Driftmateriel Nordbanen

af gamle ole, 26/3 2016, 16:06 (2974 dage siden)

I store træk er det overordnet klart hvilket materiel der var i drift op til åbningen af S.banen til Hillerød, men hvornår blev det standard på Nordbanen at det hed:

S, MO, MY og MX som lokos
AC, AL
CL, CLE CLS
-som personvognsmat..
Idet der jo tildligere både har været D, CO, CP og andet mat.
-
Altså hvornår ophørte dette, og materielet blev "standardiseret til ovennævnte?

Hilsen Ole

-

Driftmateriel Nordbanen

af Svend, Storkøbenhavn, 26/3 2016, 17:51 (2974 dage siden) @ gamle ole

I store træk er det overordnet klart hvilket materiel der var i drift op til åbningen af S.banen til Hillerød, men hvornår blev det standard på Nordbanen at det hed:

S, MO, MY og MX som lokos
AC, AL
CL, CLE CLS
-som personvognsmat..
Idet der jo tildligere både har været D, CO, CP og andet mat.
-
Altså hvornår ophørte dette, og materielet blev "standardiseret til ovennævnte?

.
Inden du spørger har du naturligvis konsulteret bogen om Nordbanen? Eller skal vi andre gøre det for dig ;-) :-D
Eller er formålet bare at sætte gang i "snakkeriet" ;-)

Driftmateriel Nordbanen

af gamle ole, 27/3 2016, 11:45 (2973 dage siden) @ Svend

Spørgsmålet er nok ikke klart nok formuleret.
Ja vi kender stort set materieltet men kilderne siger ikke noget præcist om tidsfaktoren, altså hvornår og hvorlænge brugen af "standardmaterielet" fandt sted.
Jeg har ikke fundeteksakt viden om det i mine kilder.

Hilsen Ole

Driftmateriel Nordbanen

af gamle ole, 1/4 2016, 14:06 (2968 dage siden) @ gamle ole

Ledt videre i kilderne efter tidsangivelser uden rigtig held, men vi ved jo at CL kom på banen i 43 og fremefter, at de gradvist afløste Cr-vogene (bortset fra Lille Nord), at de startede netop på Nordbanen der iflg JBP et als skrifter blev til 8 stammer a 7 CL og 1 CLE (og fra 59 1.kl AC og AL-men vist aldrig AV?), og så statede fortrængningen af CR, CO og CP og da Nordbanen nu var fyldt op med CL, blev Kystbanen næste i rækken (og jo senere resten af Sjællanfd og endnu senere Fyn/Jylland)
Men de eksakte tidspunkterne mangler stadig for disse forflyttelser, og dermed grundspørgsmålet: hvornår var der rent CL-materiel?

Hilsen Ole

Driftmateriel Nordbanen

af Holger Sørensen, Hedehusene, 1/4 2016, 17:21 (2968 dage siden) @ gamle ole

Og hvad skal Du så bruge alt dette her til igen, igen, udover at være en spørge Ole ?? Er Du ved at udarbejde en oversigt m.v. i forbindelse med Dit tidligere annoncerede projekt om bl.a. DSB rutebiler i Nordsjælland.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Driftmateriel Nordbanen

af gamle ole, 2/4 2016, 18:00 (2967 dage siden) @ Holger Sørensen

Som sagt forsøger jeg efter bedste evne at få lukket de sorte huller når kilderne ikke rækker.

Ole

Driftmateriel Nordbanen

af Svend, Storkøbenhavn, 1/4 2016, 18:30 (2968 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Svend, 1/4 2016, 19:19

Ledt videre i kilderne efter tidsangivelser uden rigtig held, men vi ved jo at CL kom på banen i 43 og fremefter, at de gradvist afløste Cr-vogene (bortset fra Lille Nord), at de startede netop på Nordbanen der iflg JBP et als skrifter blev til 8 stammer a 7 CL og 1 CLE (og fra 59 1.kl AC og AL-men vist aldrig AV?), og så statede fortrængningen af CR, CO og CP og da Nordbanen nu var fyldt op med CL, blev Kystbanen næste i rækken (og jo senere resten af Sjællanfd og endnu senere Fyn/Jylland)
Men de eksakte tidspunkterne mangler stadig for disse forflyttelser, og dermed grundspørgsmålet: hvornår var der rent CL-materiel?

.
Ole,
Hvis du vil have nogle ordentlige svar, må du også stille nogle ordentlige spørgsmål. F eks hvilken tidsperiode du arbejder med (eller grubler over). Stil en tabel op, så får du måske nogle svar, du kan bruge.
Jo, der har kørt AV (og/eller AU eller AX) på Nordbanen. Jeg har i hvert fald selv engang ladet mig transportere i en personvogn med kupeer med 2. klasse - nok en gennemgående vogn til Hundested. Se for øvrigt bogen om Nordbanen side 144.

Driftmateriel Nordbanen

af gamle ole, 2/4 2016, 17:58 (2967 dage siden) @ Svend

Enig Svend. Prøver blot at udfylde de sidste sorte huller, og grundspørgsmålet er jo som anført hvornår stammerne blev så standardiserede så det kun var C;, CLE (og AC, AL) der indgik i disse.

Hilsen Ole

Driftmateriel Nordbanen

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 2/4 2016, 11:52 (2967 dage siden) @ gamle ole

og dermed grundspørgsmålet: hvornår var der rent CL-materiel?


Hilsen Ole

Hej gamle Ole

Dengang det hed Statsbanerne var CL-vognene pæne og rene.;-) ;-)

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Driftmateriel Nordbanen - CL-vogne

af Svend, Storkøbenhavn, 11/4 2016, 00:57 (2959 dage siden) @ gamle ole

I store træk er det overordnet klart hvilket materiel der var i drift op til åbningen af S.banen til Hillerød, men hvornår blev det standard på Nordbanen at det hed:

S, MO, MY og MX som lokos
AC, AL
CL, CLE CLS
-som personvognsmat..
Idet der jo tildligere både har været D, CO, CP og andet mat.
-
Altså hvornår ophørte dette, og materielet blev "standardiseret til ovennævnte?


En film om emnet:
http://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/film/e87ffcac4bbc752c291b985843a8f614

Driftmateriel Nordbanen - CL-vogne

af gamle ole, 11/4 2016, 11:33 (2958 dage siden) @ Svend

Tak. Fi lille film. Kendte den ikke. (Og dobbelt arbejde til personalet med at smække dobbelt så mange døre:-) )

Hilsen Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak