Jernbanerestaurationer

af Georg Schmidt, 9/10 2014, 21:23 (3489 dage siden)

Jeg besøgte engang i tresserne jernbanerestaurationen på Langå banegård. I forbindelse med ændret materiel og køreplan kunne man måske nok forstå, at netop denne restauration der lå i sydenden af den store stationsbygning ville have det lidt svært med omsætningen. Store steder som restauranterne i f. eks. Randers og Aalborg ville da eksistere til "evig tid" efter min mening, men tiden skulle vise det anderledes.:-D

Her en oversigt over jernbanerestaurationerne i 1945 vest for Storebælt, listen er vist endda ikke helt komplet. Restaurationerne var forpagtninger og der skulle betales afgift efter forskellige satser.

Aalborg, Aalestrup, Aarhus Fragtgods, Aarhus H, Aarhus Ø, Bramminge, Brande, Broen (Lbt), Esbjerg, Fredericia, Frederikshavn, Haderslev, Herning, Hjørring, Hobro, Holstebro, Horsens, Kolding, Langå, Lunderskov, Nyborg, Nørresundby, Odense, Padborg, Randers, Ribe, Ringkøbing, Ryomgård, Rødekro, Silkeborg, Skanderborg, Skjern, Skive, Struer, Sønderborg By, Sønderborg H, Thisted, Tinglev, Tommerup, Tønder, Vamdrup, Varde, Vejle, Viborg og Vojens.

Mvh
Georg

Jernbanerestaurationer (1 foto)

af Niels Munch, 9/10 2014, 21:38 (3489 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
www.danskebilleder.dk - 1954-07 Personalet i jernbanerestauranten på Herning Banegård, alle er ukendte.
Fotograf: Hugo E. Madsen, Fonnesbechsgade 10. Det Lokalhistoriske Arkiv i Herning. Filnavn: b765700-4-1026735178-10722-print.jpg .


M.v.h.
Niels

Avatar

Jernbanerestaurationer (3 foto)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/10 2014, 22:32 (3489 dage siden) @ Niels Munch

Lidt fra Hovedbanegårdens Restauration:
[image]
[image]
[image]

Jernbanerestaurationer (endnu 1 foto)

af Ole Gold ⌂, 10/10 2014, 08:40 (3489 dage siden) @ Niels Munch

...og også i Nakskov havde man en jernbanerestaurant - i hvert fald i 1991 hvor dette billede er taget. Man reklamerer naturligvis for det lokale øl. Bemærk mønttelefonen på væggen !

Med venlig hilsen
Ole Gold

[image]

Jernbanerestaurationer

af FS1954, 9/10 2014, 23:05 (3489 dage siden) @ Georg Schmidt

Som lokalpatriot må jeg tilføje Svendborg, der var et udmærket spisested også i 'cafeteria-perioden'.

Med venlig hilsen,

FS1954

--
FS1954

Jernbanerestaurationer

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 9/10 2014, 23:13 (3489 dage siden) @ FS1954

Vest for Storebælt er også Fyn, så der mangler helt sikkert nogle fynske stationer med servering !

Jernbanerestaurationer

af FS1954, 24/5 2023, 19:42 (340 dage siden) @ FS1954

I 1998 udkom bogen "25 år på bagen" om DSB restauranter og kiosker as, skrevet af Ole Amby og Elsebeth Winther. Den er på knapt 130 velillustrerede sider, og heri er der en opsummering af restauranttallet vest for Storebælt pr. 1. april 1973.

Der var da 17 restauranter, beliggende i Esbjerg, Fredericia, Frederikshavn, Herning, Hjørring, Horsens, Kolding, Knudshoved, Odense, Randers, Silkeborg, Skive, Svendborg, Vejle, Viborg, Ålborg og Århus. Dertil kom pølsekiosker i Holstebro og Tønder samt cafeteria i Sønderborg (+ underforpagtere).

På Sjællandssiden kan jeg tilføje Halsskov, selvom hverken denne eller Knudshoved på dét tidspunkt kunne siges at være deciderede jernbanerestauranter.

Af ældre billeder er der blot et enkelt interiørbillede af banegårdsrestauranten i Ålborg 1938. I diverse DSB-brochurer findes der mere stof om restauranterne, men der vil jeg henvise til et besøg på læsesalen på Jernbanemuseet.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

--
FS1954

Jernbanerestaurationer (+ 1 foto)

af Niels Munch, 10/10 2014, 09:21 (3489 dage siden) @ Georg Schmidt

De Spiser Bedre

[image]
www.danskebilleder.dk - 1971-1 DSB, Århus Hovedbanegård, forhallen med indgang til restauranten.
Fotograf: Tolstoy, Preben. Århus Kommunes Biblioteker. Lokalhistorisk Samling. Billednummer: CD0291-091485. Filnavn:
b775100-CD0291-091485-22941-print.jpg .


M.v.h.
Niels

Jernbanerestaurationer

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 10/10 2014, 10:18 (3489 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Erik V. Pedersen, 10/10 2014, 10:40

Jeg besøgte engang i tresserne jernbanerestaurationen på Langå banegård. I forbindelse med ændret materiel og køreplan kunne man måske nok forstå, at netop denne restauration der lå i sydenden af den store stationsbygning ville have det lidt svært med omsætningen. Store steder som restauranterne i f. eks. Randers og Aalborg ville da eksistere til "evig tid" efter min mening, men tiden skulle vise det anderledes.:-D

Her en oversigt over jernbanerestaurationerne i 1945 vest for Storebælt, listen er vist endda ikke helt komplet. Restaurationerne var forpagtninger og der skulle betales afgift efter forskellige satser.

Aalborg, Aalestrup, Aarhus Fragtgods, Aarhus H, Aarhus Ø, Bramminge, Brande, Broen (Lbt), Esbjerg, Fredericia, Frederikshavn, Haderslev, Herning, Hjørring, Hobro, Holstebro, Horsens, Kolding, Langå, Lunderskov, Nyborg, Nørresundby, Odense, Padborg, Randers, Ribe, Ringkøbing, Ryomgård, Rødekro, Silkeborg, Skanderborg, Skjern, Skive, Struer, Sønderborg By, Sønderborg H, Thisted, Tinglev, Tommerup, Tønder, Vamdrup, Varde, Vejle, Viborg og Vojens.

Mvh
Georg

-------------------------
Ringe.


Undertegnede kan tilføje Ringe (men det var maden bestemt ikke).


[image]
Som jeg husker det, var der restaurant bag de to -måske tre- nærmeste vinduer (tilbygningen + et/to vinduer).
19. august 1977.

[image]
Set fra gaden, havde restauranten formentlig egen indgang i tilbygningen, men disponerede vel også over de to vinduer mellem stationsindgangen og restaurantindgangen.
20. august 1977.

(Fotografierne stammer fra en senere tur med SIGNALPOSTEN til Fyn)



På en tidligere rejse -til Langelandsbanen og sammen med 10-12 medlemmer af Dansk Modeljernbane Klub, spiste vi middagsmad på jernbanerestauranten på stationen. Turen foregik pr. jernbane, København–Odense–Ringe med nævnte spisning- og derefter videre til Rudkøbing.

Som jeg husker det, blev restauranten drevet af et ældre ægtepar, hvor hustruen lavede maden og manden serverede. Det vakte en vis bestyrtelse, da vi ankom i samlet flok, og ønskede at spise varm mad. Så mange, så hurtigt, og så på én gang. Imidlertid blev bestillingen accepteret: Hvis vi kunne blive enige om samme ret og var indstillet på, at det jo tog en vis tid at lave maden. Det blev vi hurtigt enige om. Svinekoteletter m. tilbehør.

Som vanligt -i godt selskab- gik tiden hurtigt og bestemt ikke trist afventende. Maden lavet, serveret samt spist, og vi kunne fortsætte vor rejse mod Svendborg en oplevelse rigere, –for det var det, --og en af de gode.

Blandt deltagerne blev der ofte siden hen talt om denne middag: ”Kan du huske da vi spiste i Ringe ….” Om man kunne. Det var bare godt, og huskes altså endnu, 50 år efter.

Trist, at det er for sent, at fortælle det til værtsparret.

- - - - - -

Hvis der blandt "siden"s læsere skulle være en, der er i besiddelse af en tegning over stationsbygningen, ville en scanning have stor interesse.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=sfj-dsb-nyborg-ringe-faaborg

[image]

.

Jernbanerestaurationer

af Peter Sloots, 10/10 2014, 21:51 (3488 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Nakskov 1988
[image]

udsnit:
[image]

PS

Jernbanerestaurationer

af Stine Bleeg Jensen @, Volstrup, 24/5 2023, 11:40 (341 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

Er du nogensinde stødt på et foto at jernebanerestauranten på Ringe station taget indenfor?

mvh Stine Jensen

Avatar

Jernbanerestaurationer

af T. Rithmester @, Struer, 24/5 2023, 17:57 (340 dage siden) @ Stine Bleeg Jensen

Hej Erik

Er du nogensinde stødt på et foto at jernebanerestauranten på Ringe station taget indenfor?

Nu ved jeg ikke om du er på Facebook, men hvis du er, så prøv at støve Leif Ørndorf op, et af hans specialer i postkort er jernbanerestaurationer.

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Jernbanerestaurationer

af Stine Bleeg Jensen @, Volstrup, 14/7 2023, 11:29 (290 dage siden) @ T. Rithmester

Hej Thomas
Tak - det vil jeg give et forsøg!

Jernbanerestaurationer

af Niels Munch, 24/5 2023, 19:04 (340 dage siden) @ Stine Bleeg Jensen

Jeg kommer ikke tættere på end dette:

[image]
Interiør. Restaurant "Sydfyns Banegård", Vestre Stationsvej, Odense. Serveringsdisk, 2 servitricer. Gulvet er strøet med sand.
Datering: 1898, Fotograf: E. Biering. Odensebilleder.dk - Billednr.: 4427.

Det er dog Sydfynske Jernbaner.

M.v.h.
Niels

Jernbanerestaurationer

af Stine Bleeg Jensen @, Volstrup, 14/7 2023, 11:31 (290 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Hvilket pragtfuldt billede. Mange tak. Kunne man dog bare sætte sig et øjeblik i det rum og nyde en citronvand. Det ville være mageløst.

Jernbanerestaurationer

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 10/10 2014, 22:32 (3488 dage siden) @ Georg Schmidt

(...)

Her en oversigt over jernbanerestaurationerne i 1945 vest for Storebælt, listen er vist endda ikke helt komplet. Restaurationerne var forpagtninger og der skulle betales afgift efter forskellige satser.

Aalborg, Aalestrup, Aarhus Fragtgods, Aarhus H, Aarhus Ø, Bramminge, Brande, Broen (Lbt), Esbjerg, Fredericia, Frederikshavn, Haderslev, Herning, Hjørring, Hobro, Holstebro, Horsens, Kolding, Langå, Lunderskov, Nyborg, Nørresundby, Odense, Padborg, Randers, Ribe, Ringkøbing, Ryomgård, Rødekro, Silkeborg, Skanderborg, Skjern, Skive, Struer, Sønderborg By, Sønderborg H, Thisted, Tinglev, Tommerup, Tønder, Vamdrup, Varde, Vejle, Viborg og Vojens.

Mvh
Georg

---------------
.

Rudkøbing.

Også Rudkøbing -Langelandsbanen- kan tilføjes.


På min første tur til Langelandsbanen spiste jeg en aften på jernbanerestauranten på Rudkøbing station. Ja, --også dér var der restaurant dengang, selvom det næsten lyder utroligt i vore dage.

Her ved bordet kom jeg til at sidde på en -for mig dengang- ganske speciel type stol. Stolen havde kvadratisk sæde, men det var drejet ”diagonalt” i forhold til ”almindelige” stole. Endvidere var de tre af stolens ben så lange, at de gik helt op, og var med til at bære ryglænet. De var -som nævnt- for mig ret specielle, men jeg syntes, at man sad ganske godt i dem. Alt i alt gjorde de et stort indtryk på mig. Om stolene var banens, og stillet til rådighed for restauranten, eller om det var restaurantens egne, ved jeg ikke.

Efter Langelandsbanens nedlæggelse sendte jeg derfor et brev til Langelandsbanen, med ønske om at måtte købe et ventesalsbord, tre almindelige ventesalsstole og en af ovennævnte stole fra restauranten.

Kort efter kom der en fragtgodsforsendelse fra banen indeholdende det ønskede ventesalsbord, tre stole og en ”lænestol”, men af en helt anden type, end ventet. Umiddelbart var skuffelsen ”rimelig stor”, men den er dog i årenes løb vendt til glæde, fordi denne ”lænestol” tilsyneladende passer bedre sammen med det øvrige ”møblement”, med banens initial udskåret i ryggen.

[image] [image]
Bord og stole, som de blev modtaget fra Langelandsbanen. Tv. ses den omtalte ”lænestol”.
Det lille foto viser rygmærkerne i stoleryggene.

Hvor møblerne har stået ved jeg ikke. De er formentlig blot samlet sammen ved banens nedlæggelse, og sendt til f. eks. Rudkøbing, hvor man vel har taget de nærmeststående ved afsendelsen. Nu står de til gengæld samlet på "mit" værelse og er i daglig brug, --ja, faktisk er hele min samlede hjemmeside skrevet, siddende på en af disse gamle, men "rimeligt hårde" LB-stole.

Min nu afdøde fader sagde mange gange, (når vi dengang sad ved "møblementet" i det lille sommerhus, der dengang lå på stedet, hvor jeg nu bor), at gid bordet kunne tale, og genfortælle lidt af det, som det havde oplevet i årenes løb. Der var sikkert spillet mange spil kort ved det grønne bord i årenes løb.

Udført til banens åbning i 1911, herefter gennemlevet to verdenskrige, en depression i 30´erne, en masse gode som dårlige dage / tider i godt, varmt og tørt vejr, men også i kolde, våde vinterperioder. Dengang kom de rejsende jo ikke lige i sidste øjeblik, og slet ikke dér ude på landet. Jo, --det kunne sikkert have været underholdende at høre disse oplevelser.

I årenes løb -ved Langelandsbanen- er stolene jævnligt blevet ferniseret, lakeret og hvad det nu har heddet i årenes løb. Dette er sket med de til enhver tid aktuelle produkter -gode som dårlige-, hvilket jeg fik et tydeligt bevis på for nogle år siden. Ved et tilfælde havde jeg fået stillet et syltetøjsglas med nogle skruer på "lænestolens" træsæde. Stolen stod på det tidspunkt således, at den ikke var i daglig brug, men alligevel stod glasset der kun i en kort periode. Da jeg herefter flyttede glasset igen, var der det "nydeligste" aftryk i lakken af de små "prikker" nederst under glasset. De var trykket ned i de mange lag af lak, og kan ses den dag i dag, mindst 15-20 år efter.

Der er ikke senere foretaget nogen ”restaurering” af møblerne, der foreløbig skal ”leve” videre med deres mange lag af fernis og lak. En historie i sig selv.


Men, --hvem tegnede og fremstillede møblerne til stationernes ventesale ???


Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=langelandsbanen

[image]

.

Jernbanerestaurationer

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 29/9 2022, 13:56 (578 dage siden) @ Erik V. Pedersen

(...)

---------------
.

Rudkøbing.


Også Rudkøbing -Langelandsbanen- kan tilføjes.


På min første tur til Langelandsbanen spiste jeg en aften på jernbanerestauranten på Rudkøbing station. Ja, --også dér var der restaurant dengang, selvom det næsten lyder utroligt i vore dage.

Her ved bordet kom jeg til at sidde på en -for mig dengang- ganske speciel type stol. Stolen havde kvadratisk sæde, men det var drejet ”diagonalt” i forhold til ”almindelige” stole. Endvidere var de tre af stolens ben så lange, at de gik helt op, og var med til at bære ryglænet. De var -som nævnt- for mig ret specielle, men jeg syntes, at man sad ganske godt i dem. Alt i alt gjorde de et stort indtryk på mig. Om stolene var banens, og stillet til rådighed for restauranten, eller om det var restaurantens egne, ved jeg ikke.

Efter Langelandsbanens nedlæggelse sendte jeg derfor et brev til Langelandsbanen, med ønske om at måtte købe et ventesalsbord, tre almindelige ventesalsstole og en af ovennævnte stole fra restauranten.

Kort efter kom der en fragtgodsforsendelse fra banen indeholdende det ønskede ventesalsbord, tre stole og en ”lænestol”, men af en helt anden type, end ventet. Umiddelbart var skuffelsen ”rimelig stor”, men den er dog i årenes løb vendt til glæde, fordi denne ”lænestol” tilsyneladende passer bedre sammen med det øvrige ”møblement”, med banens initial udskåret i ryggen.

[image] [image]
Bord og stole, som de blev modtaget fra Langelandsbanen. Tv. ses den omtalte ”lænestol”.
Det lille foto viser rygmærkerne i stoleryggene.

Hvor møblerne har stået ved jeg ikke. De er formentlig blot samlet sammen ved banens nedlæggelse, og sendt til f. eks. Rudkøbing, hvor man vel har taget de nærmeststående ved afsendelsen. Nu står de til gengæld samlet på "mit" værelse og er i daglig brug, --ja, faktisk er hele min samlede hjemmeside skrevet, siddende på en af disse gamle, men "rimeligt hårde" LB-stole.

Min nu afdøde fader sagde mange gange, (når vi dengang sad ved "møblementet" i det lille sommerhus, der dengang lå på stedet, hvor jeg nu bor), at gid bordet kunne tale, og genfortælle lidt af det, som det havde oplevet i årenes løb. Der var sikkert spillet mange spil kort ved det grønne bord i årenes løb.

Udført til banens åbning i 1911, herefter gennemlevet to verdenskrige, en depression i 30´erne, en masse gode som dårlige dage / tider i godt, varmt og tørt vejr, men også i kolde, våde vinterperioder. Dengang kom de rejsende jo ikke lige i sidste øjeblik, og slet ikke dér ude på landet. Jo, --det kunne sikkert have været underholdende at høre disse oplevelser.

I årenes løb -ved Langelandsbanen- er stolene jævnligt blevet ferniseret, lakeret og hvad det nu har heddet i årenes løb. Dette er sket med de til enhver tid aktuelle produkter -gode som dårlige-, hvilket jeg fik et tydeligt bevis på for nogle år siden. Ved et tilfælde havde jeg fået stillet et syltetøjsglas med nogle skruer på "lænestolens" træsæde. Stolen stod på det tidspunkt således, at den ikke var i daglig brug, men alligevel stod glasset der kun i en kort periode. Da jeg herefter flyttede glasset igen, var der det "nydeligste" aftryk i lakken af de små "prikker" nederst under glasset. De var trykket ned i de mange lag af lak, og kan ses den dag i dag, mindst 15-20 år efter.

Der er ikke senere foretaget nogen ”restaurering” af møblerne, der foreløbig skal ”leve” videre med deres mange lag af fernis og lak. En historie i sig selv.


Men, --hvem tegnede og fremstillede møblerne til stationernes ventesale ???


Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=langelandsbanen


.

-------------------------------------

En lidt anden gammel sag --2014-- kom der desværre aldrig svar / løsning på. Det er dog også en slags jernbanehistorie. Jeg vil alligevel tillade mig at udvide spørgsmålet lidt:

Er der andre -bland Forum´s læsere- der har sådanne gamle ventesalsmøbler - f. eks. høje reoler med LB-udskæringer til bøger, ringbind eller lign. Jeg ved de fandtes -- jeg har set dem, "klappet dem på siden :-( , men desværre ikke plads dengang.

Er der læsere, der har billeder fra LB-ventesale eller andre ??? (Langelandsbanen eller andre -dog helst fra Langelandsbanen :-) ) ???

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=langelandsbanen

Avatar

Jernbanerestaurationer

af T. Rithmester @, Struer, 29/9 2022, 14:10 (578 dage siden) @ Erik V. Pedersen

(...)

---------------
.

Rudkøbing.


Også Rudkøbing -Langelandsbanen- kan tilføjes.


På min første tur til Langelandsbanen spiste jeg en aften på jernbanerestauranten på Rudkøbing station. Ja, --også dér var der restaurant dengang, selvom det næsten lyder utroligt i vore dage.

Her ved bordet kom jeg til at sidde på en -for mig dengang- ganske speciel type stol. Stolen havde kvadratisk sæde, men det var drejet ”diagonalt” i forhold til ”almindelige” stole. Endvidere var de tre af stolens ben så lange, at de gik helt op, og var med til at bære ryglænet. De var -som nævnt- for mig ret specielle, men jeg syntes, at man sad ganske godt i dem. Alt i alt gjorde de et stort indtryk på mig. Om stolene var banens, og stillet til rådighed for restauranten, eller om det var restaurantens egne, ved jeg ikke.

Efter Langelandsbanens nedlæggelse sendte jeg derfor et brev til Langelandsbanen, med ønske om at måtte købe et ventesalsbord, tre almindelige ventesalsstole og en af ovennævnte stole fra restauranten.

Kort efter kom der en fragtgodsforsendelse fra banen indeholdende det ønskede ventesalsbord, tre stole og en ”lænestol”, men af en helt anden type, end ventet. Umiddelbart var skuffelsen ”rimelig stor”, men den er dog i årenes løb vendt til glæde, fordi denne ”lænestol” tilsyneladende passer bedre sammen med det øvrige ”møblement”, med banens initial udskåret i ryggen.

[image] [image]
Bord og stole, som de blev modtaget fra Langelandsbanen. Tv. ses den omtalte ”lænestol”.
Det lille foto viser rygmærkerne i stoleryggene.

Hvor møblerne har stået ved jeg ikke. De er formentlig blot samlet sammen ved banens nedlæggelse, og sendt til f. eks. Rudkøbing, hvor man vel har taget de nærmeststående ved afsendelsen. Nu står de til gengæld samlet på "mit" værelse og er i daglig brug, --ja, faktisk er hele min samlede hjemmeside skrevet, siddende på en af disse gamle, men "rimeligt hårde" LB-stole.

Min nu afdøde fader sagde mange gange, (når vi dengang sad ved "møblementet" i det lille sommerhus, der dengang lå på stedet, hvor jeg nu bor), at gid bordet kunne tale, og genfortælle lidt af det, som det havde oplevet i årenes løb. Der var sikkert spillet mange spil kort ved det grønne bord i årenes løb.

Udført til banens åbning i 1911, herefter gennemlevet to verdenskrige, en depression i 30´erne, en masse gode som dårlige dage / tider i godt, varmt og tørt vejr, men også i kolde, våde vinterperioder. Dengang kom de rejsende jo ikke lige i sidste øjeblik, og slet ikke dér ude på landet. Jo, --det kunne sikkert have været underholdende at høre disse oplevelser.

I årenes løb -ved Langelandsbanen- er stolene jævnligt blevet ferniseret, lakeret og hvad det nu har heddet i årenes løb. Dette er sket med de til enhver tid aktuelle produkter -gode som dårlige-, hvilket jeg fik et tydeligt bevis på for nogle år siden. Ved et tilfælde havde jeg fået stillet et syltetøjsglas med nogle skruer på "lænestolens" træsæde. Stolen stod på det tidspunkt således, at den ikke var i daglig brug, men alligevel stod glasset der kun i en kort periode. Da jeg herefter flyttede glasset igen, var der det "nydeligste" aftryk i lakken af de små "prikker" nederst under glasset. De var trykket ned i de mange lag af lak, og kan ses den dag i dag, mindst 15-20 år efter.

Der er ikke senere foretaget nogen ”restaurering” af møblerne, der foreløbig skal ”leve” videre med deres mange lag af fernis og lak. En historie i sig selv.


Men, --hvem tegnede og fremstillede møblerne til stationernes ventesale ???


Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=langelandsbanen


.


-------------------------------------

En lidt anden gammel sag --2014-- kom der desværre aldrig svar / løsning på. Det er dog også en slags jernbanehistorie. Jeg vil alligevel tillade mig at udvide spørgsmålet lidt:

Er der andre -bland Forum´s læsere- der har sådanne gamle ventesalsmøbler - f. eks. høje reoler med LB-udskæringer til bøger, ringbind eller lign. Jeg ved de fandtes -- jeg har set dem, "klappet dem på siden :-( , men desværre ikke plads dengang.

Er der læsere, der har billeder fra LB-ventesale eller andre ??? (Langelandsbanen eller andre -dog helst fra Langelandsbanen :-) ) ???

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=langelandsbanen

Per Vad Nielsen har fra Peer Thomassens hånd disse 3 billeder i sit arkiv.

[image]Ventesalen på Skrøbelev station, 15. april 1960. Foto: Peer Thomassen.

[image]Ventesalen på Spodsbjerg station, 15. april 1960. Foto: Peer Thomassen.

[image]Ventesalen på Spodsbjerg station, 15. april 1960. Foto: Peer Thomassen.

Jernbanerestaurationer

af Niels Munch, 29/9 2022, 15:13 (578 dage siden) @ T. Rithmester

Kære Thomas,

Uanset, at internettet ikke kan, så kan jeg selv genkalde mig denne karakteristiske, kolde ventesalsmøf fra cigarrøg og mange mennesker, som akkompagneret af stationsurets sindige sekundtællende tik-tok dengang var så karakteristisk for jernbaneventesale.

Bedste hilsener
Niels

Jernbanerestaurationer

af Morten Blom, 24/5 2023, 16:56 (340 dage siden) @ Georg Schmidt

Listen kan suppleres med Kalundborg og Helsingør. I Kalundborg lå restaurationen på 1. salen i den "nye" stationsbygning, og i Helsingør havde man fra vinduespladserne absolut første parket til færgerangeringen. Begge var aktive i hvert fald til først i 80'erne.

Jernbanerestaurationer - Grenaa

af Asger Christiansen, 24/5 2023, 19:03 (340 dage siden) @ Morten Blom

19. maj 1939
Grenaa Folkeblad: Jernbanerestaurant ved DSB i Grenaa. Jernbanekioskens indehaver, Hans Jespersen, havde i
onsdags inviteret til indvielse af den nyindrettede jernbanerestaurant. Kiosken er blevet betydeligt
udvidet, der er indrettet et lille køkken, hvorfra der serveres kaffe, øl og sodavand i ventesalen, som
er blevet restaureret. Den dygtige og flittige kioskindehaver har vist et prisværdigt initiativ og får
sikkert også fornøjelse af sin indsats. Ved et kaffebord blev der talt af Hans Jespersen,
stationsforstander Tvede og borgmester Pallesen.

Jernbanerestaurationer

af Martin Wilde, 24/5 2023, 19:40 (340 dage siden) @ Georg Schmidt

Der var også restauranter i Odder og Sæby.
Odder var den sidste restaurant i en privatbanestation, jeg ved ikke, om den stadig eksisterer. I så fald er den formentlig den første i en letbanestation i Danmark.
Det skal retfærdigvis siges, at i de sidste mange år er der vist ikke serveret fast føde på restauranten i Odder.

Jernbanerestaurationer

af Lars, 24/5 2023, 19:41 (340 dage siden) @ Martin Wilde

Der var også restauranter i Odder og Sæby.
Odder var den sidste restaurant i en privatbanestation, jeg ved ikke, om den stadig eksisterer. I så fald er den formentlig den første i en letbanestation i Danmark.
Det skal retfærdigvis siges, at i de sidste mange år er der vist ikke serveret fast føde på restauranten i Odder.

Der har vel været en skål med peanuts? :-D

--
mvh
Lars

Jernbanerestaurationer

af Peter Sloots, 24/5 2023, 22:39 (340 dage siden) @ Martin Wilde

Der var også restauranter i Odder og Sæby.
Odder var den sidste restaurant i en privatbanestation, jeg ved ikke, om den stadig eksisterer. I så fald er den formentlig den første i en letbanestation i Danmark.
Det skal retfærdigvis siges, at i de sidste mange år er der vist ikke serveret fast føde på restauranten i Odder.

Jo der er skam servering på Odder letbanestation:
https://pakhuset-odder.dk/page/ompakhuset-1
https://www.tripadvisor.dk/ShowUserReviews-g1173295-d3440521-r365788156-Cafe_Pakhuset-O...

Selv havde jeg fornøjelsen at nyde en lille anretning, da jeg var en tur med letbanen derned i 2019:
[image]

Jernbanerestaurationer

af Jensen1949, 25/5 2023, 03:23 (340 dage siden) @ Peter Sloots

Jeg vil tilføje Restaurant Broen på Brovejen Middelfart har læst mig til at den var opført af Danske Statsbaner, var i min barndom , ved flere lejligheder derinde.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Jernbanerestaurationer

af Martin Wilde, 25/5 2023, 11:15 (340 dage siden) @ Peter Sloots

Jo der er skam servering på Odder letbanestation:
https://pakhuset-odder.dk/page/ompakhuset-1
https://www.tripadvisor.dk/ShowUserReviews-g1173295-d3440521-r365788156-Cafe_Pakhuset-O...

Selv havde jeg fornøjelsen at nyde en lille anretning, da jeg var en tur med letbanen derned i 2019:
[image]

Ja, men det er restaurant pakhuset, og den er ikke identisk med den oprindelige jernbanerestaurant, som lå/ligger i stationsbygningen, og de seneste mange år var/er et værtshus.

Avatar

Jernbanerestaurationer

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/5 2023, 13:18 (340 dage siden) @ Martin Wilde


Ja, men det er restaurant pakhuset, og den er ikke identisk med den oprindelige jernbanerestaurant, som lå/ligger i stationsbygningen, og de seneste mange år var/er et værtshus.

Et ædetrug opkaldt efter gæsterne. Fornemt! ;-) :-P

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Jernbanerestaurationer

af Georg Schmidt, 24/5 2023, 20:37 (340 dage siden) @ Georg Schmidt

Fandt lige denne kvittering fra en overfart i 1969.
[image]
[image]
Det var i storhedstiden under Werner Schwartzlose.
M v h
Georg

Avatar

Jernbanerestaurationer

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/5 2023, 22:05 (340 dage siden) @ Georg Schmidt

I 1950 udkom bogen "Lidt om at rejse : Fra landevejstraktørsteder til jernbane restauranter" skrevet af Per Jahn og Emil Terkelsen, og udgivet af Foreningen Restauratører under De Danske Statsbaner. Denne bog indeholder en totalliste over DSB's forpagtningsaftaler og forpagtere frem til 1950. Alle oplysninger fra listen kan findes på jernbanekilder.dk. En opfølgning på, hvornår de enkelte jernbanerestaurationer er ophørt står på "to-do"-listen og kan måske være på plads i løbet af 1 års tid.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Svenska-lok
DSB MO1856
Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak