Stedsbestemmelse

af Bent Hansen, 16/2 2015, 16:04 (3365 dage siden)

Hej.

Hvis du ved, hvor dette foto er taget, hører jeg gerne fra dig.[image]

Jeg har for år tilbage fået fotoet fra en tysk samarbejdspartner, Matthias Lentz, der mente, at lokomotivet måske var taget i Danmark.

Lokomotivet er Krauss 7583/1919 i Danmark (senere) kaldet Dueslaget på grund af en karakteristisk udbygning bagtil. Som det ses, er førerhuset ikke lukket bagtil, men på et tidspunkt satte en tømrer af forhåndenværende brædder en skabslignende udbygning i åbningen bagtil.

Maskinen ser efter et lokomotiv leveret 1919 antikveret ud. Der er ingen dom eller sandkasse. Det kan derfor have været bygget tidligere og stået på lager, og så solgt i 1919 og samtidig fået tildelt byggenummer og -år? Til gengæld har det Stephensonstyring, hvilket også var usædvanligt for så små lokomotiver.

Billedet er forsynet med et arkivnummer. Jeg kan ikke forklare, hvorfor jeg synes, at netop dette nummer ser tysk ud. For mig ser det tilmed ud, som lokomotivet står på noget, der ligner en skydebro, så billedet kunne være taget på Krauss-fabrikken inden leveringen?

Første ejer var Krupp. Hvilken af Krupps fabrikker, billedet i givet fald skulle være taget på, kan jeg ikke sige. Skydebroen taler for, men imod taler, at lokomotivet ikke fører sit driftsnummer, der hos Krupp var 62.

Jeg har ingen anelse om, hvordan der så ud omkring 1919 hverken hos Krauss eller hos Krupp, hvor jeg først kom mere en 60 år senere. I hvert fald på et par af Krupps virksomheder.

Er fotoet fra Danmark, hvad jeg ikke kan udelukke, tror jeg ikke, at det er fra Kolding, der var dets første indsatssted. Jeg bilder mig ind at se et hegn i baggrunden, og inden for hegnet ses gadelys af en type, der godt kunne være brugt på en dansk station. Desuden ses en mast med ret mange telegraftråde. Der var ikke, så vidt jeg husker, telegrafmaster på Kolding station. Nu kom jeg også første gang til Kolding under krigen længe efter 1919. I Kolding kørte lokomotivet på en bane til opfyldningsarbejder i fjorden, åforlægning og nyanlæg af gader. Den passerede godt nok Statsbanerne, men via en bro.

Næste indsats for Dueslaget var andetsporsanlæg ved Hedensted og (eller) Løsning. Her kunne godt være belysning og telegrafmaster, som på billedet?

Lokomotivets næste opholdssted var Skive Vestsallingbanen. Ved dette arbejde tror jeg ikke, at lokomotivet så nyt ud. Så mange telegraftråde tror jeg heller ikke på langs Vestsallingbanen. Skive er selvfølgelig en mulighed som en outsider.

Kan du genkende noget fra den nævnte lokaliteter, hører jeg også gerne fra dig.

Mvh. Bent Hansen.

Stedsbestemmelse

af LBC, 16/2 2015, 18:05 (3365 dage siden) @ Bent Hansen

Hej Bent

Stedet kan jeg desværre ikke hjælpe med men styríngen er ikke Stephensons.
På Stephensons styring er der kun en løftearm på kvadranten og glidertrækstangen har et fast styr nær kvadranten.

Styringen er derimod Allan/Trick som på en række danske lokomotiver f.eks. litra F og K.

Mvh
Lars

Avatar

Stedsbestemmelse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/2 2015, 18:39 (3365 dage siden) @ Bent Hansen

[image]

Kære Bent

Bygningen til venstre i to etager minder om Nyborgs første station (eller var det den anden?) Men det er der sikkert nogen, der kan be- eller afkræfte lynhurtigt.

Bedste hilsner

Thomas

Stedsbestemmelse

af Ole M. Nielsen ⌂, 16/2 2015, 19:18 (3365 dage siden) @ Bent Hansen

Til højre i baggrunden ligger der noget der kunne ligne en lokomotivkedel, og til venstre i baggrunden er der også noget der minder om kedler, så billedet kunne måske være taget på fabrikken.

Stedsbestemmelse. Sidst ord - løsning?

af Bent Hansen, 17/2 2015, 09:41 (3364 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Så er det problem med 99,9 % sikkerhed løst. Tak for hjælpen.

Min kilde angav stephensonstyring. På jernbanen.dk angives Allan/Trick. Jeg kan godt se forskel, navnlig hvis det er en heusingerstyring, men detaljerne er ikke mit bord. En af kilderne må tage fejl. Eller også er der tale om et andet lokomotiv. Det er der nok næppe, og desværre kan jeg ikke mere konfrontere den kilde, der tilsyneladende tager fejl med fejltagelsen og eventuelt få en berigtigelse. Jeg har i teksten nu rettet til Allan/Trick.

Ved at kigge på flere af de fotos, som i mit arkiv viser gangtøj, ses flere eksempler netop på denne tid med den pågældende styring på Krausslokomotiver, så helt så ualmindeligt, som min kilde ville gøre det til, var allan/trickstyringen altså ikke. Flere af de konfronterende fotos er dog også først dukket op, efter kildens død, jeg kan ikke laste nogen.

De mange små forskelle i detaljer på de ellers ens entreprenørlokomotiver prøver jeg at få styr på, så jeg i fremtiden lettere kan bestemme et givet lokomotiv. Elektronisk notering af detaljer er absolut en fordel.

I Nyborg var lokomotivet næppe. Det var vel også et vognværksted, der var der?

Et billede, der kan ses i Bays bog, er taget samme sted. Det viser et af Fakses Krausslokomotiver, så derfor er fotostedet sandsynligvis Kraussfabrikken i München. Dermed er min opgave løst. Jeg skulle blot, hvis billedet var dansk, udtale mig om hvor i Danmark! Nu kan jeg sende aben tilbage til Tyskland.

Hvis du vil vide mere om, hvorfor fotostedet gik hen og blev et problem, så se
http://bentsbane.dk/anlaegsarbejde-pa-kolding-havn/

De yderligere litteraturhenvisninger på hjemmesiden er endnu ikke forfattet, men det kommer i løbet af nogle år.

Med venlig hilsen

Bent Hansen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak