Sidste planmæssige S-maskine

af Henrik Tolderlund, 20/1 2016, 21:06 (3020 dage siden)

Er der monstro nogen der ved, hvornår en S-maskine for sidste gang fremførte et ordinært persontog? Og hvornår skete den sidste planmæssige kørsel i det hele taget (godstog eller persontog). Spørgsmålet er dermed også, hvor længe litraet stod reserve for MX eller MY. Helt til S-togenes idriftsættelse på Nordbanen måske?

Venlig forespørgsel
Henrik Tolderlund

Sidste planmæssige S-maskine

af UTJ, 20/1 2016, 23:09 (3020 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Er der monstro nogen der ved, hvornår en S-maskine for sidste gang fremførte et ordinært persontog? Og hvornår skete den sidste planmæssige kørsel i det hele taget (godstog eller persontog). Spørgsmålet er dermed også, hvor længe litraet stod reserve for MX eller MY. Helt til S-togenes idriftsættelse på Nordbanen måske?

Mon Georg Schmidt har noget? Jeg tror vi skal helt til 1968 hvor den planæssige brug af damp ophørte helt på Sjælland. Det var vist noget med at MZ+S-tog til Hillerød kunne frigøre MY som kunne frigøre MX som så kunne erstatte S+E i de få løb/reserver som var tilbage.

Sidste planmæssige S-maskine

af Dampfmeisteren ⌂, 21/1 2016, 10:42 (3019 dage siden) @ UTJ

DJK udgav nogle oversigter over dampløbene i 60erne.
Jeg tror det var Ho87, der har udgivet dem på rundremisen.
Ifølge disse oversigter er sidste dampløb fremført planmæssigt af S-maskine 2 løb København - Hillerød med persontog mandag - fredag i vinterkøreplanen 1966-1967.

[image]

Avatar

Sidste planmæssige S-maskine

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/1 2016, 16:04 (3019 dage siden) @ Dampfmeisteren

[image]

Jeg har en erindring om en tur op til sommerhuset i Rågeleje efter skoletid nok en fredag med toget FØR S-togene kom til Hillerød, som var med damp. Jeg husker at jeg dengang tænkte at det nok var sidste gang jeg ville opleve at køre med (plan)damp, hvilket jo viste sig at være korrekt.
Det foresvæver mig at turen videre fra Hillerød til Vejby var i de sprit nye Y-tog, der i forhold til (ryste?)vognene mellem Hovebanen og Hillerød kørte så lækkert at jeg spekulerede på om der mon var masive gummibandager på, ligesom der var på Märklin togene :-) :-) :-)
Det kunne jeg så konstatere ved ankomsten til Vejby at det var der ikke. :-P
Y-togene kom til GDS i 1965, så den togtur kan meget vel have været 15:19 fra Hovedbanen i 1966 eller 1967 (hvor jeg så har været 11 hhv. 12 år).

Sidste planmæssige S-maskine

af Steffen Dresler, 21/1 2016, 10:45 (3019 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Kære Henrik!

Uddrag fra bogen om DSB litra R, H og S:

"I 1960 kom de første litra MX diesellokomotiver, der størrelsesmæssigt passede til afløsning af de mellemstore damploko, bl.a. S-lokomotivet.
På Kystbanen afløste litra MX allerede i 1961 S-lokomotiverne i deres faste passagertogsløb. Herefter faldt antallet af kørte lokomotivkilometer for S-lokomotiver drastisk, og de tiloversblevne tilbagelagde nu kun et sted mellem 1.120 km til 3.822 km månedligt.
Stationeringen er pr. 13. juni 1961 således: Gb nr. 722, 730, 735, 737 og 728 i tur (Nordbanen) og nr. 721, 723, 724, 725, 732, 733, 734, 738 og 739 i reserve. Mdt Hg har nr. 729 i reserve. Som noget nyt har Mdt Roskilde fået en S i reserve, nr. 740. På CvK henstår nr. 736 for revision.
S-lokomotiver sås dog et par år endnu på Kystbanen ved nedbrud eller som reserve og forstærkningslokomotiv. På grund af litra MX kunne Mdt Gb derfor hensætte et antal S-lokomotiver, men der blev alligevel brug for disse. De nyleverede MX-lokomotiver havde nemlig problemer med gearet til ventilatoren i ”fugleburet”, hvorfor de blev taget ud af drift for reparation. De henstillede S-lokomotiver erstattede så i denne periode litra MX på Kystbanen. Her hændte det ofte, at den kommende fører - især de ældre af slagsen - blev noget videre sur, når han pludselig opdagede, at det var blevet til en damptur. Det gik så ud over fyrbøderen! Også litra MY gjorde sit til at minimere brugen af litra S på Kystbanen, da de større godstog nu blev kørt af dette litra.
Da Litra MX og MY nu kørte de fleste tog på Kystbanen, kunne en udrangering af S-lokomotiver finde sted. Dog var morgentoget fra Rungsted til København, tog 614 helt op til sommeren 1965 en regulær S-tur. Selve stammen var dog en atypisk kystbanestamme, da den for det meste bestod af litra CP og litra CO vogne.
I midten af 1960’erne var antallet af diesellokomotiver på Sjælland ikke stort nok til, at man kunne afskaffe dampen helt, hvorfor der stadig blev fremført en del tog med damp, fortrinsvis af litra E og S. Disse to litra kørte dog næsten alle i reserven og blev anvendt ved nedbrud o. lign. Derfor skete det meget ofte, at S-lokomotiver kom til at køre på deres gamle stambane ”på Kysten”. Årsagen hertil var, at ved nedbrud, reparation m.v. af litra MY foretrak man at udskifte denne med en litra MX, der så blev taget ud af tur på Kystbanen. Og da litra E var for stort (dyrt) til denne kørsel, blev litra S indsat i stedet for.
Først med leveringen af litra MZ I i 1967 kunne diesellokomotiverne for alvor erstatte dampen, og så alligevel ikke helt. På Nordbanen holdt S-lokomotiverne et år endnu, nemlig med passagertog mellem Holte og Hillerød og retur. Men da S-togene blev taget i brug på denne strækning ved sommerkøreplanens start i 1968, var det definitivt slut med anvendelsen af litra S i passagertog på denne bane.
I slutningen af 1960’erne løb så de sidste faste S-ture vest for København. Det var med persontog til Roskilde og passager- og godstog til Køge. Ved sidstnævnte kategori blev det ofte nødvendigt med forspand i de store godstog med bl.a. træ til savværket i Køge. De tilbageblevne S-lokomotiver i reserven blev i mindre omfang anvendt i godstog for herefter at blive henstillet eller udrangeret.
Sidste gang et S-lokomotiv var i ”normal” drift, var under DSB-dagene i 1976, hvor et Vestbanetog blev fremført af litra S nr. 736, altså på den strækning hvor S-lokomotiverne indledte deres karriere!

Se Iøvrigt udrangeringer under "DSB lokomotiver, litra S". Det giver jo en fornemmelse af hvilke loko, der var de sidste.
M.h.t. den eksakte dato for sidste S må andre hjælpe (som foreslået Georg Schmidt??)Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Sidste planmæssige S-maskine

af Henrik Tolderlund, 21/1 2016, 15:54 (3019 dage siden) @ Steffen Dresler

Mange tak for de indkommende svar. Absolut interessant; man kan vel konkludere, at i hvert fald et par lokomotiver var driftsklare omkring 1970?

Jeg må vist i øvrigt lige slå et smut forbi det lokale bibliotek og se efter omtalte bog.

Venlig hilsen
Henrik

Sidste planmæssige S-maskine

af UTJ, 21/1 2016, 18:00 (3019 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Mange tak for de indkommende svar. Absolut interessant; man kan vel konkludere, at i hvert fald et par lokomotiver var driftsklare omkring 1970?

Jeg må vist i øvrigt lige slå et smut forbi det lokale bibliotek og se efter omtalte bog.

Venlig hilsen
Henrik

S 740 kørte udflugter omkring 1970, bl.a. til Frederiksværk i 1967:

Se her: http://www.tog-billeder.dk/dk_dsb-damp_litra_s_740.htm

Sidste planmæssige S-maskine

af henrik nielsen, 21/1 2016, 18:07 (3019 dage siden) @ UTJ

hej i forummet. Hvornår var så sidste gang på kystbanen. Jeg mindes at have set et litra S 1970 /72 på vej nordpå, måske husker jeg forkert. Venligst Henrik.

Sidste planmæssige S-maskine

af UTJ, 21/1 2016, 18:22 (3019 dage siden) @ henrik nielsen

hej i forummet. Hvornår var så sidste gang på kystbanen. Jeg mindes at have set et litra S 1970 /72 på vej nordpå, måske husker jeg forkert. Venligst Henrik.

Der kørte udflugtstog med S 736 i 1975 på Kystbanen. Efter 1976 kunne den ikke mere og kom først i drift langt senere.

Sidste planmæssige S-maskine

af Anders D, 25/1 2016, 04:44 (3016 dage siden) @ UTJ

Jeg mener at have læst et sted at sidste S-maskine i planløb var engang i 1964. Efter denne tid var de i reserven.

Sidste planmæssige S-maskine

af Dampfmeisteren ⌂, 25/1 2016, 07:38 (3016 dage siden) @ Anders D

Jeg mener at have læst et sted at sidste S-maskine i planløb var engang i 1964. Efter denne tid var de i reserven.

Hvis du læser længere oppe i tråden, vil du se at svaret er vinterkøreplanen 1966/1967.

Sidste planmæssige S-maskine

af gamle ole, 25/1 2016, 11:15 (3015 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Min sidste observation af en S-maskine i plandrift var på Nordbanen. Gætter på midttresserne ca.

hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak