Avatar

En rejse via Großenbrode - Gedser 1957

af Horst Ebert ⌂, Hamburg, 18/4 2015, 00:04 (3307 dage siden)

Her er billeder fra et besøg i Danmark i juni 1957. Fotografen er min far Helmut Ebert og rejsen gik med overfarten Großenbrode Kai - Gedser til et eller andet sted på Vestsjælland.


[image]
Ombord på "Deutschland"

[image]
"Deutschland" i Gedser

[image]
Hjemad gik det den 3. juni 1957 nok med persontog 125 over Storstrømsbroen

[image]
"Danmark" i Gedser

[image]
Ombord på "Danmark"

[image]
CIWL WL 4592 (Typ UH, Hansa Waggon 1957) tilhørende D382 München-Express ombord på "Danmark"


[image]
"Danmark" i Großenbrode Kai

[image]
Afgang kl. 17.10 fra Großenbrode Kai for D382 München-Express. Toget forsætter fra Lübeck udenom Hamburg via Büchen til Lüneburg. Til venstre står D82 Alpen-Express med afgang kl. 17.35 via Hamburg til Roma med ankomst kl. 23.35 den påfølgende dag. begge tog var afgået samlet fra København kl. 10.55.

--
Horst
bahnen-im-norden.de og på Flickr

Avatar

tog 127 ?

af Horst Ebert ⌂, Hamburg, 18/4 2015, 10:19 (3307 dage siden) @ Horst Ebert

[image]
Hjemad gik det den 3. juni 1957 nok med persontog 125 over Storstrømsbroen

Det passer måske bedre med tog 127, som ankom til Gedser kl 12.52 og havde forbindelse til samme færge som Alpen-Express 147 med ankomst 13.05.
127 havde ikke forbindelse fra Ringsted, men fra Slagelse til Næstved med tog 867.

En rejse via Großenbrode - Gedser 1957

af esni, Frederikssund, 18/4 2015, 11:42 (3306 dage siden) @ Horst Ebert

Tak for smuke billeder.

Er det en generel observation at de 2-sporede og de 3 sporede færger ikke kunne bruge samme færgelejer?

En rejse via Großenbrode - Gedser 1957

af AVZ, Hillerød, 18/4 2015, 17:06 (3306 dage siden) @ esni


Er det en generel observation at de 2-sporede og de 3 sporede færger ikke kunne bruge samme færgelejer?

På Storebælt var skrogformen ens for de 2-sporede og de 3-sporede færger. Her blev sporforløbet på de 2-sporede færger rettet ind, så de passede til de ombyggede lejer. På Østersøen havde de oprindelige færger (herunder M/F Danmark) en anden skrogform. Det var derfor nødvendigt med separate lejer for M/F Danmark og for de nyere færger med Storebæltsform. Derfor kun 2 spor på den viste klap.

Allan

En rejse via Großenbrode - Gedser 1957

af esni, Frederikssund, 20/4 2015, 11:20 (3305 dage siden) @ AVZ


Er det en generel observation at de 2-sporede og de 3 sporede færger ikke kunne bruge samme færgelejer?


På Storebælt var skrogformen ens for de 2-sporede og de 3-sporede færger. Her blev sporforløbet på de 2-sporede færger rettet ind, så de passede til de ombyggede lejer. På Østersøen havde de oprindelige færger (herunder M/F Danmark) en anden skrogform. Det var derfor nødvendigt med separate lejer for M/F Danmark og for de nyere færger med Storebæltsform. Derfor kun 2 spor på den viste klap.

Allan

Dvs. D/F Danmark kunne IKKE bruges på Storebælt?

En rejse via Großenbrode - Gedser 1957

af AVZ, Hillerød, 20/4 2015, 12:12 (3304 dage siden) @ esni


Er det en generel observation at de 2-sporede og de 3 sporede færger ikke kunne bruge samme færgelejer?


På Storebælt var skrogformen ens for de 2-sporede og de 3-sporede færger. Her blev sporforløbet på de 2-sporede færger rettet ind, så de passede til de ombyggede lejer. På Østersøen havde de oprindelige færger (herunder M/F Danmark) en anden skrogform. Det var derfor nødvendigt med separate lejer for M/F Danmark og for de nyere færger med Storebæltsform. Derfor kun 2 spor på den viste klap.

Allan


Dvs. D/F Danmark kunne IKKE bruges på Storebælt?

Korrekt. Den havde en bredde på 18,75m mod de 17,70m på Storebælt.

Allan

En rejse via Großenbrode - Gedser 1957

af Nordexpress, 18/4 2015, 14:27 (3306 dage siden) @ Horst Ebert

Meget smukke virkeligt historiske billeder. Tak.

Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak