Nattoget til Esbjerg

af henrik nielsen, 10/11 2014, 13:22 (3456 dage siden)

Hej alle her i forum. Sovevognstoget til Esbjerg så kunne der være en oprangering
som var. MZ/ME + 1xBcm + 2xWLABr + 2xBcm + 2xWLABr + 2xBcm +1xBn-o+1xWRm+1xBcm.
Er der andre varianter af tilkoblede (røde DSB)vogn?? Og hvor mange vogne var
max antal??
Da DSB monterede nye koblinger i den ene ende af WLABr således de var sammen-
koblede 2 stk. ad gangen med egne koblinger. Et billede som jeg har viser, at efter en ME kommer en WLABr vogn og ikke en Bcm vogn osv. Hvordan det?? Venlig hilsen Henrik.

Nattoget til Esbjerg

af John Poulsen, 10/11 2014, 16:14 (3456 dage siden) @ henrik nielsen

Hej alle her i forum. Sovevognstoget til Esbjerg så kunne der være en oprangering
som var. MZ/ME + 1xBcm + 2xWLABr + 2xBcm + 2xWLABr + 2xBcm +1xBn-o+1xWRm+1xBcm.
Er der andre varianter af tilkoblede (røde DSB)vogn?? Og hvor mange vogne var
max antal??
Da DSB monterede nye koblinger i den ene ende af WLABr således de var sammen-
koblede 2 stk. ad gangen med egne koblinger. Et billede som jeg har viser, at efter en ME kommer en WLABr vogn og ikke en Bcm vogn osv. Hvordan det?? Venlig hilsen Henrik.

Nattoget til Jylland (med sove- og liggevogne til Esbjerg/Århus/Frederikshavn og liggevogn til Struer) kørte normalt udelukkende med "blå vogne", nemlig sovevogne WLABr og liggevogne Bcm (og Bcmo).
Dog var der medgivet siddevogne på delstrækninger: et par (røde) B-vogne (eller Ba, Bab, Ba eller Bn) mellem Århus og Frederikshavn og i perioder Esbjerg-Fredericia samt 1-2 vogne mellem Fredericia og Struer. Billedet du refererer til er formentlig fra sidste driftsdøgn 30.-31. maj 1997, hvor toget var medgivet WRm og Bn-o af hensyn til servering for de sidste passagerer.

De engelskbyggede sovevogne havde ganske rigtig i den ene ende en centralkobling af buck-eye typen. Den kunne for tilkobling af lokomotiv (eller andre vogntyper) klappes ned, hvorved der blev adgang til en trækkrog. Sidepufferne skulle samtidig "aktiveres". Det benyttedes dagligt bl.a. fra Frederikshavn til Århus, hvor forreste vogn var en WLABr.

Du kan læse meget mere om dette og om nattoget ("IC-nat") i den nye bog "De blå tog - Det internationale sovevognsselskab i Danmark - og DSBs nattog".
Mvh
John Poulsen

Nattoget til Esbjerg

af henrik nielsen, 10/11 2014, 18:13 (3456 dage siden) @ John Poulsen

Hej John, tak for informationen, det arbejder jeg videre med.
Venlig hilsen Henrik.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak