Københavns 2. banegård

af Bendix Riis, onsdag 06. juni, 2012, 16:41 (2665 dage siden)

Jeg har for nylig genlæst John Poulsens "Københavns banegårde".
Det er sjovt at se på de gamle billeder, og der dukker mange detaljer frem, som jeg ikke har lagt mærke til, da jeg læste bogen første gang.
På side 43 er der et billede af Klampenborgbanens station, drejeskive og remise.
Tværs over de to spor til remisen går der tilsyneladende et smalspor, som fortsætter hen langs remisen og forsvinder under rækken af toetagers personvogne.
Det ser ud som om, at sporet i den anden ende måske har fortsat ind til det, som hedder lystationens accumulatorskur.
Er der nogle af de meget vidende deltagere på dette forum, som kan forklare, hvad det har været brugt til?

Et andet spørgsmål drejer sig om billedet på side 49.
Der kan man se sporskifte fra det venstre spor under perronhallen til det andet spor. Er denne mulighed for at krydse fra det ene spor på ankomstsiden til det andet, at de dengang nye P-maskiner var for lange til drejeskiven?
Jeg mener at have læst, at man ikke kunne vende P-maskinerne på banegården, men at man måtte sende dem ud på en "lille" tur nord for banegården, hvor det var muligt at vende dem på sportrekanten der.

Københavns 2. banegård

af Steffen Dresler @, onsdag 06. juni, 2012, 17:08 (2665 dage siden) @ Bendix Riis

God eftermiddag Bendix.

Ja, den 2. banegård med dets sattelitstationer er virkelig et studie værd.

De omtalte smalspor var, hvis jeg skal tolke DSB oversigtstegning udfærdiget pr. 1911 korrekt, for transport af de tunge akkumulatorer fra opladestationen (lysstationen) og hen til opstillingssporene.
Alt andet lige var de - også dengangng - store akkumulatorer tunge at bakse med, hvorfor en lille letløbende skinnevogn var at foretrække. Om vognen også i et snuptag kunne tage nogle kulkurve med frem for kakkelovnene i vognene ved jeg ikke. Der ligger jo også en kulgård.
[image]

Litra P var en STOR maskine og kunne som du også selv skriver, ikke vendes. Derfor måtte der køres mod Nørrebro, en "skarp vendign" mod Frederiksberg og så med tenderen bagest mod Københavns Banegård.
[image]

Københavns 2. banegård

af Bendix Riis, onsdag 06. juni, 2012, 17:35 (2665 dage siden) @ Steffen Dresler

Elementært doctor Watson.
Tak for svar Steffen.

Billede nr. 2 har jeg ikke set før. Er det fra banegårdens afgangsside?

Københavns 2. banegård

af Steffen Dresler @, onsdag 06. juni, 2012, 18:31 (2665 dage siden) @ Bendix Riis

Hej igen Holmes:-)

Jeg tror at billedet er optaget mellem Post- og telegrafbygningen og bygning med tjenestelokaler og vognskur, der ligger før "Station 2" (Nordbanegården) op mod Klampenborgstationen (den der lå over for den nuværende "Grevinde Danner stiftelse").

[image]
Til venstre i billedet det omtalte "skur" (musten), hvorefter der en lille åbning med en lille drejeskive og nogle spor og sluttelig Postbygningen før banegårdsbygningen.
Og så selvfølgelig en P med "noget" CK eller AA væsen efter i afgangssiden.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen