Spor der forandrede verden - på godt og ondt, I.

af Steffen Dresler, 19/8 2015, 19:57 (3179 dage siden)

Spor der forandrede verden – på godt og ondt I.

Denne rejse førte mig til PEENEMÜNDE på USEDOM ved ØSTERSØEN og til MITTELBAU-DORA ved NORDHAUSEN lige syd for HARZEN.

PEENEMÜNDE.
PEENEMÜNDE var jo stedet hvor udviklingen og prøverne af V1 og ikke mindst V2 raketterne fandt sted. Stedet blev næsten totalt ødelagt den 17./18. AUG 1943 af Royal Air Force og senere United States Army Air Force, nedbygget herefter og fabrikationen flyttet til MITTELBAU i underjordiske gange. Efter krigen i 1946/47, blev stedet næsten fuldstændigt nivelleret til kote 0, jf. POSTDAM aftalerne.
I dag findes der kun et udstillingscenter på det tidligere kraftværk for anlæggene ved byen PEENEMÜNDE, hvor der er udstillet en attrap af en V1 og en V2 samt et elektrisk motorvognssæt. Indenfor er en mindre historisk billed/tekst udstilling.

Det elektrisk motorvognssæt (ca. type Berliner S-bahn, DRG BR ET 167, elT, men med overledning, dog ombygget af DB), gjorde tjeneste på ”PEENEMÜNDER WERKBAHN”, der gik fra byen ZINNOWITZ til PEENEMÜNDE, 12 km, med holdt bl.a. i den nyopførte by ved KARLSHAGEN. Desuden rådede man over et mindre elektrisk lokomotiv. Fra PEENEMÜNDE fortsatte fabriksbanerne så rundt på resten af halvøen og betjente HEERES-VERSUCHSSTELLE PEENEMÜNDE (V1 og V2) samt ERPROBUNGSSTELLE d. LUFTWAFFE (Werk West, alle former for luftværns missiler og raketter til fly) og ud til prøvestandene i en rundbane. Disse var dog ikke elektrificerede. For persontransporten blev der fra 1941 indsat 15 kvarttog (motorvogn/styrevogn) for den daglige transport af op til et sted mellem 5000 til 8000 ansatte og med ca. 13 afgange dagligt i begge retninger. Ud over disse trafikeredes med akkumulator motorvogne, WR 360 C14, WR 200 C14, talrige Kö eller Köf, Deutz A6M 220 m. fl., i alt ca. 30 traktorer samt en mængde egne lukkede og åbne godsvogne. Skinnesystemets længde var på 106 km!
V2 raketterne blev transporteret fra de enorme bygningshaller til afskydningspladserne på specielle godsvogne, normalt trukket af traktorer.
I dag er der KUN adgang via specielle ture, da området stadig er fyldt med bomber fra krigen, kemiske stoffer samt dybe brønde, bunkere, kanaler og andet fyldt med vand. Og det ER farligt, set ved selvsyn.
Det ”åbne” museum ved kraftværket er efter min mening sådan set OK. Man kommer jo ikke for at se et kraftværk med lidt køretøjer udenom og lidt foto.

Derimod afgår der ca. hver 2. time ved flyvepladsen (lige N for kraftværket) en absolut inspirerende tur i en gammel DDR bus INDENFOR det afspærrede område. Her fortælles, vises kort og video (under kørsel med en hånd på rattet) samt gåture på specielle steder, bl.a. område VII, som ”alle” kender fra film hvor raketterne vælter og eksplodere, nogle sendt op o.s.v. Men det er SVÆRT at forestille sig hvad man ser, da alt er overgroet, sprængt. Ha´ et specialkort med (købes).Men det er turen VÆRD!!

Herunder nogle billeder fra både det åbne som det lukkede område:

Billede nr. 1.
[image]
Luftfoto USAAF over PEENEMÜNDE foråret/sommer 1943.
(Hvis man senere ser filmen (på TCM) OPERATION CROSSBOW) kan man se VI afskydnings området ved ”G” allerøverst på fotoet. Øverste A er område VII.

Billede nr. 2.
[image]
Det nuværende åbne besøgsområde med Kraftværket i baggrunden.

Billede nr. 3.
[image]
PEENEMÜNDE WERKBAHN S-tog motor- og styrevogn, her i den ombyggede DB version.

Billede nr. 3a.
[image]
Farveskitser til de 15 kvarttog. At togene blev ”Wehrmachtsgrau” (grå på midtertegningen) er fordi, der ikke var anden farve tilrådighed.

Billede nr. 3b.
[image]
Farveoptagelse FØR AUG 1943.

Billede nr. 4.
[image]
Model af ”Aggregat 4” (A4) eller V2.

Billede nr. 5.
[image]
ROBOUR DDR bus fra 1983. Bliver anvendt til kørslen inde i det afspærrede område. Det ville en Vestbil nok ikke kunne klare helt så fint!

Billede nr. 6.
[image]
Model af prøvestand VII, den mest kendte af V2 pladserne (fra film).
Til højre den store monteringsbygning, derefter et antal klargørings flytbare tårne. Raketten står lidt til højre for midten. De store kanaler er for køling samt afledning af raketstrålen. Bemærk de mange jernbanespor.

Billede nr. 7.
[image]
Jernbanen fra den store monteringsbygning idag.

Billede nr. 8.
[image]
Skematisk oversigt over prøvestand VII.

Billede nr. 8a.
[image]
Model af prøvestand VII i en lidt anden vinkel. Til højre på ringvolden lige over den store bygning, var pladsens kontrolbunker placeret. Pladsen var TV overvåget!!! Og signalet transporteredes ind til en PEENEMÜNDE kontrolcenter flere kilometer væk.


Billede nr. 9.
[image]
Mindesten over den første afskydning af et ballistisk missil, i 1942

Billede nr. 10
[image]
Billede taget fra selve opskydningsstedet og mod køle gravene på prøvestand VII. Fuldstændigt overgroet og FARLIGT at betræde, hvis man ikke er opmærksom.

Billede nr. 11.
[image]
Eneste synlige perron i hele området ved ringanens holdested ved træværkstederne.


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Henvisninger:
PEENEMÜNDE, Das Raketenzentrum und seine Werkbahn af Berhd Kühlmann, GVE Verlag 2015, ISBN 978-3-89218-102-6

Spor der forandrede verden - på godt og ondt, I.

af zumbach, Malling, 19/8 2015, 20:46 (3179 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen
Tak for en utrolig spændende beretning.
M.v.h.
Keld Zumbach

Spor der forandrede verden - på godt og ondt, I (+9 fotos)

af Niels Munch, 5/6 2020, 14:17 (1427 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Niels Munch, 5/6 2020, 14:33

Hej Steff,

Bedre sent end aldrig vil jeg gerne takke for denne fyldestgørende beretning om Peenemünde, som absolut er et besøg værd.

Selv besøgte jeg stedet i 2002, da jeg arrangerede en studietur for Jernbaneteknisk Faggruppe (JEFA, senere JeTra og nu IDA Rail) til Usedomer Bäderbahn (UBB). Køreturen med banen bragte os til Zinnowitz og videre ad sidebanen til Peenemünde, hvor der var tid til rundvisning:

[image]UBB Bf Zinnowitz med togviserskilte og armsignaler, 04.06.2002 (JB-P).

[image]Peenemünde, kraftværksbygningen under renovering, 04.06.2002 (nm).

[image]Selskabet får en "V1" forevist, 04.06.2002 (nm).

[image]Her rækker min raketviden ikke, Steff. Peenemünde 04.06.2002 (nm).

Ved et genbesøg på UBB sidste år var der atter lejlighed til et besøg i Peenemünde:

[image]Fra toppen af kraftværket udsigt til en "V1" på affyringsrampe, en "V2" samt "Peenemünde-toget", 26.06.2019 (nm).

DBs ombygning af toget til vekselstrøm forandrede motorvognens front en del:

[image]Peenemünde-toget, front, 25.06.2016 (OTS).

[image]Et Peenemünde-tog efter de allieredes bombardement (nm).

[image]UBB endestationen i Peenemünde med "Ferkeltaxe" engang i 2000. Perronen er moderniseret, men GTW-togene endnu ikke idriftsat (Eisenbahnstiftung Bildarchiv 18920).

Sammesteds i 2019; de triste beboelsesbygninger fra krigens tid er nu nedrevet:

[image]UBB GTW-tog i Peenemünde, 26.06.2019 (nm).

Jeg vil nok ved lejlighed vende tilbage til besøgene ved selve Usedomer Bäderbahn.


Bedste hilsener
Niels

Spor der forandrede verden - på godt og ondt, I (OT)

af Niels Munch, 5/6 2020, 16:40 (1427 dage siden) @ Niels Munch

[image]Peenemünde 04.06.2002 (nm).

Det er et WAPA langtrækkende jord-til-luft missil (SAM) af typen Almaz S-200 med NATO-betegnelsen SA-5 Gammon. Typen fremkom i midten af 1960'erne.


M.v.h.
Niels

Spor der forandrede verden - på godt og ondt, I (OT)

af Steffen Dresler, 5/6 2020, 17:13 (1427 dage siden) @ Niels Munch

Du har sq. ret, derhenne var jeg SLET IKKE, blev forblændet af boosterne. "Mit" missil har jo et par rorflader, hvilket "dit" ikke har!!
Men så har læserne lært lidt om missiler i dag, absolut unyttig viden, men morsom, synes jeg.
Men de to systemer havde samme formål, men om de kunne udstyres med en "Nuc" eller blev sendt op i sværme ved jeg ikke!

Bedste hilsener

Steff

NB: Skylder vel lige en henvisning til hvordan et Bloodhound missil ser ud for sammenligningens skyld:
https://www.google.dk/search?source=univ&tbm=isch&q=Bloodhound+missile&sa=X...

Spor der forandrede verden - på godt og ondt, I (OT)

af Niels Munch, 5/6 2020, 17:23 (1427 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff,

De "levninger", nyere end 2VK, der findes rundt omkring på Historisch-Technische Museum Peenemünde, er vist alle fra WAPA. Området var indtil murens fald militärisches Sperrgebiet.

Læs f.eks. mere om SA-5 Gammon *her* - også om nuklear kapabilitet.

M.v.h.
Niels

Spor der forandrede verden - på godt og ondt, I (OT)

af Steffen Dresler, 5/6 2020, 17:33 (1427 dage siden) @ Niels Munch

Thank U, det var sq da en modbydelig satan, godt man skulle koncentrere sig om det jordnære;-)

Bedste hilsener

Steff

Spor der forandrede verden - på godt og ondt, I (+9 fotos)

af Steffen Dresler, 5/6 2020, 16:58 (1427 dage siden) @ Niels Munch

God næsten aften

Også tak for din beretning, fik mig lige til at læse op på diverse våbensystemer igen. Det viste missil (for andre: Missil=styrbar. Raket=ikke styrbar efter affyring, som nytårsraket, ved ikke lige helt hvor den rammer) kunne jeg ikke få til at være et af den daværende tyske våbenindustris udviklede såkaldte "Lenkwaffen" (Missil). Men der var et og andet bekendt med dets "boosterraketter" på siden af kroppen, ligesom i sin tid vores Nike Hercules. Altså et 1. G våbensystem i NATO regi. Og ja, det er det engelske "Bloodhound" Jord til luft system. Og modsat "vores" Ajax og Hercules systemer med en "solid rocket booster" (som de to raketter på siden af den daværende løfteraket for rumfærgen) var Bloodhounds hovedfremførsel en ramjet ligesom den tyske V1. Men for at komme af rampen, havde den altså et antal solid booster rockets, der blev smidt af kort tid efter affyringen.
Det er IKKE legetøj, kender dog ikke helt til Bloodhound systemet, men Hercules havde altså en hastighed på March 2 når den forlod rampen, godt nok noget af en knald i bogstaveligste forstand! Og så var det elektriske med gode gamle radiorør, nok lidt mere solide end på min families gamle LL radio (den ved Vanløse station).
Jeg mener at man på billedet før kan se en "launcher" for 4 stk. RGM4 Harpoon antiskibsmissiler (nok i den bredere befolkning kendt som "Hovsa-missiltypen").

Der skal åbenbart fyldes et og andet omkring det absolut demilitariserede område ved Kraftværket og så lugter det jo lidt af missiler.

Med venlig hilsen og god kommende weekend
Steffen Dresler

NB: Nok ikke alment kendt, men der ligger en forholdsvis intakt Lancaster bomber i søen ved flyvepladsen, meeeeen, den ER rippet for interessante dele af RAF museet.

Avatar

Spor der forandrede verden - på godt og ondt, I (+9 fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 5/6 2020, 18:52 (1427 dage siden) @ Niels Munch

[image]UBB Bf Zinnowitz med togviserskilte og armsignaler, 04.06.2002 (JB-P).

.... og med et solidt bundt af wirer til at betjene de pågældende armsignaler og sporskifter!

Svenska-lok
Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak