog.

af Bent Hansen, 3/6 2014, 09:56 (3618 dage siden)

Hej.

Der var for nylig et spørgsmål om et uheld på en mergelbane. Jeg svarede, at uheld på blandt andet mergelbaner hørte til dagens uorden og var så almindelige, at sikkert langt fra alle blev fotograferet. Det kunne altså være svært at få et ulykkesfoto bestemt nærmere. Nu lykkedet det så i dette tilfælde.

Jeg har nylig inddateret oplysninger, og fandt herunder notitser om adskillige uheld og ulykker på en enkelt mergelbane tilhørende Halle Mergelselskab. Her var på få år rapporteret 6 ulykker og uheld, heraf flere alvorlige og en enkelt med dødelig udgang. Dertil en enkelt ildspåsættelse, som dog ikke blev alvorlig. Jeg er ikke engang færdig med at gennemgå materialet, men er det typisk, så kan man regne med et par uheld pr. selskab pr. år, og mindst en alvorlig ulykke pr. selskab.

Jeg arbejder stadig på sagen om Thomas´ ukendt lokomotiv på ukendt bane:

http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=16265

Jeg afventer i øjeblikket svar fra udbyderen om, hvor han har året 1910 fra. Det vælter nemlig min ellers skudsikre bestemmelse!

Med venlig hilsen

Bent Hansen

Væltede smalsportog (1 foto)

af Niels Munch, 3/6 2014, 10:39 (3618 dage siden) @ Bent Hansen

Også ved brunkulslejerne kunne tog vælte:

[image]
www.danskebilleder.dk - Søby ca. 1945. Arbejderne forsøger at redde et lokomotiv til tipvognene op fra en brunkulsgrav.
Ukendt fotograf. Det Lokalhistoriske Arkiv i Herning. Filnavn: b765700-10-1089275676-677-print.jpg .


En det muligt at identificere lokomotivet, Bent ;-) ?


M.v.h.
Niels

Væltede smalsportog (1 foto)

af Bent Hansen, 4/6 2014, 09:52 (3617 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Måske? På jysk: Det er ikke umuligt, men det bliver ikke i dag, jeg når så langt.

Mens mergelbaner væltede på grund af dårligt lagt spor, væltede brunkulstogene, fordi de kom tæt på kanten og denne skred. Netop på den tid, hvor jeg forskede brunkulsbaner, blev der adgangsforment, efter at en del folk og endog biler var skredet i både aktive og gamle grave. Helt galt blev det, da Falck, der skulle trække de uheldig op , selv skred i. Grænsen for skredfare var åbenbart langt færre graders hældning, en jeg umiddelbart fornemmede.

Også dette billede var dagligdag, så begivenhedden behøver ikke være nået frem til en avis eller til kedeltilsynet.

Med venlig hilsen

Bent Hansen

Væltede smalsportog (1 foto)

af Bent Hansen, 7/6 2014, 21:09 (3614 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Denne her er lidt vanskelig, for jeg kan ikke se lokomotivet. Kun bagvæg, førerhustop og vandkasse. nej, den står åben, så det er nok kulkassen? Lokomotivet har formentlig dør midt i vinduet og ikke i den ene side, som ellers vanligt. Det har koøjer i bag og ingen tværstivere til bremse o. lign. Så har det buffer af "jernbanetype." Jeg bilder mig ind, at førerhuset har skrånende bagvæg???? Jeg kan dog ikke med sikkerhed se det. Med den iagttagelse står og falder bestemmelsen.

Jeg må gå ud fra, at bestemmelsen Fasterholt og 1945 holder omtrent. Vi er ikke i første verdenskrig.

Der var i brunkulslejerne mange væltede tog. Mest fordi underlaget skred, så personalet kunne nå at springe af, idet udskridningen skete langsomt. Uden ulykker trak uheldene ikke journalister til.

En del uidentificerede Kraussere med koøjer har haft deres gang i lejerne, men som oftest var der stivere i førerhusets bagvæg samt anderledes buffere. Det er derfor næppe en Krausser. En Maffei kørte i lejerne, men den havde skrå vandkassebund, og det har ofret her ikke. Så er der faktisk kun Tyren tilbage. Det var en kraftig Hanomagmaskine, der havde koøjer, stort førerhus med vindue på begge sider af døren og skrånende bagvæg uden stivere.

At jeg ikke kan finde andre maskiner, der opfylder kriterierne, er ikke noget bevis, så jeg er langt fra sikker. Tyrens data ser således ud i uddrag:

Hanomag 7183/1914.[/b] 21,9 m2. 12 atm. Navn: Tyren.
1941 - 43 Hensat med skade for Wright, Thomsen & Kier. Hvor?
1945 Overjords- og brukulskørsel formentlig i leje 268 i Nr. Vium for Wright, Thomsen & Kier.
1945 - 50 Overjords- og brukulskørsel formentlig i Statens leje 40 og 87, Sønder Søby Brunkulsleje for WT&K.

Den har været i Fasterholt. idet Sdr. Søby er Fasterholt. En brunkulsekspert har set på sagen og hælder også til WT&K, Staten og Sdr. Søby, hvor der i øvrigt tre entreprenørerfirmaer, hver med flere ejere.

På nettet kandu finde foto af Tyren, også hos lokalhistoriske foreninger, der aldrig har haft den kørende, men det har troet det. jeg har, hvor jeg kan overkomme det, gjort foreningerne opmærksomme på fejlen, men og de har rettet den, tjekker jeg ikke.

Som nævnt: Mit bedste bud, men med forbehold. Tyren havde en flot skorstenskrave helt britisk, men den ses desværre ikke.

Med venlig hilsen

Bent.

Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak