S-tog: Søger diverse oplysninger, bl.a. præcise datoer

af Jesper KD, Nørrebro, 16/7 2015, 17:20 (3209 dage siden)

Jeg er ved at lave en oversigt for bl.a. S-banerne med oplysninger om åbning af strækninger og stationer m.v. I den forbindelse savner jeg at få præciseret et par oplysninger, som jeg håber, at nogen herinde kan hjælpe med.

24.5.88 (el. 29.5.88?) Medtager cykler alle dage, dog ikke i ”aktuel retning” i myldretiderne, dvs. nu tilladt ud af København morgen og ind mod København eftermiddag (Ringbanen hele døgnet og København H-Østerport aldrig i myldretiderne) [SBA s. 299]. Skete ændringen 24 eller 29. maj?
Ombygning af Nørreport st. pga. kommende metro så kun af- og påstigning fra 4 forreste vogne. Varede fra 20.3.2000, men hvornår sluttede det, så man kunne stå af og på fra alle vogne?

Primo 2007 2. generations-S-tog taget ud af drift - herefter består alle S-tog af 4. generations-materiel. Afskedsarrangement for gamle S-tog 3.2.2007 arrangeret af Dansk Jernbane-Klub og DSB S-tog a/s. Hvornår i begyndelsen 2007 blev 2. generationsvognene taget ud af drift??

Herunder søger jeg blot præcisering af datoer, hvor jeg kun kender årstallene, bl.a. hvornår i maj 1950 linje C blev oprettet og alle linjerne fik linjebogstaver:

S-togslinie A:
6.40 Forkortet så ej til Valby ”S” men til København H (”B”).
41 Forlænget så ej alle ture til København H men man-lør i myldretiderne nogle ture fortsat til Valby (fra 15.5.49 Vanløse) [SBA s. 258].
5.50 Får linjebogstav A og forlænget så alle ture fra København H via Dybbølsbro-Enghave-Valby-Valby Langggade (nu Langgade)-Peter Bangsvej (nu Peter Bangs Vej) til Vanløse.
52 Forlænget så ej hele driftsdøgnet til Vanløse men man-lør i myldretiderne (morgen mod Klampenborg, eftermiddag modsat) via Jyllingevej-Islev-Husum til Herlev.
55 Udvidet man-lør i myldretiderne så i uaktuel retning (morgen mod Herlev, eftermiddag modsat) forlænget uden stop til Herlev (kørt siden 52, i publikumskøreplan fra 55).

S-togslinie B
6.40 Forlænget så fra København H via Dybbølsbro-Enghave til Valby ”S” (”A”).
5.50 Får linjebogstav B og forkortet så ej til Ballerup (C) men til København H.

S-togslinie Bx
56 (senest 3.6.56 [DSB56]) (hvornår?) Oprettet man-lør i myldretiderne Lyngby-Jægersborg-Gentofte- Bernstorffsvej-Hellerup-Svanemøllen-Nordhavn-Østerport-Nørreport-Vesterport-København H
4.1.60 Udvidet så ekstrakørsel oprettet man-lør morgenmyldretid (delvist sammenhængende med ovennævnte linie Lyngby-København H). Kan nogen bekræfte datoen 4. januar 1960? Den er ikke nævnt i de gængse kilder, og jeg kan ikke finde kilden til oplysningen i dag (jeg har noteret det engang for flere årtier siden...)
(26.9?)93 Ændret så uden stop ej Valby-Glostrup men København H-Valby. (er datoen korrekt??)

S-togslinie B0
69 Oprettet man-?fre? (tidligst 9.69 [??], senest 31.5.70 man-fre [DSB70] - hvornår?) i myldretiderne (morgen mod København H, eftermiddag modsat) (blankt felt i skiltet for linjebogstav men internt kaldet B0 (B-nul) København H – uden stop – Valby-Hvidovre-Rødovre-Brøndbyøster-Glostrup.

S-togslinie C
5.50 Oprettet (B) (ture Klampenborg-Hellerup søn-hell. efter behov ej nævnt DSB53 el. senere - hvornår ophørte de?): (Holte-Virum-Sorgenfri-Lyngby-Jægersborg-Gentofte-Bernstorffsvej, kun man-lør i myldretiderne)/(Klampenborg-Ordrup-Charlottenlund, kun søn-hell. efter behov)-Hellerup-Svanemøllen-Nordhavn-Østerport-Nørreport-Vesterport-København H-Dybbølsbro-Enghave-Valby-Langgade-Peter Bangsvej (nu Peter Bangs Vej)-Vanløse-Jyllingevej-Islev-Husum-Herlev-Skovlunde-Ballerup
55 Holte-ture ændret så uden stop Lyngby-Hellerup (56: B-ekstra).
26.5.63 Udvidet så til Holte ej man-lør i myldretiderne men man-lør i dagtimerne.
64 (senest 27.9.64 [DSB64/65]) Udvidet så til Holte ej man-lør i dagtimerne men man-lør hele dagen.

S-togslinie F
5.50 Får linjebogstav
DSB56/DSB57 Reduceret så Hellerup-Klampenborg kun man-lør i myldretiderne (indtil da man-lør i myldretiderne, sommersøn fra midt på dagen samt timedrift hele driftsperioden).

2005-ændringer
I 2005 var der midlertidigt køretidsændringer pga. hastighedsnedsættelser (slidte skinner).
De første køretidsændringer (inkl. ændring af standsningsmønster og indstilling af linjer) skete 11.7-5.9.2005. Linje A, E og H+ havde også køretidsændringer fra 5.9.2005. Hvornår ophørte de?
Linje A+ og Ex var midlertidigt indstillet 11.7-5.9.2005, men blev midlertidigt udvidet 8.8-5.9.2005 så man-fre 3 ekstratog morgen Hundige>Østerport og 1 ekstratog eftermiddag Østerport>Hundige. Blev disse ture benævnt A+ eller Ex?

På forhånd tusind tak for hjælpen!

S-tog: Søger diverse oplysninger, bl.a. præcise datoer

af Jørgen Pagh Jensen, 16/7 2015, 20:57 (3209 dage siden) @ Jesper KD

Herligt med sådanne nørdede spørgsmål! Desværre kan jeg ikke hjælpe med ret meget, det kræver vist en komplet samling køreplaner - og en sådan findes vel hos DSB?, Dansk Jernbane Klub?, enkelte køreplansnørder?

Jeg kan dog korrigere angående B0 - jeg ved ikke om den startede i efteråret 1969, men pr. 31/5-1970 kørte den Tåstrup-København H i morgenmyldretiden og København H-Glostrup i eftermiddagsmyldretiden. Uden stop Valby-København H begge veje.

S-tog: Søger diverse oplysninger, bl.a. præcise datoer

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 17/7 2015, 11:32 (3208 dage siden) @ Jesper KD

Hej Jesper

Ja der er mange løse ender her, men måske jeg kan hjælpe lidt, selvom mit arkiv heller ikke er komplet.


S-togslinie Bx
56 (senest 3.6.56 [DSB56]) (hvornår?) Oprettet man-lør i myldretiderne Lyngby-Jægersborg-Gentofte- Bernstorffsvej-Hellerup-Svanemøllen-Nordhavn-Østerport-Nørreport-Vesterport-København H

Den blev oprettet i forbindelse med vinterkøreplanen 1953/1954, der trådte i kraft 4. oktober 1953. Her omtales den som en af nyhederne i indledningen til Danmarks rejseforbindelser. Der kørtes mandag-lørdag i begge myldretider, i begge retninger og med stop ved alle stationer. I selve køreplanen står de under overskriften Ekstrakørsel.

4.1.60 Udvidet så ekstrakørsel oprettet man-lør morgenmyldretid (delvist sammenhængende med ovennævnte linie Lyngby-København H). Kan nogen bekræfte datoen 4. januar 1960? Den er ikke nævnt i de gængse kilder, og jeg kan ikke finde kilden til oplysningen i dag (jeg har noteret det engang for flere årtier siden...)

De fremgår i hvert faldt af vinterkøreplanen 1960/1961, der trådte i kraft 2. oktober 1960. Under køreplanen for Linie B er der angivet ekstrakørsel i form af tre afgange om morgenen på hverdage fra Hvidovre til Hellerup. Der kørtes uden stop Hvidovre - København H. En note angiver desuden at første afgang fortsatte til Lyngby. Bemærk i øvrigt at der ikke kørtes i modsat retning.


S-togslinie B0
69 Oprettet man-?fre? (tidligst 9.69 [??], senest 31.5.70 man-fre [DSB70] - hvornår?) i myldretiderne (morgen mod København H, eftermiddag modsat) (blankt felt i skiltet for linjebogstav men internt kaldet B0 (B-nul) København H – uden stop – Valby-Hvidovre-Rødovre-Brøndbyøster-Glostrup.

Her skal vi have fat i Jernbanen 7-8/1969, hvor der i rubrikken "Jernbanenyt - kort fortalt" står følgende notits på side 19:

"Det stadig stigende antal rejsende, der på Tåstruplinien benytter S-togene på linie B og Bx, har bevirket, at disse tog i myldretiderne har været overfyldt over strækningen Valby - Østerport - Valby. På grund af signalsystemets udformning på Boulevardbanen er det ikke muligt at indlægge yderligere tog mellem København H. og Østerport uden at forsinke toggangen, før der - formentlig i 1972 - er sket en udbygning af sikringsanlæggene. For at afbøde virkningerne af den nævnte overfyldning af togene blev der fra mandag den 29. september indlagt et antal ekstra S-tog mellem Glostrup og København H. og v.v. på hverdage undtagen lørdage: Fra Glostrup kl. 7.14 - 7.34 - 7.54 - og fra København H. kl. 16.08 - 16.28 - 16.48. Togene, der kører med blankt liniebogstavfelt, standser ikke i Enghave og Dybbølsbro."


S-togslinie C
5.50 Oprettet (B) (ture Klampenborg-Hellerup søn-hell. efter behov ej nævnt DSB53 el. senere - hvornår ophørte de?): (Holte-Virum-Sorgenfri-Lyngby-Jægersborg-Gentofte-Bernstorffsvej, kun man-lør i myldretiderne)/(Klampenborg-Ordrup-Charlottenlund, kun søn-hell. efter behov)-Hellerup-Svanemøllen-Nordhavn-Østerport-Nørreport-Vesterport-København H-Dybbølsbro-Enghave-Valby-Langgade-Peter Bangsvej (nu Peter Bangs Vej)-Vanløse-Jyllingevej-Islev-Husum-Herlev-Skovlunde-Ballerup
55 Holte-ture ændret så uden stop Lyngby-Hellerup (56: B-ekstra).

I den ovennævnte vinterkøreplan 1953/1954 fortsattes der til og fra Holte i myldretiderne mandag-lørdag men uden stop mellem Hellerup og Lyngby. Ændringen omtales ikke i køreplanens indledning, men mon ikke det er sket sammen med indførelsen af "Bx".

Kørsel til Klampenborg nævnes ikke og ej heller i 1952/1953-køreplanen fra 5. oktober 1952.


S-togslinie F
5.50 Får linjebogstav
DSB56/DSB57 Reduceret så Hellerup-Klampenborg kun man-lør i myldretiderne (indtil da man-lør i myldretiderne, sommersøn fra midt på dagen samt timedrift hele driftsperioden).

Her er vinterkøreplanen 1952/1953 fra 5. oktober 1952 (Danmarks rejseforbindelser) ikke enig. Her er der kun kørsel til og fra Klampenborg i myldretiderne mandag-lørdag. Tilsvarende i 1953/1954-køreplanen.

Med venlige S-tog-hilsner
Leif Jørgensen

S-tog: Søger diverse oplysninger, bl.a. præcise datoer

af Jesper KD, Nørrebro, 17/7 2015, 21:42 (3208 dage siden) @ Leif Jørgensen

Kære Jørgen og Leif

Tak for nyttige oplysninger.

Leif, nogle af dine datoer er anderledes end dem nævnt i "S-banen 1934-2009" og på wikipedia (fx oprettelsen af Bx, som wikipedia nævner som 1955 og S-bane-bogen 1956), men du virker til at have dokumentationen i orden.

S-togslinie F
DSB56/DSB57 Reduceret så Hellerup-Klampenborg kun man-lør i myldretiderne (indtil da man-lør i myldretiderne, sommersøn fra midt på dagen samt timedrift hele driftsperioden).


Her er vinterkøreplanen 1952/1953 fra 5. oktober 1952 (Danmarks rejseforbindelser) ikke enig. Her er der kun kørsel til og fra Klampenborg i myldretiderne mandag-lørdag. Tilsvarende i 1953/1954-køreplanen.

I sommerplanerne fra 1956 er der også nævnt ture om søndagen til Klampenborg, og generelt kører der et tog F-tog til Klampenborg én gang i timen, så der har formentlig været udvidet drift om sommeren sammenlignet med vinteren, hvilket giver god mening med tanke på, at det i høj grad var Dyrehavsbakken og Bellevue, som trak passagerer nordpå. I sommerplanen 1957 kører linje F dog kun man-lør i myldretiderne - ligesom åbenbart vinterplanerne 1952/53 og 1953/54.

Mvh. Jesper

S-tog: Søger diverse oplysninger, bl.a. præcise datoer

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 19/7 2015, 16:40 (3206 dage siden) @ Jesper KD


Leif, nogle af dine datoer er anderledes end dem nævnt i "S-banen 1934-2009" og på wikipedia (fx oprettelsen af Bx, som wikipedia nævner som 1955 og S-bane-bogen 1956), men du virker til at have dokumentationen i orden.

Angående Wikipedia så har jeg nu rettet siden om linie Bx. De kronologiske oversigter på denne og tilsvarende sider stammer oprindelig fra engelsk Wikipedia, hvor de blev indsat af Henning Makholm tilbage i juni 2006. I april 2010 oversatte Kalaha dem til dansk. I januar 2014 havde jeg så fat i dem, da der var en del fejl og mangler. Men som det jo af og til sker, så dukker der senere nye kilder op, i det her tilfælde altså i form af min erhvervelse af 1953/1954-køreplanen.

Med venlige Wikipedia-hilsner
Leif Jørgensen

ContecRailBillige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak