Så vidt jeg kan se på billeder af øvrige hjælpevogne samt på en tegning i Driftsmaterielfortegnelsen havde alle 12 hjælpevogne det pågældende håndspil, som må have været beregnet til at fire den viste store rullebro ned og efter brug at hejse den på plads igen.
Den store rullebro består af sammenboltede skinnestykker med afstandsklodser imellem. Den var beregnet til at blive anbragt på tværs af sporet, og med en rullevogn og en donkraft oven på kunne man sideforskyde afsporet materiel. Rullevognen kunne trækkes sideværts (altså i rullebroens længderetning) ved hjælp af en hydraulikcylinder nedfældet imellem de to skinnestykker i den ene ende. Cylinderen kan på billedet anes i den fjerneste ende af rullebroen. Ifølge Hjælpevognsinstruks fra 1954 var rullebroen 4,0 m lang og vejede en bagatel af 540 kg, og da det var mere end de 500 kg, som hjælpevognens indbyggede svingkran kunne håndtere, kunne den jo ikke anbringes inde i vognen, men blev så ophængt på undervognen.
Skinnestykkerne ophængt på tilsvarende vis på vognens modsatte side i modsatte ende var to stykker 37 kg/m-skinne af 3,65 m længe, så de har "kun" vejet 135 kg stykket, og det har ikke krævet kran, men bare et par velvoksne hjælpevognsfolk.
Senere blev hjælpevognene jo forsynet med nyere grej, herunder lettere rullebroer af aluminium.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen