Tankvogn indeholdende stenkulstjæreolie, Nørrebro 1965

af Svend, Storkøbenhavn, 22/6 2015, 22:22 (3231 dage siden)

I forbindelse med kig på et billede af en anden vogn (Stjernen) på Nørrebro G i 1965, blev blikket rettet mod en tankvogn der holdt i nabosporet. Da denne vogn ikke var hovedmotivet, er det kun en del af vognen som kan ses. Til gengæld findes billedet i en så høj opløsning, at påskrifterne kan tydes. Det drejer sig om DB 500 091 tilhørende kemivirksomhedenRütgers i Castrop-Rauxel i Tyskland.

Vognen måtte befordre "Schwere Steinkohlenteeröle" altså stenkulstjæreolie. den nylig udkomne bog "Güterwagen Band 7, Kesselwagen für brennbare Flüssigkeiten" oplyses det, at vognen er en 15 m2 tjærevogn af "Verbandsbauart" (altså standardvogn) bygget af forskellige vognfabrikker i et antal af mere end 500 i årene mellem 1910 og 1915.

Er der nogen bud på, hvilken virksomhed i nærheden af Nørrebro G, som kunne være aftager et sådan produkt - altså anvendte det i deres produktion?

[image]

[image]

Foto: Holger Sørensen (også bragt på Rundremisen.dk i højere opløsning)

Tankvogn indeholdende stenkulstjæreolie, Nørrebro 1965

af Jan-Eddie Mathiasen @, Odense, 23/6 2015, 08:43 (3230 dage siden) @ Svend

Hej Svend.
Det kunne være en metalvarevirksomhed der anvendte olien som ovnlak. Metalgenstandene fik påført olien og derefter sat ind i en ovn så olien hærdede til en meget hård lak. Med hensyn til farve var der vist ikke megen valgfrihed, det var sort.
Jeg har selv sortlakeret smedejern med hjortetakolie - det stinker - og kan poleres op med f.eks. en stålbørste, så det er en meget holdbar lak.
Med venlig hilsen
Jan-Eddie

Tankvogn indeholdende stenkulstjæreolie, Nørrebro 1965

af Svend, Storkøbenhavn, 23/6 2015, 15:12 (3230 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

Det er et godt bud!

[image]

Jeg havde denne virksomhed i tankerne:
Farvemøllen på Dortheavej 4 - den spændende bygning findes endnu og der bliver passet godt på den. Se Google maps.

Tankvogn indeholdende stenkulstjæreolie, Nørrebro 1965

af Søren fra KM ⌂, 30/6 2015, 23:20 (3223 dage siden) @ Svend

Kommunens nu nedlagte plads i Ragnhildgade havde et imprægneringsanlæg til bla lysmaster. Tjæreolie eller kreosotolie blev brugt til imprægneringen. Andre produkter håndteret derude var bla flydende asfalt som min nuværende arbejdsgiver startede sin karriere med at køre ud.
Asfalten kom især i vogne fra Nynäs fra Sverige.
De to produkter var årsagen til en del oprydning før pladsen kunne afhændes til det byggeri der ligger der i dag.
-S

Tankvogn indeholdende stenkulstjæreolie, Nørrebro 1965

af bengt, 1/7 2015, 14:54 (3222 dage siden) @ Søren fra KM

Asfalten kom især i vogne fra Nynäs fra Sverige.
De to produkter var årsagen til en del oprydning før pladsen kunne afhændes til det byggeri der ligger der i dag.
-S

Nynäs i Nynäshamn var och är ett oljeraffinaderi som numera bl a tillverkar bitumen.
Tjäroljor som biprodukt från koksverk marknadsfördes av GOKEF men det är ju möjligt att några laster kom i vagnar märkta NYNÄS.

Nynas AB

Järnvägshistoriskt Forum

Tankvogn indeholdende stenkulstjæreolie, Nørrebro 1965

af Søren fra KM ⌂, 1/7 2015, 17:28 (3222 dage siden) @ bengt

Jeg skrev at asfalten kom fra Nynäs i Sverige. Måske man i dag har glemt at Københavns kommune frem til ca 1985 brugte at hælde flydende asfalt (ren bitumen) ud på den forberedte kørebane og dernæst blande stenene i. Denne udlægningmetode var nemmere at bruge når man havde sporvognskinner gjort fast i den betonplade som var underbygningen i de fleste gader med sporvogne. Den skulle heller ikke tromles.
Moderne asfalt er egentlig 'asfaltbeton' dvs færdigblandet bitumen og tilslag; Sten, grus mv. Asfaltbeton skal lægges på plads med håndværktøj eller udlægger, tromles og i øvrigt tætnes/limes fast på laget nedenunder med 'emulsion' dvs bitumen oprørt i vand (sommerbrug) eller benzin (om vinteren).
-S

Tankvogn indeholdende stenkulstjæreolie, Nørrebro 1965

af Svend, Storkøbenhavn, 1/7 2015, 18:19 (3222 dage siden) @ bengt

Nynäs i Nynäshamn var och är ett oljeraffinaderi som numera bl a tillverkar bitumen.
Tjäroljor som biprodukt från koksverk marknadsfördes av GOKEF men det är ju möjligt att några laster kom i vagnar märkta NYNÄS.

Se billeder af Nynäs-tankvogne i Danmark her
http://www.tog-billeder.dk/

Avatar

Tankvogn indeholdende stenkulstjæreolie, Nørrebro 1965

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/7 2015, 20:57 (3222 dage siden) @ bengt

"Nynäs i Nynäshamn var och är ett oljeraffinaderi som numera bl a tillverkar bitumen.
Tjäroljor som biprodukt från koksverk marknadsfördes av GOKEF men det är ju möjligt att några laster kom i vagnar märkta NYNÄS."

Gas- och Koksverkens Ekonomiska Förening (GOKEF) har aldrig haft nogen tilknytning til Axel Johnson Gruppen (Nynäs) (se f.eks.: Hans De Geer; "FIRMAN - Familj och företagande under 125 år - från A Johnson & Co til Axel Johnson Gruppen, Stockholm 1998), så hvad baserer du du din teori om vognudlån på, Bengt?

Nynäs havde derimod i en årrække en dansk afdeling i København og leverede bl.a. gasoil og benzin til det danske firma B. Ringsted & Co., ligesom Nynäs-raffinaderiernes hovedprodukt var bitumen, som også leveredes til Danmark, primært fra afdelingen (asfaltkokeriet) i Malmö).

Tankvogn indeholdende stenkulstjæreolie, Nørrebro 1965

af Søren fra KM ⌂, 1/7 2015, 22:15 (3222 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

De 4-5 forskellige 2-akslede Nynäs tankvogne jeg selv har taget billeder af på Nørrebro G kørte alle med bitumen.
-S

Tankvogn indeholdende stenkulstjæreolie, Nørrebro 1965

af Svend, Storkøbenhavn, 3/7 2015, 11:12 (3220 dage siden) @ Søren fra KM

De 4-5 forskellige 2-akslede Nynäs tankvogne jeg selv har taget billeder af på Nørrebro G kørte alle med bitumen.
-S

Måske man en dag kunne få lov til at se disse billeder ;-)

Tankvogn indeholdende stenkulstjæreolie, Nørrebro 1965

af Søren fra KM ⌂, 3/7 2015, 14:26 (3220 dage siden) @ Svend

Skal lige hjem fra ferie først :-)
-S

Tankvogn indeholdende stenkulstjæreolie, Nørrebro 1965

af Svend, Storkøbenhavn, 1/7 2015, 22:54 (3222 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Uanset om vi taler gasoil, benzin eller bitumen: Hvilke år/ hvilken tidsperioden taler vi om?

Tankvogn indeholdende stenkulstjæreolie, Nørrebro 1965

af Søren fra KM ⌂, 2/7 2015, 11:09 (3221 dage siden) @ Svend

1963-65.
Stjernen bemalede vognen i denne bemaling i begyndelsen af tresserne, muligvis i slutningen af halvtredserne.
-S

Avatar

Tankvogn indeholdende stenkulstjæreolie, Nørrebro 1965

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/7 2015, 02:09 (3220 dage siden) @ Svend

"Uanset om vi taler gasoil, benzin eller bitumen: Hvilke år/ hvilken tidsperioden taler vi om?"

Fra 1970 til dato: Nynäs A/S blev stiftet 8. november 1970 og blev erklæret konkurs 9. marts 1992. Nynäs Olie A/S blev stiftet 26. marts 1984 og ændrede 12. april 2005 navn til Nynäs A/S. De handler med bitumen. De nærmere omstændigheder omkring de to selskaber kender jeg ikke.

B. Ringsted & Co. forhandlede motorbrændstof fra Nynäs allerede i 1950'erne, hvor de blandt andet fik en stor ordre fra den danske stat. Både Ringsted og Nynäs var såkaldt "trustfri" selskaber. Ringsted var i ørvigt en overgang Danmarks største distributør af rensebenzin. Ringsteds importlager lå på Prøvestenen. De havde som bekendt en enkelt jernbanetankvogn, som til sidst i en årrække blev brugt til transporter til Cheminova. Da bar den påskrifterne "RINGSTED KEMI" og ikke "B. Ringsted & Co.".

Tankvogn indeholdende stenkulstjæreolie, Nørrebro 1965

af Svend, Storkøbenhavn, 3/7 2015, 10:38 (3220 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Svend, 3/7 2015, 11:08

B. Ringsted & Co. forhandlede motorbrændstof fra Nynäs allerede i 1950'erne, hvor de blandt andet fik en stor ordre fra den danske stat. Både Ringsted og Nynäs var såkaldt "trustfri" selskaber. Ringsted var i ørvigt en overgang Danmarks største distributør af rensebenzin. Ringsteds importlager lå på Prøvestenen. De havde som bekendt en enkelt jernbanetankvogn, som til sidst i en årrække blev brugt til transporter til Cheminova. Da bar den påskrifterne "RINGSTED KEMI" og ikke "B. Ringsted & Co.".

.
Tja, bom-bom....

Da dette billede blev taget havde den (stadig) påskrifter lydende B. RINGSTED & CO.
De kan jo være ændret senere. Måske man kan tyde påskrifter (og farve) på vognen, der - så vidt vides - stadig befinder sig i Struer.

[image]

I dag hedder firmaet Ringsted Olie A/S

Avatar

Tankvogn indeholdende stenkulstjæreolie, Nørrebro 1965

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/7 2015, 14:12 (3220 dage siden) @ Svend

"De kan jo være ændret senere."

Ja, det blev de.

"Måske man kan tyde påskrifter (og farve) på vognen, der - så vidt vides - stadig befinder sig i Struer."

Ja, det er allerede gjort.

Tankvogn indeholdende stenkulstjæreolie, Nørrebro 1965

af Søren fra KM ⌂, 3/7 2015, 14:34 (3220 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Den tyske vogn med tjæreolie har 'gammelt' nummer, dvs fra før 1964. Jeg gætter på at billedet er fra 1965 og ikke senere.
Det kunne i øvrigt interessere mig meget om nogen har driftsbilleder af Stjernens vogn, dvs fra andre steder end Nørrebro G, jeg har en anelse om at den ikke blev brugt efter ca 1962.
-S

Tankvogn indeholdende stenkulstjæreolie, Nørrebro 1965

af Svend, Storkøbenhavn, 3/7 2015, 14:48 (3220 dage siden) @ Søren fra KM

Den tyske vogn med tjæreolie har 'gammelt' nummer, dvs fra før 1964. Jeg gætter på at billedet er fra 1965 og ikke senere.
Det kunne i øvrigt interessere mig meget om nogen har driftsbilleder af Stjernens vogn, dvs fra andre steder end Nørrebro G, jeg har en anelse om at den ikke blev brugt efter ca 1962.

.
Billedet af Stjernen-vognen (og dermed den tyske tankvogn i baggrunden) er taget den 28.04.1965

Men det er endnu ikke helt klart for mig, hvornår der begyndte at dukke vogne fra NYNÄS op på Nørrebro G. (og hvordan de så ud ;-) )

I model i 1:87 (der er vel også tilladt at vise her) er der udsendt denne vogntype (med flere numre) fra Jeco:

[image]

Se også http://img.tradera.net/images/134/210113134_10bb712b-c834-4f94-8260-82cfcce2bc80.jpg

Tankvogn nu ZB 99 681 Stjernen

af henning h087 ⌂, Græsted, 3/7 2015, 14:54 (3220 dage siden) @ Søren fra KM

hej Søren

det er lige her

ZB 99 681 i Odense 1963, så det bare lige om det er først eller sidst i 63 !
foto : Hans Gerner (hgc)
mener også at DMJKarkivet skulle have billedet, tror det var til en fødselsdag/jubilæum i firserne på Gb, men kan også være da jeg var på besøg i DMJK for første gang også på Gb i firserne, DMJK fik en mappe, jeg havde med til DMJK, indeholdende Arne Kirkeby og Hans Gerner Christiansen foto af Ølvogne, så derfor tror jeg mest på fødselsdag/jubilæum

[image]

mvh
henning h087

Tankvogn nu ZB 99 681 Stjernen

af Søren fra KM ⌂, 3/7 2015, 17:46 (3220 dage siden) @ henning h087

Jeg kan godt huske det album Du forærede os, tak for det endnu engang.
Vognen er vel malet op efter den medalje de fik i '62 og da bryggeriet lukkede i '64 stod den så og blomstrede på Nø G indtil ejeren (de Forenede Bryggerier) solgte den. Der stod jo også Carlsberg-vogne derude og vist flaget mod kunderne i S-toget mellem Nørrebro og Lyngbyvej.
***
Ang. Nynäs-vogne fra Jeco, så har Jeco valgt at bygge en generisk isoleret Christian Olsson-vogn som desværre er endt med at være hverken det ene eller det andet, Nynäs-udgaven er dog rimeligt tæt på vogne jeg har (andre folks) billeder af. De vogne jeg selv fotograferede på terrænet var dog alle sølvfarvede/aluminium.
-S

Tankvogn tilh. B. Ringsted & Co - PIKO model

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 7/7 2015, 10:56 (3216 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


B. Ringsted & Co. forhandlede motorbrændstof fra Nynäs allerede i 1950'erne, hvor de blandt andet fik en stor ordre fra den danske stat. Både Ringsted og Nynäs var såkaldt "trustfri" selskaber. Ringsted var i ørvigt en overgang Danmarks største distributør af rensebenzin. Ringsteds importlager lå på Prøvestenen. De havde som bekendt en enkelt jernbanetankvogn, som til sidst i en årrække blev brugt til transporter til Cheminova. Da bar den påskrifterne "RINGSTED KEMI" og ikke "B. Ringsted & Co.".

Hej

[image]

Det var fint at få lidt baggrundsinformation til denne model fra PIKO som jeg har fået af en kollega.
Jeg kendte faktisk ikke til firmaet og troede at den var et falsum i lighed med en brun Bns.
Jeg skal nok vare mig for at fylde den med rensebenzin. Den var vist PIKOs eneste danske vogn.
Det kostede min kollega et pund kaffe at få den tryllet frem fra "under disken" i forretningen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.


ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak