Avatar

Tipvognsbane på Aalborg havn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/8 2014, 07:43 (3534 dage siden)

Her gik man rundt med snuden i sky og bildte sig selv ind, at man vidste en helt masse om jernbanesporene på Aalborg havn og at man "kun" mangler at få alle sine postkort, billeder og arkivoplysninger lagt op på sin hjemmeside.

Og hvad sker der så? Så dukker der lige pludseligt et "nyt" postkort op, der afslører, at der har været en form for "tipvognsbane" på Aalborg havn. For det er da jernbanevogne vi ser i to rækker her på billedet? Vognene synes at have retning mod Aalborghus Slot

PS: Jeg ved godt, at "tipvogne" nok ikke er den korrekte tekniske betegnelse for de jernbanevogne, vi ser. Men andre mere vidende industribanefolk kan sandsynligvis fortælle os mere?

Klik på postkortet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Klik på postkortet for højere opløsning.

Tipvognsbane på Aalborg havn

af Børge Sundahl, 25/8 2014, 08:49 (3534 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja det ligner noget skinnemateriel
Er det en DFDS rutebåd, der er på fotoet?
Mvh Børge

Tipvognsbane på Aalborg havn

af Ole Gold ⌂, 25/8 2014, 09:48 (3534 dage siden) @ Børge Sundahl

Jeg synes ikke man kan se meget til spor under vognene - og de står også lidt tæt. Kan det tænkes, at de er ankommet med skib og venter på at blive hentet af modtageren - hvem det så end var ?

Med venlig hilsen
Ole Gold

Avatar

Tipvognsbane på Aalborg havn

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/8 2014, 09:53 (3534 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvor er sporene henne, og hvis de er der, hvorfor ender de så for den bageste vognrækkes vekommende i en lygtepæl?

For mig at se, er det bare nogle vogne, der afventer udskibning sammen med alt det andet fragtgods på pladsen.

Vh
M:-)rten

Tipvognsbane på Aalborg havn

af Peter Andersen, Hedehusene, 25/8 2014, 09:58 (3534 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der ligger nok ikke noget spor på stedet.
Selve vognene kan både være kassevogne til fx teglværksprodukter, købmandsvarer o.l., men også til tørv, hvor siderne er hængslede foroven, så læsset kan tømmes ud.
Formentlig er det kun noget materiel, der skal videre med en af alle rutebådene til en anlægsbro et sted i Limfjorden. Hvor er svært at sige, da der var snesevis af dem, både offentlige broer med person- og godstrafik, hvor man havde et spor til et pakhus i land, og private broer på teglværker, molerværker, grusgrave mm, samt ved købmandshandler.
Selv Vandbygningsvæsenet (VBV) havde ikke styr på dem, og de findes ikke alle nævnt i Havnelodsen. En af VBV's ingeniører skrev engang i en indberetning, at det i Limfjorden regnedes for allemandsret, at man anlægge en skibsbro ved sin jord, og VBV havde kun interesseret sig for dem, som var i nærheden af sejlrender og havne eller havde persontrafik. Alt hvad der lå i vige og på kyster med lavt vand havde VBV ikke registreret, og mange var anlagt før VBV eksisterede. Mange af broerne blev taget op om vinteren, da isen ellers ødelagde dem.

Avatar

DFDS-skib

af shipmik, 25/8 2014, 12:05 (3534 dage siden) @ Peter Andersen

Skibet er DFDS' dampskib Cimbria, der sejlede fast mellem Aalborg og København fra leveringen fra Renfrew i Skotland i december 1897 og til 1914. Derefter var skibet lidt mere flygtigt beskæftiget på Aalborg-ruten, og sejlede også på en rute fra København via Frederikshavn til Horten og Oslo/Christiania. Koloristen, der har givet postkortet farve, har ikke helt styr over farverne. Cimbrias orange skorstensbånd gik faktisk helt ned til ventilerne til maskinrummet. Damperen blev solgt til ophugning i 1949 i Odense efter at have ligget oplagt i et års tid i København. Sommeren 1948 afløste Cimbria for den sunkne Kjøbenhavn, der blev minesprængt nær ved Hals Barre.

Bent Mikkelsen

Tipvognsbane på Aalborg havn

af Niels Munch, 25/8 2014, 15:39 (3534 dage siden) @ Peter Andersen

Billedet findes i Museet for Søfarts samlinger:

[image]
Museet for Søfart - Filnummer 000009708. Tekst: S/S CIMBRIA ved kaj i Aalborg omkring 1900.

.... hvor det ligger i høj opløsning (klik på billedet).

Der ses ingen spor under de små vogne. Mon de overhovedet er skinnegående? De er i øvrigt mærket "TITAN".

Stedet er Dampskibspladsen; i baggrunden pontonbroen hhv. jernbanebroen.

M.v.h.
Niels

Tipvognsbane på Aalborg havn

af Asger Christiansen, 25/8 2014, 16:26 (3534 dage siden) @ Niels Munch

Det kunne nu godt ligne spor under de forreste vogne (prøv at zoome ind) - til venstre for vognene er eventuelle jernbanespor retoucheret bort i billedet, så det kan forvirre.

I øvrigt et dejligt billede med trafik i baggrunden over pontonbroen, og længere væk den første Limfjordsbro for Statsbanerne

Avatar

Tipvognsbane på Aalborg havn

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/8 2014, 16:55 (3534 dage siden) @ Asger Christiansen

Ja, men om det er spor i stenbroen eller løse sporrammer, synes jeg ikke fremgår tydeligt. Hvis det er permanente spor for en transportbane, så forstår jeg ikke hely sporarrangementet, der ender ret abrubt og umotiveret i pæn afstand fra kajkanten og på tværs af denne. Der står i øvrigt: TITAN på siden af vognene, ser jeg nu.

Vh
M:-)orten

Tipvognsbane på Aalborg havn

af Niels Munch, 25/8 2014, 17:08 (3534 dage siden) @ Asger Christiansen

Det kunne nu godt ligne spor under de forreste vogne (prøv at zoome ind) - til venstre for vognene er eventuelle jernbanespor retoucheret bort i billedet, så det kan forvirre.

Man har muligvis "kun" bortretoucheret teksten:

[image]

Også dette billede findes i høj opløsning på MfS (Filnummer 000009700).

M.v.h.
Niels

Tipvognsbane på Aalborg havn

af Asger Christiansen, 25/8 2014, 17:49 (3534 dage siden) @ Niels Munch

ja, så er vi stadig forvirrede - men heldigvis på et højere niveau

Avatar

Tipvognsbane på Aalborg havn

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/8 2014, 17:52 (3534 dage siden) @ Asger Christiansen

Det er skam altid på et højere niveau, når vi er forvirrede, Asger. ;-) :-P :-D

Tipvognsbane på Aalborg havn

af Peter Andersen, Hedehusene, 25/8 2014, 19:02 (3534 dage siden) @ Niels Munch

Hej.
Efter at kigget nærmere på billedet, synes jeg, at det ser ud til at være vogne til ensidet tømning. Teksten Titan får mig til at tænke på, at Firmaet N. K. Strøyberg ca. 1915 havde en kullossebro med tipvogne. Det kunne så være vogne til en sådan leveret af Titan?
Jeg kender kun broen fra en omtale af en ulykke, og jeg kan ikke huske at have set billeder af den. Firmaet havde også et kridtbrud med spor til udskibning i nærheden af Rørdal.

Tipvognsbane på Aalborg havn

af Niels Munch, 26/8 2014, 09:25 (3533 dage siden) @ Peter Andersen
redigeret af Niels Munch, 26/8 2014, 09:53

Stadsarkivet i Aalborg findes en del billeder af Strøybergs kulkran, f.eks. disse:

[image][image]
Tekst for begge: Aalborg havn med Strøybergs kran, 1927. Foto: Tønnies.

Ingen af on-line billederne er dog tidligere end 1927, hvor denne kran er nyopført - af TITAN. (Kranen blev skrottet i 1973, da firmaet opgav handelen med fast brændsel).


M.v.h.
Niels


Edit har kompletteret oplysningerne.

Tipvognsbane på Aalborg havn

af Gert, Aalborg, 26/8 2014, 10:33 (3533 dage siden) @ Niels Munch

jeps - lidt OT - de fortsatte nemlig med "de flydende varer" i olieselskabet METAX.

Gert

Tipvognsbane på Aalborg havn

af Niels Munch, 26/8 2014, 12:41 (3533 dage siden) @ Peter Andersen

Fandt osse dette foto i Aalborg Stadsarkiv:

[image]
Billedtekst: Aalborg Havn - losning af kul med kran. Datering: 11.04.1936. Fotograf: F. Karner.

Billedet taget på en rampe med dobbeltspor, der har wirer og trisser samt sløjfe nede ved tårnet t.v. Men præcis hvor?

M.v.h.
Niels

Tipvognsbane på Aalborg havn

af Gert, Aalborg, 26/8 2014, 14:31 (3533 dage siden) @ Niels Munch

Det må være gasværkets kran med tilhørende vognbane.

Gert

Billige jernbane T-shirts

Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak