Sporvogne i udlandet - "Drämmli" i Basel [CH] (13 fotos)

af Niels Munch, 17/1 2020, 14:56 (1590 dage siden)

Hej i Forum,

Da emnet "Sporveje i udlandet" synes at give en vis genlyd her i forum, vover jeg at fortsætte med mine indtryk, her fra "Drämmli" i Basel, hvor vi i denne lokale betegnelse genfinder ordet "tram".

Studieturen til Karlsruhe i SEP 1993 blev afsluttet med det tidlige morgentog til Basel, besøg ved BVB og BLT samt hjemrejse samme aften til Kh i blå sovevogn, hvor vi allerede 20 min. efter afgang havde tømt sovevognskonduktørens (beskedne) beholdning af øl.

Basels "Drämmli" metersporede system præges af 2 selskaber, byens sporvejssystem Basler Verkehrs-Betriebe (BVB) med grønne vogne og kantonens Baselland Transport (BLT) med gule vogne, hvor BLT er resultatet af en fusion i 1974 mellem nogle Überlandstrassenbahnen og forstadsbaner. Udover at indgå i et takstfællesskab har de 2 selskaber også fra tid til anden et materielmæasigt samarbejde, og gennem Basel by benyttes BVBs infrastruktur af BLT.

Først besøgte vi BVBs hovedværksted i Klybeck, hvortil rejsen naturligvis foregik med BVB:

[image]Hp Rosentalstrasse med 2 x Be 4/6 med nr. 672 forrest. I baggrunden Basel Badischer Bahnhof, 09.1993 (nm).

Disse Be 4/6 er bygget af Schindler Waggon AG, Pratteln, serie BVB Be 4/6 nr. 659-686 i 1990-91. Typens øgenavn er "Guggummere" (agurk), og bl.a. nr. 672 fik i 1998 indbygget et lavtgulvsmidterled, kaldet "Sänfte" (= "bærestol").

[image]Hw Klybeck med Be 4/4 nr. 401 efter revision, 09.1993 (nm).

Vognen er den første af Be 4/4 401-452, bygget af Schindler Waggon AG, Pratteln (SWP) i 2 serier 1948-51. Den blev ophugget i maj 1999.

[image]Hw Klybeck med t.v en standard B4-bivogn og t.h. Be 4/4 nr. 423 under revision, 09.1993 (nm).

Standardbivognene, B4 1401-1506 bygget af Dornier AG, Altenrhein og SWP i flere serier 1947-1972, benyttes som bivogne til ledsporvognene. Be 4/4 423 (første vogn i 2. serie) blev ophugget maj 1998.

At BVB har veneration for fortiden, vidner deres museumsvogne om, bl.a. denne:

[image]BVB Klybech, museumsmotorvogn Ce 2/2 nr. 126 under istandsættelse, 09.1993 (nm).

Ligesom vi på Sporvejsmuseet er privilligerede at kunne køre med denne:

[image]BVB Ce 2/2 nr. 213 hos SHS på Skjoldenæsholm, 06.09.2014 (nm).

[image]BVB Hw Klybeck, Be 4/6 nr. 685 "Guggummere" (SWP 1991, næstsidste af serien, blev 1998 "Sänfte-Wagen), 09.1993 (nm).

Videre gik turen:

[image]Basel, Mittlere Brücke med 2 x Be 4/4 "Cornichon" og B4 standardanhænger, 09.1993 (nm).

Be 4/4 vognene i serien nr. 477-502 er bygget af SWP 1986-1987 og bærer p.g.a. størrelsen øgenavnet "Cornichon".

[image]Basel, Hp Claraplatz med 2 x Be 4/6 med nr. 657 forrest, 09.1993 (nm).

Basel var, da flere kræfter truede med helt at nedlægge sporvejen, ret sen til at anskaffe moderne ledvogne, først serien Be 4/6 nr. 603-622 fra 1967 fra Waggonfabrik Uerdingen, og i 1971 serien Be 4/6 nr. 623-658 sammesteds fra. Den viste er således den næstsidst leverede.

På besøgslisten stod også BLT med hovedkontor og værksted i Hüslimatt, hvortil turen skulle gå med linie 10, som uden for Basel by er en enkeltsporet Überlandstrassenbahn, der slår et smut ind i Frankrig.

[image]Basel, BLT-tog svinger fra Steinenberg til Theaterstrasse, bagerst Be 4/6 nr. 258 koblet til en Be 4/8 "Sänfte-wagen", 09.1993 (nm).

BLT var det første selskab, der p.g.a. passagervæksten "opfandt" midterleddet med lavtgulv ("Sänfte"), idet man i 1986 gav SWP opgaven med at forsyne mange af de i 1978-1981 sammesteds fra anskaffede Be 4/6 (nr. 201-266) med Niederflur-Mittelteils og derved gøre dem til Be 4/8. Den ekstra bogie kan stamme fra BVBs Sänfte-ombygning, da midterleddet dér fik egne aksler (og dermed ikke blev "ægte bærestol").

[image]Basel, BLT-tog sammesteds, Sänfte-Wagen nr. 237 med "serie-100" ledvogn, t.h. 2 x BVB "Guggummere", 09.1993 (nm).

Serie-100 vognen er en Düwag-lignende vogn (Be 4/6 nr. 101-115), produceret af SWP 1971-76. Be 4/6 går ofte i tog med Be 4/8 således, at der i toget er en lavtgulvsdel.

[image]BLT depot Hüslimatt, vi studerer en "Sänfte", 09.1993 (nm).

[image]BLT Hüslimatt, lavtgulvsdel med ophæng for cykler, 09.1993 (nm).

[image]BLT Hüslimatt, en Be 4/8 "Sänfte-Wagen" i klargøringshallen, set bagfra, 09.1993 (nm).


Og som sagt blev de mange indtryk skyllet ned under det behagelige ophold i sovevognen fra Basel til Kh.

Her er links til et par uundværlige sider om sporvejene i Basel:

https://www.g-st.ch/trambasel/aktuell.html
https://www.tramoldtimer-basel.ch/


Bedste hilsener
Niels


Flere sporvogne i udlandet
Budapest

Sporvogne i udlandet - "Drämmli" i Basel [CH] (13 fotos)

af K564, 19/1 2020, 11:51 (1588 dage siden) @ Niels Munch

Hej

Tak til Niels for en stribe dejlige foto. Selv har jeg oplevet sporvognene i Basel en del gange. Her er lidt supplement til Niels foto. BVB´s museumsvogne har jeg oplevet nogle gange ude på nettet.

[image]
BVB 181 og bivogn 1077.

[image]
BVB 190 og bivogn 1193.

[image]
BVB 215 og bivogn 423.

[image]
BVB 450 som var den første sporvogn, som jeg tog foto af i Basel. Her foran banegården i 2002.

Det er blandet, hvad BLT har brugt som 2. enhed i deres vogntog.

[image]
Vogn 103 Basel 2002.

[image]
Vogn 133 Basel 2008.

[image]
Bivogn 1319 Basel 2011.

Håber Niels finder foto frem fra flere byer.

Hilsner Keld

Sporvogne i udlandet - "Drämmli" i Basel [CH] (13 fotos)

af Niels Munch, 19/1 2020, 13:08 (1588 dage siden) @ K564

Kære Keld,

Mange tak for supplerende Basel-billeder, bl.a. af museumsvognene. Det hører med, at der netop i år, hvor BVB kan fejre 125-års jubilæum, åbnes et Tram-Museum i det tidligere BVB depot Dreispitz.

Fint, at du også har fået de forskellige "2. enheder" i BLT's tog med. "Düsseldorferne" er i 2001 købt fra BVB, og den viste Be 4/6 nr. 133 er således ex BVB 633. Den kom 2012 til Beograd.

De bivogne, både 3- og 4-akslede, som BLT har benyttet, stammer også fra BVB. Den mest markante er totalreklamen:

[image]


..... som Thomas Boberg viste her. Det drejer sig om BLT bivogn B3 nr. 1338 fra 1958, der fra februar 1990 til august 2001 kørte som sparegris «Säulitram». I september 2001 overtog bivogn B4 nr. 1322 fra 1961 (ex BVB nr. 1422) hovedet og "æren"; den kan ses her på www.bahnbilder.de. B4 1322 blev udrangeret med bivognsdriftens ophør ved BLT i 2012 og afhændet til Stuttgarter Schweinemuseum (Gaisburg i Stuttgart-Ost).

Under mit besøg ved BLT stod "sparegrisen" i et skummelt remisehjørne i Hüslimatt, foto blev ikke til noget .....


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandet - "Drämmli" i Basel [CH] (13 fotos)

af Lars Henning Jensen, 26/1 2020, 20:58 (1581 dage siden) @ Niels Munch

Tak for endnu et informativt og inspirerende indlæg!

Mh
LH

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak