Københavns Nærtrafik (før regional og Øresundstog mm)

af gamle ole, 14/7 2015, 11:54 (3211 dage siden)

Vi er nogle stykker der gennem årene har duskuteret i hvilken grad nærtrafike- DSB- ved Kbh (og privatbanerne) var repræsentativ i forhold til resten af landet , ikke mindst mht driftmateriel.
1 Nordbanen
vel en slags "hovedbane"-omend i nogen grad med særlig nærtrafikmateriel i faste stammer, bl.a. CL, og med sidebanedrift på Lille Nord og den nnordlige del af Holte-Hillerød og enkelte gennemgående tog til Fredensborg og GDS og HFHJ.
2 Kystbanen
Ditto som Nordbanen, men minus privatbanerne-bortset fra en kort periode på HHGB. Dertil sidebanedrift via Lille Nord og til/fra Rungsted samt internationale Il-og eksprestog med fjerntogsmateriel herunder periodisk lyntog og internationale vogne.
3 Roskilde
Stort set alle materielvariationer, både jerntog og nærtrafiktog.
4 sidebaner Hareskov.Frederikssundsbanen og Lille Nord.
(Mht privatbanerne i området som omtalt i tidligere tråde, minus Frisch firkantede og rulleskøjter samt daddelæsker. (Her skulle man til HTJ/OHJ og ØSJS som de nærmeste)).

Er det ikke nogenlunde sådan man kan se på temaet???


Hilsen Ole

Københavns Nærtrafik (før regional og Øresundstog mm)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 14/7 2015, 16:30 (3211 dage siden) @ gamle ole

Hvad er et jerntog?? spørger

Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Københavns Nærtrafik (før regional og Øresundstog mm)

af gamle ole, 14/7 2015, 17:02 (3211 dage siden) @ Holger Sørensen

Fjerntog. Fejl.

Ole

Københavns Nærtrafik (før regional og Øresundstog mm)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 15/7 2015, 00:30 (3211 dage siden) @ Holger Sørensen

Hvad er et jerntog?? spørger

Holger i Hedehusene :-) ;-) :-

Hej Holger

Det var min fars øgenavn for ML-togene på lilleNord, der med de kroniske platte hjul kunne høres i hele Hillerød Øst.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Københavns Nærtrafik (før regional og Øresundstog mm)

af gamle ole, 16/7 2015, 14:43 (3209 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Det lydfænomen kendte jeg heller ikke!. Interessant.

Hilsen Ole

Avatar

Københavns Nærtrafik (før regional og Øresundstog mm)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/7 2015, 18:59 (3211 dage siden) @ gamle ole

3 Roskilde
Stort set alle materielvariationer, både jerntog og nærtrafiktog.
4 sidebaner Hareskov.Frederikssundsbanen og Lille Nord.

Vel Lille Syd?

Københavns Nærtrafik (før regional og Øresundstog mm)

af gamle ole, 16/7 2015, 14:28 (3209 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja se , det er jo et godt spørgsmål, som tidligere tråde også har berørt.
der var vel en vis tradition for at afgrænde Kbhs Nærtrafik til kun at omfatte NØ-områder og dermed ikke driften syd for Roskildebanen. Måske var det først med HT start at denne del af ex-Roskilde Amt kom ind i varmen.
Ser man denn gamle køreplan "Kbhs Nærtrafik", er der ikke medtaget jernbanedrift syd for Roskildebanen. Et per busruter som f.ex 121 til Køge var der dog sluppet gennem nåleøjet, så Lille Syds status dengang var jo nok udenfor nærtrafikken?

Hilsen Ole

Københavns Nærtrafik (før regional og Øresundstog mm)

af gamle ole, 23/7 2015, 18:39 (3202 dage siden) @ gamle ole

Mht trækkraft på Nord-ok Kystbanen (50erne og 60erne) mener jeg at hovedreglen var at de tog der gik i fast timedrift-19 henholdsvis 20 fra Kh- som regel var Litra S som gradvis blev afløst af MY og senere Mx (idet jeg mener af de gennemgående tog til Fredensborg lige til det sidste var S-maskiner på Nordbanen), mens de gennemgående tog til Helsingør-også med SJ og NSB-vogne, var fremført af MO i forspand, ligesom de øvrige tog på Nordbanen med afgang 39 og 59 ligeledes var fremført af MO i forspand (og sjældent med AL som 1. kl).
Er det ikke nogenlunde sådan mønstret var?


hilsen Ole

Københavns Nærtrafik (før regional og Øresundstog mm)

af Svend, Storkøbenhavn, 23/7 2015, 19:04 (3202 dage siden) @ gamle ole

Mht trækkraft på Nord-ok Kystbanen (50erne og 60erne) mener jeg at hovedreglen var at de tog der gik i fast timedrift-19 henholdsvis 20 fra Kh- som regel var Litra S som gradvis blev afløst af MY og senere Mx (idet jeg mener af de gennemgående tog til Fredensborg lige til det sidste var S-maskiner på Nordbanen), mens de gennemgående tog til Helsingør-også med SJ og NSB-vogne, var fremført af MO i forspand, ligesom de øvrige tog på Nordbanen med afgang 39 og 59 ligeledes var fremført af MO i forspand (og sjældent med AL som 1. kl).
Er det ikke nogenlunde sådan mønstret var?


Der er ingen vej udenom: Du må (selv) i gang med at studere tjenestekøreplaner, togplan 6 hhv forstærkningordrer. Før eller siden kan du være heldig at finde lige netop det du søger på Rundremisen

Københavns Nærtrafik (før regional og Øresundstog mm)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 23/7 2015, 21:23 (3202 dage siden) @ gamle ole

Mht trækkraft på Nord-ok Kystbanen (50erne og 60erne) mener jeg at hovedreglen var at de tog der gik i fast timedrift-19 henholdsvis 20 fra Kh- som regel var Litra S som gradvis blev afløst af MY og senere Mx (idet jeg mener af de gennemgående tog til Fredensborg lige til det sidste var S-maskiner på Nordbanen), mens de gennemgående tog til Helsingør-også med SJ og NSB-vogne, var fremført af MO i forspand, ligesom de øvrige tog på Nordbanen med afgang 39 og 59 ligeledes var fremført af MO i forspand (og sjældent med AL som 1. kl).
Er det ikke nogenlunde sådan mønstret var?


hilsen Ole

Hej Ole

Nej det var virkelig ikke så enkelt som du skriver.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere
Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak