MZ 1431 med målevogn og MY 1141, Svendborg 1990

af Claus E. Hansen @, tirsdag 05. juni, 2012, 00:31 (2666 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, tirsdag 05. juni, 2012, 01:01

Først; tillykke til webmaster med det nye forum. Der står allerede nogen ret stærke navne herinde, så det skal nok blive godt ;-)

Her er et nyere bidrag, men indenfor tidsrammen. Og selv om der ikke er gået så mange år endda, så er motiverne blevet jernbanehistorie. Men bliver det alligevel for meget med sådanne fotos her, så poster jeg dem naturligvis i det store forum fremover.

[image]
Første foto viser MZ 1431 med målevogn i spor 2 på Svendborg Station den 4. april 1990, der venter på afgang.Ved siden af i spor 3, holder et stort godstog fra Odense, der lige er ankommet med MY 1141.

[image]
Og dagens beskedne godstog tilbage med MY 1141. Slæberen på de 3 vogne var på 162 tons, fandt jeg ud af ved at spørge. Første vogn ligner en tom vinvogn fra Svendborg Vinkompagni/Dantap.

Fotos: Claus Hansen

Mvh
Claus

Avatar

MZ 1431 med målevogn og MY 1141, Svendborg 1990

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, fredag 08. juni, 2012, 09:25 (2663 dage siden) @ Claus E. Hansen


[image]
Første foto viser MZ 1431 med målevogn i spor 2 på Svendborg Station den 4. april 1990, der venter på afgang.Ved siden af i spor 3, holder et stort godstog fra Odense, der lige er ankommet med MY 1141.

Hej Claus

Hvilken målevogn er der tale om her ?.
Den kunne måske godt se lidt svensk ud, eller hur ?.
Tog du evt. nogle billeder af den ?.

MZ 1431 med målevogn og MY 1141, Svendborg 1990

af Claus E. Hansen @, fredag 08. juni, 2012, 09:36 (2663 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej,

det skulle være en svensk målevogn. Mener kun jeg tog dette ene foto, men får lige kigget nærmere efter. Men er det en svensker, så skulle det vel være til at finde ud af, hvad det er for en. Vognen ligner noget der kan laves i model, efter en ombygning.

Men det kunne jo være interessant at spørge nærmere til den på det svenske jernbanehistoriske forum; http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=index eller inde på Postvagnen.

Mvh
Claus

MZ 1431 med målevogn og MY 1141, Svendborg 1990

af Niels Munch @, fredag 08. juni, 2012, 09:57 (2663 dage siden) @ Claus E. Hansen

Men det kunne jo være interessant at spørge nærmere til den .....


Mon ikke sagen løser sig her: http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/matvagnar - nederste foto :-)

"Qib 985 0235-8 som museivagn i Ängelholm 2008. Vagnen levererades till SJ 1958 som So4 4610 och kallades också Mauzinvagnen (mätsystemet var av typen Mauzin). Den hade utrustning för att mäta spårets läge, t ex skevheter och spårvidd. Vagnen slopades 1998 när Strix-vagnen hade moderniserats och fått utrustning för att mäta spårläget."

M.v.h.
Niels

MZ 1431 med målevogn og MY 1141, Svendborg 1990

af Tom Boye Poulsen ⌂ @, Odense, fredag 08. juni, 2012, 10:29 (2663 dage siden) @ Niels Munch

Jeg mindes, at jeg i en time omkring 1960 på Stengårdskolen så målevognen køre forbi Stengården Station på Hareskovbanen. Jeg undrede mig over, hvad en spisevogn ("Matvagn") lavede der, men fandt dog ud af hvad det var. Jeg kan også huske, at der kom en C-maskine med en specialvogn, men om det var det samme tilfælde, kan jeg ikke huske.

Tom

Avatar

MZ 1431 med målevogn og MY 1141, Svendborg 1990

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, fredag 08. juni, 2012, 19:45 (2663 dage siden) @ Niels Munch

Men det kunne jo være interessant at spørge nærmere til den .....

Mon ikke sagen løser sig her: http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/matvagnar - nederste foto :-)

"Qib 985 0235-8 som museivagn i Ängelholm 2008. Vagnen levererades till SJ 1958 som So4 4610 och kallades också Mauzinvagnen (mätsystemet var av typen Mauzin). Den hade utrustning för att mäta spårets läge, t ex skevheter och spårvidd. Vagnen slopades 1998 när Strix-vagnen hade moderniserats och fått utrustning för att mäta spårläget."

M.v.h.
Niels

Hej Niels :-)

Tusind tak for linket.
Det ligner sørme da meget godt :-)
Gad dog godt vide hvilket nummer, som målevognen i Svendborg havde, og dermed hvilken tyoe bogier, den var udstyret med, for f.eks. var Qib SWT0022-3 udstyret med hvad der ligner Minden-Deutz bogier (ligesom STRIX-vognen er).
Jeg lurer også lidt på, om der mon findes en tilgængelig tegning af "dyret" någonstans ?.
En sådan model er lige til modeljernbanen, for den ville være velegnet som rensevogn (og så gad jeg i øvrigt godt vide, hvorfor modeltogsproducenterne tilsyneladende ikke har tænkt på at bruge målevogne til rensevogne, i stedet for alverdens fantasi"modeller" og almindelige godsvogne med en bemaling uden forbillede, etc. - men måske læser de ikke med her på Jernbanehistorisk Forum ;-) ).

MZ 1431 med målevogn og MY 1141, Svendborg 1990

af Niels Munch @, fredag 08. juni, 2012, 20:54 (2663 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten,

Tegning af bl.a. mätvagnar findes her: http://www.mrw1.se/pdf_filer/422_S.pdf .

På "side 17" findes Qib 985 0235-8 alias So4 4610 med sine mange boggier.

Bedste hilsener
Niels

MZ 1431 med målevogn og MY 1141, Svendborg 1990

af Ole M. Nielsen ⌂ @, fredag 08. juni, 2012, 21:34 (2663 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Men det kunne jo være interessant at spørge nærmere til den .....

Mon ikke sagen løser sig her: http://www.jarnvag.net/index.php/vagnguide/matvagnar - nederste foto :-)

"Qib 985 0235-8 som museivagn i Ängelholm 2008. Vagnen levererades till SJ 1958 som So4 4610 och kallades också Mauzinvagnen (mätsystemet var av typen Mauzin). Den hade utrustning för att mäta spårets läge, t ex skevheter och spårvidd. Vagnen slopades 1998 när Strix-vagnen hade moderniserats och fått utrustning för att mäta spårläget."

M.v.h.
Niels


Hej Niels :-)

Tusind tak for linket.
Det ligner sørme da meget godt :-)
Gad dog godt vide hvilket nummer, som målevognen i Svendborg havde, og dermed hvilken tyoe bogier, den var udstyret med, for f.eks. var Qib SWT0022-3 udstyret med hvad der ligner Minden-Deutz bogier (ligesom STRIX-vognen er).
Jeg lurer også lidt på, om der mon findes en tilgængelig tegning af "dyret" någonstans ?.
En sådan model er lige til modeljernbanen, for den ville være velegnet som rensevogn (og så gad jeg i øvrigt godt vide, hvorfor modeltogsproducenterne tilsyneladende ikke har tænkt på at bruge målevogne til rensevogne, i stedet for alverdens fantasi"modeller" og almindelige godsvogne med en bemaling uden forbillede, etc. - men måske læser de ikke med her på Jernbanehistorisk Forum ;-) ).

Hej Carsten.

Vognen i Svendborg er sikkert Qib 985 0 235. Mener kun der var den samme.

Et eller andet sted har jeg en lille folder som jeg fik af personalet i vognen, engang den var i Århus for at overnatte.

En tegning tror jeg også jeg kan klare. Den er vist i en bog om svenske personvogne.

Jeg får kigget efter disse ting når jeg kommer hjem til arkivet.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

MZ 1431 med målevogn og MY 1141, Svendborg 1990

af Ole M. Nielsen ⌂ @, lørdag 09. juni, 2012, 11:48 (2662 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Vognen i Svendborg er sikkert Qib 985 0 235. Mener kun der var den samme.

Et eller andet sted har jeg en lille folder som jeg fik af personalet i vognen, engang den var i Århus for at overnatte.

En tegning tror jeg også jeg kan klare. Den er vist i en bog om svenske personvogne.

Jeg får kigget efter disse ting når jeg kommer hjem til arkivet.

Vognen i Svendborg ER Qib 9850235. Der var kun den samme.

Vognen er omtalt i denne bog. Desværre er der ikke tegning af lige netop denne vogn :-( .

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Avatar

MZ 1431 med målevogn og MY 1141, Svendborg 1990

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, lørdag 09. juni, 2012, 16:51 (2662 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Carsten,

Tegning af bl.a. mätvagnar findes her: http://www.mrw1.se/pdf_filer/422_S.pdf .

På "side 17" findes Qib 985 0235-8 alias So4 4610 med sine mange boggier.

Bedste hilsener
Niels

Hej Niels :-)

Tusind tak for dit link - til en sand guldgrube af driftsmaterieltegninger.
Her er der vist til flere timers studier (og download).
Tegningen af So4 4610 skulle det nok kunne lade sig gøre at bygge en model efter, suppleret lidt med billeder, der f.eks. viser tagventilernes placering på tagrundingen.
Det ser ud til, at midterbogien er i ét stykke ?.
Endnu en gang tak :-)


Vognen i Svendborg ER Qib 9850235. Der var kun den samme.

Vognen er omtalt i denne bog. Desværre er der ikke tegning af lige netop denne vogn :-( .

Hej Ole

Tusind tak for info.
Det gør jo kun tingene endnu mere spændende, at det var Mauzin-målevognen med udstyr fra Matisa - for i model er den jo oplagt at bruge som rensevogn.
Tak for linket til bogen - den ser spændende ud, og jeg vil prøve at bestille den hjem på det lokale bibliotek.

MZ 1431 med målevogn og MY 1141, Svendborg 1990

af Niels Munch @, fredag 08. juni, 2012, 22:12 (2663 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Et foto mere af "dyret":

http://www.trn-martens.dk/images/railways/sj/railways/p1100485.htm .

Jf. beskrivelsen på den linkede tegning er boggierne:

"2 ändboggier (Pennsylvania) med vardera 2 hjulaxlar - 1 mittboggi (specialutförande) med 4 hjulaxlar".

Se endvidere: http://www.tydal.nu/postvagnen/306165.htm .

Bedste hilsener
Niels

MZ 1431 med målevogn og MY 1141, Svendborg 1990

af Jens MO-Møller, tirsdag 12. juni, 2012, 22:47 (2659 dage siden) @ Niels Munch

Denne svenske målevogn var jævnligt i Danmark i 60`erne og 70`erne og blev oftest fremført af to MO-vogne, een i hver ende, som var forbundet med specielt fremstillede koblingskabler. Sidst jeg så vognen var i sltningen af marts 1979 i Holbæk, hvor MO 1848 og 1801 var trækkraft på både OHJ og på Kalundborgbanen. Så vidt jeg ved, var det sidste gang at denne målevogn blev fremført af MO-materiel. Jeg har en del billeder fra dengang, men har endnu ikke fået scannet mine mange MO-billeder.

Venlig hilsen

Jens Møller

Avatar

MZ 1431 med målevogn og MY 1141, Svendborg 1990

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, fredag 08. juni, 2012, 19:33 (2663 dage siden) @ Claus E. Hansen

[image]

Her ville EVP nok skrive: Til højre ser vi den uundværlige postbil på perronnen.

Renault 4L'eren er nu opgraderet til Opel Kadett.

Hectorrail
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen