Avatar

DSB Hjælpevogn nr. 8 - udvendig indretning

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/10 2017, 14:39 (2417 dage siden)

Hej alle,

DSB Hjælpevogn nr. 8 var udvendig forsynet med en indretning, som betjentes med håndsving. Umiddelbart kan jeg ikke hitte ud af, hvad formålet med denne indretning var, og hvorfor den var fraværende på de andre store typer af DSB hjælpevogne.

Kender nogen her i kredsen nærmere til dette?

[image]

Foto: KF-S/DJM.

DSB Hjælpevogn nr. 8 - udvendig indretning

af seg, 4/10 2017, 14:44 (2417 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det ligner umiddelbart et hejseværk til at løfte de medbragte skinnestykker.

Ærbødigst

Svend G.

Avatar

DSB Hjælpevogn nr. 8 - udvendig indretning

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/10 2017, 15:09 (2417 dage siden) @ seg

Det ligner umiddelbart et hejseværk til at løfte de medbragte skinnestykker.

Ærbødigst

Svend G.

Det var et godt bud, men hvorfor mon så ikke en tilsvarende indretning på de øvrige hjælpevogne, og hvordan virkede indretningen i praksis?

DSB Hjælpevogn nr. 8 - udvendig indretning

af ukendt, 4/10 2017, 15:23 (2417 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvorfor andre hjælpevogne ikke har det, kan jeg ikke svare på. Måske banens første regel "hvorfor lave noget ens, når man KAN lave det forskelligt?"

Men ellers er der jo både trisser, løfteøjer og wire, så at løfte øverste skinne ned syntes som et rigtig god bud.
Jeg kan så ikke lige lure hvordan med den nederste skinne.

DSB Hjælpevogn nr. 8 - udvendig indretning

af Krabsen, 4/10 2017, 15:47 (2417 dage siden) @ ukendt

Men ellers er der jo både trisser, løfteøjer og wire, så at løfte øverste skinne ned syntes som et rigtig god bud.
Jeg kan så ikke lige lure hvordan med den nederste skinne.

Vil gætte på, at den ikke løfter selve skinnen, men et stativ, som begge skinnestykker ligger i.

Ellers skulle der jo være monteret kroge på siden af selve skinnestykket, og det lyder lidt ufleksibelt, at man ikke bare kan tage et tilgængeligt skinnestykke, men kun et specialfremstillet.

DSB Hjælpevogn nr. 8 - udvendig indretning

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 4/10 2017, 15:53 (2417 dage siden) @ ukendt

Hej
Jeg aner ikke hvad det er til, men tænker det er noget med en en tung "dims" der kører på skinner.

Kik en gang på de 2 skinner, det er som om de er sat sammen og ligger bag ved to overfald.
I den ene der er nærmest puffer ser det ud som om der er noget imellem de to skinner.

Når overfaldet låses op, splitter i bunden af de to overfald fjernes, kan de to sammensatte skinner sænkes ned og bruges til ?

Kunne det være en slags underlag/hjælpeskinner til en donkraft, der kan køre/forskydes på de 2 skinner?

Mvh Ole

DSB Hjælpevogn nr. 8 - udvendig indretning

af KimC, 4/10 2017, 19:42 (2417 dage siden) @ ukendt

Den samme vogn har også en holder til skinnestykker på den anden side, men der er ikke noget hejseværk.

Kan det tænkes at det hejseværk har haft en anden anvendelse tidligere, er blevet overflødig, og en kreativ sjæl har fået det til at passe på den hjælpevogn? Men der var kun det ene!

Avatar

DSB Hjælpevogn nr. 8 - udvendig indretning

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/10 2017, 16:10 (2417 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg ved ikke, om fotos af vognen i sin helhed er til nogen hjælp, men her er de

[image]
[image]

Sammen med en plantegning. Den uidentificerede indretning sad ud for mandskabsdelen af vognen.

[image]

DSB hjælpevogne - udvendig indretning

af Ole Lund Jensen, 4/10 2017, 20:35 (2417 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så vidt jeg kan se på billeder af øvrige hjælpevogne samt på en tegning i Driftsmaterielfortegnelsen havde alle 12 hjælpevogne det pågældende håndspil, som må have været beregnet til at fire den viste store rullebro ned og efter brug at hejse den på plads igen.

Den store rullebro består af sammenboltede skinnestykker med afstandsklodser imellem. Den var beregnet til at blive anbragt på tværs af sporet, og med en rullevogn og en donkraft oven på kunne man sideforskyde afsporet materiel. Rullevognen kunne trækkes sideværts (altså i rullebroens længderetning) ved hjælp af en hydraulikcylinder nedfældet imellem de to skinnestykker i den ene ende. Cylinderen kan på billedet anes i den fjerneste ende af rullebroen. Ifølge Hjælpevognsinstruks fra 1954 var rullebroen 4,0 m lang og vejede en bagatel af 540 kg, og da det var mere end de 500 kg, som hjælpevognens indbyggede svingkran kunne håndtere, kunne den jo ikke anbringes inde i vognen, men blev så ophængt på undervognen.

Skinnestykkerne ophængt på tilsvarende vis på vognens modsatte side i modsatte ende var to stykker 37 kg/m-skinne af 3,65 m længe, så de har "kun" vejet 135 kg stykket, og det har ikke krævet kran, men bare et par velvoksne hjælpevognsfolk.

Senere blev hjælpevognene jo forsynet med nyere grej, herunder lettere rullebroer af aluminium.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

DSB hjælpevogne - udvendig indretning

af Mo 568, 4/10 2017, 21:00 (2417 dage siden) @ Ole Lund Jensen

God aften Ole
Du kom mig i forkøbet Ole. Supplerende kan oplyses at spillet kan ses på en tegning fra DSB Maskinafdeling med nr. 421205. Min tegning er fotograferet ned til 1:87 så teksten er svær at læse, men med lidt god vilje står der en vægt angivet i tons efterfulgt af ordet spil. Museet har formentlig den nævnte tegning i fuld størrelse. God aften Mo 568 / Thomas Albøg Olsen

--
Thomas Albøg Olsen

DSB hjælpevogne - udvendig indretning

af Hans Peter Balle, 5/10 2017, 16:31 (2416 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Jeg kan bidrage med et enkelt billede som min bror, Søren, tog i februar-marts 1969. Her kan man se hjælpevogn 10 i et godstog på vej ind til Århus nordfra. Ophæng og spil sidder på vognen men de to sammenboltede skinnestykker mangler.

mvh
Hans Peter
[image]

DSB hjælpevogne - udvendig indretning

af Jens N, Fredericia, 6/10 2017, 05:30 (2415 dage siden) @ Hans Peter Balle

[image]

De lange hjælpevogne havde tilsyneladende ikke samme bogietyper?

Billederne viser bogier med svanehals og her senest Berlinertruck.

Med venlig hilsen Jens

DSB hjælpevogne - udvendig indretning

af Steffen Dresler, 6/10 2017, 09:12 (2415 dage siden) @ Jens N

Kære Jens

Hjælpevognene var udstyrede med to typer bogier, nemlig den såkaldte "Berliner" (plade) og den anden type benævnt "Commenwealth", der jo som du selv skriver, var en "svanehalsbogie", men IKKE en standard DSB 2,1/2,5 træbogie.

Med venlig hilsen og god weekend til alle

Steffen Dresler

DSB hjælpevogne - udvendig indretning

af Togsøn, 6/10 2017, 07:32 (2415 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Hejsa Ole.

Du skriver hydraulikcylinder, som jeg erindrer var det trykluft drevet af det medfølgende lokomotiv, har set billeder hvor fødebremse slangen er tilsluttet udstyret direkte fra enden af hjælpevognen, via reguleringventiler.

Senere blev det ombygget til hydraulik, som nemmere end luft kan løfte tunge byrder.

Hilsen Erling.

Avatar

DSB hjælpevogne - udvendig indretning

af Henrik B, Hillerød, 7/10 2017, 21:10 (2414 dage siden) @ Togsøn

Hej alle.
Donkraftene var det der hedder trykluft hydraulisk.
Jeg var med til at løfte damplok ØSJS 7 på et sidespor på Frederiksberg st.
Da HgJK var på vej til Jernbanemuseets genåbning 1980erne.
Et hoved leje løb varmt det måtte repareres.
Vi fik pr. bil hentet 4 stk hydrauliske donkrafte og den trykluft hydrauliske pumpestation.
Som havde fået med en af de omtalte hjælpe vogne.
Altså så blev loket løftet ved egen kraft damp-trykluft-hydraulisk.
Lejet blev revet ud, kørt pr, bil til Rungsted remise for at støbe nyt leje.
De kom tilbage med det nye leje som blev tilpasset.
Vi ankom til Odense med 48 timers forsinkelse.
Kunne deltage i festlighederne.

Hilsen Henrik B.:-)

Avatar

DSB hjælpevogne - udvendig indretning

af Henrik B, Hillerød, 7/10 2017, 21:23 (2414 dage siden) @ Henrik B

Hej Erling.
Det rigtig som du siger at man brugte en bremse slange.
Pumpestationen virker på en sådan måde at et trykluft stempel driver en hydraulisk pumpe og der fra hydraulik slanger
til løfte cylindererne.

DSB hjælpevogne - udvendig indretning

af Togsøn, 8/10 2017, 20:19 (2413 dage siden) @ Henrik B

Tusind Tak Henrik.

Så er mine erindringer ikke helt forkerte :-)

Viste ikke der var denne omsættelse, mellem trykluft og hydraulik !

Så lærte jeg og alle andre noget.

Hilsen Erling.

Avatar

DSB Hjælpevogn nr. 8 - udvendig indretning

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/10 2017, 23:49 (2413 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære alle,

Tak for jeres fine og godt forklarende svar, som jeg nu har sammenstykket til en billedtekst.

Det er blevet i fin og lærerig forklaring til glæde for nysgerrige entusiaster nu og i fremtiden.

Billederne af Hjælpevogn nr. 8 kan nu ses på Danmarks Jernbanemuseums billedportal, fritekstsøgning "hjælpevogn".

Gode hilsner
M:-Drten

Avatar

DSB Hjælpevogn nr. 8 - udvendig indretning

af Henrik B, Hillerød, 9/10 2017, 09:36 (2412 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten.
Pumpe station og de hydrauliske donkrafte kan ses på billede nr. 69 i hjælpevogns billederne. :-)
Hilsen Henrik B.

Avatar

DSB Hjælpevogn nr. 8 - udvendig indretning

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/10 2017, 12:41 (2411 dage siden) @ Henrik B

Hej Morten.
Pumpe station og de hydrauliske donkrafte kan ses på billede nr. 69 i hjælpevogns billederne. :-)


Hej Henrik,

Tak skal du have. Jeg har nu ført billedteksten ajour, så sammenhængen fremgår. :-) :-) :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak