Kære Børge
Man skal aldrig sige aldrig, men der er ”noget” ved lokomotivet som jeg ikke helt forstår, hvis man ser efter kronologien normalt på ”dimser” og andet udstyr, der er hængt på maskinen. Altså for et optagetidspunkt 1949.
Fødevandsforvarmeren mener jeg blev fjernet fra slutningen af 30´erne og lidt ind i krigen. Lanternerne er begge olielanterner og placeret som før og under krigen, det vil sige centreret. Den nederste lanterne blev flyttet ud til højre side i kørselsretningen jf. SIR 1944, men først gennemført efter krigen. Den nederste skulle være AGA, da de jf. DRM I, tillæg for JUL kvartal 1941 bliver ændret med dette.
Lokomotivet har tydeligt TB, man kan se den ene hovedluftbeholder under barrierepladen foran førerhuset og der er tilsyneladende ingen vakuum-bremseledning på fronten. Ejektor og vakuumledning blev fjernet jf. DRM I, tillæg APR kvartal 1944.
Der er ikke blændede lanterner og jeg kan ikke se om nummerpladen er fjernet og nummeret malet på pufferplanken, så her er der ikke noget at hente.
Til at øge min forvirring er der placeret en kasse foran førerhuset på barrierepladen. Den indeholdt normalt et batteri for belysning af armaturer i førerhuset samt belysning af særtogslanternen (den øverste).
Altså ændrede frontlanterner fra JUL 1941, hvilket den ikke har på billedet og ændret placering af nederste lanterne fra ca. 1946 ff., hvilket den heller ikke har. Uforklarligt er altså fødevandsforvarmeren og den ”lille kasse” foran førerhuset.
Så mit spørgsmål er selvfølgelig om det virkeligt kan være 1949? Og hvis ja, så har jeg igen lært noget.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler