InnoTrans - for 10 år siden, del 1 (9 fotos)

af Niels Munch, 1/9 2014, 14:45 (3527 dage siden)

God dag i forum,

Vi har nu taget hul på september, måneden i året, hvor der atter er den store InnoTrans jernbanemesse i Berlin, nemlig den 23. - 26. september.

I den anledning kunne det måske være meget interessant at se på, hvad der rørte sig på jernbanemarkedet for 10 år siden. InnoTrans 2004 foregik ligeledes i september, over dagene 20.09. til 24.09.2004. Følgende kom dengang "i kassen":

ALSTOM var bl.a. repræsenteret med Coradia LINT til selskabet vectus Verkehrsgesellschaft mbH, der i alt havde bestilt 10 LINT-27 og 18 LINT-41 til drift af 4 strækninger (Westerwald-Taunus-Netz) omkring Limburg.

[image]
Vectus LINT-41 VT 261 på InnoTrans 2004 (nm).

[image]
Vectus LINT-27 VT 201 på InnoTrans 2004 (nm).

ALSTOM viste endvidere en Regio CITADIS til RegioTram Kassel ud af en serie 2-system letbanevogne på i alt 18 stk.

[image]

[image]
RBK Regio CITADIS E/E-Wagen nr. 703 på InnoTrans 2004 (nm).

BOMBARDIER præsenterede en tre-vogns elektrisk TALENT til ÖBB, som havde bestilt 51 togsæt (11 tre-vogns BR 4023 og 40 fire-vogns BR 4024).

[image]
ÖBB tre-vogns elektrisk TALENT 4023 003-9 på InnoTrans 2004 (nm).

Ved privatiseringen af tjekkiske ČKD så firmaet ČMKS (senere CZ LOKO) dagens lys, og de videreudviklede (som også omtalt *her*) bl.a. 2-akslede ČKD-rangerlokomotiver.

[image]
ČMKS dieselelektrisk rangerlok 709.401-4 på InnoTrans 2004 (nm).

Infrastruktur- og logistikfirmaet Die-Lei GmbH fremviste en renoveret V60-Ost:

[image]
Die-Lei 346 891 "Teepot" (LEW 1974/14141) på InnoTrans 2004 (nm).

GM-EMD var repræsenteret med en "Class 66" fra Heavy Haul Power International GmbH (HHPI).

[image]
HHPI "Class 66" nr. 29 003 på InnoTrans 2004 (nm).

Leipziger Fahrzeugservice-Betriebe GmbH, et datterselskab til Leipziger Verkehrsbetriebe, udviklede og byggede deres egen sporvogn "Leoliner" m.h.p. et prisbilligt produkt "uden unødvendig elektronik" og med 60% lavtgulvsandel.

[image]
"Leoliner" NGTW6 prototype nr. 1302 på InnoTrans 2004 (nm).


Mere i 2. del.


Bedste hilsener
Niels

InnoTrans - for 10 år siden, del 2 (+10 fotos)

af Niels Munch, 1/9 2014, 19:05 (3527 dage siden) @ Niels Munch

Her fortsætter rundturen på InnoTrans 2004:

Ostmecklenburgische Bahnwerk GmbH (OMB) i Neustrelitz, der dengang ejedes af PE Arriva AG og Hugo Stinnes KG, præsenterede et renoveret V200.1 diesellokomotiv. Man havde "hjemtaget" alle 20 V200.1 lokomotiver, DB i 1989 havde eksporteret til OSE i Grækenland, og hvoraf OMB på dette tidspunkt havde renoveret 4 stk. Det viste lokomotiv havde bl.a. fået 2 Deutz-motorer Type TBD 620 V12 på hver 990 kW.

[image]
EBW Eisenbahnbewachungs-GmbH, Niederlassung Cargo V270.06 (ex DB 221 106, KM 18998/1962) på InnoTrans 2004 (nm).

Polske PESA Bydgoszoz SA stillede med en solo-motorvogn. Vognen kom - sammen med 9 søskende - siden til Ukraine. Den har én MTU 6R183TD13H motor på 315 kW og Voith transmission.

[image]
PESA DH dieselmotorvogn 620M-001 på InnoTrans 2004 (nm).

SIEMENS fremviste DESIRO CLASSIC i følgende udgaver:

[image]
Siemens Desiro "Trainguard", VT 1.0/1.5-ETCS, indrettet til ETCS test- og demokørsel, InnoTrans 2004 (nm).

[image]

[image]
DESIRO varianten til Österreichische Bundesbahn (ÖBB) er forsynet med sprinkleranlæg. ÖBB 5022 003 på InnoTrans 2004 (nm).

SIEMENS fremviste også følgende lokomotiver:

[image]
Eurorunner ER 20-010 (Siemens 21034/2004) og ES 64 F4-089 (Siemens 20734/2004) på InnoTrans 2004 (nm).

STADLER præsenterede for første gang i Tyskland sit "Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug" (FLIRT). SBB havde bestilt 42 FLIRT til Stadtbahn Zug og Regio-S-Bahn Basel. På dette tidspunkt havde næppe nogen forestillet sig togtypens senere succes og udbredelse.

[image]
STADLER "FLIRT" - SBB RABDe 521 029-9 på InnoTrans 2004 (nm).

VOSSLOH Locomotives GmbH, Kiel var naturligvis til stede med diesellokomotiver.

[image]
MaK 2000-4 BB (Vossloh 1001459), døbt "Boreas" på InnoTrans 2004 (nm).

[image]
MaK G1700BB, SBB Cargo Am 843 066-2 (Vossloh 1001410) på Innotrans 2004 (nm).

Det mere eksotiske indslag på den udendørs udstilling på Bahnhof InnoTrans var dette tilbagevendende firma (som jeg aldrig får noteret navnet på ;-) ), der gør meget ud af at vise, hvor legende let man fjerner grafitti fra jernbanevogne med deres produkter:

[image]
Grafitti-afrensning demonstreret af agile damer i afstemt arbejdsbeklædning, akkompagneret af heftige rytmer, InnoTrans 2004 (nm).


Det var nogle indtryk fra InnoTrans 2004. Jeg håber, de har vakt interesse. Flere informationer findes via de indbyggede links.

Messen er absolut et besøg værd. Den startede i 1996 og afholdes i lige år. For hvert år er messeområdet blevet udbygget, og udstiller- og besøgstallene vokser fra gang til gang. Ofte er det svært at få billeder uden for megen "kødrand", og rigtig slemt bliver det på "publikumsdagene".

En reportage fra InnoTrans 2002 bragtes her.

God fornøjelse med InnoTrans 2014 - og må vi se nogle fotos ovre på "Smiley-forum", når I kommer hjem!


Bedste hilsener
Niels

ContecRail
Fra ´De gode gamle dage´
Fra ´De gode gamle dage´

Morten Flindt Larsen har samlet en lang række små historier og anekdoner, der fortæller om livet ved banerne, den gang tiden var en anden i ´De gode gamle dage´. De stammer fra tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v. som Morten har gennemlæst.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak