DanLink i Jernbanen

af Per Sørensen, Hg, 21/12 2015, 23:58 (3067 dage siden)

Godaften Ove Nygaard, og Georg Schmidt og alle andre,

I DJKs Decemberblad er der en artikel om DanLink forbindelsen og der er et foto af en vis Ove Nygaard på side 40.
Måske er det Ove Nygaard, som vi kender her fra Jernbanehistorisk Forum og så vil jeg bede dig hjælpe.
Ellers ved jeg at Georg Schmidt har dirigeret mange slæbere ud og ind af Hg.

Jeg citerer:
"I Helsingør blev vognene fra Sverige samlet og kørt til Københavns Godsbanegård ad Kystbanen via Hellerup og Godsforbindelsesbanen.
På Godsbanegården blev alle vognene igen adskilt, sorteret og derefter fragtet videre sydpå til Europa og andre steder i Danmark".

Jeg mener det er direkte forkert, for jeg husker godstogene blive rangéret op til 3 forskellige destinationer; nemlig Rødby, Nyborg og som nævnt Godsbanen.
Til Rødby kørte der der endda fra vistnok 1973 TEEM godstog, der faktisk var hurtige.

Dette er ikke en bortforklaring af at forholdene i Hg og måske endnu værre i Hälsingborg var forfærdelige (se manden med flaget i andet indlæg).
Venligst

pediHg

Avatar

DanLink i Jernbanen

af Ove Nygaard, 22/12 2015, 16:29 (3066 dage siden) @ Per Sørensen

Godaften Ove Nygaard, og Georg Schmidt og alle andre,

I DJKs Decemberblad er der en artikel om DanLink forbindelsen og der er et foto af en vis Ove Nygaard på side 40.

[/b]> Måske er det Ove Nygaard, som vi kender her fra Jernbanehistorisk Forum og så vil jeg bede dig hjælpe.

Ellers ved jeg at Georg Schmidt har dirigeret mange slæbere ud og ind af Hg.

Jeg citerer:
"I Helsingør blev vognene fra Sverige samlet og kørt til Københavns Godsbanegård ad Kystbanen via Hellerup og Godsforbindelsesbanen.
På Godsbanegården blev alle vognene igen adskilt, sorteret og derefter fragtet videre sydpå til Europa og andre steder i Danmark".

Jeg mener det er direkte forkert, for jeg husker godstogene blive rangéret op til 3 forskellige destinationer; nemlig Rødby, Nyborg og som nævnt Godsbanen.
Til Rødby kørte der der endda fra vistnok 1973 TEEM godstog, der faktisk var hurtige.

Dette er ikke en bortforklaring af at forholdene i Hg og måske endnu værre i Hälsingborg var forfærdelige (se manden med flaget i andet indlæg).
Venligst

pediHg

God eftermiddag, Per, pediHg

Det kan ikke være mig, der er foto af i DJK's decemberblad, men jeg har en navnebror, som har været i DAN-LINK. Han og jeg har tilfældigvis "fundet hinanden" via dette forum, og når vi korresponderer pr. mail, bruger vi navnene Ove Nygaard d Y (min navnebror) og Ove Nygaard d Æ (undertegnede betydeligt ældre udgave:-D ).

Glædelig jul og godt nytår

Ove af Erritsø, alia Ove Nygaard d Æ

DanLink i Jernbanen

af Georg Schmidt, 22/12 2015, 22:06 (3066 dage siden) @ Per Sørensen

Hej Ped
Du spørger til godstogene i Helsingør i forbindelse med artiklen i Jernbanen.
Som jeg husker det fra den sidste tid før DanLink havde vi to slags godstog sydpå fra Helsingør, enten Rødby eller Gb-slæbere, tidligere havde der vist også været enkelte Korsør-godstog. Lokale godsvogne til Helsingør fik vi med morgengodstoget via Hillerød, der som regel ankom som et meget lille godstog ved 6-tiden. Afgående godsvogne fra Helsingør lokal må være sendt med Gb-togene.
Rødby slæberne blev den sidste tid mest fremført af MZ4 eller Me. Det kunne se ud til at Helsingør har foretaget en "grovsortering" af danskervognene (jeg har ikke arbejdet med listevagtsarbejde i Helsingør, kun trafikstyring) og Gb derefter har finsorteret til ud i landet. Den direkte godstogskørsel Hg-Rf ser ud til at have udviklet sig i årenes løb, så i gamle dage har det nok været Gb der har sorteret det hele.

Af driftsområde Helsingør blev der dagligt udfærdiget en såkaldt "Sejlseddel" med oplysninger om færger i tur, farligt gods til overførsel, ekstravogne i de internationale eksprestog samt godsvogne til overførsel.
Vognophobning forekom ofte da de mange svenske RIV vogne jo skulle hurtigt hjem. Snekkersten var ofte fyldt helt op på sidesporet med disse vogne. Forbavsende så hurtigt de små færger kunne få ryddet op, men med afgange hvert tolvte minut kunne det godt blive til noget i dagens løb. Iflg. sejlseddelen pr. 19.04.86 var der til overførsel fra Helsingør 241 læssede og 639 tomme og fra Hälsingborg 732 læssede og 144 tomme altså en pæn ophobning. Færger i tur den dag var Hälsingborg , Kronborg, Kärnan, Holger Danske og Helsingør.

[image]
Maskinplan fra 1974 hvor de lange Rødby løb ses.

Mvh
Georg og glædelig jul.

DanLink i Jernbanen

af Svend, Storkøbenhavn, 22/12 2015, 22:23 (3066 dage siden) @ Georg Schmidt

Lokale godsvogne til Helsingør fik vi med morgengodstoget via Hillerød, der som regel ankom som et meget lille godstog ved 6-tiden

Ja, den er god med dig Georg ;-)
Jeg erindrer en krydsning i Fredensborg en morgenstund mellem omtalte godstog og dagens første personførende tog Helsingør-Hillerød, hvor toget kun lige akkurat kunne være i spor 2 i Fredensborg. I lange perioder befordrede godstoget stålplader fra Frederiksværk til Sverige - og det var ikke kun nogle få vogne ;-)

Hvordan godstogets lokomotivfører fandt ud af, at toget havde afgang fra Fredensborg, må vi gemme til en anden god gang ;-) :-D

DanLink i Jernbanen

af Georg Schmidt, 22/12 2015, 22:32 (3066 dage siden) @ Svend

Hej Svend
Jeg havde den opfattelse, at Datsun altid tog det sidste oppe i Kvistgård.:-D

DanLink i Jernbanen

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 22/12 2015, 23:43 (3066 dage siden) @ Per Sørensen

Hej

TEEM 311. 313 og TEEM 310 og 312 forekommer i tjenestekøreplanen 1962-63, befordret i 2449 Lersøen-Helsingør og 2432 Helsingør-Lersøen. De kom fra Korsør i 2042/2052 (sommer/vinter) til Lersøen og førtes videre vestpå fra Lersøen til Korsør i 2051.

I tjenestekøreplan 1B 1968 befordrer:
2432 (MY 1000) TEEM 310,312,338 og 340.
2459 Kh-Hg fra Rødby Øst som 2152 via Københavns Hovedbanegård befordrer TEEM 315,317,319,321,615 og 619.
2409 Lersøen-Helsingør befordrer TEEM 125,311,313,323 og 329.

Det er de i køreplanen nævnte TEEM på strækningen København H/Lersøen - Helsingør.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere
DSB MO274

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak