Stedsbestemmelse
Hej.
Hvis du ved, hvor dette foto er taget, hører jeg gerne fra dig.
Jeg har for år tilbage fået fotoet fra en tysk samarbejdspartner, Matthias Lentz, der mente, at lokomotivet måske var taget i Danmark.
Lokomotivet er Krauss 7583/1919 i Danmark (senere) kaldet Dueslaget på grund af en karakteristisk udbygning bagtil. Som det ses, er førerhuset ikke lukket bagtil, men på et tidspunkt satte en tømrer af forhåndenværende brædder en skabslignende udbygning i åbningen bagtil.
Maskinen ser efter et lokomotiv leveret 1919 antikveret ud. Der er ingen dom eller sandkasse. Det kan derfor have været bygget tidligere og stået på lager, og så solgt i 1919 og samtidig fået tildelt byggenummer og -år? Til gengæld har det Stephensonstyring, hvilket også var usædvanligt for så små lokomotiver.
Billedet er forsynet med et arkivnummer. Jeg kan ikke forklare, hvorfor jeg synes, at netop dette nummer ser tysk ud. For mig ser det tilmed ud, som lokomotivet står på noget, der ligner en skydebro, så billedet kunne være taget på Krauss-fabrikken inden leveringen?
Første ejer var Krupp. Hvilken af Krupps fabrikker, billedet i givet fald skulle være taget på, kan jeg ikke sige. Skydebroen taler for, men imod taler, at lokomotivet ikke fører sit driftsnummer, der hos Krupp var 62.
Jeg har ingen anelse om, hvordan der så ud omkring 1919 hverken hos Krauss eller hos Krupp, hvor jeg først kom mere en 60 år senere. I hvert fald på et par af Krupps virksomheder.
Er fotoet fra Danmark, hvad jeg ikke kan udelukke, tror jeg ikke, at det er fra Kolding, der var dets første indsatssted. Jeg bilder mig ind at se et hegn i baggrunden, og inden for hegnet ses gadelys af en type, der godt kunne være brugt på en dansk station. Desuden ses en mast med ret mange telegraftråde. Der var ikke, så vidt jeg husker, telegrafmaster på Kolding station. Nu kom jeg også første gang til Kolding under krigen længe efter 1919. I Kolding kørte lokomotivet på en bane til opfyldningsarbejder i fjorden, åforlægning og nyanlæg af gader. Den passerede godt nok Statsbanerne, men via en bro.
Næste indsats for Dueslaget var andetsporsanlæg ved Hedensted og (eller) Løsning. Her kunne godt være belysning og telegrafmaster, som på billedet?
Lokomotivets næste opholdssted var Skive Vestsallingbanen. Ved dette arbejde tror jeg ikke, at lokomotivet så nyt ud. Så mange telegraftråde tror jeg heller ikke på langs Vestsallingbanen. Skive er selvfølgelig en mulighed som en outsider.
Kan du genkende noget fra den nævnte lokaliteter, hører jeg også gerne fra dig.
Mvh. Bent Hansen.