Normalsporede transportører på HTB og HBJ (3 fotos)

af Niels Munch, 25/2 2020, 14:24 (1522 dage siden)

De normalsporede transportører ved de metersporede HTB og HBJ og deres anvendelse:

Smalsporede transportører og overføringsvogne til transport af normalsporet materiel kendes fra smalsporede baner, og som eksempel på transportøranvendelse i DK er tidligere nævnt Amtsbanerne på Als (ABA), der havde transportørgruber i Mommark Færge og på Sønderborg Havn. De smalsporede transportører hos ABA var leveret af Görlitz.

Men normalsporede transportører til transport af smalspormateriel ”ude i driften” er – i hvert fald i mit verdensbillede – mindre udbredt. At Görlitz-fabrikken anvendte sådanne internt i f.m. sin fremstilling af smalspormateriel ses på mange af fabrikkens arkivfotos.

[image]Auf dem Werksfoto ist ein zweiachsiger Transportwagen für Betriebsmittel mit 1000 mm Spurweite abgebildet. Auftraggeber war die Danske Statsbaner (auf Deutsch: Dänische Staatsbahnen). Bildarchiv Waggonbau Görlitz [FS 34147] CC BY-NC-SA.

I f.m. introduktionen af ”Görlitz-arkivet” på Jernbanehistorisk Forum diskuterede vi netop de normalsporede transportører, fabrikken leverede til DK, og hvor UTJ bragte de smalsporede Horsensbaner på tale.

Det fik mig til at grave lidt i Wilcke & Thomassens bog ”Horsens-Tørring Banen” fra 1973 (DJKs bogserie nr. 31, intet ISBN), hvori transportørerne er nævnt, men ikke afbildet.

Jeg har valgt at bringe følgende citater fra bogen:

”Vanskeligheden [ved afvigende sporviddde] ophævedes dog i nogen grad af, at en meget stor del af banens godstransporter stammede fra Horsens Havn, og at man, da anlægget af en smalsporet havnebane viste sig for dyr, ved Bryrupbanens åbning i 1898 opnåede en aftale med denne bane om medanvendelse af dennes normalsporede transportører, der kunne indgå i statsbanernes havnetog, således at de smalsporede vogne kunne gå til og fra havnen.” (Bogens side 40).

[image]Horsens. På nordsiden af Nyhavn ses I/S Kulimportens første løbekran med udlægger. I/S Kulimporten bestod af: Jensen, Andreas E. Borgergade, Beck & Co. I.L. Søndergade 47, Petersen, Edvard, Havnen 3. Dateringsnote: Ca. 1935 oplyst af giver. Fotograf: Ukendt. Arkiv: Byarkivet - Horsens. Billede nummer: B12158.

Billedet viser en metersporet åben godsvogn på normalsporet transportør. Da denne trafik formentlig ophørte ved ombygning af HTB og HBJ til normalspor 1929, stemmer "1935" næppe.

"Vores" database fortæller, at der blev anskaffet 23 stk. normalsporede transportører, HBJ Trp 1-23, bygget af Görlitz i 1898 og registreret hos Bryrupbanen. Udrangeret 1929.

Om godsarter, hvor transportørerne især kom til gode, kan læses:

På side 37: ”Kunstgødning ….. blev i tyverne en af banens vigtigste transportarter ….. der næsten udelukkende udskibedes i Horsens havn, kørtes med smalsporede vogne på normalsporede transportører ad havnebanen til Horsens station og herfra videre med banens almindelige blandettog.”

Og side 38: ”kultransporterne ….. i betydeligt omfang skete til Dortheasminde [tagpapfabrik med eget sidespor], alt fra Horsens Havn med transportør ad havnebanen og videre ad smalsporbanen.

I f.m. omtalen af HTBs rullende materiel kan læses:

På side 59: "De normalsporede transportører, der anvendtes til transport af smalsporede vogne på Horsens havnebane, ejedes i fællesskab af HTB og Bryrupbanen, men de indgik i sidstnævnte banes likvidationsregnskab efter ombygningen [til normalspor]".

[image]Billedet viser vogne, der kan bære godsvogne fra de smalsporede baner, som Bryrup og Tørring banerne benyttede. Dateringsnote: Efter 1929, hvor den nye banegård blev indviet. Fotograf: Ukendt. Arkiv: Byarkivet - Horsens. Billede nummer: B11271 (det midterste).

Transportørerne på billedet synes hensatte, og i den viste udformning adskiller de sig fra Görlitz-fabriksfotoet øverst. Men at Görlitz har leveret normalsporede transportører til DK er udenfor enhver tvivl "og lige til modelbanen".

Billederne, I kan finde via linkene til www.arkiv.dk, er desværre dér gengivet i ”frimærkestørrelse”, men takket være stor velvillighed fra Byarkivet - Horsens kan de vises her i større udgave.

Ethvert supplement til ovenstående indlæg skal være velkomment.


Bedste hilsener
Niels

Normalsporede transportører på HTB og HBJ (3 fotos)

af Peter Andersen, Hedehusene, 25/2 2020, 14:57 (1522 dage siden) @ Niels Munch

En enkelt notits om brugen:

15-7-1910 - HORSENS FOLKEBLAD
Notits: Toguheld ved havnen.
Ved halvnitiden i aftes løb en transportør af sporet på den sydlige side af havnen. På transportøren stod en af Bryrupbanens vogne med en del sojakager i. Jærnbanevognen kom i en hældende stilling, og når den ikke væltede, skyldes det den omstændighed, at den forreste del af vognen sad fast i lokomotivets buffer. Efter at jærnbanevognen var blevet tømt for sit indhold, tog man fat på rydningsarbejdet, som efter meget besvær tilendebragtes ved ellevetiden. Transportøren blev noget beskadiget, og vognens kobling blev knækket.

Normalsporede transportører på HTB og HBJ (1 scan)

af Niels Munch, 25/2 2020, 23:39 (1522 dage siden) @ Peter Andersen

Hej Peter,

Mange tak for din notits fra Horsens Folkeblad.

Fra Ingeniøren den 08.06.1929 side 6 kan jeg vise:

[image]

NB: Her er der tale om 25 transportører, hvor "vores database" omtaler 23 stk.

Det rejser selvfølgelig spørgsmålet om hvorfra og hvornår, der evt. er anskaffet 2 mere, og evt. i afvigende udformning?


M.v.h.
Niels

Avatar

Normalsporede transportører på HTB og HBJ (1 scan)

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/2 2020, 00:06 (1522 dage siden) @ Niels Munch

Hej Peter,

Mange tak for din notits fra Horsens Folkeblad.

Fra Ingeniøren den 08.06.1929 side 6 kan jeg vise:

[image]

NB: Her er der tale om 25 transportører, hvor "vores database" omtaler 23 stk.

Det rejser selvfølgelig spørgsmålet om hvorfra og hvornår, der evt. er anskaffet 2 mere, og evt. i afvigende udformning?


M.v.h.
Niels

Hejsa,

23 transportører + 2 koblingsvogne = 25 enheder. Ingen grund til at udspecificere sådan noget i en salgsannonce for gammelt jern.

Normalsporede transportører på HTB og HBJ (+1 scan)

af Niels Munch, 26/2 2020, 08:47 (1522 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

23 transportører + 2 koblingsvogne = 25 enheder. Ingen grund til at udspecificere sådan noget i en salgsannonce for gammelt jern.


Vupti! Så stemmer tallet i hvert fald. Øvrigt "gammelt jern" blev udbudt til salg således:

[image]Ingeniøren 03.08.1929 side 9.


M.v.h.
Niels

Normalsporede transportører på HTB og HBJ (+1 foto)

af Niels Munch, 25/2 2020, 15:49 (1522 dage siden) @ Niels Munch

Lidt om Horsens Havnebane:

"Skinner mellem banegården og havnen:
I 1873 lagde Det Jysk-Fynske Jernbaneselskab skinner mellem Banegården og Havnen. I 1883 blev sejlrenden uddybet til 15 fods dybde. Alt det opgravede sand og dynd er i årenes løb blevet brugt til at opbygge havneområdet og kajarealerne."

[image]Horsens Havn. Horsens Leksikon. Klik på billedet for opr. størrelse.

Kilde for tekst og billede: https://horsensleksikon.dk/horsens_havn/ .

Forrest i billedet en åben højsidet godsvogn nr. 122 (må være HOJ K 122 bygget Scandia 1904) med unge mennesker. Længere tilbage, til højre ud for husgavlen ses en smalsporet lukket godsvogn på en transportør - og bagved en tilsyneladende normalsporet åben vogn.


M.v.h.
Niels

Normalsporede transportører på HTB og HBJ (3 fotos)

af UTJ, 26/2 2020, 09:35 (1522 dage siden) @ Niels Munch

Görlitz-fotoet og fotoet fra 29 viser ikke den samme type transportør. Enten har man fået at to omgange eller har suppleret med noget hjemmegjort. Billedet fra 29 viser noget lidt hjemmegjort opbygget med mindre hjul og jernbaneskinner som vanger - vist ikke noget en vognfabrik kunne få sig til at levere (?).

Men der dukker nok mere op om sagen efterhånd.

Normalsporede transportører på HTB og HBJ (3 fotos)

af Niels Munch, 26/2 2020, 11:57 (1522 dage siden) @ UTJ

Görlitz-fotoet og fotoet fra 29 viser ikke den samme type transportør. Enten har man fået at to omgange eller har suppleret med noget hjemmegjort. Billedet fra 29 viser noget lidt hjemmegjort opbygget med mindre hjul og jernbaneskinner som vanger - vist ikke noget en vognfabrik kunne få sig til at levere (?).

Men der dukker nok mere op om sagen efterhånd.


Netop, også mine tanker; så jeg for min part henlægger sagen til "skuffemodning" i håb om, at "noget vil vise sig", helst før end senere (det er "kun" 47 år siden, DJK-bogen om HTB udkom).

M.v.h.
[image]Niels

Avatar

Normalsporede transportører på HTB og HBJ (3 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/2 2020, 12:26 (1522 dage siden) @ UTJ

Görlitz-fotoet og fotoet fra 29 viser ikke den samme type transportør. Enten har man fået at to omgange eller har suppleret med noget hjemmegjort. Billedet fra 29 viser noget lidt hjemmegjort opbygget med mindre hjul og jernbaneskinner som vanger - vist ikke noget en vognfabrik kunne få sig til at levere (?).

Men der dukker nok mere op om sagen efterhånd.

Eller banen har modificeret/repareret på de oprindelige transportører, så de i 1929 så ud som på fotoet, så der stadig kun var 23 stk. Svært at vide.

Normalsporede transportører på HTB og HBJ (links)

af Niels Munch, 29/2 2020, 14:20 (1518 dage siden) @ UTJ
redigeret af Niels Munch, 29/2 2020, 14:40

Det hører i øvrigt med i denne tråd at nævne, at Alkjær i artikelserien i Signalposten "Nedlagte Baner" behandlede de normalsporede transportører på HTB i Signalposten 1981-2 (s. 78) og ved HBJ i Signalposten 1982-2 (s. 51 ff med tegninger). De 2 koblingsvogne omtales tillige.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak