En rest belgisk vicinalbane - del 1 (11 fotos)

af Niels Munch, 14/7 2015, 12:13 (3212 dage siden)

God middag i forum,

"Belgien kører man tværs igennem - eller hellere udenom"; men når éns venner bliver udstationeret dér - og inviterer, så er det ingen skam at dvæle ved dette spændende og seværdige land, som i sin tid var spækket med metersporede lokalbaner. Ja, i mellemkrigstiden prioriterede man vicinalbanerne (SNCV/NMVB) frem for vejene. Derfor kan man stadig i dag finde dårlige, brolagte landeveje.

Men desværre kun beskedne rester af disse baner .....

Vi dumpede ned i området nord for Liège, nærmere betegnet i Visé ved Meuse-floden i et område, der tidligere var præget af en del kulminedrift. I nabolaget var kulminemuseet i Blégny-Trembleur (tidligere "Charbonnage d´Argenteau"), der som supplerende attraktion havde en ca. 6 km metersporet strækning til Mortroux, en del af vicinalbanen fra Liège mod nordøst til Warsage (SNCB), hvorpå man i minens aktive dage (indtil 1980) befordrede kullet i normalsporede vogne på transportører trukket af tramlokomotiver, senere af bl.a. brugte, tyske diesellokomotiver.

Men i 1981 og 1982, da vi besøgte området, var banen en "turistbane", kaldet "Li Trimbleu", en wallonsk omskrivning af Trembleur og med slet skjult henvisning til ex-SNCV vognenes farve (train bleu).

Vi begynder på endestationen i Mortroux, hvor ex EKB nr. 23 netop er ankommet med 2 ex SNCV bivogne:

[image]

[image]Ex EKB nr. 23 med remorques nr. 8 og nr. 3 (SNCV 19308) i Mortroux, 06.09.1981 (nm).

[image]

[image]Ex EKB 23 er løbet om og klar til at returnere til Blégny-Trembleur, Mortroux 06.09.1981 (nm).

[image]Ex SNCB bivogn interieur, Mortroux 06.09.1981 (nm).

[image]Den hyggelige stationen i Mortroux, hvor der også var café, 06.09.1981 (nm).

Deutz-traktoren var denne:

Deutz 56115/1955 A6M517R, B 1000 mm
12.09.1955 an Euskirchener Kreisbahnen [D] EKB "23"
1966 Kohlengrube Charb. d´Argenteau, Trembleur
1979 Complexe touristique du Trembleur (1990 vh)
199x Privat, Saba => La blanc/Argent - Chemin de Fer Unic Sologne et Berry [F].

Den var blevet anskaffet til kulminen sammen med søstermaskinen ex EKB 24 (Deutz 56116/1955); de var bygget til at kunne multiplekøres ryg-mod-ryg.

Belgiensbesøget inspirerede til, at familieferien 1982 også gik til Visé-området, hvor der bl.a. blev lejlighed til et nærmere besøg ved "Complexe touristique du Trembleur" og den lille bane:

[image]Indgangen til kulminekomplerkset i Blégny-Trembleur, bemærk de tilplantede 600 mm kulvogne, 22.07.1982 (nm).

En guided tur under jorden var umuliggjort af oversvømmelse i minen; men en del ferroviale sager var at finde i området:

[image]600 mm grubelok nr. 4 bygget af Moës 1940, Blégny-Trembleur 22.07.1982 (nm).

Et par metersporede ex SNCV godsvogne fandtes også:

[image]SNCV A 3093 i Blégny-Trembleur, 22.07.1982 (nm).

[image]SNCV A 18076 i Blégny-Trembleur 22.07.1982 (nm).

I en slags remise i komplekset dukkede interessante ting op:

[image]
Metersporede sporvogne, ex Verviers nr. 37 og 87, sidstnævnte siden restaureret som museumsvogn, Blégny-Trembleur 22.07.1982 (nm).


Jeg må bryde her og fortsætte i del 2.

En rest belgisk vicinalbane - del 2 (7 fotos)

af Niels Munch, 14/7 2015, 12:20 (3212 dage siden) @ Niels Munch

Fortsat fra del 1:

Vi er stadig ved kulminemuseet i Blégny-Trembleur, i en slags remise:

[image]Charb. d´Argenteau, diesellok nr. 1, bagved Deutz ex EKB nr. 24 (ikke driftsklar), Blégny-Trembleur 22.07.1982 (nm).

Dette diesellok har flg. data:

"No. 1" LLD 10.312-2/1951, Bd, Typ: 36.150BM, 1000 mm
Hersteller: Loco et Locotracteurs Diesel S.A., neu: Et. J. Desbrugges, Noyon/F -> Pechiney -> Forges d'Allevard, St. Pierre d'Allevard, Savone -> 19xx Trimbleu, 06/1976, 04/1996 vh, 150 PS, 16 to, 23 km/h, Lok 1 -> 199x Denkmal in Aubel/B, 08/2000 vh

Sammen med en søstermaskine:

"No. 2" LLD 575/1951, Bd, 1000 mm
Hersteller: Loco et Locotracteurs Diesel S.A., neu: Et. J. Desbrugges, Noyon/F -> Forges d'Allevard, St. Pierre d'Allevard, Savone -> 19xx Trimbleu, 06/1976, 04/1996, 08/2004 vh, 150 PS, 16 to, 23 km/h, Lok 2

og de 2 Deutz-traktorer - samt V 15 nedenfor - overflødiggjordes driften med tramlokomotiver.

[image]Ex SNCV remorque, Ruhrthaler lok V 15 og Deutz EKB 23, Blégny-Trembleur 22.07.1982 (nm).

Lokomotivet er dette:

Ruhrthaler / 3605 / 1959 / D 200 V/V / B-dh / 1000 mm
29.05.1959 Auslieferung an HK - Herforder Kleinbahnen GmbH, Herford [D] "V 15"
22.10.1965 an KAE - Kreis Altenaer Eisenbahn, Altena (Westfalen) [D] "V 15"
__.__.1967 an Charbonnage d'Argenteau, Le Trimbleu, Blegny-Trembleur
__.__.1979 an Complexe touristique du Trimbleu, Blegny-Trembleur [08.1984 vh, 1990 abg. vh]
__.__.1997 an SABA Societe pour l’Animation du Blanc Argent, Argy [F]
21.06.1997 - __.09.1999 Abstellung bei CFBS - Chemin de Fer de la Baie de la Somme, Saint Valery sur Somme [F]
__.__.1999 an VIAS Vías y Construcciones, Gleisbauunternehmen, Santander-Bilbao [E] "FA 0040"

altså et lok med fortid ved hele 2 metersporede tyske privatbaner. Men nu ad banen:

[image]EKB nr. 23 med tog i Dalhem (krydsningsstation), 18.07.1982 (nm).

[image]"Li Trimbleu" med V 15 i Dalhem, tunnelportalen i baggrunden, 18.07.1982 (nm).

[image]V 15 i Dalhem, 18.07.1982 (nm).

Banen falder generelt fra kulminen og ned mod endestationen i Mortroux, og lige inden krydsningsstationen Dalhem passeres en tunnel, hvis ene portal her ses:

[image]"Li Trimbleu", tunnelportal (1904) før Dalhem, 22.07.1982 (nm).

Lørdag, den 5. oktober 1991 (på årets train-tram-bus dag) kl. 14:35 forulykkede et tog med 3 fyldte remorques (117 passagerer) nær Dalhem, hvorved 7 dræbtes og et tredivetal blev kvæstet. Toget havde fået maskinproblemer, og føreren forlod det for at finde en telefon. Da det åbenbart ikke var tilstrækkeligt afbremset, satte det sig i bevægelse og afsporede i høj fart.

En beskrivelse (fransk) her: http://archives.lesoir.be/le-train-touristique-deraille-sur-le-plateau-de-herve-7_t-199... .
Videoklip her: http://oldportal.euscreen.eu/play.jsp?id=EUS_911AA6ABC44F4BE7BDE1156ED3FAB431 .

Herefter blev driften på turistbanen indstillet og det meste af sporet fjernet. Det var slutningen på den sidste rest vicinalbane nordøst for Liège; en bane, der sågar nåede at blive elektrificeret fra Liège til Blégny. De 3 tyske lokomotiver samt anvendelige bivogne kom til turistbaner i Frankrig, V 15 endda videre til Spanien som anlægslok.

[image]"Li Trimbleu" med Ruhrthaler V 15 ank. til Mortroux med vognene ex SNCV 19307-19373-19418, 18.07.1982 (nm).

En fin billedreportage fra de aktive godsdage (1977) med kortskitse og banens kronologi kan ses her: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,3556732,page=1 .

Lidt "før-og-nu" billeder kan ses her: http://www.trams-trolleybus.be/Blegny_9.html .

Det var lidt fra det interessante Belgien - om ikke andet, så for at demonstrere, at jeg nu og da også kommer syd for Kongeåen ;-) .


Bedste hilsener
Niels

Avatar

En rest belgisk vicinalbane - Engelsk Wiki

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/7 2015, 23:01 (3207 dage siden) @ Niels Munch

Jeg måtte lige forstå hvad vicinal betød og faldt over denne engelske Wiki artikel om banerne (hvis nu ens franske ikke er så godt).

Jeg fandt så også denne forklaring på ordet vicinal som nærmest gør at vicinalbane er en lokalbane?

En rest belgisk vicinalbane - Wikilinks

af Niels Munch, 19/7 2015, 10:31 (3207 dage siden) @ Michael Deichmann

Tak for link, Michael!

I mit indlæg om banen til grotterne lagde jeg da også et link til den tysksprogede version.

Næppe alle bruger tid på Google Translate, hvis oversættelse fra f.eks. latinske sprog til engelsk i øvrigt ofte er mest pålidelig.

Og ja, jeg vil også betegne vicinalbanerne som et "lokalbanesystem" - endskønt organiseret på landsplan.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

En rest belgisk vicinalbane - Wikilinks

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/7 2015, 10:02 (3205 dage siden) @ Niels Munch

Og ja, jeg vil også betegne vicinalbanerne som et "lokalbanesystem" - endskønt organiseret på landsplan.

...eller på nudansk ligefrem et "Letbanesystem"? :-P

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak