Avatar

Replika af det første tyske lokomotiv Adler

af T. Rithmester @, Struer, 14/1 2019, 23:15 (1928 dage siden)

I forbindelse af skanning af billeder for en god bekendt, er jeg stødt på dette.
Lokomotivet ser ud til at være navngivet Adler, så det må vel næsten være replikaen fra 1935 (iflg. wikipedia)
Dette lokomotiv skulle i 1938 være placeret på Nuremberg Transport Museum.
Men for mig ser tøjet lidt mere 1950'er-agtigt ud.
Måske nogen i det ærværdige forum, ved mere end hvad wikipedia kan kaste af sig.

[image]Replika af lokomotivet Adler

Replika af det første tyske lokomotiv Adler

af Peter Andersen, Hedehusene, 14/1 2019, 23:33 (1928 dage siden) @ T. Rithmester

Der er bygget flere kopier i tidens løb. Tre - hvis jeg husker ret, men jeg har ikke dataene her.

Replika af det første tyske lokomotiv Adler

af Peter Andersen, Hedehusene, 15/1 2019, 09:49 (1928 dage siden) @ Peter Andersen

Ifølge DB Museum Nürnberg's hjemmeside har man der to eksemplarer af ADLER, men ingen af dem er originalen.
Den blev solgt til en jernhandler i 1858 og er ikke set siden, skriver de.
Den tredie, jeg nævnte, var vist ikke i fuld størrelse, og den blev bygget af lærlinge på et DB-værksted?

Replika af det første tyske lokomotiv Adler

af Peter Andersen, Hedehusene, 15/1 2019, 14:18 (1928 dage siden) @ Peter Andersen

Hej. Jeg fandt en anden (engelsksproget) side hvor der står lidt data på de to lokomotiver i Nürnberg.
Den ældste kopi er bygget i AW Kaiserslautern i 1935. Den betegnes som køreklar.
Den nyere er bygget i AW Offenburg i 1952 og betegnes som rullende kopi.

Replika af det første tyske lokomotiv Adler

af disavelo, 15/1 2019, 18:50 (1927 dage siden) @ Peter Andersen

Jeg spurgte ved et besøg på DB museet i Nuernberg en medarbejder om hvorfor der var 2 stk Adler. Svaret var, at kopien fra lok'ets 100 års jubilæum kunne køre, mens kopien, fremstillet af lærlinge i 1952, ikke kunne.
Venlige hilsner. Søren

Avatar

Replika af det første tyske lokomotiv Adler

af T. Rithmester @, Struer, 15/1 2019, 20:49 (1927 dage siden) @ Peter Andersen

Hej. Jeg fandt en anden (engelsksproget) side hvor der står lidt data på de to lokomotiver i Nürnberg.
Den ældste kopi er bygget i AW Kaiserslautern i 1935. Den betegnes som køreklar.
Den nyere er bygget i AW Offenburg i 1952 og betegnes som rullende kopi.


Så hælder jeg til, at den Adler på billedet, er den fra 1935.
Der er passagerer i de tilkoblede vogne.

Avatar

Replika af det første tyske lokomotiv Adler

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/1 2019, 20:50 (1926 dage siden) @ T. Rithmester

Hej. Jeg fandt en anden (engelsksproget) side hvor der står lidt data på de to lokomotiver i Nürnberg.
Den ældste kopi er bygget i AW Kaiserslautern i 1935. Den betegnes som køreklar.
Den nyere er bygget i AW Offenburg i 1952 og betegnes som rullende kopi.

Så hælder jeg til, at den Adler på billedet, er den fra 1935.
Der er passagerer i de tilkoblede vogne.

De ret voluminøse herrehatte på fotoet, mener jeg er typiske for sidste halvdel af 1930'erne. Efter krigen ændrede moden sig til lettere modeller.

Replika af det første tyske lokomotiv Adler

af Steffen Dresler, 16/1 2019, 21:02 (1926 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Godaften

Jeg er så sikker som man nu kan være i at MFL har fuldstændigt ret i sin antagelse, at billedet er fra 1930´erne. Se engang på flagstangen, der er ikke BRD fanen der hænger der!!

Med venlige hilsen

Steffen Dresler

NB: Tror faktisk at den viste banegård er den, der blev opbygget på udstillingsarealet for 100 år jubilæet.

Replika af det første tyske lokomotiv Adler

af Lars, 16/1 2019, 21:21 (1926 dage siden) @ Steffen Dresler

Godaften

Jeg er så sikker som man nu kan være i at MFL har fuldstændigt ret i sin antagelse, at billedet er fra 1930´erne. Se engang på flagstangen, der er ikke BRD fanen der hænger der!!

Nej, den er vist typisk 30'er ligesom hattene :-D

Avatar

Replika af det første tyske lokomotiv Adler

af T. Rithmester @, Struer, 16/1 2019, 22:21 (1926 dage siden) @ Steffen Dresler

Godaften

Jeg er så sikker som man nu kan være i at MFL har fuldstændigt ret i sin antagelse, at billedet er fra 1930´erne. Se engang på flagstangen, der er ikke BRD fanen der hænger der!!

Med venlige hilsen

Steffen Dresler

NB: Tror faktisk at den viste banegård er den, der blev opbygget på udstillingsarealet for 100 år jubilæet.


Så vil en datering til 1935 for billedet vil jo være lige for :-)

Avatar

Replika af det første tyske lokomotiv Adler

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/1 2019, 00:00 (1926 dage siden) @ Steffen Dresler

Godaften

Jeg er så sikker som man nu kan være i at MFL har fuldstændigt ret i sin antagelse, at billedet er fra 1930´erne. Se engang på flagstangen, der er ikke BRD fanen der hænger der!!

Er det ikke bare et flag, der er blevet hængende?

Replika af det første tyske lokomotiv Adler

af Steffen Dresler, 17/1 2019, 09:46 (1926 dage siden) @ UTJ

Go´morn til alle!

Jamen det er jo dejligt med et håndfast bevis for rigtigheden i antagelserne, en god billeddokumentation i form af et sted- og tidsmæssigt postkort, altså 1935.

Så tak for det!


A pro pos MFL ønsker om "korrekt påklædning" så havde den tyske "besætning", der besøgte Danmarks jernbanemuseum i 2003 netop denne påklædning. Og også den danske "lods" blev udstyret med frakke og vistnok hat har i samme anledning; "Ordnung muss sein meine Herren"! (Har et billede ved ikke lige hvor i mit arkiv = Arkiv omskrivning af papæske;-) ).


Med venlig hilsen og god torsdag til alle

Steffen Dresler


NB: Ledte i anden anledning efter noget "Rigsdbane" halløj i går og stødte på nogle billeder og tegninger fra jubilæums perioden. DET var en gevaldig stor og sikkert for datiden interessant udstilling (kunne nok selv idag se den). En kæmpestor fabrikshal, opstillingsspor, rundbane (Adler) og, og, og. Tror at man stadig kan finde en Youtupe film fra denne periode med diverse togparader.

Replika af det første tyske lokomotiv Adler, film henvisning

af Steffen Dresler, 17/1 2019, 16:06 (1926 dage siden) @ T. Rithmester

Lige for at kunne afslutte ADLER.

Her er et link til 100 års festlighederne for DR/DRG primært fra lokomotiv- motorvogn og vognparaden på rangerarealet i Nürnberg i tilknytning til jubilæumsudstillingen.
https://www.youtube.com/results?search_query=1935+Die+Jahrhundert+feier+der+deutschen+E...

Der vises i de forskellige optagelser spændende materieltyper foruden lokomotiverne som jernbanetransport køretøjer af hele samlede sporskifter og krydsspor etc.


Filmene er typiske for tiden ligesom tilsvarende danske og europæiske film var det i 1930´erne. Man var stolte og nationale.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Replika af det første tyske lokomotiv Adler, film henvisning

af re20000, 17/1 2019, 22:22 (1925 dage siden) @ Steffen Dresler

Der vises i de forskellige optagelser spændende materieltyper foruden lokomotiverne som jernbanetransport køretøjer af hele samlede sporskifter og krydsspor etc.

Filmene er typiske for tiden ligesom tilsvarende danske og europæiske film var det i 1930´erne. Man var stolte og nationale.

Det var jo også high-tech, der blev vist frem. Enhver nørd under 25 vidste lige så meget om jernbane den gang som de ved om underholdnings- og kommmunikationssoftware i dag. Ved nærmere eftertanke var jernbane vel også underholdnings- og kommunikationsteknikken dengang. For nogen af os er det det stadig...

Nold

Replika af det første tyske lokomotiv Adler

af Steffen Dresler, 14/1 2019, 23:53 (1928 dage siden) @ T. Rithmester

Kære alle

Den på billedet viste replika af "Der Adler" var den "originale". Herunder det jeg skrev til et Q-card, da Lokomotivet besøgte Danmarks Jernbanemuseum i forbindelse med et åbent hus arrangement i August 2003:

”Der Adler”, Ørnen.

Tysklands første jernbane mellem Nürnberg og Fürth åbnede officielt den 07. december 1835. Strækningen var 6 kilometer lang.
Da Tyskland hverken havde erfaring eller en egentlig jernbaneindustri, måtte man henvende sig til det eneste land i verden, der kunne hjælpe, nemlig England. Englands første jernbane var åbnet 10 år før i 1825, og her besad man dels erfaring samt en egentlig jernbaneindustri.
Firmaet ”Robert Stephenson & Comp.” havde vundet konkurrencen, om hver der skulle levere lokomotivet til Englands første bane, nemlig med lokomotivet ”The Rocket”. Stephenson havde derefter udviklet ”The Rocket” til en tre akslet lokomotivtype med et drivhjul i midten og et mindre hjul hhv. foran og bag dette. Dette tog R. Stephenson patent på og lokomotivtypen, blev herefter benævnt som et ”Patentlokomotiv”.
Denne type blev nu bestilt til den første tyske jernbane og det første lokomotiv skulle have navnet ”Der Adler”. Desuden bestiltes et antal vogne, der nok mest af alt var opbygget som de hestetrukne dagvogne, men med jernbanehjul.
”Der Adler” blev så i større eller mindre omfang benyttet her og på baner bygget i tilknytning til den første strækning. I 1857 var lokomotivet imidlertid ved at være udtjent og det blev herefter udrangeret. De fleste dele af lokomotivet blev anvendt som reserve for andre lokomotiver. Resten - samt tenderen - blev solgt til firmaet ”Riediger” i Augsburg for metalindvending.
Da de tyske baner i 1935 skulle fejre 100 årsdagen, fremkom tanken om at fremstille en kopi af ”Der Adler”. Man fremskaffede originaltegningerne og på lokomotivværkstedet i Kaiserslautern, byggede man kopi, klar til jubilæums kørsel i 1935.
Lokomotivet blev herefter anvendt i reklameøjemed, men blev selvfølgelig henstillet under krigen. Derefter fandt lokomotivet sin plads på jernbanemuseet i Nürnberg, hvor det kunne beses.
For det tyske jernbanemuseums 100 års jubilæum i 1999, blev lokomotivet sendt til lokomotivreparationsværkstedet i Meiningen og igen klargjort til kørsel.
Lokomotivet anvendes nu et par sjældne gange årligt til publikumskørsel, for selvom bygget i 1935 og restaureret i 1999, er det jo stadig teknikken fra 1835 der anvendes!
Lokomotivet er af type 1-A-1 med to indvendige lavtrykscylindre. Det er 6,62 meter langt og vejer 14, 22 tons. Lokomotivets kedel arbejder med et tryk på 3,3 kg. pr. cm2 og det har en tilladt maksimalhastighed på 45 km/t. Tenderen rummer i alt 1 tons kul samt 2 tons vand.

I 2005 udbrød der en voldsom brand i Deutsche Bahns museums remise i Nürnberg og Der Adler og vognene udbrændte næsten totalt. Kun fordi kedlen var fyldt med vand overlevede dette. Resten af lokomotivet og vistnok alle vognene blev hurtigt derefter genopbyggede og var færdige omkring 2006/2007.

Jeg har nogle billeder fra dengang et eller andet sted og skal prøve at huske på det.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Replika af det første tyske lokomotiv Adler

af zumbach, Malling, 15/1 2019, 08:10 (1928 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]"ADLER",Nürnberg, 1985

M.v.h.
Keld Zumbach

Replika af det første tyske lokomotiv Adler

af Niels Munch, 15/1 2019, 08:11 (1928 dage siden) @ T. Rithmester

[image]"Der Adler", rekonstrueret replika på InnoTrans 2008, 24.09.2008 (nm).


M.v.h.
Niels

Avatar

Replika af det første tyske lokomotiv - uniformering på ODIN

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/1 2019, 23:59 (1926 dage siden) @ T. Rithmester

I forbindelse af skanning af billeder for en god bekendt, er jeg stødt på dette.
Lokomotivet ser ud til at være navngivet Adler, så det må vel næsten være replikaen fra 1935 (iflg. wikipedia)
Dette lokomotiv skulle i 1938 være placeret på Nuremberg Transport Museum.
Men for mig ser tøjet lidt mere 1950'er-agtigt ud.
Måske nogen i det ærværdige forum, ved mere end hvad wikipedia kan kaste af sig.

[image]Replika af lokomotivet Adler

Bemærk manden med den høje hat bag lokomotivet. Det er en af lokopersonalet, som for autencitetens skyld er klædt som lokopersonalet formodedes at være klædt på den første tyske bane i 1830'erne. Det kunne Jernbanemuseet lægge sig efter med ODIN. Blå kedeldragter var ikke normen i 1847. :-) :-P

Her ses en uidentificeret sjællandsk lokomotivfører....
[image]

..... og en sjællandsk lokomotivførerkasket.
[image]

(Københavns Foto-Service/Danmarks Jernbanemuseum)

Avatar

Replika af det første tyske lokomotiv Adler

af T. Rithmester @, Struer, 28/9 2019, 23:51 (1671 dage siden) @ T. Rithmester

I forbindelse af skanning af billeder for en god bekendt, er jeg stødt på dette.
Lokomotivet ser ud til at være navngivet Adler, så det må vel næsten være replikaen fra 1935 (iflg. wikipedia)
Dette lokomotiv skulle i 1938 være placeret på Nürnberg Transport Museum.
Men for mig ser tøjet lidt mere 1950'er-agtigt ud.
Måske nogen i det ærværdige forum, ved mere end hvad wikipedia kan kaste af sig.

[image]Replika af lokomotivet Adler


Skylder vist forum at hoste op med en lidt bedre udgave af billedet.

[image]

Replika af det første tyske lokomotiv Adler

af ivar, 29/9 2019, 00:24 (1671 dage siden) @ T. Rithmester

Hvis du zoomer noget ind, så hænger der betydeligt mere svastika end schwarz-gelb-rot i flagstængerne. Beklædning ændrede sig jo ikke meget førvi nærmede os 60'erne.

mvh
-ivar

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak