Avatar

Dræsinemotor

af VVGJM2 @, lørdag 04. maj, 2019, 12:37 (16 dage siden)

Kære Alle,

Jeg er faldet over nogle gamle papirer vedr. en dræsine. Da min viden om benzinmotorerer ikke er særlig stor (bortset fra lidt motorlære til knallertkørekort for ca. 40 år siden), så har jeg brug for Herreværelsets hjælp til at tyde en del af dokumentet:

[image]

Det meste af dokumentet går at læse, men det er især dette ord, der driller:

[image]

Jeg læser det som "Nokkeformer" og en god ven læser det som "Dokkeformer". Men jeg har ingen ide om, hvad det så i givet fald er i sammenhængen.

Min læsning af teksten lyder i øvrigt: "Benzinmotoren har 2 Cylindre og er paa 6 eff. HK har tvungen styrede Ventiler, hvorved bevirkes en meget gunstig og rolig Gang med et lille Benzinforbrug. Ved rigtige XXXXX former er Ventilerne bragt til at arbejde næsten Lydløs og Motorens arbejdende dele er nøjagtigt tilpassede og sammenslebne samt fuldstændigt støvtæt indkapslede. Smøringen sker aldeles automatisk fra Krumtapshuset, hvortil Olien tilføres fra Reservebeholderen ved Hjælp af en Gals-Oliepumpe. Motoren er forsynet med Vandkappe og Køler. Brændstofforbrugets Tilførsel og Blanding med luft er regulerbar. Tændingen sker ved hjælp (og så fortsætter teksten på næste side".

Måske en af herreværelsets motorkyndinge kan hjælpe mig i den rigtige retning.

På forhånd tak.

//Nielsen

Dræsinemotor

af re20000, lørdag 04. maj, 2019, 18:21 (15 dage siden) @ VVGJM2

Hej Nielsen

Der står nokkeformer. Det er knasterne på knastakslen, der i gamle dage også kaldtes nokker jvf tysk Nockenwelle = knastaksel. den kaldes også kamaksel i visse (skibs- og lokomotiv- og ikke mindst Nimbusmotorcykel-)kredse . Udformningen og timingen af knasterne har samme betydning for motorens ydelse og brændstoføkonomi som styringen på en dampmaskine, knastakslen kan dog ikke forskydes som styringen kan.

Nold

Avatar

Dræsinemotor

af VVGJM2 @, lørdag 04. maj, 2019, 18:27 (15 dage siden) @ re20000

Kære Nold,

Mange tak! Endnu et bevis på at herreværelsets samlede kompetence er af astronomiske dimensioner.

//Nielsen

Dræsinemotor

af John Poulsen, lørdag 04. maj, 2019, 18:37 (15 dage siden) @ VVGJM2

Det kunne da være interessant for os alle, hvis du oplyste om hvilken bane skrivelsen vedrører og en datering!

Mvh
John Poulsen

Avatar

Dræsinemotor

af VVGJM2 @, lørdag 04. maj, 2019, 18:46 (15 dage siden) @ John Poulsen

Kære John,

Sagtens. Det drejer sig - selvfølgelig kan man fristes til at sige - om Vejle - Vandel - Grindsted Jernbane. Brevet, som er citeret, er dateret 27. oktober 1914.

Med hensyn til yderligere detaljer vil jeg være så fri at henvise til det kommende nummer af Togfløjten (om mine skriverier finder nåde fra den strenge redaktør).

//Nielsen

Dræsinemotor

af John Poulsen, lørdag 04. maj, 2019, 19:54 (15 dage siden) @ VVGJM2

Hej "Nielsen"

Jeg vil - også af denne grund - glæde mig til togfløjten.

Mvh
John Poulsen

Avatar

Dræsinemotor

af VVGJM2 @, fredag 10. maj, 2019, 14:37 (10 dage siden) @ VVGJM2

For nogle år siden blev jeg kontaktet af Uffe Sckerl, som havde 9 tegninger af et dræsineprojekt til VVJ. Desværre var det dengang ikke muligt at få logistikken med en tur til Struer til at gå op, så jeg fik aldrig fat i tegningerne. Da jeg tog fat i ham for nylig, kunne han fortælle, at han ikke havde "tegningerne mere. De er overdraget til entusiaster omkring VVGJ. Det er flere år siden og jeg kan ikke huske hvad de hed."

Jeg har haft fat i "the usual suspects" omkring VVGJ, men ingen af dem har tegningerne. Spørgsmålet er derfor om nogle på dette forum ved, hvor tegningerne er havnet.

Der er - som sagt - tale om 9 tegninger af et dræsineprojekt, som VVJ arbejdede med i 1909.

På forhånd tak for hjælpen.

//Nielsen

Dræsinemotor

af Steffen Dresler @, fredag 10. maj, 2019, 15:00 (10 dage siden) @ VVGJM2

God eftermiddag

Lige for at være på den sikre side. Det drejer sig vel om et projekt og ikke en materialiseret (færdig) erhvervet rangermotor til banen? For SÅ vil det da være synd for den kommende MM udgivelse IKKE at have data med her! Alt andet lige er omtalte medlemsblad jo ikke "hvermandseje" og derfor ikke alment tilgængelig som en publikation, selvom man jo kan abonnere på "fløjten".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Dræsinemotor

af VVGJM2 @, fredag 10. maj, 2019, 16:03 (9 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steffen,

Nej. 1909-projektet blev ikke til noget.

Men der er ikke tale om en rangerertraktor men en dræsine, som ikke - som jeg har forstået det - er relevant for MM9.

God weekend.

//Nielsen

Dræsinemotor

af John Poulsen, fredag 10. maj, 2019, 22:45 (9 dage siden) @ VVGJM2

Kære Steffen,
Nej. 1909-projektet blev ikke til noget.
Men der er ikke tale om en rangerertraktor men en dræsine, som ikke - som jeg har forstået det - er relevant for MM9.
God weekend.
//Nielsen

Gode venner
Nej, dræsiner er ikke med i MotorMateriel 9 - som i øvrigt er på vej til bogbinderen og udkommer om ca. 18 dage !

Mvh
John Poulsen
Banebøger

NKJ SM13
Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar
Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.
 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen