En lille smalsporsgætter

af Krabsen, 24/3 2019, 14:14 (1860 dage siden)

Der ligger stadig rester rundtomkring: Hvor er vi henne?

Et spor kan være hvorsomhelst:
[image]

Ligeså et sporskifte:
[image]

Eller en samling gammelt jern:
[image]

Alt dette er jo ikke særlig nemt at bruge til stedfæstelse, men måske har VognkasseHysterisk Selskab styr på vogn 101 :-P
[image]

Værktøjskassen blev nok efterladt samtidig - ifølge en mundtlig kilde omkring 1962:
[image]

Et rådyr har ventet på toget - det kom ikke:
[image]

En lille smalsporsgætter

af Anders ⌂, Copenhagen, 24/3 2019, 15:17 (1860 dage siden) @ Krabsen

Hej Alle

Yderst på "Hovedsporet " i Fuglsømose

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

En lille smalsporsgætter

af Krabsen, 24/3 2019, 17:09 (1860 dage siden) @ Anders

Yderst på "Hovedsporet " i Fuglsømose

Nixen :-)

Men området har på finurligvis noget nutidigt - og banerelateret - til fælles med Fuglsø / Stenvad området. :-P

En lille smalsporsgætter

af Anders ⌂, Copenhagen, 24/3 2019, 17:20 (1860 dage siden) @ Krabsen

"Krydningsstationen" fra Lille Vildmose til Kongerslev lige inden den krydser "Vildmosevej"...

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

En lille smalsporsgætter

af Krabsen, 24/3 2019, 18:03 (1860 dage siden) @ Anders

"Krydningsstationen" fra Lille Vildmose til Kongerslev lige inden den krydser "Vildmosevej"...

Nej, der er der ikke spor (!) tilbage af banen.

Men ca. 5 km stik nord er der rester af sporet ind i paraplymosen. Det krydsede Ny Høstemarksvej der, hvor den nordlige færist ligger.

Følger man hegnet mod nordvest ind forbi 'gravebanen' og 100 meter længere er der en låge mod nord og en bro over afvandingsgrøften. Og dérinde ligger stadig nogle hundrede meter tilgroet spor og et par dynger gamle skinner.

Og altså en enkelt side af vogn 101 :-)

Jeg var der første gang for måske 15 år siden - længe før der var tænkt på elge og indhegning. Da mødte jeg en gammel mosearbejder som fortalte, at vognen har ligget der siden omkring 1962, hvor produktionen i det område stoppede.

Men den gang lå værktøjskassen et andet sted, så nogen har flyttet den :-P , nok i forbindelse med etableringen af elghegnet.

En lille smalsporsgætter

af Anders ⌂, Copenhagen, 24/3 2019, 18:46 (1860 dage siden) @ Krabsen

Spændende der vidste jeg ikke der vidste jeg ikke der var noget... For enden af den brede kanal?

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

En lille smalsporsgætter

af Krabsen, 24/3 2019, 18:57 (1860 dage siden) @ Anders

Spændende der vidste jeg ikke der vidste jeg ikke der var noget... For enden af den brede kanal?

Stort set - det er den der i Lille Vildmose går under navnet 'gravebane'. Fra p-pladsen lige inden for færisten er der mod øst en sti gennem krat til rovfugletårnet, og mod vest er der skiltet til Gravebanen - der ligger sporet lige til venstre for det forstærkede skovspor (det blev forstærket i forbindelse med at der skulle transporteres skot ind til at højne vandstanden.)..

Nået dertil fortsætter man hundrede meter eller så, indtil der er en låge i hegnet. Her krydser man den gamle afvandingskanal og fortsætter vestpå. Så vidt jeg husker var det der banen krydsede Skelgrøft (kanalen) - derfor de meget bøjede skinner.

Oprindelig gik de første tørvespor et par km. videre vestpå til den første omladestation, der var placeret for enden af mosen (ved vej/å-krydset) og videre til Gudumholm, hvor der var forbindelse til Hadsundbanen.

En lille smalsporsgætter gammel omladestation

af Krabsen, 24/3 2019, 19:57 (1860 dage siden) @ Krabsen

Oprindelig gik de første tørvespor et par km. videre vestpå til den første omladestation, der var placeret for enden af mosen (ved vej/å-krydset) og videre til Gudumholm, hvor der var forbindelse til Hadsundbanen.

Sess tydeligt på '54 - luftfotos, se Krak: https://map.krak.dk/?c=56.943075,10.146663&z=18&l=historic

En lille smalsporsgætter gammel omladestation

af Anders ⌂, Copenhagen, 24/3 2019, 21:09 (1860 dage siden) @ Krabsen

Yderst interessant ... jeg anede ikke eksistensen af den omladestation

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

En lille smalsporsgætter - finurlig krølle

af Krabsen, 24/3 2019, 19:54 (1860 dage siden) @ Krabsen

Men området har på finurligvis noget nutidigt - og banerelateret - til fælles med Fuglsø / Stenvad området. :-P

Må hellere binde den sidste sløjfe:

Det finurlige ligger i, at som Fuglsø mose har Stenvad mosebrugscenter, så har Lille Vildmose (ud over Vildmosecentret) remisen i Dokkedal; det gamle værksted for vedligeholdelse af mosens rullende materiel, hvor en flok gamle håndværkere arbejder med vedligeholdelse og opbygning af lokomotiver og vogne.

Der er åbent når de er der et par gange om ugen, og man er altid hjertelig velkommen til en snak, en fremvisning af mose- og banerelaterede rariteter - og et par røverhistorier. :-)

Alene de fungerende, hjemmebyggede miniature-dampmaskiner - som de gerne starter - er absolut et besøg værd.

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Jernbanebøger

Postautomobilet Gennem 100 År

Postautomobilet Gennem 100 År. Pris 360 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak