Allingebanens anlæg

af Jesper Reinfeldt, 2/7 2014, 18:24 (3591 dage siden)

God eftermiddag.
Ann Vibeke Knudsen fra Bornholms Historiske Samfund skriver således:[image][image]

"Jeg skal have mine kyndige jernbanevenner på banen (!). Vi (Historisk Samfund m.fl) har fået nogle billeder, som viser arbejdere med familier ved anlæg af en jernbane. Det er ikke det lokomotiv, man benyttede til anlæg af Rønne Nexø-banen 1899-1900, det hed "Franskmanden" fordi der stod "Weidkneckt, Paris" på et skilt på det. Her står da også: Orenstein & Koppel - Arthur Koppel Akt. No. 4355 Ges. Berlin Drewitz 1910 (?). Så det kunne være anlæg af banen til Allinge som blev åbnet 1913. Fotografen har desværre ikke givet sig til kende på de ellers meget fornemme billeder, taget på 18x24 glaspolader."

Kan nogen i herreværelset bekræfte dette?
Hilsen
Jesper

Allingebanens anlæg

af Niels Munch, 2/7 2014, 19:03 (3591 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

"Jeg skal have mine kyndige jernbanevenner på banen (!). Vi (Historisk Samfund m.fl) har fået nogle billeder, som viser arbejdere med familier ved anlæg af en jernbane. Det er ikke det lokomotiv, man benyttede til anlæg af Rønne Nexø-banen 1899-1900, det hed "Franskmanden" fordi der stod "Weidkneckt, Paris" på et skilt på det. Her står da også: Orenstein & Koppel - Arthur Koppel Akt. No. 4355 Ges. Berlin Drewitz 1910 (?). Så det kunne være anlæg af banen til Allinge som blev åbnet 1913. Fotografen har desværre ikke givet sig til kende på de ellers meget fornemme billeder, taget på 18x24 glaspolader."

1. Weidknecht, Paris, var forhandler, hvorigennem Maschinenbau-Gesellschaft Heilbronn leverede sine lokomotiver, så "Franskmanden" er lidt misvisende for et tysk lokomotiv. Vi har tidligere her behandlet et lokmomotiv kaldet "Franskmanden", og da det havde 1000 mm sporvidde, kunne det meget vel have været på Bornholm. Der var yderst få Heilbronn-lokomotiver i DK.

2. Til gengæld var O&K-lokomotiverne blandt de hyppigst forekommende anlægslokomotiver m.v., og såfremt byggenr. er 4355, er lokomotivet dette:

O&K Berlin D 4355/1911 40 PS Bt 750 mm, .02.1911 F. & J. Heinke, Legde b/Bad Wilsnack

F. & J. Heinke var et "Tiefbaufirma", som aftog et pænt antal smalsporede lokomotiver fra O&K. Jeg har desværre ikke mere på byggenr. 4355, ligesom jeg ikke har present, hvem der stod for anlægget af RAJ.

Spændende billede, i øvrigt! Gerne flere!


Bedste hilsener
Niels

Allingebanens anlæg

af Jesper Reinfeldt, 2/7 2014, 19:27 (3591 dage siden) @ Niels Munch

Det ser faktisk også ret nyt ud. På det lille billede kan man se det er stafferet og pladen er pudset.

Allingebanens anlæg

af Peter Andersen, Hedehusene, 2/7 2014, 19:54 (3591 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Hej Jesper.
Så fik vi også datene på dette lok med. Spørgsmålet er så, om der kun har været det ene ved RAJ's anlæg.

23-7-1916 - JYLLANDSPOSTEN
Notits: Magert forlig. I en sag mellem Rønne-Allinge-banens anlægsbestyrelse og tysk entreprenør Dr. Heincke havde entreprenøren forlangt en efterbetaling af 700.000 kr. for banens anlæg. Sagen er nu i følge 'Natt.' forligt ved medvirken af en voldgiftsdomstol, nedsat af Dansk Ingeniørforening. Dr. Heincke får udbetalt 88.000 kr. og har dermed erklæret sig tilfreds. Sagen har stået på i 3 år.

Allingebanens anlæg, OT

af re20000, 2/7 2014, 23:21 (3591 dage siden) @ Peter Andersen

Hvor er det dog helt igennem fantastisk at man kan lave så krystalklar en udsnitsforstørrelse på et billede, der er 100 år gammelt, at man kan se alt hvad der står på fabrikspladen tydeligere end fotografen har kunnet se det med sit "blottede øje" på den afstand, han tog billedet fra.

Nold

Allingebanens anlæg, OT

af Jesper Reinfeldt, 3/7 2014, 20:59 (3590 dage siden) @ re20000

Mange tak for hjælpen til alle.
Hilsen
Jesper

Indsend billeder
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak