Avatar

Vamdrup 1919

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/11 2012, 11:47 (4175 dage siden)

Nu har vi jo tævet lidt i Tønder og Padborgs signaler (tyske signaler på dansk grund og danske signaler på tysk grund osv. osv.)

Så måske er tiden kommet, hvor vi gør os kloge på forholdene i Vamdrup, fra dengang Vamdrup var grænsestation.

Dette postkort er p.t. til salg på stamps.dk og viser angiveligt "Vamdrup, danske gendarmer ved grænsen. Fotokort u/no." og det anføres, at postkortet er postgået i 1919.

Vi er vel i sydenden af statationen? Men hvilken retning er mod nord henholdsvis syd? Umiddelbart ser det ud til, at personerne er placeret på et sted, hvor ballasten skifter karakter fra grus til skærver.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Kilde (i skrivende stund): http://www.stamps.dk/ItemDetail.asp?ItemID=131754&vm=1&q=vamdrup&Voc=1&...

Vamdrup 1919

af Børge Sundahl, 20/11 2012, 13:19 (4175 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Det må være i sydenden af stationen vendende mod nord.

Det er et tysk fremskudst signal vi ser, og det må være fremskudt for indkørselssignalest fra syd.

Mvh Børge

Vamdrup 1919, spørgsmål til retning!

af Steffen Dresler, 20/11 2012, 19:05 (4174 dage siden) @ Børge Sundahl

Go´aften Børge m. fl.

Du skriver:
Det må være i sydenden af stationen vendende mod nord.
Det er et tysk fremskudst signal vi ser, og det må være fremskudt for indkørselssignalest fra syd.
.

Den skal jeg lige have forklaret en gang til. Bare et forståelsesspørgsmål.
Kan det ikke være det tyske fremskudte signal for 1. hovedsignal på tysk strækning? Altså SYD enden af stationsarealet MOD syd ved grænsen og med en tysk hastighedsangivelse? Også fordi det er en helt anden og kraftigere overbygning på tysk side, selvom der jo sket en sporforstrækning så man kunne bruge litra P I (Vamdrupperne).


Nå, under alle omstændigheder er der på billedet også to tyske soldater/grænse folk.
Den ene nr. 2 fra højre ved siden af den danske CH (er ikke lige stiv i uniformen og gradstegnet) samt lidt inde med sit våben model 08/15, der jo er væsentlig kortere end det tilsvarende danske gevær.

Fortsat god aften

Steffen

Vamdrup 1919, spørgsmål til retning!

af UTJ, 20/11 2012, 19:44 (4174 dage siden) @ Steffen Dresler

Læg mærke til de to skinnestød. For mig virker det fjerne skinnestød mere 'dansk' end det forreste. I øvrigt en sjov detalje med en kort "grænsesporstump".

Vamdrup 1919, spørgsmål til retning!

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 20/11 2012, 22:15 (4174 dage siden) @ UTJ

Jeg har studeret sporet på billedet fra Vamdrup. For mig ligner det nærmeste spor DSB overbygning VB med hageplade som udvendigt er fastgjort med to svelleskruer og indvendigt med en klemplade fastgjort med en særligt lang svelleskrue. En tegning kan ses i Banernes bygning og udstyrelse, 1965, side 25 fig. 17.

Jeg har ikke kendskab til om der fandtes tilsvarende tyske overbygningskonstruktioner.

Vamdrup 1919, spørgsmål til retning!

af Børge Sundahl, 20/11 2012, 20:27 (4174 dage siden) @ Steffen Dresler

Ja det var en antagelse jeg havde .
Så vidt jeg husker var der i sin tid også tyske signaler indtil Padborg.
Jeg mener at kunne huske, at I signalet havde den tyske udformning, hvor nederste arm stod lodret op ad masten, når der var STOP, og derfor tror jeg, selvfølgelig uden at være helt sikker, at det var samme opstilling i Vamdrup. Men måske andre kan give bud
Børge

Vamdrup 1919

af ivar, 20/11 2012, 23:19 (4174 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har ikke et klap forstand på overbygninger, plader og skruer m.v. MEN hvis jeg skulle tage et billede fra grænsen, ville jeg da ikke stille gendarmerne op, så de vendte ryggen mod Danmark, det virker da skrupforkert.

Vamdrup 1919

af re20000, 21/11 2012, 22:00 (4173 dage siden) @ ivar

hvis jeg skulle tage et billede fra grænsen, ville jeg da ikke stille gendarmerne op, så de vendte ryggen mod Danmark, det virker da skrupforkert.

Det virker da meget naturligt, hvis de skal forsvare "vort fædreland" mod "prøjserne"

venligst

Nold

Vamdrup 1919

af Soeren, 23/11 2012, 19:04 (4171 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas.
Man lærer noget hver dag, hvis man da er heldig. Faktisk troede jeg, at Vamdrup nok var grænseSTATION, men det var mere af praktiske årsager. Kørte man sydpå fra Vamdrup, ville man INDEN rigsgrænsen passere Farris. I givet fald ville bevogtningen af vort fædreland jo nok have foregået lidt sydligere end Vamdrup. Jeg er sikke på, at du vil kunne mane denne vildfarelse til jorden - og uden undertegnede nybegynder får alt for røde øre...
Mvh Søren

Svenska-lok
ContecRail

Jernbanebøger

Eventyrlige Rejseberetninger

Eventyrlige Rejseberetninger. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak