L 205 i Horsens 1968

af Georg Schmidt, 28/6 2012, 20:35 (4320 dage siden)

Et snapshot af L 205 i Horsens 1968. Der var oprangeret en stamme med ophugningsmateriel fra HBS og HOJ. Foruden dette materiel blev der iflg Sa 447 af en fører ved HBS kørt en SM samt to påhængsvogne på hver 8,8 t til Odense 16/11-68.
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

HIH julen 1968

af Thyge, Rønnede, 29/6 2012, 11:18 (4320 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej!
Interessant, at se dokumenterne vedr.ophugningstoget!
På efterfølgende billeder, der er taget i julen 1968, er
der ikke meget tilbage!
[image]
[image]
[image]

som så ofte før, kunne man ikke komme nærmere på!
men bemærk alle de små Frichs traktorer!

Jeg vil lige vise et par billeder af damploko`ne fra 1964
L205 holdt i Vrads og L 406 var under revision i Horsens
[image]
[image]
mvh
Thyge

HIH julen 1968

af Ronold, Høvik, Norge, 1/7 2012, 16:55 (4317 dage siden) @ Thyge

Her er billede af HOJ E433 hos ophugningsfirmaet H.I. Hansen i Odense vinteren 1969:

[image]

Og her er billede af HBS DL202 (med lidt af HBS C226 til højre) taget samme sted og tid - beklager dårlig kvalitet som skyldes dårligt scan fra negativ:

[image]

Mvh Knut

L 205 i Horsens 1968

af UTJ, 30/6 2012, 17:35 (4318 dage siden) @ Georg Schmidt

Var alt med eller skulle nogle vogne og andet bruges til sporoptagningen?

VBV købte jo et par skinnebusser, en motorvogn, HOJ's d-lok, fem personvogne og en åben godsvogn......

L 205 i Horsens 1968

af Ronold, Høvik, Norge, 30/6 2012, 17:55 (4318 dage siden) @ UTJ

Jeg vil absolut tro at alt var med - jeg så selv materiellet da det var kommet til Odense. Skinnebusmotorvognen, der gik til ophugning hos H.I. Hansen, var HBS Sm 213. VBV overtog Sm 211 og Sm 212. Af de to Sp-bivogne, der kom til ophuggeren, blev vognkassen til den ene stillet op et sted på Vestfyn, men er sikkert forlængst "gået heden".

Mvh Knut

L 205 i Horsens 1968

af UTJ, 30/6 2012, 18:02 (4318 dage siden) @ Ronold

Af de to Sp-bivogne, der kom til ophuggeren, blev vognkassen til den ene stillet op et sted på Vestfyn, men er sikkert forlængst "gået heden".

Tænk hvis den eksisterede, for det ville jo gøre skinnebustoget i Bryrup fuldendt.........

Avatar

L 205 i Horsens 1968

af Ralph Hørberg, 9/8 2012, 11:44 (4279 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej
Blev loko L 205, som toganmeldelsen skriver, rent fysisk kørt til Odense d. 23/11 1968, og ikke allerede før!
Grunden til mit spørgsmål er den, at jeg har fået fortalt, at L 205 blev kørt til Aalborg fra Odense allerede d. 24/11 1968. Det skulle så kun have været i Odense én dag, hvilket jeg tvivler på.

Mvh. Ralph Hørberg.

L 205 i Horsens 1968

af Georg Schmidt, 9/8 2012, 12:41 (4279 dage siden) @ Ralph Hørberg

Vedr. L 205 i Odense eller ej.
[image]
Et svært spørgsmål, men hvis sa 455 er blevet afviklet som planlagt har trækkraften været til stede i Odense den 24/11 i forbindelse med MT-udvekslingen. Det har så krævet en ny plan for 6025 Od-Ar eller Hs-Ar. Den videre befordring til Aalborg har måske kunnet indpasses i en MH-udveksling Ar- Ab, men jeg har ikke kunnet finde noget på dette.

Mvh
Georg

Avatar

L 205 i Horsens 1968

af Ralph Hørberg, 9/8 2012, 12:49 (4278 dage siden) @ Georg Schmidt

Måske dette kan kaste mere lys over tingene; oplysninger fra E. Hedetoft:
Loko L 205 kørt til Aalborg af DSB’s MH 391 med traktor nr. 284 som mellemled. Loko placeret i Mdt Ab.

L 205 i Horsens 1968

af Ole M. Nielsen ⌂, 9/8 2012, 13:09 (4278 dage siden) @ Ralph Hørberg

3/12-1968 tog Guldbæk disse to billeder i Odense fra et forbikørende tog.
Kan det være andet end L 205 ?

[image]

[image]

Avatar

L 205 i Horsens 1968

af Ralph Hørberg, 9/8 2012, 13:58 (4278 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole
Det ser ud til at være L 205. Den har/havde en bule forrest på siden af højre luftbeholder. Man kan næsten skimte den. Den må altså være kørt til Aalborg efter denne dato.

L 205 i Horsens 1968

af Anders Færch Hansen, 9/8 2012, 17:52 (4278 dage siden) @ Ralph Hørberg

Hej Ralph.
Ved et besøg jeg aflagde i Maskindepot Århus formentlig hen omkring årsskiftet 1968/69 husker jeg tydeligt kridttavlen, hvorpå de opstaldede lokomotiver var noteret. Et af numrene mellem E, F og Q-maskiner var 205. En N-maskine, som ellers på det tidspunkt var en meget sjælden gæst i Århus, troede jeg først?
Nej, det var ingen N-maskine, men derimod HBS L 205, som stod i bunden af et af sporene i dampremisen. Maskinen må således have stået over i Århus inden videre transport til Ålborg.
Siden lærte jeg maskinen meget bedre at kende i skikkelse af HV 3.
Jeg har tjekket gamle lommebøger, men kan ikke komme datoen nærmere.

Mvh. Anders

Avatar

L 205 i Horsens 1968

af Ralph Hørberg, 10/8 2012, 12:23 (4278 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Hej Anders
Det ser ud til at den kære hr. Hedetoft tager fejl af månederne! L 205 må altså være kørt fra Aarhus til Aalborg omkring december 1968/januar-februar 1969.
Den har nok været transporteret med en materieltransport Ar-Ab, med den fabriksnye Köf 284, og fremført af MH 391, som Hedetoft nævner.

Måske Georg ved noget om disse transporter? Evt. også transporten Od-Ar.

L 205 i Horsens 1968

af Georg Schmidt, 11/8 2012, 01:05 (4277 dage siden) @ Ralph Hørberg

L 205's transport til Aalborg kan jeg ikke lige komme nærmere, det må have foregået i flere tempi. 391 var meget i Aalborg på den tid og 284 i Vendsyssel den første tid. Anders beretning om tavlen med 205 på mdt Aarhus kan jeg godt huske fra gamle dage og den siger jo også lidt om transporten.:-)
[image]
[image]
Godt der var driftige folk der i de kritiske udrangeringsår fik reddet noget til gavn for kørslen mange år frem. Billeder fra Aalborg om aftenen den 13/12 1970 efter hjemkomsten fra juletræsturen til Mosskov, var det egentlig ikke HV 3's første opgave efter istandsættelsen.
Mvh
Georg

Avatar

L 205 i Horsens 1968

af Ralph Hørberg, 11/8 2012, 09:35 (4277 dage siden) @ Georg Schmidt

Turen til Mosskov har jeg ikke hørt om før, men det er i hvert fald en af de første turer.
Prøveturen efter istandsættelsen var d. 10/10 1970 over strækningen Nørresundby-Skørping og retur. Dagen efter var HV 3 i Hjørring. Herefter er der et stort hul i optegnelserne over kørte km. Næste optegnelse er 7/5 1971 Ns-Lg for herefter at køre tur på den skæve bane 8/5.

L 205 i Horsens 1968

af Anders Færch Hansen, 11/8 2012, 16:27 (4276 dage siden) @ Ralph Hørberg

Hej Ralph
D. 11/10-1970 var der udflugt med HP DL 11 på Hirtshalsbanen og efterfølgende var der besøg på Svovlsyrefabrikken i Nørresundby. Turen Hjørring-Nørresundby foregik med plantog. Fra Nørresundby statsbanestation var der transport med HV 3 og en CP-vogn til havnestationen (den gl. privatbanestation) hvorfra der ikke var langt til svovlsyren. Her var de to tilbageværende "tepotter" opfyrede, og kørte lystigt rundt. Turen afsluttedes med HV 3 til Ålborg st. HV 3 var således ikke i Hjørring denne dag som du skrev.
[image][image]

Mvh Anders

Avatar

HV 3 Nørresundby havnebane m.v.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/8 2012, 16:35 (4276 dage siden) @ Anders Færch Hansen

og efterfølgende var der besøg på Svovlsyrefabrikken i Nørresundby.

Fra Nørresundby statsbanestation var der transport med HV 3 og en CP-vogn til havnestationen (den gl. privatbanestation) hvorfra der ikke var langt til svovlsyren. Her var de to tilbageværende "tepotter" opfyrede, og kørte lystigt rundt.

Kære Anders

Dejlige billeder. Er der flere fra Nørresundby havnebane, Nørresundby havnestation, Krøllen og/eller Svovlsyrefabrikken?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

HV 3 Nørresundby havnebane m.v.

af Anders Færch Hansen, 11/8 2012, 20:16 (4276 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er der flere fra Nørresundby havnebane, Nørresundby havnestation, Krøllen og/eller Svovlsyrefabrikken?

Kære Thomas

Jeg kan ikke bidrage med så meget omkring havnebane/havnestation. Blot disse to fotos (fattig skoleelev osv.)

[image]
Bemærk det langtrukne sporskifte i nabosporet, som vist er sporet fra Ålborg gennem Krøllen til Nørresundby havn.

[image]
HV 3 med CP ved den gamle perron på havnestationen.

Fra Svovlsyrefabrikken følger lidt flere fotos:
[image]

[image]

[image]

[image]

Med venlig hilsen
Anders

Avatar

HV 3 Nørresundby havnebane m.v.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/8 2012, 21:26 (4276 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Jeg kan ikke bidrage med så meget omkring havnebane/havnestation. Blot disse to fotos (fattig skoleelev osv.)

Kære Anders

Du bidrager i dén grad med mere, end du tror. Det er nogle helt forrygende billeder. Må jeg vise dem på www.havnebaner.dk?

[image]
Bemærk det langtrukne sporskifte i nabosporet, som vist er sporet fra Ålborg gennem Krøllen til Nørresundby havn.

Især dette billede er interessant. Jeg vil faktisk strække mig så langt som til at sige, at der er tale om en sjældenhed. Jeg har aldrig set noget lignende før: Der er tale om en teknik, som (kun?) ses i forbindelse med spor på færgeklapper; men i dette tilfælde er broklappen erstattet af en overkørsel. Sporskiftets tunger ligger på den en side af overkørslen, mens hjertestykket ligger på den anden side af overkørsel.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

HV 3 Nørresundby havnebane m.v.

af Jaer, Aarhus, 11/8 2012, 22:03 (4276 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Især dette billede er interessant. Jeg vil faktisk strække mig så langt som til at sige, at der er tale om en sjældenhed. Jeg har aldrig set noget lignende før: Der er tale om en teknik, som (kun?) ses i forbindelse med spor på færgeklapper; men i dette tilfælde er broklappen erstattet af en overkørsel. Sporskiftets tunger ligger på den en side af overkørslen, mens hjertestykket ligger på den anden side af overkørsel.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Noget lignende fandtes på den gamle station i Frederikshavn i den overførsel, der lå syd for remisen. Jeg har ikke lige haft succes med at finde et billede, men i den lange tråd om gl. Fh findes det.

Og i Mariager er der netop etableret et sporskifte på lignende måde.

/Jan

HV 3 Nørresundby havnebane m.v.

af Anders Færch Hansen, 12/8 2012, 06:43 (4276 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Må jeg vise dem på www.havnebaner.dk?

Kære Thomas

Ja, du må gerne benytte billederne.

Der var lige et par stykker mere fra svovlsyrefabrikken

[image]

[image]

[image]

Med venlig hilsen
Anders

L 205 i Horsens 1968

af Georg Schmidt, 12/8 2012, 12:13 (4276 dage siden) @ Ralph Hørberg

Hej Ralph
Har fundet et par særtogsanmeldelser fra turene til Skørping. Turen den 13/12 var sammen med Anders og vi var med på noget af turen. Vi ankom til Mosskov fra syd med tog 1931 kl. 14.09 og kort efter kom HV 3 med 3 CP-vogne fra Skørpingsiden, det var CP 2814, 2815 og 3301. Der opstod lidt problemer, da det viste sig, at bussen var brækket ned mellem Doense og Arden, vi gik derfor tilbage til Skørping, hvor tog 70 holdt og ventede på os. HV 3 måtte så ad vensre spor ned og hente bussen tilbage til Skørping, hvor den blev hensat. Operationen medførte at Nordpilen måtte ad venstre spor op til Skørping med en forsinkelse på 25 minutter, toget var i øvrig fremført af den helt nye MZ 1415. Resten af turen gik godt, vi havde en Elo med til Aalborg med juletræer, vognen må HV 3 have fået i Arden. På hjemturen til Aalborg blev vi overhalet af tog 41 i Svenstrup. Dagen endte med at Anders og undertegnede fik snakket os til "et førerrum" i tog 1974 fra Aalborg til Randers i den helt nye MZ 1415, og det var jo ikke så tosset.:-D
Der har været en tur tidligere til Mosskov, nemlig den 8/12 1968 fra syd med VLTJ nr 5 som trækkraft. Nummer 5 udførte et stort arbejde for MHVJ fra den kom til Randers for egen damp den 23/11 1968 og indtil HV 3 tog over. VLTJ 5 blev sendt hjem til Vemb i kold tilstand over dagene 30/10 til 4/11 1971.
[image]
[image]
[image]

Hilsen Georg

Avatar

L 205 i Horsens 1968

af Ralph Hørberg, 12/8 2012, 12:45 (4275 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg
Det simpelthen et flot arbejde du har fundet frem her. Det er lige en af de ting jeg manglede til oplysningerne om L 205 (HV 3).
Grunden til min interesse omkring HV 3s transporter og køredage m.v. er den, at jeg igennem flere år har forsøgt at lave en komplet kilometerbog over de lokomotiver der har og er ved MHVJ. Der er stadig rigtig mange huller, specielt fra før min tid ved MHVJ, som startede i 1984.

I klubben har vi ikke selv vores km-bøger, men det har jeg så selv fremstillet, som vil tilgå MHVJ senere.
Derfor er jeg meget interesseret i hvad andre har af evt. oplysninger og notater m.v. angående SB 1, HV 3, VLTJ 7, DSB F 653 og VLTJ 5 (da den var ved MHVJ).

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak