ØSJS M 8 og 9

af Jens MO-Møller, 28/9 2012, 23:29 (4228 dage siden)

Er der mon nogen her på den historiske side, som har kendskab, skrivelser eller tegninger samt billeder og tekniske specifikationer på den type dampvarmekedel, som blev monteret i ØSJS "rulleskøjter" M 8 og M 9 i 1962, tillige med angivelse af placering og volumen i kedelvandstanke mm? Som jeg har læst mig til, blev kedlerne fjernet i 1975. De to små lokomotiver må da efter indbygning af varmekedel med tilhørende udstyr være blevet nogle tons tungere dengang.

venlig hilsen

Jens Møller

ØSJS M 8 og 9

af Peter Roland Hansen @, 29/9 2012, 21:09 (4227 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hej jens
Er du sikker på at de nogensinde blev bygget ind i lokomotiverne?.
ØSJS købte jo 2 person/ pakvogne fra HV samt 2 varmekedler med det formål at bruge de 2 vogne som kedelvogne bl.a til brug i gennemkørende tog. Projektet blev aldrig til noget og vognene blev overladt til ØSJK.

ØSJS M 8 og 9

af Egon Schmidt, 29/9 2012, 21:17 (4227 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Han er rigtig nok på den jeg har også læst det ijeg mener det er i gennemgånde vogne til privatbanen.
Egon

ØSJS M 8 og 9

af Niels Munch, 29/9 2012, 21:24 (4227 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Er du sikker på at de nogensinde blev bygget ind i lokomotiverne?.

Ja, med Østbanegaranti!

Det er i øvrigt beskrevet nærmere i MM7.

Nogen dokumentation heraf fandt jeg aldrig i Østbanens arkiver, men der gik også en del tabt ved værkstedsbranden i 1963.

M.v.h.
Niels

[image]

ØSJS M 8 og 9

af Jens MO-Møller, 29/9 2012, 23:17 (4227 dage siden) @ Niels Munch

Jeg synes nu ikke, at der står særlig meget teknisk om disse kedler mm. i MM 7.

Venlig hilsen

Jens Møller

ØSJS M 8 og 9

af Peter Roland Hansen @, 30/9 2012, 08:52 (4227 dage siden) @ Niels Munch

Hej igen

Hvis der har været installeret dampgenerator, bør der vel også findes billeder af M 8 og M 9 med dampvarmehaner i fronten.
Men hvorfor mon man så købte de to HV vogne + 2 dampkedler ?

ØSJS M 8 og 9

af UTJ, 30/9 2012, 10:11 (4227 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej igen

Hvis der har været installeret dampgenerator, bør der vel også findes billeder af M 8 og M 9 med dampvarmehaner i fronten.
Men hvorfor mon man så købte de to HV vogne + 2 dampkedler ?

udrangeringen af DSB's CRM-vogne og dermed brug for varme i CL-vognene, der til erstatning blev brugt i gennemgående tog.

Der er adskillige billeder af dampledningen på M 8+9 fra 1960'erne, hvis man ser efter.

ØSJS M 8 og 9

af Thyge, Rønnede, 30/9 2012, 10:17 (4227 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej!
De to Hv vogne og kedler blev anskaffet i starten af 1962
med henblik på ombygning til kedelvogne!
Imidlertid blev man klogere nenover sommeren, og indbyggede
dampgeneratorer istedet( jeg mener det var fabrikat Clayton)
Der er masser af billeder af maskinerne med varmeudstyr, bla
her på jernbanen.dk!
Har ikke nogle billeder ved hånden, men jeg har også nogle!
kommer nok senere!:-P
Mvh
Thyge

Avatar

ØSJS M 8 og 9

af Morten Beck, Græsted, 30/9 2012, 10:19 (4227 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Jeg fandt disse billeder på jernbanen.dk

http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=121&lokid=147

ude til venstre i boksen, under ØSJS. Der kan man tydeligt se at der går et rør fra B enden med varmekedlen installeret til A enden, hvordan varmen er ført til vognene skal jeg ikke kloge mig på, da det ikke er til at se nogen hane i enderne af lokomotiverne.

Men som tidligere nævnt, så skulle der være varmekedel på netop disse to lokomotiver, som de eneste af 6 stk. De er blevet eftermonteret i 1962, og jeg må nok give Hr. Møller ret i at det må have øget vægten med nogle tons.

Spørgsmålet er så, om de kedler der blev brugt har haft samme størrelse som dem i Mo vognene. Jeg er ikke inde i det med varmekedler, men kunne forestille mig at man har fundet nogle som er mindre. Jeg ved det ikke..

ØSJS M 8 og 9

af John Poulsen, 30/9 2012, 13:23 (4226 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Må jeg anbefale jer at kigge i den udmærkede, ikke udsolgte bog MotorMateriel 7, side 139-141!
Mvh
John Poulsen

ØSJS M 8 og 9

af Jens MO-Møller, 30/9 2012, 19:57 (4226 dage siden) @ John Poulsen

Den udmærkede bog har jeg forlængst anskaffet og jeg har da også set tegningen og billedet af lokomotiverne med den udvendige varmeledning, men nu var det selve varmekedlen jeg var interesseret i.

Men i øvrigt skal du have ros for den fremragende bog.

Venlig hilsen
Jens Møller

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak