Ugens Triangel - benzin-elektrisk (3 fotos)

af Niels Munch, 2/5 2015, 18:57 (3283 dage siden)

Hej i Forum,

Da jeg på www.arkiv.dk forsøgte mig med "Vamdrup Station", dukkede dette foto op (der vist er taget i Kolding):

[image]
Lokalhistorisk Arkiv i Vamdrup, Nummer B2435 - http://www.arkiv.dk/vis/2479460 .

Det er Kolding Sydbaners (KS) motorvogn M 2, der er på præsentation med motorbivognen C 2 i 1930. Der kendes fra litteraturen et foto, taget ved samme lejlighed, men fra den anden ende.

På grundlag af erfaringerne med AEG-vognen M 1 fra 1924 ønskede KS at fortsætte motoriseringen og henvendte sig til DfA, der foreslog ombygning af en personvogn til enten en 3-akslet motorvogn med en motor for hver kørselsretning (á la DSB Mc') eller en 2-akslet benzin-elektrisk vogn, idet KS jo ønskede en dobbeltrettet vogn. Valget faldt på det sidste forslag, og personvognen KS C 8 fra 1920 blev ombygget med en 135 hk Continentalmotor type 17Z, der kun anvendtes i denne ene vogn. Den elektriske udrustning var af system GEBUS, som DfA i 1928 havde anvendt i den dobbeltrettede KRB M 2. KS M 2 fik aldrig dieselmotor.

Man må erindre, at énmotorede, dobbeltrettede vogne med mekanisk transmission først blev lanceret ved tilkomsten af "Winterthur olietryksgearet", som DfA i 1932 anvendte i NPMB M 7 og GDS M 3 - 5.

Motorbivognen KS C 2 var en Scandia-vogn af samme type som C 8, blot fra 1911, hvor Scandia introducerede de store teaktræsvogne med 7,22 m akselafstand og store træ-indfattede vinduer. Som motorbivogn blev C 2 forsynet med lædersæder, rullelejer og egenvarme. Vognen kom til HTJ (C 24) og eksisterer endnu.


DfA ombyggede i øvrigt kun yderligere én vogn af denne "familie", nemlig VaGJ M 3.


Lad os lige repetere, hvordan KRB M 2 så ud:

[image]
KRB M 2 på Køge Vest, 29.10.1961 (nm).

Benyt de indbyggede links for flere fotos af vognen.


Som afslutning af dette indlæg må selvfølgelig nævnes de 16 benzin-elektriske ML-motorvogne, DfA 1929-30 leverede til DSB. De havde hver 2 Continental-motorer, de 4 første vogne á 120 hk, de resterende á 140 hk, samt hver 2 Thrige-banemotorer.

Desværre fik jeg ikke fotograferet ML-vognene, ej heller som henstillede eller som undervisningsvogne, så I må nøjes med dette:

[image]
www.samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KBDA00520: Bildtext: Danska Statsbanorna, DSB ML 508. Ort/Driftplats: Ringsted. Fotograf: Stig Eldö. Fototid: 08-1952.

Dette herlige Triangel-skrummel har med sin EK-pakvogn formentlig næsen mod Næstved. Desværre fandt jeg ingen Togplan VI gyldig for denne periode, så en nærmere identifikation af toget kan jeg ikke byde på.


Bedste hilsener
Niels
(nm)


Flere Triangel'er kan findes *her*.

Ugens Triangel - benzin-elektrisk (KRB M 2)

af Niels Munch, 30/1 2016, 11:11 (3010 dage siden) @ Niels Munch

Da vi nu har fået adgang til gamle numre af "Ingeniøren" m.fl. - via http://ing.dk/kulturarven/arkiv - er det nærliggende at forsøge sig med jernbanerelevante søgebegreber, såsom "benzin-elektrisk", og denne tegning dukker op:

[image]KRB M 2 i "Tidsskrift for Ingeniør- & Bygningsvæsen".

Den findes i "Tidsskrift for Ingeniør- & Bygningsvæsen", 23. årgang nr. 19 af 01.10.1928 i en artikel på i alt 5 sider om "Ny Benzin-elektrisk Motorvogn". Da motorvognen var den første benzin-elektriske jernbanetrækkraft i Danmark, giver artiklen en særdeles grundig gennemgang af vognen og dens tekniske finesser, fulgt af flere tekniske illustrationer.

God fornøjelse!
Niels

Jernbanebøger

Der kommer flere tog

Der kommer flere tog. Pris 270 kr.

Læs mere

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak