Avatar

Togsammenstød i Vejle, 22. februar 1956

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 17/5 2015, 13:37 (3270 dage siden)

Svend B J har på Arkiv.dk fundet dette billede:

[image]

hvor om der står:

"Togsammenstød ved Rødkildevej, Vejle, 22. februar 1956
Et personførende motortog påkørte et godstog, der i længere tid havde holdt stille for stop udenfor Vejle på strækningen langs Rødkildevej".

Godsvognen er DSB G 40002 - kender nogen nummeret på MO-vognen?

Togsammenstød i Vejle, 22. februar 1956

af Jens MO-Møller, 18/5 2015, 00:23 (3270 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Jens MO-Møller, 18/5 2015, 01:05

Det er virkelig noget af en hård nyser at gætte nummeret på den stakkels MO-vogn, da den jo er forholdsvis ny og der er ikke foretaget ændringer på vognkassen overhovedet. Kunne man dog bare se revisionsdatoen, som i starten var lig med afleveringsdatoen! 1841-47 var sjællandske vogne og jeg kender ikke datoerne, hvornår disse vogne efter aflevering fra Frichs blev overført til Sjælland. MO 1840 er, såvidt jeg ved, den sidste MO-vogn med fast toplanterne. Fra og med 1841 blev vognene leveret med "løse" kobberlanterner med tre 3/16" håndskruer til fastgørelse af lygtekransen til lygtehuset. Selve lanternen var påskruet vognkassen med otte 1/4" maskinskruer og det gjaldt både øverste og nederste lanterne.

På billedet ser det ud som om, at toplanternen er af den type, som er påskruet vognkassen og det udelukker så 1840, men det er svært at se, så jeg er aldeles ikke sikker. Jeg vil gætte på, at det må dreje sig om 1848 eller 1849, men med alle mulige forbehold.

Mon ikke at køretøjet dengang blev transporteret til Frichs til genopbygning, da man jo her var i gang med løbende serieleverancer af MO-vogne til statsbanerne.

Venlig hilsen
Jens Møller

Togsammenstød i Vejle, 22. februar 1956

af Oversmeden, 18/5 2015, 20:52 (3269 dage siden) @ Jens MO-Møller

Yep - den er ikke så nem.

Dog vides følgende:
I marts 1953 fordeler generaldirektoratet Mo med 1801-16 i 1. dc og 1817-1840 i 2. dc.
I marts 1954 fordeles 1841-60 med 8 til 1. dc og 12 til 2. dc. Desværre sættes ikke nummer på :-(
Men et godt bud er at 1841-1848 endte i øst.

Om der rykkes rundt da der igen leveres Mo (serien 1861-1880) - det siger mine kilder ikke så meget om.

Dog har jeg en ret god idé om hvor oplysningerne kan findes, men grundet arbejde vil jeg ikke kunne komme med et kvalificeret bud før end om ca. 4 uger.
Det har taget lidt tid at genopbygge den vogn - uanset om Frichs eller DSB gjorde det.

Togsammenstød i Vejle, 22. februar 1956

af Jørgen Pagh Jensen, 19/5 2015, 20:31 (3268 dage siden) @ Oversmeden

Jeg synes bestemt, det ser ud til at være Mo 1847. I følge Jernbanen.dk's oversigt, kom den til Øst i 1957. Så den kan jo godt have været i Vejle i 1956. Hvis man kikker på billedet fra Klampenborg af 1847 (i Jernbanen.dk), ser den faktisk lidt ramponeret eller genopbygget ud i motorenden. Men det er måske min fantasi. Jeg husker den i øvrigt fra Hareskovbanen, jeg var godt nok ikke med det allersidste Mo-tog (som 1847 kørte), men jeg husker nummeret, fordi jeg som ung jernbaneinteresseret syntes, at der var noget magisk over (års)tallet 1847. I ved sikkert hvorfor.

Togsammenstød i Vejle, 22. februar 1956

af Oversmeden, 3/7 2015, 20:46 (3223 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Nå, så fik jeg kikket lidt arkivsager og følgende kan fastslås.

Af 1800 serie vogne var der i 2 dc. i februar 1956:
1817-1840 + 1848-59 + 1869-80

Omkring dette tidspunkt kørte Mo normalt ca. 11-13.000 km/måned. Nogle gange lidt mere, nogle gange lidt mindre (ofte i forbindelse med revisioner).

Når man kikker på hvad de individulle vogne kørte, så har jeg ledt efter en, som kørte markant mindre end resten. Det giver følgende liste.

1829 – ca. 9300 km i marts (lidt for tæt på normalen).
1840 – ca. 8900 km i marts (lidt for tæt på normalen).
1859 – ca. 8200 km i marts, men noteret for vogn rev. 5-8/3 1956.
1871 – ca. 7900 km i marts, men noteret for vogn rev. 19-22/3 1956.
1876 – kun 7300 km – det giver omkring 10-12 dage til rep. (lev. oktober 1955) – bedste bud.

Mo 1829 og 1840 vil jeg ikke tro ret meget på da de er for tæt på normalen; det er simpelthen ikke unormalt nok.
Mo 1859 0g 1871 tvivler jeg på da det ikke giver meget mening først at reparere vognen for senere i same måned at kalde den ind til vognkasserevison.
Ergo, så er Mo 1876 mit bedste bud på den skadede Mo.
Det er et gæt, men et kvalificeret gæt.

Frichs havde gang i levering af 1861-80, så måske et hastig lån af materialer kunne arrangeres? Mo 1881-85 bestilles ikke før maj 1956, så det er næppe lån herfra.

Er det ikke en 1800-vogn, så er Mo 587 en klar kandidat med kun 3500 km i marts ’56. Dog stoler jeg så meget på Mo-Møllers falkeøje at denne mulighed næppe kommer i betratning.

Togsammenstød i Vejle, 22. februar 1956

af Georg Schmidt, 5/7 2015, 00:20 (3222 dage siden) @ Oversmeden

Mit bud er MO 1847.
Mvh
Georg

Togsammenstød i Vejle, 22. februar 1956

af Jens MO-Møller, 5/7 2015, 23:27 (3221 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg!

Efter gentagne granskninger af billedet, er jeg tilbøjelig til at give dig ret i, at det højst sandsynligt er MO 1847. Spørgsmålet er så bare, hvad denne sjællandske MO-vogn lavede i 2. distrikt. MO 1847 blev afleveret fra Frichs 26/3 1954 og efter ca. tre måneder, nemlig 2/7 1954, overført til 1. distrikt.

Når der kørtes såkaldte "sorte lyntog" eller "Englænderen" med MO-materiel fra København, vendte MO-vognene vel altid "hjem igen" til deres respektive distrikt ved returløbet. Hvordan var reglerne egentlig dengang, altså hvor sjællandske MO-vogne fremførte tog mellem landsdelene; blev de i "pauserne" i 2. distrikt inddraget i den daglige drift der, inden returløb? Hvis sidstnævnte er tilfældet, er der jo intet mystisk i, at en sjællandsk MO bliver involveret i et uheld i et "fremmed" distrikt.

Under 23/3 1963 blev sjællandske MO 1811 meget stærkt beskadiget i F 2 enden ved et sammenstød på Nr. Åby station og i forb. hermed genopbygget og moderniseret på cvk. i Århus og herefter tilbageleveret til 1. distrikt.

Venlig hilsen
Jens Møller

Togsammenstød i Vejle, 22. februar 1956

af Oversmeden, 18/8 2015, 15:43 (3177 dage siden) @ Jens MO-Møller

Har forsøgt at grave lidt i hvilken Mo og en mulig forklaring.
En henvendelse til arkivet, som har billedet, gav det resultat at det efter al sandsynlighed er 1847 - ganske som Georg Schmidt skriver.

Og så det store spørgsmål - hvad f...... lavede 1847 i 2. distrikt?
Jeg har gennemgået byggesagen på den serie Mo og intet tyder på at 1847 var forbi Frichs for at få rettet "etellerandet" på garantien. Jeg fandt heller ikke tegn på at der overhovedet havde været en større trafik af vogne til Frichs for fejlretning.
Da vognen heller ikke er noteret for kørsel i de vanlige annaler, så er det lidt en gåde.
Dog lånte distrikterne med mellemrum vogne til hinanden for kortere (2-3 uger) eller længere (3-6 måneder) tid. Dette KUNNE være et sådant meget kort lån.
En anden mulighed er lyntoget "Englænderen" som kørte med Mo i vinterhalvåret.
Om det var en del af omløbsplanen at en vogn skulle forbi Århus - aner det ikke.
Kunne også tænkes at en anden Mo havde fået forfald og så blev 1847 sendt afsted i det løb. Senere er en Mo dumpet ind og taget 1847s tur i "Englænderen". Herefter var det "bare" at få 1847 tilbage til Esbjerg så den kunne komme tilbage til 1.distrikt en dag eller 2 senere.

Avatar

Togsammenstød i Vejle, 22. februar 1956

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/5 2015, 20:50 (3268 dage siden) @ Tommy Nilsson

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


[image]
Jernbane-Bladet, 13. årgang nr. 3, marts 1956, side 75.

Rullager

af bengt, 24/5 2015, 10:37 (3263 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Noterar att vagnen har rullagerboxar. Var det vanligt att DSB utrustade så gamla vagnar med rullager?

Rullager

af Niels Munch, 24/5 2015, 10:58 (3263 dage siden) @ bengt

Hej Bengt,

DSBs G-vogne, som var de første UIC standardgodsvogne, DSB anskaffede, var født med rullelejer.

M.v.h.
Niels

Rullager

af esni, Frederikssund, 24/5 2015, 12:34 (3263 dage siden) @ Niels Munch

Hej Bengt,

DSBs G-vogne, som var de første UIC standardgodsvogne, DSB anskaffede, var født med rullelejer.

M.v.h.
Niels

Følger man dit link, så ser man at G40002 blev udrangeret i 1956. Af Foto tidligere i tråden, så ser vi hvorfor!

Rullager

af Svend, Storkøbenhavn, 24/5 2015, 16:52 (3263 dage siden) @ bengt

Noterar att vagnen har rullagerboxar. Var det vanligt att DSB utrustade så gamla vagnar med rullager?

.
Gammel og gammel ......
Ulykken skete i 1956 og vognen blev bygget i 1954 så ......

Togsammenstød i Vejle, 22. februar 1956

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/7 2015, 01:32 (3222 dage siden) @ Tommy Nilsson

Svend B J har på Arkiv.dk fundet dette billede:

[image]

hvor om der står:

"Togsammenstød ved Rødkildevej, Vejle, 22. februar 1956
Et personførende motortog påkørte et godstog, der i længere tid havde holdt stille for stop udenfor Vejle på strækningen langs Rødkildevej".

Godsvognen er DSB G 40002 - kender nogen nummeret på MO-vognen?

-------------------------
.

Har nogen interesseret sig for denne vogn ???
[image]


Står der 10 330 (PB) ???

Erik V.
www.evp.dk

[image]

.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak