Den gamle godsforbindelsesbane over Frederiksberg

af esni, Frederikssund, 29/3 2016, 18:47 (2971 dage siden)

Jeg var for leden sammen med en person som fortalte, at hendes far (født 1925) har fortalt at han og kammeraterne legede på det gamle sporterræn ved den gamle Nørrebro Station - der hvor Nørrebroparken er idag.

Hvornår blev sporene taget op der?

Den gamle godsforbindelsesbane over Frederiksberg

af Niels Munch, 29/3 2016, 19:52 (2971 dage siden) @ esni

Jeg var for leden sammen med en person som fortalte, at hendes far (født 1925) har fortalt at han og kammeraterne legede på det gamle sporterræn ved den gamle Nørrebro Station - der hvor Nørrebroparken er idag.

Hvornår blev sporene taget op der?


Den gamle Nørrebro Station, der var beliggende i nuværende Nørrebroparken, blev nedlagt ved den nuværende stations åbning 15. maj 1930 i forbindelse med anlægget af den nye godsbanering (i dag Ringbanen).

PS: Se evt. desuden EVPs http://evp.dk/index.php?page=norrebro-station-gennem-tiderne .


M.v.h.
Niels

Den gamle godsforbindelsesbane over Frederiksberg

af A. Nissen, 29/3 2016, 21:31 (2971 dage siden) @ Niels Munch

Jeg åbnede linket og så bl.a. mange andre dejlige billeder. Et foto må være taget fra Tagensvej-broen. Man ser et tog, der er afgået fra Lersøen og er på vej mod Nørrebro.
Men var det ikke noget af en hidsig stigning? Der var jo ikke de store muligheder for "at løbe fart i kareten" inden stigningen. Skydelokomotiver var der vel ikke tradition for?

Den gamle godsforbindelsesbane over Frederiksberg

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 30/3 2016, 00:16 (2971 dage siden) @ A. Nissen

(...)
Men var det ikke noget af en hidsig stigning? Der var jo ikke de store muligheder for "at løbe fart i kareten" inden stigningen. Skydelokomotiver var der vel ikke tradition for?

--------------------------

Som "medlem" i DMJK -"på tålt ophold" de første par år, og som betalende medlem fra ca. 1954, kan jeg godt huske lyden i klublokalet på Nørrebro station, når et af de største godstog om aftenen, 2091 til Korsør, slæbte sig op ad stigningen fra Lersøen og forbi perronen på Nørrebro.

Hver byggeaften talte vi aksler (jeg husker dog ikke antallet), men husker ganske godt, at nogle aftener kørtes der vist ikke hurtigere, end man kunne gå ved siden af (vi sad jo og byggede modeljernbane næsten lige nedenunder sporet - vi sad under perronen for tog mod Vanløse, med sporet lige på den anden side af betonvæggen.

Det var damplokomotiver, og trækkraften var vel afhængig af både maskinen, men også føreren. Når så først maskinen var kommet op og forbi, kunne man høre, at det begyndte at gå hurtigere og hurtigere, efterhånden som "halen" blev mindre og mindre.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2016

[image]
.

Den gamle godsforbindelsesbane over Frederiksberg

af Georg Schmidt, 30/3 2016, 01:20 (2971 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Her køreplanen for 2091 af 23.05 1954. Med 750 tons på E'eren op ad bakken til Nørrebro(A-stigning) har det nok været rart med en en F'er der lige skubbede lidt.:-D
[image]

[image]
900 tons fra Ringsted ganske pænt. Det hele gik i mere roligt tempo dengang.

Mvh
Georg

Den gamle godsforbindelsesbane over Frederiksberg

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 30/3 2016, 10:46 (2970 dage siden) @ Erik V. Pedersen

(...)
Men var det ikke noget af en hidsig stigning? Der var jo ikke de store muligheder for "at løbe fart i kareten" inden stigningen. Skydelokomotiver var der vel ikke tradition for?


--------------------------

Som "medlem" i DMJK -"på tålt ophold" de første par år, og som betalende medlem fra ca. 1954, kan jeg godt huske lyden i klublokalet på Nørrebro station, når et af de største godstog om aftenen, 2091 til Korsør, slæbte sig op ad stigningen fra Lersøen og forbi perronen på Nørrebro.

Hver byggeaften talte vi aksler (jeg husker dog ikke antallet), men husker ganske godt, at nogle aftener kørtes der vist ikke hurtigere, end man kunne gå ved siden af (vi sad jo og byggede modeljernbane næsten lige nedenunder sporet - vi sad under perronen for tog mod Vanløse, med sporet lige på den anden side af betonvæggen.

Det var damplokomotiver, og trækkraften var vel afhængig af både maskinen, men også føreren. Når så først maskinen var kommet op og forbi, kunne man høre, at det begyndte at gå hurtigere og hurtigere, efterhånden som "halen" blev mindre og mindre.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2016

[image]
.

--------------------------------------------------------
Stor gengivelse af meget lille tegning:

[image]

"Her sad vi"

Mon ikke man kan danne sig et indtryk, selvom tegningen er "lille"/utydelig. Vi havde "rimelig god" kontakt til 2091, når den kom asende forbi kl. ca. 21.29, ofte lige samtidig med pølsespisningen (pølser fra pølsevognen ovre i gadesammenløbet Mimersgade/Nørrbrogade ved den udsat beliggende bank (godsvogne, der kørte for langt) :-) .

Ved det højtstående "Her" var et smalt rum, der ledte hen til en udvidelse af lokalet (det lavere "Her"). Den antydede skillevæg mellem de to rum, var her erstattet af et par kraftige betonsøjler, og mellem disse var etableret (er stadig ???) et kraftigt arbejds- og pølsebord. Der er "godtnok" spist mange pølser ved dette bord i årenes løb.

Mon ikke en "Søren fra KM" er i stand til at finde et godt gammelt foto af dette arbejdsbord i et arkiv ??? (har set et sådant -- dengang).

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2016

[image]
.

Den gamle godsforbindelsesbane over Frederiksberg

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 30/3 2016, 15:15 (2970 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Erik V. Pedersen, 30/3 2016, 15:43

(...)
Men var det ikke noget af en hidsig stigning? Der var jo ikke de store muligheder for "at løbe fart i kareten" inden stigningen. Skydelokomotiver var der vel ikke tradition for?


--------------------------

Som "medlem" i DMJK -"på tålt ophold" de første par år, og som betalende medlem fra ca. 1954, kan jeg godt huske lyden i klublokalet på Nørrebro station, når et af de største godstog om aftenen, 2091 til Korsør, slæbte sig op ad stigningen fra Lersøen og forbi perronen på Nørrebro.

Hver byggeaften talte vi aksler (jeg husker dog ikke antallet), men husker ganske godt, at nogle aftener kørtes der vist ikke hurtigere, end man kunne gå ved siden af (vi sad jo og byggede modeljernbane næsten lige nedenunder sporet - vi sad under perronen for tog mod Vanløse, med sporet lige på den anden side af betonvæggen.

Det var damplokomotiver, og trækkraften var vel afhængig af både maskinen, men også føreren. Når så først maskinen var kommet op og forbi, kunne man høre, at det begyndte at gå hurtigere og hurtigere, efterhånden som "halen" blev mindre og mindre.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2016

[image]
.


--------------------------------------------------------
Stor gengivelse af meget lille tegning:

[image]

"Her sad vi"

Mon ikke man kan danne sig et indtryk, selvom tegningen er "lille"/utydelig. Vi havde "rimelig god" kontakt til 2091, når den kom asende forbi kl. ca. 21.29, ofte lige samtidig med pølsespisningen (pølser fra pølsevognen ovre i gadesammenløbet Mimersgade/Nørrbrogade ved den udsat beliggende bank (godsvogne, der kørte for langt) :-) .

Ved det højtstående "Her" var et smalt rum, der ledte hen til en udvidelse af lokalet (det lavere "Her"). Den antydede skillevæg mellem de to rum, var her erstattet af et par kraftige betonsøjler, og mellem disse var etableret (er stadig ???) et kraftigt arbejds- og pølsebord. Der er "godtnok" spist mange pølser ved dette bord i årenes løb.

Mon ikke en "Søren fra KM" er i stand til at finde et godt gammelt foto af dette arbejdsbord i et arkiv ??? (har set et sådant -- dengang).

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2016

[image]
.

--------------------------------------------

Med henvisning til ovenstående tegning af en gennemskåret Nørrebro station ("HER _ HER"), har vi her næsten samme motiv. Fra det store rum ses ned mod opgangen og den smalle gang mod dette store rum.
[image]
Det var her langs denne væg, bare en meters penge højere,
godstoget 2091 kørte - dog modsat synsretningen. -- DMJK, februar 1957.

Bemærk iøvrigt, hvordan man allerede her har hævet signalerne for den mest rette togvej gennem stationerne -- netop det emne, der oprindelig var indledningen til tråden(ene) til Godsforbindelsesbanen / Den gamle g.... .

Nu skal denne tråd jo egentlig ikke afspores fra det oprindelige emne, "Den gamle godsforbindelsesbane", så de øvrige fotos fra klubben den aften i februar 1957, bringes på min hj.side http://evp.dk/index.php?page=marts-2016 i aften.


Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2016

[image]
.

Den gamle godsforbindelsesbane over Frederiksberg

af esni, Frederikssund, 29/3 2016, 21:41 (2971 dage siden) @ Niels Munch

Jeg var for leden sammen med en person som fortalte, at hendes far (født 1925) har fortalt at han og kammeraterne legede på det gamle sporterræn ved den gamle Nørrebro Station - der hvor Nørrebroparken er idag.

Hvornår blev sporene taget op der?

Den gamle Nørrebro Station, der var beliggende i nuværende Nørrebroparken, blev nedlagt ved den nuværende stations åbning 15. maj 1930 i forbindelse med anlægget af den nye godsbanering (i dag Ringbanen).

PS: Se evt. desuden EVPs http://evp.dk/index.php?page=norrebro-station-gennem-tiderne .


M.v.h.
Niels

Jeg kan desværre ikke spørge bagud, men det var netop hendes fars fødsel i 1925 contra banens nedlæggelse i 1930 der undrede mig, en undren der blev årsag til at jeg spurgte om hvornår så sporene blev taget op.

Den gamle godsforbindelsesbane over Frederiksberg

af Niels Munch, 29/3 2016, 22:36 (2971 dage siden) @ esni

Jeg kan desværre ikke spørge bagud, men det var netop hendes fars fødsel i 1925 contra banens nedlæggelse i 1930 der undrede mig, en undren der blev årsag til at jeg spurgte om hvornår så sporene blev taget op.


Godstrafikken fortsatte åbenbart "i nogen tid endnu", selv om persontrafikken var flyttet, se artiklerne her: http://dengang.dk/artikler/2158 og her: http://dengang.dk/artikler/2166 .

Ikke før august 1934 kunne 1. etape af Nørrebroparken som rekreativt område indvies.

M.v.h.
Niels

Avatar

Den gamle godsforbindelsesbane over Frederiksberg

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/3 2016, 22:41 (2971 dage siden) @ Niels Munch


Godstrafikken fortsatte åbenbart "i nogen tid endnu", selv om persontrafikken var flyttet, se artiklerne her: http://dengang.dk/artikler/2158 og her: http://dengang.dk/artikler/2166 .

Persontrafikken ophørte fra 15. maj 1930. Der var godstrafik til og med 30. juni 1930.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak