Slangerupbanens materielfortegnelser

af JKJ, 14/11 2014, 22:56 (3452 dage siden)

Kære forum!

Kan nogen af de ærede læsere i det forum, svare på et spørgsmål jeg har vedrørende KSB.

Jeg kunne godt tænke mig at vide om nogen ligger inde med KSBs materielfortegnelser, fra 20'erne eller 30'erne. Hvis nogen gør vil jeg meget gerne høre om jeg må låne den! Jeg interesseret i den generelle opbygning i hvilke vogne havde hvilke varmeanlæg og hvilke belysningsanlæg! Jeg har selv tjekket diverse sider inklusiv Slangerupbanen.dk, som var brugbar men ikke præcis nok!

Bedste hilsner JKJ

God weekend!

Slangerupbanens materielfortegnelser

af Niels Munch, 14/11 2014, 23:45 (3452 dage siden) @ JKJ

Jeg kunne godt tænke mig at vide om nogen ligger inde med KSBs materielfortegnelser, fra 20'erne eller 30'erne. Hvis nogen gør vil jeg meget gerne høre om jeg må låne den! Jeg interesseret i den generelle opbygning i hvilke vogne havde hvilke varmeanlæg og hvilke belysningsanlæg! Jeg har selv tjekket diverse sider inklusiv Slangerupbanen.dk, som var brugbar men ikke præcis nok!

Kære JKJ,

Du skal nok have fat i "Skematisk Fortegnelse over Privatbanevogne der kan indlemmes i Statsbanernes Tog", DSB 1931 med årlige tillæg (t.o.m. 1937).

Heri er for personvognene anført siddepladser, hovedmål og vægt samt bremse, belysning og varme etc. Fortegnelsen indeholder også post- og rejsegodsvogne, godsvogne samt motormateriel, "der kan befare Statsbanernes Strækninger".

Måske Henning fra "Rundremisen" har den til scanning?


M.v.h.
Niels

Slangerupbanens materielfortegnelser

af henning h087 ⌂, Græsted, 15/11 2014, 09:20 (3451 dage siden) @ Niels Munch

:-)

neja

ved jeg har den - men hvor ?? - er ikke scannet, så når fundet - så bliver den scannet

mvh
henning h087

Skem fortg over privatbanemateriel på DSB 1931 + tillæg

af henning h087 ⌂, Græsted, 25/11 2014, 15:14 (3441 dage siden) @ henning h087
redigeret af henning h087, 25/11 2014, 15:34

:-)

Fra Niels Munch har jeg fået disse stillet til rådighed på rundremisen

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

og er gået igang med at scanne dem

det vil nok tage et par dage - der er kun ca 250 sider der skal scannes, samles i photoshoppen og konverteres til pdf

men de vil blive lagt på rundremisen ( betinger registrering som bruger )
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=43.0
STATIONERINGSLISTER, SKEMATISKE FORTEGNELSER ved DSB

idet det jo er en DSB skematisk fortegnelse

og laves i jpeg, tiff og PDF/TIFF til downloadning

endvidere sender jeg dem også til Tommy her på jernbanen.dk så han kan bruge oplysningerne i databasen

mvh
henning h087

Skem fortg over privatbanemateriel 1931 - prøve

af henning h087 ⌂, Græsted, 25/11 2014, 22:47 (3441 dage siden) @ henning h087

:-)

bare en prøve på sammenlægningen

[image]

[image]

forskydningen ved HTJ materiel ved "andre bemærkninger" findes også i originalen !! ;-)


mvh
henning h087

Skem fortg over privatbanemateriel 1931 - PDF fil

af henning h087 ⌂, Græsted, 27/11 2014, 15:00 (3439 dage siden) @ henning h087
redigeret af henning h087, 27/11 2014, 15:17

:-)

så ligger denne ( og stort tak til Niels Munck for lån ) :-)

[image]


http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=1690.0 (betinger registrering og log-in )

i PDF ca 45Mb

mvh
henning h087

tillæggene følger snarest

regner med at de bliver færdig i løbet af dagen/aftenen :-)

Skem fortg over privatbanemateriel 1931 - PDF fil

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 28/11 2014, 02:07 (3439 dage siden) @ henning h087

Hej h087.

http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=1690.0 (betinger registrering og log-in )


----------------


Hvorfor denne betingelse ??? Hvorfor ikke bare lagt ud som Tommy´s "SIGNALPOSTEN" ???

Vi har vist netop haft en tråd omkring sådanne besværligheder. Det er vel bare en ganske almindelig "hjemmeside-opgave", --ikke noget med Forum eller lign ???

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=november-2014

[image]

.

Skem fortg over privatbanemateriel 1931 - PDF fil

af henning h087 ⌂, Græsted, 28/11 2014, 05:52 (3438 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af henning h087, 28/11 2014, 06:30

Hej Erik

Hvorfor denne betingelse ??? Hvorfor ikke bare lagt ud som Tommy´s "SIGNALPOSTEN" ???

Vi har vist netop haft en tråd omkring sådanne besværligheder. Det er vel bare en ganske almindelig "hjemmeside-opgave", --ikke noget med Forum eller lign ???


fordi rundremisen også er et forum, og materialet ligger i forummets arkivtråde ( dvs at det hele er samlet i et). og endvidere at der kan stilles spørgsmål/skrives direkte i forbindelse med det
(som fx i forbindelse med sporplaner/bygningstegninger/materieltegninger mm, - om man evt kunne få tegningen tilsendt i Tifffil, da sådanne ikke kan vedhæftes i forummet - eller andet )

jeg ved så ikke om, - man kan gå ind og se/downloade Signalposten på Signalposten.dk eller databasen på Jernbane.dk - uden at være registreret/oprettet derpå ( jeg er jo selv oprettet som bruger på alle 3 fora Jernbanen, Jernbanehistorisk forum og Signalposten + mange flere - og altid logget på, dvs at når jeg klikker på det pågældene foras ikon - vupti - så jeg på !! :-) ;-) - og har ikke afprøvet om man kan det det uden at være oprettet/logget på ! ) - og signalposten ligger vel på Tommys server !!??

mere om hvorfor vi gør som vi gør på rundremisen kan læses her

http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=900.0

uden at man skal være registreret, hvilket også gælder mange andre tråde på rundremisen, altså at man kan læse, men på den måde (teknisk) rundremisen er skruet sammen på så kan der ikke skrives, se billeder/vedhæftninger og downloades uden oprettelse som bruger

så for at skrive, se og downloade billedere på rundremisen skal man derfor oprette sig som bruger, ligesom man skal oprette sig som bruger på jernbanen.dk, jernbanehistorisk forum, signalposten, sporskiftet, baneforum og mange mange flere fora rundt omkring.

nogen betinger det for at kunne skrive, nogen har det for at kunne se billeder, nogen har det for at kunne downloade
så det er meget forskelligt hvordan de forskellige fora virker og hænger sammen

og det er vel op til dem som opretter, betaler mm på et given fora - der selv bestemmer hvordan det skal gøres - og frit op til enhver om man vil benytte det - og derfor oprette sig som bruger

du har jo også måtte oprette dig som bruger her på jernbanehistorisk forum for at kunne skrive ovenstående spørgsmål, så - og undskyld den direkte måde - hvad er forskellen !!

mvh
henning h087

PS - omkring alt det tekniske er det nok mere rundremisens tekniske webmaster Peter der skal spørges - han har langt mere forstand på det - idet jeg kun er skriver og indlægger karlen :-)

Skem fortg over privatbanemateriel 1931 - PDF fil

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 28/11 2014, 10:32 (3438 dage siden) @ henning h087

Hej Erik

(...)

du har jo også måtte oprette dig som bruger her på jernbanehistorisk forum for at kunne skrive ovenstående spørgsmål, så - og undskyld den direkte måde - hvad er forskellen !!

mvh
henning h087

PS - omkring alt det tekniske er det nok mere rundremisens tekniske webmaster Peter der skal spørges - han har langt mere forstand på det - idet jeg kun er skriver og indlægger karlen :-)

-------------

Hej h087.

Du har vist ret i alt, hvad Du skriver omkring de mange måder den slags kan gøres på, og bliver gjort på. At man evt. vil have lidt hånd i hanke med hvem, der skriver på sit Forum, har jeg megen forståelse for (det holder sikkert nogle væk / dæmper dem [og det kan vi måske være glade for], men desværre holder det også mange andre væk, som kunne have bidraget med gode indlæg, men som opgiver).

Forskellen er vel, at det at "bladre i" fortegnelsen næppe er et Forum-anliggende, men blot indhentning af oplysninger, ganske som på almindelige hj.sider, f. eks. www.jernbanen.dk , materielfortegnelserne, de mange andre hj.sider med jernbaner / sporveje som emne eller mine egne sider.

Hilsen,
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=november-2014

[image]

.

Avatar

Skem fortg over privatbanemateriel 1931 - PDF fil

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/11 2014, 18:44 (3438 dage siden) @ Erik V. Pedersen

EVP - jeg kunne godt en gang imellem bruge at man kunne kommentere eller diskutere nogle af dine sider - og det har du jo også tydeligvis selv, for det sker jo at du bruger nærværende fora til dette. Jeg orker det ikke for så ved jeg ikke om jeg kommer i bad standing ved at linke herfra til det billede på din side som jeg måske har spørgsmål eller kommentarer til.

Sådan er der jo så meget.....

(en vis venskabelig ironi i ovenstående kan ikke helt udelukkes eller afvises :-) )

Skem fortg over privatbanemateriel 1931 - PDF fil

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 28/11 2014, 19:31 (3438 dage siden) @ Michael Deichmann

EVP - jeg kunne godt en gang imellem bruge at man kunne kommentere eller diskutere nogle af dine sider - og det har du jo også tydeligvis selv, for det sker jo at du bruger nærværende fora til dette. Jeg orker det ikke for så ved jeg ikke om jeg kommer i bad standing ved at linke herfra til det billede på din side som jeg måske har spørgsmål eller kommentarer til.

Sådan er der jo så meget.....

(en vis venskabelig ironi i ovenstående kan ikke helt udelukkes eller afvises :-) )

---------------------


Hej Michael.

Egentlig havde jeg truffet den beslutning, at jeg ikke ville skrive mere i denne tråd, men direkte adspurgt: Jeg tror / mener ikke, at Du kan finde eet eneste eksempel på, at jeg har lavet vrøvl over det (benyttelse her på Forum, eller de andre fora for den sags skyld, og da slet ikke i forbindelse med spørgsmål i det pågældende Forum.

Jeg mente, at det fremgik rimelig tydeligt, at jeg (og vist i øvrigr de fleste andre, der lægger noget ind på deres sider) at det er uønsket, at de "låner" billeder og lægger den på egne sider, endog uden bare lige at spørge først. Af dem, der i tidens løb har spurgt, er der vist kun en håndfuld, næppe to, der har fået nej, fordi det var til brug på hj.sider, hvis indhold jeg ikke kunne gå ind for / ville lægge navn til. Hertil to-tre webmastre, der tog lige lovlig meget for sig af retterne uden aftale eller udover aftalen.

Sluttelig er der TOTALT nej til brug på Facebook. Læsere / seere har fortalt mig, at både mine og andres billeder ofte ses på Facebook, men for mine fotos vedkommende er det altså uden tilladelse (nogle fotos er "faldet for aldersgrænsen", så her har jeg ingen juridisk ret, men finder måske stadig, at der kan være tale om en "moralsk".

Du er således meget velkommen til at benytte alle fotos i forbindelse med spørgsmål eller som illustrationer her i Forum eller de tilsvarende andre fora, Rundremisen, Sporskiftet, Danmarks Sporvejsforum m. fl. Det er jo i almindelighed en helt anden form for misbrug der sigtes til.

Hilsen,
Erik V.

[image]

.

Skem fortg over privatbanemateriel 1931 - PDF fil

af Niels Munch, 28/11 2014, 10:47 (3438 dage siden) @ Erik V. Pedersen

http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=1690.0 (betinger registrering og log-in )


Hvorfor denne betingelse ??? Hvorfor ikke bare lagt ud som Tommy´s "SIGNALPOSTEN" ???

Kære Erik,

Jeg er lidt skuffet over dit indlæg. Henning h087 udfører er ganske stort stykke arbejde, som det er at konvertere diverse historiske jernbanedokumenter til det web-medie, han nu suverænt - og til glæde for os - har valgt at lægge dem på.

Og som han selv så rigtigt skriver:

"og det er vel op til dem som opretter, betaler mm på et given fora - der selv bestemmer hvordan det skal gøres - og frit op til enhver om man vil benytte det - og derfor oprette sig som bruger"

Din tilsyneladende irritation over at skulle være registreret og logget ind for at se disse dokumenter burde være totalt overskygget af glæden over, at dokumenterne bliver tilgængelige for alle os jernbaneinteresserede.

Du har selv ved flere lejligheder harcelleret over de jernbaneentusiaster, der sidder og putter med deres billeder og anden dokumentation "hjemme i skuffen", indtil arvingerne brænder dem, når denne dokumentation kunne glæde de mange gennem f.eks. offentliggørelse på webbet.

Og eksempelvis jeg kunne "så let som ingenting" have ladet fortegnelser og togplaner m.v. blive stående på reolen, indtil det blev min tur til at tage den ultimative enkeltbillet.

Men nu har Henning h087 påtaget sig arbejdet, og skulle vi så ikke i det mindste skåne ham ved at skjule den dovenskab, der åbenbart gør det sååååå svært at logge sig ind for at se disse historiske dokumenter?


M.v.h.
Niels

Skem fortg over privatbanemateriel 1931 - PDF fil

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 28/11 2014, 11:24 (3438 dage siden) @ Niels Munch

http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=1690.0 (betinger registrering og log-in )


Hvorfor denne betingelse ??? Hvorfor ikke bare lagt ud som Tommy´s "SIGNALPOSTEN" ???


Kære Erik,

Jeg er lidt skuffet over dit indlæg. Henning h087 udfører er ganske stort stykke arbejde, som det er at konvertere diverse historiske jernbanedokumenter til det web-medie, han nu suverænt - og til glæde for os - har valgt at lægge dem på.

Og som han selv så rigtigt skriver:

"og det er vel op til dem som opretter, betaler mm på et given fora - der selv bestemmer hvordan det skal gøres - og frit op til enhver om man vil benytte det - og derfor oprette sig som bruger"

Din tilsyneladende irritation over at skulle være registreret og logget ind for at se disse dokumenter burde være totalt overskygget af glæden over, at dokumenterne bliver tilgængelige for alle os jernbaneinteresserede.

Du har selv ved flere lejligheder harcelleret over de jernbaneentusiaster, der sidder og putter med deres billeder og anden dokumentation "hjemme i skuffen", indtil arvingerne brænder dem, når denne dokumentation kunne glæde de mange gennem f.eks. offentliggørelse på webbet.

Og eksempelvis jeg kunne "så let som ingenting" have ladet fortegnelser og togplaner m.v. blive stående på reolen, indtil det blev min tur til at tage den ultimative enkeltbillet.

Men nu har Henning h087 påtaget sig arbejdet, og skulle vi så ikke i det mindste skåne ham ved at skjule den dovenskab, der åbenbart gør det sååååå svært at logge sig ind for at se disse historiske dokumenter?


M.v.h.
Niels

-----------------------

Hej Niels.

Det er jeg da ked af, at Du er ked af.

Ligesom Henning / h087 har ret i sit indlæg, har Du da sikkert også ret i dine betragtninger, og begge har da også ret i, at "den, der betaler musikken, bestemmer også, hvad der skal spilles". Det store arbejde, der ligger bag, har jeg da heller ikke anfægtet. Egentlig spørger jeg vel kun, hvorfor oplysningerne ligger på et Forum, og ikke "frit tilgængeligt".

> "Du har selv ved flere lejligheder harcelleret over de jernbaneentusiaster, der sidder og putter med deres billeder og anden dokumentation "hjemme i skuffen", indtil arvingerne brænder dem, når denne dokumentation kunne glæde de mange gennem f.eks. offentliggørelse på webbet."

Ja, det har jeg da -indrømmet- men hvor kommer det lige ind her ??? Det er formentlig nøjagtig lige svært / tidskrævende at lægge det på nettet, men tilgængeligheden bliver vel -trods alt- lettere, og at mange afholder sig fra at skulle melde sig til og logge ind, har jeg set flere eksempler på.

"... dovenskab, der åbenbart gør det sååååå svært at logge sig ind ..."
Åhhh, ja, --sådan kan man naturligvis også se på det.

Erik V.
www.evp.dk

[image]

.

Skem fortg over privatbanemateriel 1931 - PDF fil

af Niels Munch, 28/11 2014, 14:32 (3438 dage siden) @ Erik V. Pedersen

og at mange afholder sig fra at skulle melde sig til og logge ind, har jeg set flere eksempler på.


Min kommentar er blot: Hvis de ikke gider logge sig ind, er interessen ikke stor nok!

Kære Erik,

Du råber og skriger på, at alle skal lægge deres arkivalier frem, inden de dør. Og når de så gør, så klager du over, du skal logge dig ind for at se dem .....

Det minder mig om Jørgen Ryg's:

"Undskyld, er det Dem, der har reddet min lille dreng fra at drukne?"

"Ja."

"Hvor fa'en har De gjort af hans hue?"

Og hvis du atter spørger: "men hvor kommer det lige ind her ???", så giver jeg op, Erik.


V.h.
Niels

Skem fortg over privatbanemateriel 1931 - PDF fil

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 28/11 2014, 14:56 (3438 dage siden) @ Niels Munch

og at mange afholder sig fra at skulle melde sig til og logge ind, har jeg set flere eksempler på.

Min kommentar er blot: Hvis de ikke gider logge sig ind, er interessen ikke stor nok!

Kære Erik,

Du råber og skriger på, at alle skal lægge deres arkivalier frem, inden de dør. Og når de så gør, så klager du over, du skal logge dig ind for at se dem .....

Det minder mig om Jørgen Ryg's:

"Undskyld, er det Dem, der har reddet min lille dreng fra at drukne?"

"Ja."

"Hvor fa'en har De gjort af hans hue?"

Og hvis du atter spørger: "men hvor kommer det lige ind her ???", så giver jeg op, Erik.


V.h.
Niels


-----------------------

Hej Niels.

Jeg har svært ved at følge dine tanker, men jeg er helt enig i det sidste.

Alle er bedst tjent med, at vi begge giver op, og bruger tiden på noget mere fornuftigt.

Hilsen,
Erik V.
www.evp.dk

[image]

.

Slangerupbanens materielfortegnelser

af Ole Dinesen ⌂ @, 15/11 2014, 09:45 (3451 dage siden) @ Niels Munch

Jeg kunne godt tænke mig at vide om nogen ligger inde med KSBs materielfortegnelser, fra 20'erne eller 30'erne. Hvis nogen gør vil jeg meget gerne høre om jeg må låne den! Jeg interesseret i den generelle opbygning i hvilke vogne havde hvilke varmeanlæg og hvilke belysningsanlæg! Jeg har selv tjekket diverse sider inklusiv Slangerupbanen.dk, som var brugbar men ikke præcis nok!


Kære JKJ,

Du skal nok have fat i "Skematisk Fortegnelse over Privatbanevogne der kan indlemmes i Statsbanernes Tog", DSB 1931 med årlige tillæg (t.o.m. 1937).

[image]

[image]

[image]

[image]

Slangerupbanens materielfortegnelser

af JKJ, 15/11 2014, 20:21 (3451 dage siden) @ Niels Munch

Det er jo spændende alt det som fremkommer her om forskellige Materielfortegnelser!

Jeg er stadig interesseret hvis i kan komme op med mere! Gerne fra endnu tidligere perioder!
Det vil også være spændende hvis i kunnefinde noget på KSB som minder om dette fra SFJ, altså mere detaljeret!

Mvh JKJ

Slangerupbanens materielfortegnelser

af Niels Munch, 15/11 2014, 20:40 (3451 dage siden) @ JKJ

Det vil også være spændende hvis i kunnefinde noget på KSB som minder om dette fra SFJ, altså mere detaljeret!

????????????????????????????

V.h.
Niels

Slangerupbanens materielfortegnelser

af Flemming Jakielski, Rødovre, 15/11 2014, 22:52 (3451 dage siden) @ Niels Munch

Det vil også være spændende hvis i kunnefinde noget på KSB som minder om dette fra SFJ, altså mere detaljeret!


????????????????????????????

V.h.
Niels

Ja, nemlig ??.

Hvad kan forvente efter så mange år. Den oprindelige materielfortegnelse, der blev nævnt, og ikke fandt nåde for spørgsmålet om vognenes udstyr og indretning, må da siges at være det mest originale. Det var KSB s egen fortegnelse. Hvor meget mere skal man forvente ?

At der så står lidt i en anden fortegnelse ( den fra DSB), gør det lidt mere spændende. KSB s fortegnelse er fra 1939 og DSB angivelserne er lidt tidligere i tiden.

At forvente at kunne finde mere, synes jeg simpelthen er for overoptimistisk. Jeg medgiver Niels de mange ?? og anser emnet for at være udtømt. Jeg ved med sikkerhed, at de få arkivkasser omkring KSB, der fandtes i Sølvgade 40 på Museet ikke indeholder noget omkring dette spørgsmål.

Husk på, at KSBs arkiver blev delt på alle de respektive afdelinger i DSB, så nej, jeg tror ikke på det.

V.H.
Flemming J

Avatar

Slangerupbanens materielfortegnelser

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/11 2014, 21:35 (3438 dage siden) @ Flemming Jakielski

"Husk på, at KSBs arkiver blev delt på alle de respektive afdelinger i DSB, så nej, jeg tror ikke på det."

De dele af KSB's arkiv, der er tilgået DSB's Maskinafdeling, må så i dag i princippet lige et sted/spredt i Maskinafdelingens arkiv, der befinder sig på Rigsarkivet. DSB har muligvis kasseret de sager, der ikke var relevante for etaten ved overtagelsen, så nogen garanti for, at man kan finde noget af interesse i arkivet, gives ikke. Men hvis man allerede har kigget dér, så tror jeg desværre, at du har ret, Flemming.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Avatar

Slangerupbanens materielfortegnelser

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/11 2014, 19:18 (3438 dage siden) @ Niels Munch

Det vil også være spændende hvis i kunnefinde noget på KSB som minder om dette fra SFJ, altså mere detaljeret!


????????????????????????????

Nu vil jeg komme Jesper lidt til undsætning. Og nu når vi i denne tråd er i gang med at "vejlede" hinanden om netikette og hvordan vi gør materiale tilgængeligt for hinanden, så tillad mig:

Jesper - jeg synes du skal tone rent flag og ændre din ID fra dine initialer til dit fulde navn.

Jesper er vores entusiastiske unge leder af vogngruppen i Nordsjællands Veterantog. Som det måske er de ærede læsere her bekendt har vi en del KSB vogne i samlingen.

Jesper har over de sidste år gjort et kæmpe arbejde med at støve tegninger mm op af blandt andet de gamle AGA Acetylenanlæg til belysning af nogle af vognene. Desuden har han, sammen med en svensk klub, fået produceret nye glødenet til disse gaslamper.

Jeg ved ikke om vi har gang i gaslygterne på årets juletog men jeg tror det. Og der er vist stadig biletter :-)

Jeg ved ikke hvorfor Jesper ikke meldte det ud i første indlæg, men formålet er helt klart at skaffe så meget dokumentation på vores vogne, så vi kan restaurere eller vedligeholde dem så historisk korrekt, som de samtidige krav til kørsel på banerne muliggør.

Med ønsket om en god (og arbejdsom?) weekend!

Slangerupbanens materielfortegnelser

af Niels Munch, 28/11 2014, 20:11 (3438 dage siden) @ Michael Deichmann

Mange tak, Michael, for præsentationen af Jesper.

Jeg var ikke i tvivl om, at Jesper er interesseret i data omkring KSB-vognenes belysning gennem tiderne.

Men anledningen til mine spørgsmålstegn var dette udsagn fra Jesper:

Det vil også være spændende hvis i kunne finde noget på KSB som minder om dette fra SFJ, altså mere detaljeret!

Og jeg forstår ganske enkelt stadig ikke, hvad han mener med sit udsagn.

Sorry
Niels

Slangerupbanens materielfortegnelser

af UTJ, 28/11 2014, 21:17 (3438 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak, Michael, for præsentationen af Jesper.

Jeg var ikke i tvivl om, at Jesper er interesseret i data omkring KSB-vognenes belysning gennem tiderne.

Men anledningen til mine spørgsmålstegn var dette udsagn fra Jesper:

Det vil også være spændende hvis i kunne finde noget på KSB som minder om dette fra SFJ, altså mere detaljeret!


Og jeg forstår ganske enkelt stadig ikke, hvad han mener med sit udsagn.

Sorry
Niels

Mon ikke at det blot er et udtryk for en umættelig trang til detailoplysninger om KSB's vogne i et og alt, dvs. billeder, tegninger og arkivalier......måske noget i retning af dette uldne billede:

[image]

Slangerupbanens materielfortegnelser

af JKJ, 28/11 2014, 21:47 (3438 dage siden) @ UTJ

Hej med jer!

Jo mit navn er ganske som Michael påpeger Jesper Kjær Jørgensen. Jeg er en del af NSJVs vognafdeling og holder ganske meget af at lave research såvel som praktisk arbejde!

Niels' mange "???" har god grund, jeg forsøgte at vedhæfte et billede af noget af SFJ's materielbeskrivelse, der fortæller konkret hvilke vogne der havde Dalén gassystem, hvilke der havde injektor og hvilke der havde åbne brændere. Samt hvilke der havde forbindelsesledninger!
Det billede som UTJ Lagde op, kan jeg fx tilføje at Cc50-55-60 alle havde 5 gas lamper af Dalénsystem, men kun med forbindelsesledninger på gavlene. En af de store fordele ved netop dette system! Jeg har aldrig fundet nogen nærbilleder af sådan arrangementer, men kun billeder der viser det på god afstand i KSB bøgerne osv. UTJ har ramt plet mht. hvad jeg er efter! En utømmelig trang for billeder tegninger og dokumenter der kan guide os i retning af historisk korrekte vogne. Ikke kun ved KSB, men også andre projekter som ONFJ B27, som stadig efterlader sig et stort spørgsmål om den oprindelige gasbelysning.
Dem der pointerer at det nok er for sent, og at "glasset i øvrigt er halvtomt" kan jeg kun sige at det finder vi jo aldrig ud af, hvis folk ikke deler deres billeder, og dokumenter! Så tager de dem desværre med sig i graven, som andre tidligere har være inde på!

I øvrigt kan det nævnes at jeg er 19 år og studerer på DTU i Lyngby. Så jeg har massere af "tid" til i mange år at definere hvad der er for sent og ikke for sent!

Bedste weekend hilsner Jesper

Slangerupbanens materielfortegnelser

af Steffen Dresler, 29/11 2014, 17:27 (3437 dage siden) @ JKJ

Kære Jesper.

Det er jo lidt af en mundfuld du agter at gå i gang med, men jeg tror nu ikke, den er umulig.

Alle de kloge på KSB mv. har jo allerede skrevet, at der nok ikke er noget specielt at hente i Maskinafdelingens arkiv på Rigsarkivet (RA), hvilket jeg nok tror de har ret i, uden dog selv at have ledt efter vognmateriel. Her tænker jeg på rene dokumenter. Selvfølgelig med mindre, at hele KSB arkiv ganske simpelt blev overført til DSB pr. 1. april 1948. Og hvis ikke splittet op i respektive afdelinger, bør det jo have været holdt helt samlet også af nemheds årsager. Og er det det, skulle det jo via DAISY ikke være noget problem, at finde dette i teorien! Meeeen, jeg tror nu nok en til flere personer har prøvet denne vej og med negativt resultat.

Nå, det er jo nok mest tegningerne, der kunne have interesse, da vognenes hovedtegninger (HP) jo normalt kun er gældende fra det tidspunkt, vognen blev fremstillet, altså med oprindeligt udstyr. Dog kan mindre ændringer være indtegnet på den oprindelige HP. Alle andre delændringer, f. eks. vedr. belysning eller opvarmning, er jo så normalt udfærdiget som selvstændige deltegninger og med henvisning til respektive HP.

Selve HP må kunne findes to steder, nemlig i det fabriksarkiv, som fremstillede/byggede den/de pågældende vogne, SAMT i DSB Maskinafdelings tegningsarkiv. Sidstnævnte sted, fordi de jo overtog vognmateriellet og derfor havde brug/interesse for tegningerne. Førstnævnte fabriksarkiv har jeg ikke erfaringer med, og ved ikke hvor der skal ledes. Det ved heldigvis andre.

HVIS min antagelse er rigtig, vil du sikkert kunne finde en del tegninger i det som Danmarks jernbanemuseum naturligt har overtaget og hvor tegningerne er beliggende i Odense, men højst sandsynligt scannet og til at gå til.

Men om eventuelle tegninger er anført under en KSB litrering og nummer, eller det efter overtagelsen tildelte litra og nummer ved jeg ikke. Og så skal jeg hilse og sige, at tegningsarkivet er absolut ikke umiddelbart at gå til og det skyldes ikke museet i Odense overhovedet, men den måde, det er opbygget på gennem tiderne og at den/de personer, der senere har lagt tegninger ind, scannede eller hard-copy og med egne tildelte H-numre.

Så mit forslag er, lav en aftale (skriv en udførlig mail med HVAD, eventuelle alternative søgemetoder og hvad tegningen skal bruges til) med Danmarks Jernbanemuseum. Og når der er kontakt, så ta´ den derfra.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Udmærket forbindelse 0850 fra Kh med IC lyn og stop i Odense:-) .

Slangerupbanens materielfortegnelser

af JKJ, 29/11 2014, 19:06 (3437 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen,

Jeg kan godt smile lidt af det du skriver.

Det er jo ikke fordi vi er desperate efter efter info. Vi har alle vores vognes hovedtegninger, originaler fra Scandia eller andre fabriker!Jeg håber det lykkedes at få lidt flere tegninger..
Med hensyn til Daisy har jeg undersøgt og med POSITIVT resultat! Alle deres årsberetninger til ministeriet og kongehuset er derinde, og alt deres andet driftsmateriale. Mens der intet er fra maskinafdelingen. Hvilket nok er røget til museet.
Vi har også skrevet til museet hvilke tegninger vi skal bruge, af hvilke vogne, og hvilke detaljer! Svaret lød på at det ville ske hurtigst muligt. Det er 7 måneder siden. Men sådan er der jo så meget!
Det er lykkedes at få tegningerne gennem andre personer!Heldigvis!

Mvh Jesper

Slangerupbanens materielfortegnelser

af Steffen Dresler, 29/11 2014, 19:32 (3437 dage siden) @ JKJ

Go´aften Jesper!

Jamen det glæder mig at du/I har fået fat i tegninger andetsteds fra og som sagt ved jeg ikke om der er nogen ved museet. Det var mit gætteværk.

Med hensyn til skrivelser (dokumenter) er jeg NÆSTEN sikker på, at der ikke ligger noget ved museet, alt det der skulle afleveres jf. BST til RA er væk.

Jeg hverken kan eller skal blande mig i museets anliggender, MEN det har været en ret turbulent tid det sidste år med organisationsændringer og ikke mindst afgang og nytilgang af personel, der nok lige - som i andre organisationer - skal finde deres ben.

Så det kunne da være, at du skal genfremsætte dit/jeres ønske, nu hvor ansættelser og ændringer har fundet sted og det hele skal finde sin plads igen.

Med venlig hilsen og forhåbentlig god rest weekend

Steffen Dresler

NB: De MEGET få skrivelser (4 stk.) jeg har fundet på RA vedr. ex. KSB MM, har ALLE været fejlarkiverede under andre emner. Håber derfor ikke at det har været tildensen.

Avatar

Slangerupbanens materielfortegnelser

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/11 2014, 19:34 (3437 dage siden) @ JKJ

Hej Jesper,

"Alle deres årsberetninger til ministeriet og kongehuset er derinde, og alt deres andet driftsmateriale. Mens der intet er fra maskinafdelingen."

Eventuelt bevaret materiale kan være udsorteret og ligge mellem det øvrige DSB-materiale om DSB personvognsvognmateriel. Det var jo ikke længere KSB-vogne, men DSB-vogne. Men i så fald burde UTJ eller andre "snusere" jo selvfølgelig nok været faldet over det.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Avatar

Slangerupbanens materielfortegnelser

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/11 2014, 19:40 (3437 dage siden) @ Steffen Dresler

"Alle de kloge på KSB mv. har jo allerede skrevet, at der nok ikke er noget specielt at hente i Maskinafdelingens arkiv på Rigsarkivet (RA),"

Øv, så! Jeg ved ikke med KSB, men med andre emner som f.eks. privatvogne er der meget at hente i Maskinafdelingens arkiv, men det kræver nok, at man kender/graver dybt i arkivsystemet, og det ved jeg ikke, om de "kloge hoveder" har gjort. Man kan ikke bare slå op i Daisy og så tro, at man får tingene serveret på et sølvfad. Man skal selv til at forske/grave for at finde guldet. Mit profilfoto stammer f.eks. fra RA's samlinger.


Med venlig hilsen

Morten

Slangerupbanens materielfortegnelser

af Steffen Dresler, 29/11 2014, 20:27 (3437 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Du har helt ret Morten, der skal VIRKELIG graves! Jeg ved så ikke om det er gjort af de pgl.;-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


ContecRailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak