Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af Niels Buch, 12/2 2016, 10:58 (2998 dage siden)

Hej

Er der nogen her i forummet der kan fortælle om der herhjemme har eksisteret overkørsler med "gammeldags" manuelt håndbetjente bomme suppleret med de kendte trekantede røde blinklys som også bruges i dag ved alle danske overkørsler. Og hvis ja, kan det dokumenteres med fotos? På de fotos jeg har kunnet spore ved at søge på Google, har der ikke været blinklys.

Venlig hilsen
Niels

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af gamle ole, 12/2 2016, 15:05 (2997 dage siden) @ Niels Buch

Desværre ingen fotos. De sidste jeg så i drift var de ca 3 af slagsen på Kystbanen, Og jeg har set fotos. muligvis i Thomassens Kystbanebog eller på EVPs hjemmeside?

Hilse Ole

Avatar

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/2 2016, 22:00 (2997 dage siden) @ Niels Buch
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 12/2 2016, 22:16

Er der nogen her i forummet der kan fortælle om der herhjemme har eksisteret overkørsler med "gammeldags" manuelt håndbetjente bomme suppleret med de kendte trekantede røde blinklys som også bruges i dag ved alle danske overkørsler. Og hvis ja, kan det dokumenteres med fotos? På de fotos jeg har kunnet spore ved at søge på Google, har der ikke været blinklys.


Jeg tror ikke, det har fandtes. Argumentet er, at indførelse af blinklys skete for at fjerne/spare ledvogtningspersonalet.

Men med alle de krumspring og kreative løsninger, vi har se i årenes løb, skal det ikke undre mig, om en sådan ordning har fandtes et eller andet sted (i en kortere periode). Men jeg kan ikke se rationalet i det.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af Allan Testrup, 13/2 2016, 20:25 (2996 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej. Jeg er enig med Thomas. Min viden (som trafikassistent) begrænser sig til øst for Storebælt. Jeg har ikke oplevet overkørsler, der var betjente, der samtidig havde lyssignaler. Betjente bomme ( både fjernbetjente og betjent på stedet) havde klokkesignaler men ikke lyssignaler..Det var netop forskellen. Lyssignaler mod vejtrafikken afløste betjente bomanlæg.
Jeg husker fra Haslev i 1964, hvor stedbetjente bomme skulle erstattes af et automatisk bomanlæg. Der var store problemer pga et T-kryds lige ved overkørslen og togenes ophold på stationen.
Hidtil var det gået fint med stedbetjente bomme, men det nye tider med automatik fungerede ikke rigtigt.
Resultatet blev: ingen gennemkørsel i Haslev fra nord, alle tog skulle standse og togføreren eller den "betjente station" skulle tænde anlægget inden afgang.

Avatar

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af T. Rithmester @, Struer, 13/2 2016, 21:30 (2996 dage siden) @ Allan Testrup

Hej. Jeg er enig med Thomas. Min viden (som trafikassistent) begrænser sig til øst for Storebælt. Jeg har ikke oplevet overkørsler, der var betjente, der samtidig havde lyssignaler. Betjente bomme ( både fjernbetjente og betjent på stedet) havde klokkesignaler men ikke lyssignaler..Det var netop forskellen. Lyssignaler mod vejtrafikken afløste betjente bomanlæg.


Helt uden lys var de vist ikke, der var vel en trelyslygte (??) som lyste rødt på hver bom.
Om det så kan kaldes et lyssignal, ja det skal jeg ikke gøre mig klog på ;-)

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af gamle ole, 14/2 2016, 12:45 (2995 dage siden) @ T. Rithmester

Fuldkommen rigtigt. Og her var der tale om fast lys/ej blinklys som jeg husker det.

Var det bl.a. ikke overskæringen i Trekronergade???

Hilsen Ole

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af gamle ole, 14/2 2016, 14:31 (2995 dage siden) @ gamle ole

Var der mon også overskæringen i Århusgade/godsforbindelsesbanen inden automatiseringen også?
Ellers var fænomenet almindeligt forekommende "ude på landet"
De to nævnte eksempler fra Kh er de eneste mulige kandidater jeg ligge kan komme i tanke om, og så som tidligere nævnt Kystbanen.

Ole

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af Allan Testrup, 14/2 2016, 17:46 (2995 dage siden) @ T. Rithmester

Enig. Der var manuelt betjente bomme, hvor der var en form for lys på bommen.

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af Holger Sørensen, Hedehusene, 14/2 2016, 21:17 (2995 dage siden) @ Allan Testrup

Det var således, at manuelle bomanlæg havde et trekantet lysskilt med tre røde faste lys siddende midt på bommen.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 15/2 2016, 08:45 (2995 dage siden) @ Holger Sørensen

Det var således, at manuelle bomanlæg havde et trekantet lysskilt med tre røde faste lys siddende midt på bommen.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Hej

Et par billeder fra Helleholm (Kystbanen) inden viaduktanlæg ca 1971. De trekantede lys på bommene ses på begge billederne hvis man kigger godt efter.

[image]

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af gamle ole, 16/2 2016, 15:10 (2993 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Ja så husker jeg rigtigt mht Kystbanen.
Folehavevej
Kong Georgsvej
og een eller 2 nodrdligere også mener jeg.

Hilsen Ole

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af re20000, 16/2 2016, 23:57 (2993 dage siden) @ gamle ole

Ja så husker jeg rigtigt mht Kystbanen.
Folehavevej
Kong Georgsvej
og een eller 2 nodrdligere også mener jeg.

Hilsen Ole

Mellem Vedbæk og Kong Georgsvej: Henriksholms Alle
Mellem Skodsborg og Vedbæk: Frydenlundsvej (Frydenlund mellempost)
ved Springforbi T
Den ved Trepilelågen ved jeg ikke om har været manuelt betjent.
Jeg har altid undret mig over behovet for bevogtning ved Kong Georgsvej, der var jo næsten ingen trafik, det må have været dyrt i forhold til trafikken.

Nold

Avatar

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/2 2016, 00:12 (2993 dage siden) @ re20000

Jeg har altid undret mig over behovet for bevogtning ved Kong Georgsvej, der var jo næsten ingen trafik, det må have været dyrt i forhold til trafikken


Kære Nold

Det har sikkert noget at gøre med, at DSB ikke brød sig om ubevogtede offentlige overkørsler på dobbeltsporede strækninger. Det forholdt sig noget anderledes, hvis der var tale om private overkørsler (selv om de også var uglesete på dobbeltsporede strækninger), enkeltsporede strækninger - eller strækninger med ikke for høj hastighed (typisk også enkeltsporede).

Bedste hilsner

Thomas

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af gamle ole, 17/2 2016, 16:38 (2992 dage siden) @ re20000

Rigtigt. Der var de andre. Ja Kong Georgsvej var just ikke en hovedfærdselsåre. Mener at Folehavevej muligvis var den sidste der forsvandt?


Ole

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af re20000, 17/2 2016, 22:33 (2992 dage siden) @ gamle ole

Rigtigt. Der var de andre. Ja Kong Georgsvej var just ikke en hovedfærdselsåre. Mener at Folehavevej muligvis var den sidste der forsvandt?


Ole

Nej det var Frydenlund der var sidste med manuelle bomme. Og Kong Georgsvej med Aut.

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af gamle ole, 13/2 2016, 15:04 (2996 dage siden) @ Niels Buch

Kunne Signalposten evt også være en kildemulighed?

Hilsen Ole

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af Jens N, Fredericia, 14/2 2016, 23:14 (2995 dage siden) @ Niels Buch

Er der nogen her i forummet der kan fortælle om der herhjemme har eksisteret overkørsler med "gammeldags" manuelt håndbetjente bomme suppleret med de kendte trekantede røde blinklys som også bruges i dag ved alle danske overkørsler. Og hvis ja, kan det dokumenteres med fotos? På de fotos jeg har kunnet spore ved at søge på Google, har der ikke været blinklys.


Måske husker jeg forkert, men jeg mener at Assensbanens manuelt betjente bomanlæg (måske kun nogle af dem) havde røde blinklys mod vejtrafikken i tiden som godsbane.

Med venlig hilsen Jens

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af henning h087 ⌂, Græsted, 15/2 2016, 00:15 (2995 dage siden) @ Jens N
redigeret af henning h087, 15/2 2016, 00:58

:-)

ved så ikke om Ulstrup havde manuelle betjente bomme i 1970

men Holger B D Sørensen foto derfra viser bomme og blinklys for vejtrafikken

[image]

[image]

[image]

[image]

Ulstrup 1944-50 udsnit
[image]

Trekronergade i 1963 havde bomme med trekantlys på bommene ( skimtes lige foran lastbilen )
[image]

og ses her i "høj rejsning"
[image]

mvh
henning h087

se også her : Togplan 11 Overkørsler 2 Distrikt diverse årgange

http://www.rundremisen.dk/forumdisplay.php?fid=8

DSB : togplan 11 - 1959 - 2 D - overkørsler gf 15 marts
http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=843

DSB : togplan 11 - 1961 - 2 D - overkørsler gf 28 maj
http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=844

DSB : togplan 11 - 1965 - 2 D - overkørsler gf 1 april
http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=845

DSB : togplan 11 - 1970 - 1 + 2 D - Sikrede overkørsler gf 31 maj
http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=846

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af Jens H. Bondesen, 15/2 2016, 07:08 (2995 dage siden) @ henning h087

Godmorgen Henning :-)

ved så ikke om Ulstrup havde manuelle betjente bomme i 1970

men Holger B D Sørensen foto derfra viser bomme og blinklys for vejtrafikken

[image]

Den lyse gavl og fejlmeldelampe på skabet med det automatiske overkørselsanlæg ses lige for enden af den træbelagte læsseperron. Mellem spor 1 og 2 ses overkørslens uordenssignaler.
Så nej, der var ikke manuelle bomme, da Holger tog billedet.

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme

af Poul Andersen, 15/2 2016, 07:42 (2995 dage siden) @ Jens N

Er der nogen her i forummet der kan fortælle om der herhjemme har eksisteret overkørsler med "gammeldags" manuelt håndbetjente bomme suppleret med de kendte trekantede røde blinklys som også bruges i dag ved alle danske overkørsler. Og hvis ja, kan det dokumenteres med fotos? På de fotos jeg har kunnet spore ved at søge på Google, har der ikke været blinklys.

Måske husker jeg forkert, men jeg mener at Assensbanens manuelt betjente bomanlæg (måske kun nogle af dem) havde røde blinklys mod vejtrafikken i tiden som godsbane.

Med venlig hilsen Jens

Ikke blinklys, med på bommene blev det trekantede lys udskiftet til tre røde lys, som dem vi kender fra bomme på aut. overkørselsanlæg.
Så vidt jeg husker, tændte de automatisk når man påbegyndte nedrulningen.
Som bekendt kørte der i roesæsonen en del tog både aften og nat på Assensbanen.

PS: I Gørding og Holsted var der inden nutidens sikringsanlæg og linieblok, manuelt betjente bomanlæg der var almindelige overkørselsanlæg, blot betjent af stationsbestyren fra betjeningskassen på perronen.

Mvh.
Poul.

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme - opfølgning

af Niels Buch, 15/2 2016, 13:00 (2994 dage siden) @ Niels Buch

Hej igen

Først mange tak for mange gode indlæg og oplysninger her i forummet og via E-mail. Jeg tror man kan konkludere at der ikke har eksisteret overkørsler med manuelt betjente bomme og blinksignaler som vi kender dem i dag. Jeg mente at have set et billede i en af de første "På sporet af 198x" fra Ellidshøj, hvor der var begge dele, men der har formentlig været tale om at signalerne var sat op til det nye overkørselsanlæg men endnu ikke taget i brug.
Der er nok nogen her der har været forbi "Molli" og dermed også stationen i Heiligendamm, hvor der er et anlæg hvor "den fungerende" på stationen først tænder blink og klokker og derefter går ud på perronen og ruller bommene ned. Det var sådan et anlæg jeg havde håbet på også havde eksisteret i DK.

Og hvorfor spørger jeg så om dette? Jo, jeg syntes det kunne være interessant hvis en af vores veteranbaner kunne have et gammelt virksomt bomanlæg, for også at vise den del af jernbanens historie. Den nuværende færdselslov går i princippet ikke ud fra at der er blinklys i overkørsler idet man af færdselslovens §5 stk. 2 nr. 2 kan udlede at man skal standse alene hvis man ser at bommen er på vej ned. Desværre har jeg svært ved at se dette udført i praksis (fordi trafikanterne ikke længere er vant til den slags overkørsler) og vil personligt helt klart foretrække at der også var blinklys som en indledende advarsel om at nu går bommene ned.

Nu kunne man jo så spørge her i forummet om det at man lavede en overkørsel med "gamle bomme" og blinklys ville blive opfattet som noget man hellere ville have været fri for, da det ikke er historisk korrekt eller om man kunne acceptere det mod at man så faktisk også kunne vise denne historiske del af jernbanen på et levende museum, som veteranbanerne jo er?

Nogen vil sikkert spørge, hvorfor vi ikke kan have bomanlæg uden blinklys, for det har man jo lige syd for grænsen (f.eks. Niebüll), men her er det nok et spørgsmål om hvad folk har vænnet sig til i DK, og en sådan musealsk overkørsel vil være en "ener" i landet.

Hilsen
Niels

Avatar

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme - opfølgning

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/2 2016, 14:59 (2994 dage siden) @ Niels Buch

Først mange tak for mange gode indlæg og oplysninger her i forummet og via E-mail. Jeg tror man kan konkludere at der ikke har eksisteret overkørsler med manuelt betjente bomme og blinksignaler som vi kender dem i dag.

Øøh, det kan man da netop ikke konkludere. Poul Andersen besvarer jo tidligere i tråden dit spørgsmål med, at: "I Gørding og Holsted var der inden nutidens sikringsanlæg og linieblok, manuelt betjente bomanlæg der var almindelige overkørselsanlæg, blot betjent af stationsbestyren fra betjeningskassen på perronen."

Så jo, der har åbenbart eksisteret overkørsler med manuelt betjente bomme og almindelige trekantblinksignaler, som vi kender dem i dag.

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme - opfølgning

af Svend, Storkøbenhavn, 15/2 2016, 15:11 (2994 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Først mange tak for mange gode indlæg og oplysninger her i forummet og via E-mail. Jeg tror man kan konkludere at der ikke har eksisteret overkørsler med manuelt betjente bomme og blinksignaler som vi kender dem i dag.

Øøh, det kan man da netop ikke konkludere. Poul Andersen besvarer jo tidligere i tråden dit spørgsmål med, at: "I Gørding og Holsted var der inden nutidens sikringsanlæg og linieblok, manuelt betjente bomanlæg der var almindelige overkørselsanlæg, blot betjent af stationsbestyren fra betjeningskassen på perronen."

Så jo, der har åbenbart eksisteret overkørsler med manuelt betjente bomme og almindelige trekantblinksignaler, som vi kender dem i dag.


Mon ikke der oprindelig har været tænkt på manuelt bomanlæg betjent ved hjælp af et bomtræk?
På stationer med overkørsler med elektrisk drevne bomme, hvor der var lokal stationsbestyrer, var det helt normalt at overkørslen blev aktiveret ved manuelt betjente anlæg placeret enten på perron eller i stationsbygningen.

Avatar

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme - opfølgning

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/2 2016, 15:23 (2994 dage siden) @ Svend

Jo da, Niels Buch skriver klart og tydeligt: "gammeldags" manuelt håndbetjente bomme suppleret med de kendte trekantede røde blinklys som også bruges i dag ved alle danske overkørsler", og det er vel netop det spørgsmål, som Poul Andersen besvarer? Citat: "I Gørding og Holsted var der inden nutidens sikringsanlæg og linieblok, manuelt betjente bomanlæg der var almindelige overkørselsanlæg, blot betjent af stationsbestyren fra betjeningskassen på perronen." Det er da klart og tydeligt.

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme - opfølgning

af Niels Buch, 15/2 2016, 16:05 (2994 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg må vist hellere være lidt mere præcis: Det er kombinationen af blinklys som vi kender i dag og så bomme der lukkes ned med trådtræk, som f.eks. vist på de billeder som Lars Møller Jensen havde i sit indlæg tidligere i denne tråd.

For den udefrakommende, vil man ikke kunne se forskel på et automatisk sikret bomanlæg og et motordrevent manuelt tændt anlæg og derfor vil det rent museumsmæssigt ikke være så interessant. Det er kun os der ved der er forskel på dem rent betjeningsmæssigt :-).

Hilsen
Niels

Avatar

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme - opfølgning

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/2 2016, 16:45 (2994 dage siden) @ Niels Buch
redigeret af Morten Flindt Larsen, 15/2 2016, 17:11

Hej Niels

Okay. Nej, det har så ikke været praktiseret i Danmark.

De "blå trekantblink" for vejtrafikken er ved lov (Vejkrydsloven af 1930) "født" til at være automatiske anlæg, der tændes og slukkes ved hjælp af en sporkontakt eller et betjeningspanel i afhængighed af jernbanens signalanlæg. Det samme gælder for de automatiske bomanlæg fra 1952 og frem, hvori de blå trekantblink indgår som en fuldt integreret del.

En sammenblanding af de automatiske elektriske anlæg og manuelle vindebomme med trådtræk er af sikkerhedsmæssige grunde ikke praktiseret i Danmark. Forestil dig blot, hvis blinklysene blinker, men ledvogteren glemmer at sænke vindebommene; det ville være en forringelse af sikkerheden stik imod lovgivernes hensigt med de automatiske anlæg.

Eventuelle fotos visende vindebomme med trådtræk (eller for den sags skyld gammeldags led) side om side med blå trekantblinksignaler er alle taget ved overgangen fra det ene system til det andet.

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme - opfølgning

af Niels Buch, 16/2 2016, 08:33 (2994 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Der har du helt klart en pointe. Jeg kunne også forestille mig den situation hvor bommene bliver sænket, og efter togpassagen hævet igen, men så glemmer man at slukke for blinklysene.

Når jeg tænker på overkørslen i Heiligendamm (Bad Doberan - Ostseebad Kühlungborn) må der være en eller anden forbindelse mellem de manuelle bommes betjening og betjeningen af blinklysene. Jeg har på en film fra Youtube kunnet høre at klokken der hører til blinklysene stopper lige inden bommene er nede, og det kan kun skyldes at de to dele er koblet sammen (ellers skulle Herr Fahrdienstleiter været spurtet ind i bygningen mens han stadigt rullede bommene ned :-D ), så skal vi gætte på at der også er en forbindelse der sikrer at lysene slukker når bommene igen er i lodret position.

Jeg tror min ide om en overkørsel med manuelt betjente bomme på en veteranbane har lidt trange kår.

Hilsen
Niels

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme - opfølgning

af Jens H. Bondesen, 16/2 2016, 13:40 (2993 dage siden) @ Niels Buch

Jeg tror min ide om en overkørsel med manuelt betjente bomme på en veteranbane har lidt trange kår.

Hilsen
Niels

Hej Niels,

Den udlægning er jeg ked, og så trange behøver de da ikke at være ;-)
Selvfølgelig slipper man ikke for at sætte nogle følere på det museale bomanlæg, men det vil forhåbentlig være til at leve med.
En grundig analyse af de konkrete forhold er selvfølgelig nødvendig. Ved en sådan analyse skal der ikke tages højde for alverdens specialiteter, der ikke er aktuelle på det aktuelle sted. Og netop det burde kunne muliggøre et sådant projekt.

Avatar

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme - opfølgning

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/2 2016, 21:26 (2993 dage siden) @ Niels Buch

Jeg tror min ide om en overkørsel med manuelt betjente bomme på en veteranbane har lidt trange kår.

Det tror jeg også. Myndighederne vil aldrig tillade et sådant arrangement. :-)

Avatar

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme - opfølgning

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2016, 07:38 (2993 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kan tilføje, at der for ikke så mange år siden på Gedserbanen, mens der endnu kørt persontog, fandtes vindebomme ved private overkørsler, hvor der ikke var automatiske trekantblink. Der var bommene så til gengæld konstant sænkede, undtagen når vejtrafik skulle passere sporet.

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme - opfølgning

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 17/2 2016, 11:37 (2993 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kan tilføje, at der for ikke så mange år siden på Gedserbanen, mens der endnu kørt persontog, fandtes vindebomme ved private overkørsler, hvor der ikke var automatiske trekantblink. Der var bommene så til gengæld konstant sænkede, undtagen når vejtrafik skulle passere sporet.

Hej

Det kan vel sidestilles med et led ved en private overkørsel. De skulle være lukkede når de ikke blev benyttet.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Avatar

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme - opfølgning

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2016, 17:22 (2992 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Ja, lige præcis. :-)

Overkørsel med manuelle bomme OG advarselssignalanlæg

af Ole Lund Jensen, 23/2 2016, 20:04 (2986 dage siden) @ Niels Buch

På side 213 i Ole Linå Jørgensens jubilæumsbog om Odderbanen, "Gennem Hads og Ning herreder i 100 år", findes et H. Albrekt-foto fra 1957 af overkørslen på Mårslet station forsynet med en stander med krydsmærker, klokke, trekantet tavle mod vejfærdslen samt et dobbeltrettet kontrolsignal OG samtidigt en manuelt betjent bom med en trelyslygte (sådan hed den i "Banernes bygning og udstyrelse"). Det vil sige bommen ligner egentligt ikke en bom, der hæves og sænkes, men snarere et led til at dreje væk fra sporet, men altså med trelyslygte. Måske er den trekantede tavle mod vejfærdslen tildækket, og i så fald er vi jo blot i overgangsfasen. Det er svært at se på billedet, om tavlen mod vejfærdslen er tildækket, men jeg må tilstå, at man på billedet faktisk ikke kan se den røde lanterne inde midt på den trekantede tavle. Kontrolsignalet ser imidlertid ikke ud til at være forsynet med hverken tildækning eller hvidt kryds.

Lur mig om ikke nogle af de gamle kendere af Odderbanen, der læser med her, kan kaste lys over, om vi her er tæt på den eftersøgte hybridløsning - eller om billedet bare er taget i overgangsfasen fra gammelt til nyt.

M.v.h.

Ole Lund Jensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak